چند نکته کلیدی که باید درباره‌ی آموزش علوم دوم ابتدایی بدانید

درس علوم تجربی، یکی از مهم ترین دروس پایه ی ابتدایی است. هدف از آموزش این درس درک واقعیت های خلقت و کشف فعل خداوند است که انسان بتواند با شناخت و استفاده از طبیعت باعث آبادانی و ارتقاء سطح زندگی فردی و جمعی شود؛ علاوه بر آموزش علوم دوم دبستان توسط معلمان و اولیا، نرم افزار های آموزشی علوم دوم ابتدایی هم میتوانند سهمی موثر در این آموزش داشته باشند. در این مقاله قصد داریم درباره سر فصل های علوم دوم دبستان و نرم افزار های آموزشی علوم دوم ابتدایی صحبت کنیم؛ لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

  سر فصل های علوم دوم دبستان

 

آموزش علوم دوم ابتدایی

 

علوم دوم ابتدایی از 14 فصل تشکیل شده است که در ادامه علاوه بر آشنایی با سر فصل های علوم دوم دبستان، با روش های مبتکرانه برای ارائه هر فصل آشنا خواهیم شد

فصل یک: زنگ علوم

 هدف از فصل یک علوم دوم دبستان آموزش، مشاهده و آشنایی دانش آموزان با محیط پیرامون است؛ در این فصل می توان با بردن دانش آموزان به محیط های جدید و مطرح کردن سوالات درباره ی آن محیط، مهارت مشاهده دقیق و کشف محیط اطراف را به آن ها آموخت.

 

آموزش علوم دوم ابتدایی

 

فصل دوم: سلام، به من نگاه کن

در این فصل درباره طبیعت و پدیده های طبیعی و شناخت آن با حواس پنجگانه صحبت می شود. برای آموزش بهتر این درس، می توان دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کرد و آن ها را به چند محیط متفاوت برد و از آن ها خواست با استفاده از حواس پنجگانه محیط خود را کشف و تفاوت آن ها را ذکر کنند.

فصل سوم: سالم باش، شاداب باش

فصل سوم علوم دوم دبستان، درباره ی سلامتی و عوامل موثر بر آن است؛ می توان با انجام فعالیت های ورزشی و شناخت عوامل موثر بر سلامتی به دانش آموزان، سبک زندگی سالم را آموخت.

فصل چهارم: دنیای جانوران

دنیای جانوران پر از شگفتی است. این دنیای شگفت انگیز تاثیر بسیار زیادی بر زندگی انسان ها دارد. در این درس دانش آموزان با نحوه ی زندگی، رشد و نمو حیوانات آشنا می شوند. برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با این محیط می توانید آن ها را به دیدن یک باغ وحش برد.

 

آموزش علوم دوم دبستان

فصل پنجم: دنیای گیاهان

در پنجمین فصل، دانش آموزان با انواع گیاهان و نحوه ی رشد آن ها آشنا می شوند. می توان با کمک اولیای دانش آموزان به آن ها کاشت گل و گیاه و نگهداری از آن را آموخت.

فصل ششم: زمین، خانه پر آب ما

فصل ششم، فصل آشنایی دانش آموزان با مفاهیم متعددی مانند آب و چرخه ی آب در زندگی است. با تهیه چند فیلم آموزشی میتوان مفاهیمی مانند اهمیت و ضرورت استفاده صحیح از آب و نحوه ی صحیح استفاده از آب را به دانش آموزان آموخت؛ همچنین می توان یک هفته دانش آموزان را به انجام اصولی در راستای استفاده درست از آب مقرر کرد. یکی از بهترین دی وی دی های آموزش علوم دوم دبستان، نرم افزار میشا و کوشاست که در این راستا به دانش آموزان و معلمان بسیار کمک خواهد کرد.

فصل هفتم: زمین، خانه سنگی ما

در فصل هفتم کتاب، با نشان دادن نمونه ی واقعی سنگ ها می توان کاربرد و چگونگی تغییرشان را طی سال ها به دانش آموزان آموخت.

 

آموزش علوم دوم ابتدایی

فصل هشتم: چه می خواهم بسازم؟

در این فصل دانش آموزان با ابزار های کاربردی روزمره شان بیشتر آشنا می شوند، از آن ها می توان خواست با انتخاب چند ابزار در منزل، درباره ی کاربرد صحیح آن تحقیق کنند.

فصل نهم: زمین، خانه خاکی ما

در این درس با بردن دانش آموزان به محیطی مانند حیاط و تهیه چند نوع از انواع خاک، آن ها را با انواع خاک آموخت.

فصل دهم: در اطراف ما هوا وجود دارد

این درس بیشتر جنبه ی تئوری دارد و باید به خوبی ضرورت وجود هوا و راهکار های  کاهش آلودگی هوا را به دانش آموزان آموخت.

 

آموزش علوم دوم ابتدایی

فصل یازدهم: دنیای سرد و گرم

همانطور که از اسم این فصل پیداست برای آموزش بهتر این درس می توان از حس لامسه دانش آموزان کمک گرفت و از آن ها خواست با مشاهده دقیق چند نمونه از این اشیا ویژگی آن ها را به دست بیاورند.

فصل دوازدهم: از خانه تا مدرسه

در دهمین درس، دانش آموزان با اشیا ثابت و متحرک در اطرافشان بیشتر آشنا می شوند؛ با آموزش صحیح ویژگی و تفاوت های این دو دسته از اشیا، می توان  از آن ها خواست لیستی از این دو دسته اشیا که در طی مسیر خانه تا منزل می بینند، تهیه کنند.

فصل سیزدهم: آهن ربای من

در فصل سیزدهم دانش آموزان با آهن ربا و ویژگی های آن آشنا می شوند، با نشان دادن آهن ربا و آزمایش عملی می توان ویژگی ها و کاربرد آهن ربا را تک به تک به دانش آموزان آموخت.

 

آموزش علوم دوم دبستان

فصل چهاردهم: از گذشته تا آینده

در این فصل دانش آموزان با معنای فناوری و کاربرد نور و روشنایی آشنا خواهند شد، در این فصل می توان با آزمایش عملی اطلاعات لازم را به دانش آموزان آموخت

استفاده از نرم افزار های آموزش علوم دوم ابتدایی

     یکی از بهترین روش های آموزش علوم دوم ابتدایی استفاده از نرم افزار ها و فیلم های آموزشی است. نرم افزار ها و دی وی دی های آموزشی علاوه بر تاثیری که می توانند بر روی تدریس علوم معلمان بگذارد، برای دانش آموزان محیطی جدید و جذابی را به وجود می آورد که توجه مخاطب را بیش از پیش به درس مورد تدریس جلب می کند.

 یکی از مزایار استفاده نرم افزار ها و دی وی دی های آموزشی این است که دیگر احتیاجی به تهیه و انجام همه ی آزمایش ها نیست و به راحتی می توانید فیلم انجام تمام آزمایش ها را یک جا دید و نتیجه ی دلخواه را به دست آورد.

فیلم های آموزشی فندق یکی از بهترین نرم افزار های آموزش علوم ابتدایی است که به خاطر تصاویر و صداپردازی عالی بستر خوبی را برای دانش آموزان مقطع دبستان به وجود می آورد.

نرم افزار ها و دی وی دی های آموزشی، تمام محتوای آموزشی را مانند دانستنی ها، آزمایش ها را پوشش و با طرح نمونه سوال دانش آموزان را برای امتحانات آماده می کند و دانش آموز می تواند بارها و بارها فیلم ها را تماشا و یادگیری های ناقص خود را کامل کند؛ دی وی دی های رهپویان یکی از بهترین ها در این زمینه است.

 

 آموزش علوم دوم ابتدایی

 

درس علوم تجربی به عنوان یکی از مهم ترین دروس در مقطع ابتدایی به شمار می رود. آموزش علوم دوم دبستان بسیار مهم است چرا که علاوه بر شکل گیری پایه ی درسی بچه ها در این مقطع، آموزش صحیح می تواند باعث علاقمندی و موفقیت بیشتر دانش آموز شود؛ علاوه بر معلمان و اولیا  که نقش بسیار زیادی در یادگیری این درس دارند، استفاده از نرم افزار های آموزشی علوم دوم دبستان، در یادگیری دانش آموزان، می تواند بسیار مفید واقع شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *