روش های کاربردی در آموزش ریاضی سوم ابتدایی

شاید برای آموزش ریاضی سوم ابتدایی به دانش آموزان در فضای های مجازی و اینترنت، روش های بسیاری وجود داشته باشد، اما مهم است که شما این روش ها را از نظر کیفی هم مورد بررسی قرار بدهید. امروزه با وجود ویروس کرونا و شیوع روز به روز آن در بسیاری از مدارس امکان تدریس حضوری وجود ندارد و باید در روش های آموزش به کودکان و بخصوص پایه سوم دبستان یک سری بازنگری هایی صورت بگیرد.

بررسی میزان کیفیت این روش های مختلف آموزش برای هر کسی کار آسانی نیست و حتی نیاز به تخصص در این رشته می باشد. برای همین در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش های کاربردی آموزش ریاضی سوم دبستان به کودکان یا دانش آموزان خود آشنا کنیم.

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

محتوا و سر فصل های کتاب ریاضی سوم ابتدایی

مباحث ریاضی سوم ابتدایی طبعاً تکمیل کننده‌ی سرفصل های قبلی در کتاب ریاضی اول و دوم ابتدایی هستند؛ علاوه بر این یک پیش درآمدی از کتاب چهارم ابتدایی را هم در خود دارند.

پایه دبستان از مقاطع حساس از نظر آموزشی هست زیرا بسیاری از اندوخته های اساسی در بحث درس ریاضی در این پایه رخ می دهد و لازم است تا دانش آموزان با این مباحث به خوبی آشنا بشوند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

در ادامه به معرفی سرفصل های کتاب ریاضی سوم دبستان می پردازیم.

فصل اول ریاضی سوم ایتدایی

1. فصل اول، الگو ها

این فصل به مباحث الگوها می پردازد و دوره ای از مباحث اولیه‌ی پایه اول و دوم ابتدایی در این فصل صورت می گیرد. هدف آموزشی در این فصل این است که دانش آموزان به رابطه چند عدد که در کنار هم چیده شده اند، پی ببرند و دریابند که بین این اعداد چه اعمال ریاضی صورت گرفته است.

2. فصل دوم،عددهای چهار رقمی

درس دوم به آموزش عددهای چهار رقمی می پردازد. چگونگی خواندن اعداد به حروف و عدد و چگونگی جداسازی اعداد چهار رقمی در این فصل خیلی اهمیت دارد.

3. فصل سوم، عددهای کسری

در این فصل دانش آموزان وارد مباحث اساسی تری می شوند. اساسی از این نظر که این مباحث در سال های بالاتر بسیار کاربردی هستند و یادگیری این فصل خیلی مهم است.

فصل سوم به آموزش عددهای کسری می پردازد و به صورت کامل و گسترده تری این فصل در پایه چهارم و پنجم ابتدایی دنبال می شود. درنتیجه لازم است که بحث عددهای کسری برای آنان به خوبی جای بگیرد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

فصل سوم ریاضی سوم ابتدایی

4. فصل چهارم، ضرب و تقسیم

در این فصل اعمال مهم ریاضی یعنی ضرب و تقسیم آموزش داده می شود. یکی از درس های بسیار مهم همین فصل است. بحث اعمال ضرب و تقسیم بسیار کاربردی است و چگونگی یادگرفتن این فصل خیلی اهمیت پیدا می کند.

در آینده حتی اگر دانش آموز شما نیازی به ادامه تحصیل در رشته های مهندسی و پزشکی هم نداشته باشد، در دیگر مباحث ریاضی رشته های دیگر نیاز است تا با مفهوم ضرب و تقسیم و چگونگی انجام دادن آنها آشنا باشد.

5. فصل پنجم، محیط و مساحت

این فصل بیشتر وارد مباحث هندسی می شود و به مهم ترین بحث از هندسه می پردازد که آن بخش محیط و مساحت است. این بخش هم از مواردی است که بسیار حائز اهمیت هست و نیاز است تا هم دانش آموزان و هم معلمین محترم به این بخش توجه بیشتری نشان بدهند.

6. فصل ششم، جمع و تفریق

جمع و تفریق از مباحثی است که در پایه های گذشته به آن پرداخته شده است و دانش آموزان با ماهیت آن آشنا هستند ولی در تدریس سوم دبستان، هدف این است تا محصلین به صورت گسترده و پیشرفته تری با جمع و تفریق آشنا بشوند.

فصل ششم ریاضی سوم ابتدایی

7. فصل هفتم، آمار و احتمال

این فصل به نسبت از فصولی است که دانش آموزان به آن علاقه مند هستند. فصل آمار و احتمال از مباحث شیرین این کتاب محسوب می شود و بیشتر حالت بازی ریاضی برای آنان دارد.

8. فصل هشتم، ضرب عددها

درس هشت آخرین فصل محسوب و برای بار دوم در یک کتاب بحث ضرب مطرح می شود. این کار برای نشان دادن اهمیت بالای بحث ضرب  و یادگیری گسترده تر دانش آموزان است.

خلاقیت در ریاضی

اهمیت خلاقیت در تدریس ریاضی سوم ابتدایی:

خلاقیت در تدریس در همه پایه های تحصیلی مهم است به خصوص در دبستان که دانش آموزان تازه وارد محیط های آموزشی شده اند و نیاز است برای این که با شوق و شور بیشتری به ادامه تحصیل فکر بکنند، از طرف مدرسه و محیط کلاس با جاذبه هایی مواجه بشوند.

معلم و والدین می توانند با استفاده از روش های خلاقانه مانند آموزش ریاضی با بازی به تدریس این درس بپردازند.

در ادامه به بررسی روش های خلاقیت در آموزش ریاضی سوم ابتدایی می پردازیم:

  •  یکی از این روش های خلاقیت در تدریس استفاده از دانش آموزان در حین تدریس است، از آنها بخواهیم تا ما را حین تدریس کمک بکنند نه اینکه آنها صرفاً گوش بکنند و شما به تدریس بپردازید. این روش برای کودکار خیلی جذابیت دارد و به علت این که شما به آنان اهمیت داده اید، آنها هم به شما اهمیت می دهند.
  •  استفاده از بازی ریاضی خیلی برای نوآموزان مهیج است و بازی در حین تدریس و حتی ساختن شعر با مفاهیم ریاضی سوم دبستان برای آنان بسیار دلنشین است.
  • یکی از روش های خلاقانه در حین آموزش این است که دانش آموزان را به گروه های مختلف تقسیم کنید تا خودشان به یکدیگر در مباحث درسی کمک بکنند.

نحوه‌ی روش تدریس و آموزش ریاضی سوم دبستان

روش آموزش ریاضی سوم ابتدایی ، معمولاً از طرف آموزش و پرورش مشخص می شود و در دوره های ضمن خدمت فرهنگیان و یا تربیت مدرس به معلمین محترم آموخته می‌شود.

این روند تدریس لازم است که هم مطابق استانداردهای آموزش و پرورش باشد و همین که معلمین از روش های نوین در حین آموزش استفاده کنند.

البته که اجرای این شیوه توسط والدین هم امکان پذیر است و در دوران کرونا میتوانند نقش مکملی، در کنار معلمین بازی بکنند.

نرم افزار کمک آموزشی ریاضی سوم ابتدایی

استفاده از فیلم و نرم افزارهای ریاضی سوم ابتدایی:

تعلیم ریاضی از طریق فیلم های آموزشی در امر آموختن دانش آموزان بسیار موثر می تواند باشد. استفاده از این فیلم ها امروزه اهمیت و محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

در این دوران، با وجود کرونا ویروس و با دور ماندن محصلین از فضای مدرسه و درس، استفاده از روش بهترین گزینه است تا این خلع جبران شود. فیلم های آموزشی ریاضی سوم رهپویان از سری فیلم های مفید و شناخته شده در زمینه ی تدریس است.

آموزش ریاضی سوم دبستان در این فیلم با توجه به استانداردهای آموزش و پرورش صورت می گیرد کمک بسزایی در امر تحصیل نوآموزان دارد.

نرم افزارهای آموزشی، مانند میشا و کوشا بیشتر حالت بازی و سرگرمی دارند و کودکان در حین بازی با مباحث آموزشی ریاضی آشنا می شوند.

کلام آخر:

آموزش ریاضی سوم ابتدایی باید با حساسیت بیشتری انجام پذیرد تا دانش آموزان در سال های بالاتر با مشکل مواجه نشوند. امروزه دراین امر دانش آموزان و والدین هم در کنار معلمین می توانند شریک بشوند و به آنان در آموزش به فرزند خویش یاری بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *