روش های آموزش خط تحریری به کودکان

خط تحریری متداول‌ترین نمونه خط است. خطی که همه از آن استفاده می‌کنیم و بعید است کسی تا به حال از آن استفاده نکرده باشد. در اصل خط تحریری همان خط نوشتاری ما است که با استفاده از مداد و خودکار آن را روی کاغذ پیاده می‌کنیم. زیبایی و نازیبایی خط تحریری ما در کودکی شکل می‌گیرد و البته قابل اصلاح است، لذا آموزش خط تحریری به کودکان در ابتدایی ترین سال های یادگیری مهارت نوشتن بسیار حائز اهمیت است.

با این حال هر چقدر که به سن ما افزوده می‌شود عادات نوشتن در ما بیشتر تثبیت می‌شوند و مانند هر عادت دیگری سخت‌تر تغییر می‌کنند. در نتیجه بهترین زمان آموزش خط تحریری در دبستان است. درست در ابتدایی‌ترین سال‌هایی که کودک با فرایند نوشتن آشنا می‌شود و با آن خو می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی روش های مناسب آموزش خط تحریری به کودکان بپردازیم.

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

آموزش خوشنویسی با مداد برای کودکان

اولین قدم از آموزش خط تحریری

 

قبل از اینکه به معرفی انواع روش‌ های آموزش خط تحریری به کودکان بپردازیم بهتر است به چند نکته دقت کنید. فارغ از اینکه چه روش آموزشی‌ را برای کودک خود انتخاب می‌کنید باید بتوانید او را به استفاده درست از قلم و کاغذ آشنا کنید و به او بیاموزید که بهتر است در چه حالت بدنی‌ از آنها استفاده کند.

 

  •  برای گرفتن خودکار یا مداد نباید فشار زیادی به انگشت‌های دست وارد شود. این کار علاوه بر کاهش زیبایی خط، سلامت دست را نیز تهدید می‌کند. سفت گرفتن بیش از اندازه قلم در طولانی مدت موجب اختلال در عملکرد عصب کارپال دست خواهد شد.
  •  فاصله نوک مداد تا انگشت‌های کودک نباید زیاد باشد. هر چقدر که این فاصله بیشتر باشد کنترل قلم نیز سخت‌تر می‌شود و خطوط با تمرکز کمتری روی کاغذ نقش می‌بندند.
  •  به او بیاموزید که بین بازو و بدنش فاصله ایجاد کند. چرا که در این صورت تمرکز برای نوشتن بالاتر خواهد رفت.
  •  کاغذ باید درست روبروی کودک قرار بگیرد و کج نباشد.
  •  برای زیبانویسی حرکت دادن قلم باید با حرکت دست انجام شود؛ نه حرکت انگشتان سبابه.

 روش‌ های آموزش خوشنویسی با مداد برای کودکان

 

روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آنها نحوه‌ی درست نوشتن خط تحریری را به کودکان آموزش بدهید. اما آنچه که بسیار اهمیت دارد استفاده از ابزار نوشتاری درست می‌باشد. در مرحلۀ اول و برای شروع آموزش خط ، مداد بهترین ابزار می‌باشد، چرا که به هنگام رسم الخط و نوشتن حروف امکان کنترل کردن مداد، نسبت به سایر نوشت افزارها همانند خودکار بیشتر است. بنابراین برای گرفتن نتیجۀ بهتر و تثبیت خط خوش کودکان در ابتدای کار حتما از مدادهای ساده و مشکی استفاده نمایید. 

از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش خط تحریری در دبستان

 یکی از مسائلی که در دوران دبستان به آن پرداخته می‌شود آموزش خط تحریری است. در گذشته تنها به درست نویسی اهمیت داده می‌شد؛ اما امروزه زیبانویسی نیز مورد توجه قرار گرفته و آموزگار وظیفه دارد به روشی درست آن را به کودک آموزش دهد. در گذشته آموزش خط تحریری به کودکان به سال‌های پایانی مقطع ابتدایی و دوران راهنمایی موکول می‌شد؛ حال آنکه امروزه کتب درسی سال‌های ابتدایی دبستان طوری طراحی شده‌اند که کودک از همان ابتدا با زیبانویسی آشنا می‌شود و نوشتن را با آموزش خط تحریری شروع می‌کند.

 

آموزش خط تحریری به کودکان دبستانی

 

بیشتر بخوانید: روش های خوش خط شدن دانش آموزان

 

 اموزش خط تحریری توسط والدین

اگر شما به عنوان والدین کودک خط زیبایی داشته باشید می‌توانید آن را به فرزند خود نیز فرا بدهید. این کار را می‌توانید با بازی و سرگرمی همراه کنید و تاثیر آموزش را با استفاده از بازی فراتر از حد تصور کنید.

 آموزش خط تحریری در آموزشگاه‌های حضوری

آموزشگاه‌های مختلفی برای اموزش خط وجود دارند. در این آموزشگاه‌ها اساتیدی حضور دارند که آموزش خط را متناسب با سن و مهارت کودک شما شروع می‌کنند. بهتر است کودک در صورتی برای تمرین خط به آموزشگاه فرستاده شود که تمایل و وقت کافی برای آن را داشته باشد. کلاس خط یک کلاس فوق برنامه است و اگر در کنار کلاس‌های فوق برنامه دیگر و کلاس‌های مدرسه قرار بگیرد ممکن است کودک را خسته و دلزده نماید. بهترین زمان برای ثبت نام کودک در اموزشگاه‌های خط تابستان است. در این فصل کودک به خاطر تعطیلات زمان کافی برای شرکت در دوره‌های فوق برنامه را دارد.

 

آموزش خط تحریری

 

اگر به خوشنویسی با خودکار علاقه‌مند هستید بر روی لینک آموزش خوشنویسی با خودکار کلیک نمایید. 

آموزش خط تحریری با کتاب خط

کتاب یکی از روش‌های موثر برای آموزش خط به کودکان است. از گذشته تا کنون تعداد بسیاری از افراد به واسطه کتاب‌های اموزشی مهارت زیبانویسی خط تحریری را به دست آورده‌اند. کودکان با کتاب‌های آموزش خط ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا فیلم‌های از پیش ضبط شده.

چرا که کتاب علاوه بر حواس بینایی حواس لامسه را نیز در آنها فعال می‌کند، ضمن آنکه فرصت بیشتری را برای تکرار و تمرین به کودکان می دهد. همچنین آموزش از روی کتاب ناخودآگاه والدین را نیز درگیر پروسه یادگیری کودک می‌کند و در نتیجه تعامل بین والد و فرزند را نیز افزایش می‌دهد.

 

آموزش خط تحریری به کودکان با کتاب خط

 

کتاب های خوشنویسی علاوه براین که الگوها و رسم الخط های صحیح را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند، با ارائه انواع سرمشق خط تحریری و فضای کافی برای تمرین خوشنویسی ، زمینه را برای یادگیری بهتر و استمرار در تمرین فراهم می‌آورد.

برای آموزش جامع و کاربردی خط  تحریری به کودکان و داشتن مجموعه ای از سرمشق های خوشنویسی بر روی لینک کتاب خط گرمارودی کلیک نمایید.

آموزش خط از راه دور

به لطف اینترنت، دیگر نیازی نیست که همیشه برای یادگیری هنر یا مهارتی در محل خاصی حضور داشته باشیم. برخی از مدرسان به صورت انلاین و از راه دور نیز خدمات آموزش خط را ارائه می‌دهند. این روش مخصوصا در دوران کرونا که کودک نمی‌تواند در کلاس‌های حضوری تجمع کند بسیار ایده‌آل است. تنها نکتۀ منفی آن این است که کلاس از راه دور مخصوصا برای کودکان به صورت خصوصی برگزار می‌شود و احتمالا هزینه بالایی نیز در بر خواهد گرفت.

 اموزش خط تحریری با استفاده از دیدن فیلم

برخی از دوره‌های آموزش از پیش ضبط شده‌اند. در صورتی که شما بخواهید در انها شرکت کنید یک پک دی وی دی دریافت می‌کنید. گاهی نیز این ویدیوها دانلودی هستند و به راحتی می‌توانید با استفاده از یک لینک آنها را بخرید و تحویل بگیرید. متاسفانه این روش بازدهی بالایی در کودکان ندارد. کودکان به تعامل هنگام آموزش نیاز دارند و نمی‌توانند به صورت خودآموز هنر خوشنویسی را فرابگیرند.

 

سرمشق خط تحریری برای کودکان

نکات مهم در رابطه با آموزش خط تحریری

 

  1.  آموزش خط باید متناسب با سن و توانایی‌های کودک انتخاب شود.
  2.  در هنگام انتخاب روش آموزش خط تحریری به کودکان علایق و سلایق او را در نظر بگیرید. با توجه به پیشینه‌ای که در یادگیری مباحث مختلف دارد از چه روش آموزشی‌ بیشتر استقبال خواهد کرد؟ همان روش بهترین روش آموزشی برای شما است.
  3.  از همان ابتدا به او آموزش دهید که قلم را به درستی در دست بگیرد و کاغذ را در موقعیت مناسبی قرار دهد. این کار را می‌توانید حتی قبل از شروع به نوشتن به او یاد بدهید. زمانی که کودک دوران پیش دبستانی را می‌گذارند و مدام در حال نقاشی کشیدن است فرصت خوبی است تا این مهارت را به او بیاموزید.
  4.  به وضعیت بدنی او هنگام نوشتن توجه کنید. اگر زیادی روی کاغذ خم می‌شود از او بخواهید تا این عادت را کنار بگذارد. حالات نامناسب بدنی ما در دوران کودکی، آسیب‌های جسمی در بزرگسالی را رقم می‌زنند.
  5.  تلاش کنید تا مهارت‌های مثل تمرکز یا هماهنگی بین چشم و دست را در او پرورش بدهید و توانایی‌های ذهنی را در او تقویت کنید. این موارد به او کمک می‌کنند تا بتواند به درستی از خطوط استاندارد کتاب یا مدرس تقلید نماید.
  6.  عوامل مختلفی بر آموزش پذیری کودکان موثر است. اگر کودک شما در حال آموزش دیدن است با او همراه باشید. هیچ گونه بدرفتاری، تنبیه و سرزنش بابت خوب ننوشتن جواب نمی‌دهد. همواره باید او را تشویق کنید و به تلاش بیشتر ترغیب نمایید.

کلام اخر

آموزش خط تحریری به کودکان دبستانی کاملا امکان پذیر است. شما به عنوان یک پدر یا مادر مطلع باید بتوانید با استفاده از یک روش درست او را در معرض آموزش اصولی قرار بدهید و به او کمک کنید تا بهتر و بهتر شود. داشتن خط تحریری زیبا و خوانا در کنار زیبانویسی علاوه براینکه از ضرورت های زندگی اجتماعی و کاری محسوب می‌شود، اعتماد به نفس را در افراد به شدت افزایش می‌دهد و حس ارامش را به آنان القا می‌کند.

لذا در این مطلب به ارائۀ انواع روش های آموزش خط تحریری به کودکان پرداختیم و نکات مربوطه و لازم را درباره آموزش خط بیان کردیم. امیدواریم از مطالعۀ این مطلب لذت برده باشید.

17 دیدگاه برای “روش های آموزش خط تحریری به کودکان

  1. بدون نام گفته:

    من آسان خطم خوب نبود ولی فاقد کافیه علاقه کافی داشته باشید
    من با این کار خودم را خوش خط کردم

  2. ناشناس گفته:

    سلام وقت بخیر من مشکلی نگارش دارم
    من زبان مادریم دری است و به زبان فارسی
    صحبت می‌کنم کتاب هم می‌خونم اما نوشته نمی‌تونم لطفاً راه حلی دارین به من کمک کنید ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *