آنچه شما باید درباره ی آموزش علوم سوم ابتدایی بدانید

درس علوم تجربی، یکی از مهم‌ترین دروس مقطع دبستان است.کوشش اصلی این درس، بر درک و یادگیری مخلوقات خداوند و استفاده‌ی مسئولانه انسان از آن‌هاست.
علاوه بر آن که معلمان و اولیا در آموزش علوم سوم ابتدایی می‌توانند مفید واقع شوند، امروزه نرم افزارها و فیلم‌های آموزشی به کمک دانش آموزان، خانواده‌ها و معلمان آمده و آن‌ها را در مسیر یادگیری یاری می‌کند.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با سر فصل‌های علوم سوم دبستان با اهمیت استفاده از نرم افزار‌ها و فیلم‌های کمک آموزشی این درس آشنا شویم.

 

تا پایان این مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

آموزش علوم پایه سوم ابتدایی

 

سر فصل‌های علوم سوم دبستان

علوم سوم ابتدایی از 14 فصل تشکیل شده است که در ادامه شما را با سرفصل‌های آن آشنا و نکاتی برای آموزش بهتر، ارائه خواهیم کرد.

 

1. فصل یک: زنگ علوم

هدف از فصل یک علوم سوم دبستان، آموزش مشاهده و جمع آوری اطلاعات از محیط به دانش آموزان است؛ بهتر است تمامی محصلین فعالیت‌ها را تک به تک انجام داده و مهارت‌های لازم را به دست آورند.

 

فصل اول کتاب علوم پایه سوم ابتدایی

 

2. فصل دوم: خوراکی‌ها

فصل دوم این درس، در رابطه با خوراکی‌هاست. برای آموزش بهتر، علاوه بر استفاده از انجام فعالیت‌ها و آزمایش‌ها، بهتر است از دانش آموزان خواسته شود با تهیه چند خوراکی و آوردن آن به مدرسه، نکات آموخته شده‌ را دوباره توضیح دهند.

 

3. فصل سوم: مواد اطراف ما

در فصل سوم از کتاب علوم تجربی، دانش آموزان با مواد اطراف خود بیشتر آشنا می‌شوند. برای آموزش این فصل و یادگیری عمیق، می‌توان با آوردن مواد به محیط کلاس، در سه حالت جامد، مایع و گاز و تبدیل عملی آن‌ها به حالت یا حالات دیگر این درس را تدریس نمود.

 

4. فصل چهارم: اندازه گیری مواد

در فصل چهارم، دانش آموزان با واحدها و ابزارهای اندازه گیری آشنا می‌شوند. برای تدریس بهتر است تمامی وسایل مورد نیاز فعالیت‌ها، توسط خود دانش آموز تامین شود و تک تک فعالیت‌ها را انجام داده و نتیجه‌ی هر فعالیت را در یک بند توضیح دهند.

 

5. فصل پنجم: آب ماده‌ی با ارزش

در این درس دانش آموزان با چگونگی تشکیل آب و چرخه‌ی آن آشنا می‌شوند. برای یادگیری خوب است علاوه بر انجام فعالیت، از فیلم‌های آموزش علوم سوم ابتدایی استفاده نمود و مفهوم چگونگی تشکیل و چرخش آب را به همراه تصویر به نوآموزان رساند.

 

فصل پنجم علوم سوم ابتدایی

 

6. فصل ششم: زندگی ما و آب

در این فصل، علاوه بر توضیح ضرورت وجود آب در زندگی انسان، دانش آموزان باید با مفاهیم آب‌های زیر زمینی، آب‌های مصرفی و تشکیل رود که از مهم‌ترین مفاهیم این فصل هستند، آشنا شوند.

 

7. فصل هفتم: نور و مشاهده‌ی اجسام

در آموزش فصل هفتم علوم سوم ابتدایی، می‌توان دانش آموزان را به محیط آزمایشگاه و برای مواردی در یک محیط باز مانند حیاط برده و آزمایشات لازم را انجام داد؛ در ادامه از آنان بخواهید نتایج به دست آمده را در چند خط توضیح دهند.

 

فصل عفتم کتاب درسی علوم سوم ابتدایی

 

8.فصل هشتم: جست و جو کنیم و بسازیم

در این فصل از دانش آموزان بخواهید، با استفاده از وسیله‌هایی که در اطراف خود می‌بینند و با آموزه‌های درس‌های قبلی، یک وسیله‌ی کاربردی ساخته و به مدرسه بیاورند.

 

9. فصل نهم: نیرو، همه جا (1)

برای آموزش فصل نهم، می‌توان با انجام فعالیت‌های عملی به نوآموزان انواع نیرو و حضورش را در همه‌ی لحظات آموخت.
شما با درخواست از دانش آموزان مبنی بر تهیه یک لیست از نیروهای اطراف خود، می‌توانید به یادگیری آنان پی ببرید.

 

10. فصل دهم: نیرو، همه جا (2)

در این فصل با آوردن چند وسیله و ابزار به محیط کلاس، به دانش آموزان می‌آموزید که بدون نیرو و یا با نیروی کم، بسیاری از وسیله‌ها ناکارآمد هستند و زندگی بدون نیرو مختل خواهد شد.

 

فصل دهم کتاب علوم پایه سوم ابتدایی

 

11. فصل یازدهم: بکارید و ببینید

برای آموزش علوم سوم دبستان در فصل یازدهم، با بردن دانش آموزان به یک اردوی علمی مانند بازدید از بازار گل، می‌توانید آن‌ها را با انواع گل و گیاه آشنا کنید.
پس از اردو از آن‌ها بخواهید دو به دو در یک گلدان، گیاهی بکارند و مشترکاً، مدتی از گلدان خود مراقبت کنند.

 

12- فصل دوازدهم: هر کدام جای خود (1)

برای یادگیری بهتر درس دوازدهم، می توان از فیلم‌ها و نرم افزار‌های آموزش علوم سوم دبستان استفاده کرد و دانش آموزان را با مفاهیم آشنا نمود. همچنین می‌توان از آنان درخواست کرد که با تهیه یک تحقیق از گونه‌های حیوانی، بیشتر با ویژگی‌های حیوانات آشنا شوند.

 

کتاب علوم سوم ابتدایی فصل دوازدهم

 

13. فصل سیزدهم: هر کدام جای خود (2)

در درس سیزدهم سوم دبستان، نیز می‌توان دانش آموزان را به بازدید یک باغ وحش برده که علاوه بر آشنایی با انواع محیط‌های زیستی، با زندگی گونه‌های مختلف زیستی هم آشنا شوند.

 

14. فصل چهاردهم: از گذشته تا آینده (نگهداری مواد غذایی)

در این درس نوآموزان با نگهداری از مواد غذایی آشنا می‌شوند. با ارائه چند فعالیت مانند تمرین خنک نگه داشتن مواد غذایی در خانه، به آنان این مهارت بسیار مهم را بیاموزید.

 

اهمیت استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش علوم سوم ابتدایی

امروزه در آموزش نوین اهمیت استفاده از نرم افزارها و فیلم‌های کمک آموزشی بسیار پر رنگ‌تر شده است.
مطالعات نشان داده، استفاده از نرم افزار‌ها و فیلم‌های کمک آموزشی و چند حسی شدن آموزش، نقش مهمی در پردازش اطلاعات و یادآوری بهتر آنان در دانش آموزان دارد.

استفاده از نرم افزارها و فیلم‌های کمک آموزش علوم سوم دبستان نه تنها مناسب دانش آموز است بلکه برای معلمان و موسسات آموزشی نیز مفید خواهد بود.

یکی از بهترین نرم افزارها برای آموزش علوم سوم ابتدایی نرم افزار لوح دانش است که مهم‌ترین ویژگی آن، استفاده شبانه روزی از آن می‌باشد.

همچنین می‌توان از فیلم‌های آموزشی علوم فندق و فیلم‌های کمک آموزشی علوم سوم رهپویان کمک گرفت و  هر زمان به آن مراجعه و چندین و چند بار مشاهده کرد تا در صورت یادگیری ناقص یادگیری کامل گردد.

 

نرم افزار و فیلم های آموزشی علوم سوم ابتدایی

 

تحقیقات نشان داده استفاده از محصولاتی مانند کیف آریا، نه تنها باعث علاقه‌مندی بیشتر دانش آموزان بلکه باعث بالا رفتن حس کنجکاوی در آنان نیز می‌شود.

آموزش علوم سوم دبستان به صورت صحیح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آموزش درست این درس، علاوه بر تاثیری که بر یادگیری درس علوم در سال‌های آینده دارد، می‌تواند باعث علاقه مندی بیشتر دانش آموزان نیز شود.

معلمان و دانش آموزان می‌توانند با استفاده از فیلم‌ها و نرم افزارهای آموزش علوم سوم ابتدایی از فواید آموزش چند حسی بهره برده و طعم یادگیری و آموزش نوین را دریابند.

 

با سپاس از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید. شما می‌توانید برای مشاهده‌ی محصولات نرم افزارهای آموزشی ما به صفحه‌ی محصولات رایاد سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *