آموزش الکترونیکی چیست؟

امروزه با گسترش روزافزون فناوری و رایانه در سرتاسر جهان، سیستم های یادگیری الکترونیکی به سرعت در حال گسترش می‌باشند و آموزش الکترونیکی نوعی سبک نوین برای آموزش از راه دور محسوب می‌شود.
این نوع آموزش فرصت یادگیری مطلوب و موثر را برای افرادی که برنامه کاری فشرده و یا زمان اندکی دارند، فراهم کرده است. در این مقاله سعی داریم که شما را کمی بیشتر با مفهوم یادگیری الکترونیکی و اهمیت آن در عصر امروز آشنا کنیم.

آموزش الکترونیکی

 

آموزش الکترونیکی چیست؟

درک مفهوم eLearning یا آموزش الکترونیکی ساده است. eLearning به معنای یادگیری با استفاده از فناوری های الکترونیکی برای دسترسی به برنامه های آموزشی، خارج از یک کلاس سنتی است. به طور دقیق‌تر یادگیری الکترونیکی یک سیستم یادگیری مبتنی بر تدریس رسمی اما با کمک منابع الکترونیکی شناخته می شود.
در اکثر موارد، در پایان دوره، یک مدرک معتبر نیز به کاربر ارائه می شود که می‌تواند بصورت آنلاین نیز تحویل داده شود. اصطلاحات دیگری نیز برای مفهوم آموزش الکترونیکی اعم از آموزش از راه دور، یادگیری آنلاین، یادگیری اینترنتی و… استفاده می شود.

در حالیکه تدریس مجازی می‌تواند در کلاس درس یا خارج از آن باشد، استفاده از رایانه و اینترنت مؤلفه اصلی یادگیری الکترونیکی است چرا که اینترنت در هر مکان و زمانی قابل دسترسی است.

گاهی اوقات تدریس به صورت زنده انجام می‌شود، و کاربر می‌تواند به صورت الکترونیکی با استاد درس تعامل داشته باشد و گاهی اوقات دوره‌ای است که از قبل ضبط شده است.
در ابتدا، این سیستم به خوبی مورد قبول افراد واقع نشد، زیرا فرض بر این بود که این سیستم فاقد عنصر انسانی لازم برای یادگیری موثر است. با این حال، امروزه با پیشرفت سریع فناوری و گسترش رایانه ها، تلفن های هوشمند، تبلت ها و… یادگیری الکترونیکی به طور گسترده توسط افراد و سازمان‌ها استفاده می‌شود.
دوره های آموزش الکترونیکی می توانند با استفاده از طیف وسیعی از فناوری ها در اشکال مختلفی وجود داشته باشند. برای آموزش الکترونیکی از روش‌های مختلفی از جمله ضبط صوتی و تصویری، ارائه ها، آزمون‌ها، نظرسنجی‌ها، بازی‌ها، گروه‌های بحث و گفت‌وگو و… استفاده می‌شود.

آموزش الکترونیکی

مزایای آموزش الکترونیکی

  •  انعطاف پذیری: یادگیری الکترونیکی که معمولاً در سازمان‌هایی مانند مدارس و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به افراد کمک کند تا اهداف آموزشی و یادگیری خود را با سهولت و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به یادگیری فیزیکی و مبتنی بر کلاس دنبال کنند.
  •  اشتراک گذاری و انتقال دانش: علاوه بر این یادگیری الکترونیکی می تواند به عنوان شبکه ای برای انتقال مهارت و دانش استفاده شود و آموزش به تعداد زیادی از کاربران در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام شود.
  •  آموزش کاربرمحور: آموزش مطابق با زمانبندی، سرعت و مکان کاربر از مزایای آموزش الکترونیکی است. اگر فرد بتواند به یک برنامه‌ی مشخص برای یادگیری برسد، eLearning مزایای بسیار زیادی خواهد داشت.

آموزش الکترونیکی

  •  عدم نیاز به حضور فیزیکی: می‌توان در هر زمان بدون آنکه به کلاس درس رفت، آموزش را فراگرفت. فرد درگیر مشکلات پارکینگ و حمل و نقل نمی‌شود. به علاوه در صورت نیاز می توان درس را برای درک بهتر به راحتی تکرار کرد.
  • یادگیری بهتر: مغز انسان به راحتی می‌تواند آنچه را که از طریق تصاویر یا فیلم ها مشاهده می‌کند، به خاطر بسپارد.

  •  مقرون به صرفه بودن: آموزش الکترونیکی علاوه بر مزایای فراوان از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.
  •  افزایش کارایی افراد: در حالی که مدارس اولین طیفی بودند که به طور گسترده فناوری آموزش الکترونیکی را مورد استفاده قرار دادند، سازمان ها و شرکت‌های مختلف نیز به هنگام آگاهی از مزایای این سیستم، یادگیری الکترونیکی را به سرعت به منظور آموزش کارمندان خود پذیرفتند. اکنون کارمندان و کارگران با هر سطحی از تجربه می‌توانند برای افزایش دانش و مهارت های حرفه ای خود از آموزش آنلاین و منابع الکترونیکی استفاده کنند. در نتیجه روش‌های انجام کار، کارآمد تر و مشارکت کارکنان بیشتر خواهد شد.

نرم افزارهای کمک آموزشی

یک قسمت بسیار مهم از آموزش الکترونیکی استفاده از نرم افزار های کمک آموزشی می‌باشد. نرم افزارهایی که اتفاقا امروزه در ایران به خصوص مدارس نیز بسیار رواج پیدا کرده اند و به کمک آموزش سنتی آمده اند. نرم افزارهای میشا و کوشا، مداد، آتا و ویدیوهای آموزشی مدرسه من، فندق و … از مهمترین این نرم افزارها هستند که به راحتی و با تخفیف عالی می‌توانید آنرا از سایت رایاد تهیه کنید.

در همین رابطه پیشنهاد می‌شود، مقاله “خودآموزی با استفاده از نرم افزارهای کمک درسی” را حتما مطالعه کنید.

نرم افزار میشا و کوشا

سخن آخر

امروزه بخش های مختلفی از جمله کشاورزی، پزشکی، آموزش، خدمات، مشاغل و شرکت‌های دولتی با مفهوم یادگیری الکترونیکی درگیرند. ثابت شده است که یادگیری الکترونیکی بهترین وسیله برای آموزش در شرکت‌ها، به ویژه شرکت های چندملیتی است. کارمندان قادرند مهارت های مهمی را حتی هنگام نشستن در اتاق خود و یا با برگزاری سمینارهای مجازی به دست آورند.

مدارسی که از فناوری‌های یادگیری الکترونیکی استفاده می کنند یک قدم جلوتر از آن‌هایی هستند که هنوز رویکردی سنتی به یادگیری دارند.  بدون شک، آموزش غیر الکترونیکی با کمک کتاب و کلاس درس بسیار مهم است اما اهمیت و اثربخشی یادگیری مبتنی بر فناوری را نمی‌توان به راحتی نادیده گرفت.

5 دیدگاه برای “آموزش الکترونیکی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *