همه چیز درباره آموزش علوم چهارم ابتدایی

علوم چهارم دبستان یکی از مهم ترین دورس این مقطع است؛ پس به همان طبع آموزش علوم چهارم ابتدایی، دارای اهمیت ویژه ایست.

امروزه علاوه بر نقش معلمان و اولیا در آموزشاین درس، نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش علوم چهارم نقش بسیار پر رنگی را در این زمینه ادا می کند.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنایی با سر فصل های علوم چهارم دبستان با اهمیت استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش این درس آشنا شویم.

تا انتهای مقاله همراه رایاد باشید.

سرفصل های علوم چهارم ابتدایی

علوم چهارم دبستان از سیزده فصل تشکیل شده است؛ در ادامه شما را با سرفصل های آن آشنا و نکاتی برای آموزش بهتر سر فصل ها، ارائه خواهیم کرد.

کتاب علوم چهارم دبستان

1. زنگ علوم:

فصل یک علوم ، در واقع مقدمه ای برای شروع است؛ برای ارائه بهتر از دانش آموزان می توان از آنان خواست، تمامی آزمایش ها و فعالیت ها را در گروه های کلاسی خود انجام داده و نتیجه را در قالب یک گزارش ارائه دهند.

2.مخلوط ها در زندگی:

برای آموزش فصل دوم علوم چهارم دبستان، می توان از دانش آموزان خواست مواد تشکیل دهنده ی مخلوط هایی را مانند سالاد و آجیل را تهیه کرده و به کلاس آورده و باهم قاطی کنند تا بهتر مفهوم مخلوط را فرا بگیرند. به عنوان مثال آلیاژ برنج، برنز و آلیاژ استیل از انواع پرکاربردترین مخلوط ها هستند.

آلیاژ نوعی مخلوط است که تشکیل شده است از دو یا چند عنصر مختلف. این عناصر ممکن است فلزات باشند یا حتی غیرفلزات مانند کربن. آلیاژها به منظور بهبود ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مواد استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، آهن و کروم را با هم ترکیب کرده و آلياژ آهن-کروم (فولاد) را تولید مي‌كنيم که دارای خصوصيات بسيار بهتر از هر يك از اين دو فلز به تنهایی است. پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر این مفهوم مطلب  آلیاژ چیست را مطالعه نمایید.

3.انرژی، نیاز هر روز ما:

برای آموزش مفهوم انرژی در زندگی روزمره، می توان به دانش آموزان انواع گوناگون انرژی را آموخت، سپس از آن ها خواست با تهیه یک لیست از اشکال گوناگون انرژی در روزمره، آموخته های خود را مرور کنند.

4. انرژی الکتریکی:

برای آموزش چهارمین فصل، می توان از دانش آموزان خواست برای چند دقیقه ای در یک اتاق تماماً تاریک بمانند و تجربه ی خود را در قالب یک گزارش بیان کنند؛ سپس از آن ها خواست با بررسی قبض برق خانه به اهمیت استفاده از انرژی الکتریکی و حفاظت از آن پی ببرند.

سرفصل های علوم چهارم ابتدایی

5.گرما و ماده:

در این فصل، دانش آموزان با نوع دیگری از انرژی آشنا می شوند؛ برای آموزش فصل پنجم می توان از دانش آموزان خواست با تهیه چند نوع وسیله و آوردن آن ها به کلاس آزمایش ها را انجام داده و نتیجه را در قالب یک متن نوشته ارائه دهند.

مفاهیم کلیدی این درس چگونگی انتقال گرما و ثابت نگه داشتن آب در یک مدت مشخص است.

6.سنگ ها:

برای ارائه عالی تر فصل ششم از علوم چهارم ابتدایی، می توان دانش آموزان را به پیدا کردن چندین نوع سنگ وا داشت تا با مرور و یادآوری مطاب یاد گرفته، به دنبال انواع سنگ بگردند.

در ادامه می توان از دانش آموزان خواست با پرس و جو و تحقیق سهم خود را در نگهداری از سنگ ها و خاک ارزشمند بیان کنند.

7. آهن ربا در زندگی:

برای آموزش فصل هفتم، با استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش علوم چهارم دبستان، می توان محتوایی درباره ی یک مرکز بازیافت تهیه و آن را در کلاس نمایش داد تا دانش آموزان با چگونگی جداسازی زباله ها آشنا شوند.

در ادامه از آن ها بخواهید با تهیه یک آهن ربا آزمایش های مربوطه را تک به تک انجام داده و نتایج را یادداشت کنند. نکات مهم این درس، چگونگی ساخت آهن ربا، قطب ها، خاصیت و جا به جایی اجسام با آن است.

8.آسمان در شب:

برای ارائه فصل هشتم از علوم چهارم دبستان، می توان از دانش آموزان خواست با تهیه یک تحقیق اطلاعاتی درباره ی کهکشان ها و آسمان در شب به دست آوردند.

در طی ارائه درس و مفاهیم مورد نظر می توان از فیلم های کمک آموزشی این درس استفاده نموده و دانش آموزان را با دنیای شگفت انگیز ستاره ها و کهکشان ها آشنا کرد.

فصل های علوم چهارم

9.بدن ما (1):

برای تدریس علوم چهارم دبستان در فصل نهم، می توانید با بردن دانش آموزان به محیطی مانند آزمایشگاه، به نوآموزان سلول را در زیر میکروسکوپ نشان داده و ویژگی های آن را ذکر کرد.

در ادامه می توان از آنان خواست، با ارائه یک تحقیق به دنبال راه هایی برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش بگردند.

10. بدن ما (2):

در این فصل دانش آموزان با دستگاه های مختلف بدن مانند دستگاه تنفس آشنا می شوند. با استفاده از فیلم ها و نرم افزار های کمک آموزش علوم چهارم ابتدایی می توان کارکرد هر یک از دستگاه های بدن را نشان داده و راهکارهایی برای محافظت از آن ها ارائه نمود.

11. بی مهره ها:

برای آموزش فصل یازدهم، با ارائه عکس و فیلم می توان دانش آموزان را با بی مهره ها آشنا کرد؛ می توان قبل از بیان ویژگی هر بی مهره از دانش آموزان خواست ویژگی آن ها را حدس بزنند.

12.گوناگونی گیاهان:

برای تدریس علوم چهارم ابتدایی در درس دوازدهم، می توان از نیمی از دانش آموزان خواست یک گل سفید تهیه کنند و از نیمی دیگر تهیه یک جوهر رنگی را خواست.

پس از تهیه، گل ها را داخل جوهر های رنگی گذاشته و پس از چند روز صبر، خواهید دید که گل برگ ها رنگی شده اند؛ با این کار می توانید اجزای مختلف گل و گیاهان را به دانش آموزان آموخت.

13.زیستگاه:

برای آموزش درس آخر علوم چهارم ابتدایی، می توان بچه ها را به یک زیستگاه مانند بوستان ها، پارک های جنگلی و … برد و موارد آموزشی را در قالب نکاتی درباره‌ی محیط زیستگاه بیان کرد.

فهرست کتاب علوم چهارم ابتدایی

اهمیت استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش علوم چهارم ابتدایی

در آموزش امروز، استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزشی کاملاً موضوعی جا افتاده است چرا که استفاده از این نوع محتواها، علاوه بر صرفه جویی زمان در انجام آزمایش ها، به شما این امکان را می دهد که فیلم ها و مطالب آموزشی را بارها و بارها تماشا کنید.

استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک درسی علوم چهارم دبستان نه تنها مناسب دانش آموز است بلکه برای معلمان و موسسات آموزشی نیز مفید خواهد بود.

یکی از بهترین نرم افزار ها برای آموزش علوم چهارم دبستان نرم افزار لوح دانش است که مهم ترین ویژگی آن، انجام تمامی آزمایش های کتب درسی است.

برای مثال می توان از فیلم های علوم فندق و فیلم های علوم چهارم رهپویان نیز کمک گرفت و علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه برای انجام آزمایش ها، فعالیت ها را دقیق تر و با استفاده از درست ترین وسیله ها انجام داد.

تحقیقات نشان داده است به دلیل تغییر فرآیند یادگیری دانش آموزان، استفاده از نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزش علوم چهارم ابتدایی مانند کیف آریا، بازده دانش آموزان را بالاتر برده و نتیجه ی آزمون ها و امتحانات آن ها به طبع بهتر کرده است.

آموزش علوم چهارم دبستان

روش تدریس علوم چهارم ابتدایی

روش های تدریس علوم در مقطع چهارم ابتدایی باید به گونه ای باشد که دانش آموزان بتوانند به راحتی مفاهیم علمی را درک کرده و به طور عملی آن ها را پیاده کنند. برخی از روش های تدریس علوم چهارم ابتدایی عبارتند از:

  1.  استفاده از روش های تجربی: در این روش، دانش آموزان با استفاده از تجربه های عملی و آزمایش ها، مفاهیم علمی را بهتر درک می کنند.
  2.  استفاده از تصاویر و نمودار ها: تصاویر و نمودار ها به دانش آموزان کمک می کنند تا مفاهیم علمی را به صورت بصری درک کنند.
  3.  استفاده از مثال های واقعی: استفاده از مثال های واقعی و مرتبط با زندگی روزمره دانش آموزان، به آن ها کمک می کند تا مفاهیم علمی را بهتر درک کنند.
  4.  استفاده از بازی های آموزشی: بازی های آموزشی به دانش آموزان کمک می کنند تا با سرگرمی و شادی، مفاهیم علمی را بهتر درک کنند.
  5.  استفاده از تکنولوژی: استفاده از تکنولوژی مانند نرم افزار های آموزشی و ویدئو های آموزشی، به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم علمی را به صورت تعاملی و جذاب تر درک کنند.

 

کلام آخر

آموزش علوم چهارم دبستان به نحوه ی صحیح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که علاوه بر شکل گیری پایه ی درسی دانش آموزان در این مقطع، آموزش صحیح می تواند باعث علاقمندی و موفقیت بیشتر دانش آموز شود.

معلمان، دانش آموزان می توانند با استفاده از فیلم ها و نرم افزار های آموزش علوم چهارم ابتدایی یادگیری های ناقص خود را کامل و نتایج خوبی در امتحانات و آزمون ها به دست آوردند.

باتشکر از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

3 دیدگاه برای “همه چیز درباره آموزش علوم چهارم ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *