آموزش ریاضی پنجم ابتدایی با روش های کاربردی

پایه پنجم ابتدایی از پایه های مهم در مقطع دبستان محسوب می شود و آموزش ریاضی پنجم ابتدایی همانند بقیه پایه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

آموزش و یادگیری در هر پایه تحصیلی روش ‌های خاص خودش را دارد. حتی والدین هم در بحث آموزش می توانند شرکت بکنند.

لازمه ی مشارکت والدین در تحصیلات فرزندانشان این است که باید با توجه به سن و پایه تحصیلی دانش‌آموزان توجه بکنند تا بتوانند از روش‌های مناسبی برای آموزش استفاده بکنند.

آموزش ریاضی پنجم دبستان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا دانش‌آموزان از حال و هوای ترس از مدرسه رها شده‌اند و خود را برای دوره‌های بعدی آماده می‌کنند.

تفکر دانش آموزان خیلی وسعت پیدا می کند و لازم است که از روش های منطقی استفاده بکنید تا نتیجه بگیرید. در ادامه این مقاله به معرفی روش های کاربردی در آموزش ریاضی به بچه های این پایه می پردازیم.

 

با تیم رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

ریاضی پنجم دبستان

 

سرفصل های ریاضی پنجم دبستان:

تعداد فصل های ریاضی این کتاب نسبتاً کمتر از پایه های قبلی است اما در عین حال آموزش ریاضی پنجم دبستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

فصل اول؛عددنویسی و الگوها:

این فصل دنباله عدد نویسی است و به دانش آموزان عددنویسی در مقیاس میلیارد را آموزش میدهد. به بحث الگو هم به شکل گسترده تری پرداخته می شود و الگوهای دیگری به دانش آموزان معرفی می شود.

 

فصل دوم؛ کسر:

به موضوع کسر به صورت گسترده تری پرداخته می شود و بحث اعداد مخلوطی برای دانش آموزان مطرح می شود.

 

فصل سوم؛نسبت، تناسب و درصد:

این فصل موضوع جدیدتری دارد و به مباحث نسبت، تناسب و درصد می پردازد و حتی حل مسائل درصد در این فصل به دانش آموزان آموزش داده می شود.

 

فصل چهارم؛ تقارن و چندضلعی‌ها:

این فصل مربوط به هندسه است و تقریباً تمام مباحثی که آموزش داده می شود برای دانش آموزان تازگی دارد. مباحثی مانند نیم ساز، تقارن و دوران.

 

ریاضی دبستان

 

فصل پنجم؛ عددهای اعشاری:

این فصل مبحث بسیار کاربردی را مطرح می کند و آن اعداد و اعشار است. کیفیت فراگیری دانش آموزان در این بخش بسیار اهمیت دارد زیرا این مبحث در پایه های بالاتر بسیار پراهمیت و پرتکرار است.

 

فصل ششم؛اندازه‌گیری:

این فصل نیز به نوعی از فصل های هندسی محسوب می شود و به موضوع مساحت به شکل گسترده تری پرداخته می شود. موضوع حجم در این فصل برای دانش آموزان مطرح می شود و به همین خاطر برای آنان تازگی دارد.

 

فصل هفتم؛آمار و احتمال:

فصل آخر هم به سیاق پایه های قبلی درمورد آمار و احتمال است و از مباحث جدید از این بخش می توان به مد و میانگین اشاره کرد.

در حال حاضر که به طور خلاصه با مباحث ریاضی پنجم ابتدایی آشنا شده اید، خوب است که به انواع روش تدریس ابتدایی نیز بپردازیم مانند:

 

ریاضی

 

آموزش ریاضی پنجم ابتدایی با بازی:

تدریس ریاضی با بازی خیلی موثر هست و روشی معمول و جا افتاده ای هست. معلمان یا والدین می توانند از این روش استفاده کنند تا بچه ها را با خود بیشتر همراه کنند.

شاید برای شما این سوال مطرح بشود که چگونه باید یک بازی ریاضی درست بکنیم؟

مساله اینجاست که قرار نیست والدین یا معلمان این بازی ها را طراحی بکنند بلکه طراحی بازی ریاضی وظیفه متخصصان است.

خیلی از کتاب های کمک آموزشی هستند که بسیاری از بازی ریاضی ها را معرفی می کنند و همچنین نرم افزار میشا و کوشا که به نوعی بازی ریاضی محسوب می شود و می تواند از گزینه های خوب و مناسب برای دانش آموزان شما باشد.

آموزش ریاضی با بازی در پایه پنجم خیلی راحت تر انجام می گیرد و حتی معلمان یا والدین می توانند از بازی ریاضی های متداول و مرسوم الهام بگیرند و آن را همراه با فرزند یا دانش آموزان خود انجام بدهند.

به طور کلی استفاده از بازی دانش آموزان را با جریان درس همراه می کند و آنان را نسبت به درس ریاضی مشتاق تر می کند و حتی این مهیج بودن بازی به مرور باعث می شود بعدها خودشان با دوستان خود این بازی را انجام بدهند و از آن لذت ببرند.

 

ریاضی با بازی

 

دست ورزی آموزش ریاضی:

ابتدا باید با این مفهوم آشنا شویم که دست ورزی چیست. به طور کلی دست ورزی به عملی می گویند که دانش آموزان با اجسام و یا جامدات انجام می دهند تا در پی آن مفاهیم را درک کنند.

استفاده از روش تدریسِ دست ورزی در آموزش ریاضی پنجم دبستان بسیار اهمیت دارد.

اگر به بخش های کتاب توجه کرده باشید متوجه می شوید که دو فصل از کتاب ریاضی پنجم دبستان، یعنی فصل های ششم و چهارم مباحثی را مطرح می کند که مربوط می شود به درس هندسه، پس بهترین روش برای آموزش ریاضی پنجم ابتدایی این است که از روش دست ورزی استفاده بکنیم که به نوعی بازی ریاضی هم محسوب می شود.

شما میتونید با کلیک بر نام ایده دست ورزی با ریاضی ابتدایی، از این مقاله برای ایده گرفتن استفاده نماید.

 

کیت آموزش ریاضی :

شاید با مفهوم کیت آموزشی آشنا نباشید ولی در نظر داشته باشید که این بسته ها بیشتر برای دانش آموزان جنبه ی بازی ریاضی دارند و همراه با بازی های متنوع که هدف از آنها آموزش ریاضی به کودکان است.

بسته بندی این کیت آموزشی ریاضی ابتدایی بسیار متنوع و همچنین با طیف رنگ آمیزی بسیار بالا هست و دانش آموزان را برای یادگیری ریاضی پنجم ابتدایی سر شوق می آورد.

ویژگی خاص کیت های آموزشی این هست که، یادگیری ریاضی را برای آنان خوشمزه می کند و امر یادگیری با سرگرمی هایی که داخل کیت هست برای دانش آموزان لطیف تر می شود.

امروزه آموزش ریاضی پنجم دبستان با کیت های آموزشی بسیار طرفدار پیدا کرده است زیرا کار با این کیت ها نه تنها برای دانش آموزان، حتی برای والدین و معلمان هم سرگرم کننده می تواند باشد.

 

کیت آموزشی ریاضی 5

 

نرم افزارهای آموزش ریاضی ابتدایی:

استفاده از نرم افزارهای آموزشی هم جنبه ی سرگرمی دارد و هم آموزشی. استفاده از نرم افزارهایی مانند میشا و کوشا بسیار متداول و امری جا افتاده است.

سال هاست که دانش آموزان به توصیه ی معلمین از نرم افزارهای آموزشی استفاده می کنند پس می توان نتیجه گرفت که نرم افزارهای آموزشی به نوعی امتحان خود را به نوعی پس داده اند.

اما توجه به این نکته ضروری است که هر نرم افزار آموزشی صرفاً مفید نیست و باید از یک سری استانداردهایی پیروی کند تا دانش آموز را دچار سردرگمی بیشتری نکند. نرم افزار میشا و کوشا امتحان خود را پس داده است و در آموزش ریاضی پنجم ابتدایی می تواند مفید واقع شود.

 

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.ممنون که تا انتهای این بلاگ همراه ما بودید.

12 دیدگاه برای “آموزش ریاضی پنجم ابتدایی با روش های کاربردی

  1. سارا گفته:

    این نکته هایی که گفتید کاملا درست ولی من بچه ام و این جیز هارو نمیفهمم یه روش بهتر
    مثلا چی بخوریم که مغزمون فعال بشه و درس ریاضی رو دوست داشته باشه

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز
      بهترین راه برای یادگیری درس ریاضی تکرار و تمرین بسیار می‌باشد.

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      باعث خوشحالیه که محتوای ارائه شده برای شما مفید بوده
      ممنون از توجهتون.

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      ممنون از نظرتون، سعی می‌کنیم برای دست ورزی ریاضی پنجم و سایر پایه‌ها محتوا آماده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *