هر آنچه که باید برای آموزش علوم پنجم ابتدایی بدانید

درس علوم تجربی، یکی از مهم ترین دروس مقطع ابتدایی است. آموزش علوم پنجم ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که علاوه بر شکل گیری پایه درسی دانش آموزان در این پایه، بخشی از منابع درسی سوالات تیزهوشان متعلق به علوم پنجم دبستان است.

علاوه بر نقش مهمی که اولیا و معلمین در آموزش این درس دارند، امروزه روش های نوین آموزش با استفاده از بازی، نرم افزار ها و فیلم های آموزشی به کمک دانش آموزان و معلم ها آمده است.

در ادامه با سر فصل های این درس، اهمیت استفاده از نرم افزار ها و فیلم های آموزشی و با اهمیت آموزش علوم پنجم ابتدایی با استفاده از بازی آشنا می شویم.

تا انتهای این مقاله با تیم رایاد همراه باشید.

 

 علوم پنجم ابتدایی

 

سرفصل های علوم پنجم دبستان

1. زنگ علوم:

زنگ علوم، در واقع مقدمه ای برای ورود به این درس است؛ برای ارائه بهتر می توان از دانش آموز خواست، تمامی آزمایش ها و فعالیت ها را تک به تک در منزل انجام داده و نتیجه را در قالب یک گزارش ارائه دهند.

 

2. ماده تغییر می کند:

برای آموزش فصل دوم علوم پنجم ابتدایی، می توان از محصلین خواست تا با انجام چند آزمایش تغییرات شیمیایی و فیزیکی را بیاموزند؛ از دانش آموزان بخواهید درباره ی روند تغییرات گزارشی تهیه و به کلاس تهیه کنند.

 

3. رنگین کمان:

در این فصل نوآموزان با چگونگی تشکیل رنگین کمان آشنا می شوند. برای تشکیل رنگین کمان شما می توانید بچه ها را در روز آفتابی به حیاط برده و از آن ها بخواهید هنگامی که پشت به آفتاب هستند با یک آبفشان رنگین کمان تشکیل دهند سپس از آنان بخواهید تا با کشیدن یک نقاشی رنگ های رنگین کمانی را به خوبی نشان دهند.

 

فصل سوم علوم پنجم ابتدایی

 

4. برگی از تاریخ زمین:

برای آموزش علوم پنجم دبستان در چهارمین فصل، از دانش آموزان بخواهید با مواد در دسترس یک فسیل بسازند. برای ارائه جذاب تر این ددرس می توانید از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزشی استفاده کنید و تصاویر و محتوا های آموزشی را با بهترین کیفیت در اختیار دانش آموزان قرار دهید.

 

5. حرکت بدن:

برای ارائه بهتر این درس، محصلین را به یک باشگاه یا یک محیط ورزشی برده و دانش آموزان را چند دقیقه ای به ورزش و بازی وادار کنید سپس از آن ها را در یک محیط جمع کنید و مطالب درسی درباره ی عضله، استخوان و … را ارائه کنید.

 

6. چه خبر(1):

برای ندریس علوم پنجم ابتدایی در فصل ششم از مربیان بهداشت بخواهید چک آپ های چشم و گوش را انجام دهند سپس درباره ی مطالب مربوطه توضیح دهید.

 

7. چه خبر (2):

برای آموزش فصل هفتم، دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کنید و از آن ها بخواهید هر گروه وسیله های مورد نیاز آزمایش ها را تهیه کرده و به کلاس آورده سپس به آنان بگویید هر گروه با همکاری یکدیگر آزمایش ها را انجام داده و نتایج را به صورت یک گزارش تهیه و تحویل دهند.

 

فصل هشتم علوم پنجم ابتدایی

 

8. کارها آسان می شود(1):

برای ارائه بهتر فصل هشتم از علوم پنجم دبستان، دانش آموزان را به پارک برده و با دیدن حرکت الاکلنگ درس را به آن ها بیاموزند. برای آموزش این درس می توانید از سایر وسایل پیشنهاد شده در کتاب مانند قیچی، منگنه و … استفاده کنید.

 

9. کارها آسان می شود(2):

در این فصل با آموزش و توضیح هر وسیله از دانش آموز بخواهید در قالب گزارش به شما بگویند، هر وسیله چگونه کارها را آسان می کنند.

 

10. خاک با ارزش:

در این فصل دانش آموزان با انواع خاک و اهمیت آن آشنا می شوند. از محصلین بخواهید مقداری از یک نوع خاک را به کلاس بیاورند و با ارائه یک فیلم آموزشی به آن ها چگونگی تشکیل خاک را نشان دهید و سپس مواظبت از خاک را به بهترین شکل به آن ها بیاموزید.

 

11. بکارید و بخورید:

برای آموزشاین درس، از دانش آموزان بخواهید با کاشت یک گل، فرآیند رشد گیاه خود را ببینند و آموخته های خود را مرور کنند.

 

12. از ریشه تا برگ:

در این فصل از گیاهان و گل های کاشته شده در فصل قبل، استفاده کنید و اعضای مختلف آن را از روی گیاهان توضیح دهید؛ برای ارائه بهتر می توانید دو درس آخر را با یکدیگر آموزش بدهید.

 

نرم افزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی

 

استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش علوم پنجم ابتدایی

یکی از بهترین روش های آموزش علوم پنجم ابتدایی استفاده از نرم افزار ها و فیلم های آموزشی است. نرم افزار ها و دی وی دی های آموزشی علاوه بر تاثیری که می توانند بر روی تدریس علوم معلمان بگذارد، برای دانش آموزان نیز محیطی جدید و جذابی را به وجود می آورد که توجه مخاطب را بیشتر به درس جلب می کند.

در آموزش امروز این پایه، استفاده از نرم افزارهای آموزشی پنجم ابتدایی کاملاً موضوعی جا افتاده است چرا که استفاده از آن ها، علاوه بر صرفه جویی زمان در انجام آزمایش ها، به شما این امکان را می دهد که فیلم ها و مطالب آموزشی را بارها و بارها تماشا کنید.

یکی از بهترین نرم افزار ها برای آموزش علوم پنجم دبستان نرم افزار لوح دانش است که مهم ترین ویژگی آن، انجام تمامی آزمایش های کتب درسی است.

برای مثال دیگر می توان از فیلم های آموزش تصویری علوم پنجم ابتدایی در نرم افزار فندق نیز کمک گرفت و علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه برای انجام آزمایش ها، فعالیت ها را دقیق تر و با استفاده از درست ترین وسیله ها انجام داد.

نرم افزار ها و دی وی دی های آموزشی، تمام محتوای آموزشی را مانند دانستنی ها، آزمایش ها را پوشش داده و با طرح نمونه سوال دانش آموزان را برای امتحانات آماده می کند و دانش آموز می تواند بارها و بارها فیلم ها را تماشا و یادگیری های ناقص خود را کامل کند؛ دی وی دی های رهپویان یکی از بهترین ها در این زمینه است.

 

بازی و آموزش علوم ابتدایی

 

اهمیت آموزش علوم پنجم ابتدایی با استفاده از بازی

یکی از راه هایی که می توان سر فصل های علوم پنجم دبستان را خلاقانه تر تدریس کرد، آموزش با بازی است. یکی از مهم ترین فواید آن، یادگیری بیشتر است.

هنگامی که شما درسی را همراه با بازی می آموزید، بدن شما اندروفین ترشح می کند پس احساس رضایت دارید و در نتیجه درس را بهتر خواهید آموخت.

آموزش با بازی در برگیرنده ی افراد، اشیا و تحرک می شود و می تواند شامل هر بازی ای باشد؛ مانند خواندن یک قطعه شعر و داستان، فوت کردن حباب های صابون و …

سرگرمی نیز برای رشد اجتماعی کودکان ضروری است و باعث سلامت جسم و پرورش حواس دانش آموز می شود؛ در نتیجه بهتر است معلمین و اولیا دروس دشوارتر را به یک تفریح تبدیل کنند تا فرآیند یادگیری و آموزش را آسان و جذاب تر کنند.

آموزش علوم پنجم دبستان به نحوه ی صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معلمان و دانش آموزان می توانند با استفاده روش های آموزش نوین، از فواید آموزش چند حسی بهره برده و طعم یادگیری با سرگرمی را دربیابند.

اگر از خواندن این مقاله خشنود بودید شما را دعوت میکنم به خواندن مقاله‌ی تقویت درس علوم ابتدایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *