4 روش موثر ارتباط گیری معلم با والدین

اغلب افراد موثرترین مقطع درسی کودکان را دبستان می‌دانند چرا که بعد از خانواده، دومین محیط اجتماعی‌ای است که دانش‌آموز در آن قرار می‌گیرد و معلم خود را الگوی خود قرار می‌دهد. این مساله باعث می‌شود که مقطع دبستان نقش بسیار پررنگی در رشد و تربیت و تکوین شخصیت کودکان داشته باشد و از آن به عنوان دوره تأدیب، خلاقیت، بروز استعدادهای عمومی و کودکی یاد شود. ارتباط گیری معلم با والدین یا مدرسه و خانه فواید زیادی را به همراه دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سردرگمی در انتخاب راه و روش درست
  •  کاهش اثرات ناشی از تضادهای روحی و ذهنی در کودک
  •  آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های موجود در خانواده دانش‌آموز
  • یافتن دلایل و ریشه برخی از رفتارهای منفی
  • برطرف کردن مشکلات اخلاقی و رفتاری در کودک
  •  پیدا کردن بهترین روش تربیتی با هم‌فکری معلم و اولیا
  •  پیگیری رفتارهای کودک در منزل و یا مدرسه
  •  باخبر شدن از وضعیت روحی، جسمی و خانوادگی دانش‌آموز
  •  و…

 

 

معلم و والدین

 

 

همان‌طور که مطالعه کردید ارتباط دوطرفه مدرسه و والدین در تعلیم و تربیت دانش‌آموز بسیار موثر است. از آن‌جایی که معلمان به طور مستقیم با کودکان در ارتباط هستند، قسمت بزرگی از این ارتباط از طرف آنها صورت می‌پذیرد.

یک معلم هوشیار به صورت مستقیم شاهد سرعت و نحوه یادگیری، خلق و خوی دانش‌آموز و نحوه تعامل و یادگیری او در فعالیت‌های گروهی و کلاسی است. به همین دلیل در برخی از موارد لازم است تا معلم برای مشورت، آگاهی دادن و پیگیری کردن با والدین دانش‌آموز در تماس باشد.

تجربه نشان داده است که معلمانی که در مواقع لازم با والدین در ارتباط هستند در کنترل و آموزش بهتر به دانش‌آموز موفق‌ترند. معلم می‌تواند با روش‌های مختلفی این ارتباط را با اولیا برقرار کند. از رایج‌ترین روش‌های ارتباط معلم با والدین می‌تون به موارد زیر اشاره کرد:

1. دفتر رابط

یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های ارتباط گیری با والدین از طریق دفتر رابط صورت می‌گیرد. این دفتر نوعی دفتر روزانه است که حاوی جداول متفاوتی است ک معلم در آن موارد زیادی را درج می‌کند تا والدین آن را در منزل مطالعه کرده و از وضعیت درسی و رفتاری او با خبر شوند.

یکی از نکات مثبت دفتر رابط این است که معلم و والدین در آن می‌توانند نکات و پیشنهادات مهمی را با یکدیگر رد و بدل کنند و بدون مراجعه مکرر به مدرسه و صرف زمان زیاد، با یکدیگر در تعامل و ارتباط باشند. از جمله مواردی که در دفتر رابط نوشته می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ثبت نمرات دانش‌آموز در امتحانات کتبی و شفاهی
  •  درج موارد انضباطی و رعایت بهداشت
  •  ثبت رفتارهای منفی و یا حتی مثبت دانش‌اموز جهت اصلاح و یا تشویق بیشتر
  • با خبر کردن معلم درباره نحوه انجام تکالیف و فعالیت‌های درسی
  •  با خبر کردن والدین از نحوه یادگیری و تمرکز دانش‌آموز در کلاس
  •  نحوه تعامل دانش‌اموز در فعالیت‌های گروهی و انفرادی
  • درج نکات مهم جسمی و روحی دانش‌آموز

2. تماس تلفنی

در صورتی که والدین تمایل به استفاده از این روش داشته باشند و مدیریت این ارتباط را بلامانع بداند، جهت ارتباط گیری معلم با والدین، می‌توان از روش تماس تلفنی استفاده کرد. در این روش معلم با کسب اجازه قبلی با پدر یا مادر دانش‌آموز تماس گرفته و سعی می‌کند تا مساله را به صورت خلاصه و محترمانه با آنها مطرح نماید.

 

ارتباط والدین با معلم

 

 

3. ارتباط در شبکه‌های مجازی

با گسترش اینترنت و تلفن‌های هوشمند امروزه اکثر افراد در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند و به صورت مرتب در شبانه‌روز آن را چک می‌کنند. این شرایط بستر مناسبی را برای ارتباط گیری معلم با والدین تبدیل کرده است. لذا معلمان می‌توانند موارد مهم را از طریق شبکه‌های اجتماعی به نظر والدین برسانند.

4. برگزاری جلسه و ملاقات حضوری

گاهی برخی از مسائل به قدری مهم هستند که برای در میان گذاشتن آن با والدین بهتر است که ملاقات حضوری ترتیب داده می‌شود. چرا که برخی از اتفاقات و مشکلات قابل نوشتن به طور واضح و قابل فهم نیستند و ممکن است فرد را با سوء تفاهم روبرو کند و یا اینکه معلم صلاح بداند که دانش‌آموز متوجه آن مشکل خاص نشود. لازم به ذکر است که جهت برگزاری یک جلسه خصوصی و یا عمومی با والدین می‌بایست از قبل با آنها هماهنگ شد و زمان و مکان مناسبی را برای ملاقات در نظر گرفت.
این ملاقات حضوری از طریق جلسات انجمن اولیا و مربیان نیز قابل انجام است.

11 دیدگاه برای “4 روش موثر ارتباط گیری معلم با والدین

  1. آیسان گفته:

    وآله بعضی از معلم‌ها اسمشون معلم هست کلا مشکل روحی وروانی دارن،ادا وآزار ونمایش ومشکلات شون رو سر دانش آموز واولین خالی میکنن بدبختها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *