معرفی 7 اسباب بازی مناسب کودکان اوتیسم

بازی بخشی مهم در دوران کودکی است و باعث پرورش خلاقیت کودکان می شود. بازی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا با همسن و سال های خود ارتباط برقرار کنند و مهارت های حرکتی را تمرین کنند. در نتیجه باید در انتخاب اسباب بازی کودکان اوتیسم توجه به خرج دهید. اوتیسم یک اختلال عصبی است، که فرد در برقراری روابط با دیگران، ارتباطات اجتماعی و درک برخی از احساسات با مشکل مواجه می شود. این بیماری در افراد مختلف به شکلی متفاوت نمایان می شود و اختلال اوتیسم تا قبل از 3 سالگی خود را نشان می دهد.

افراد مبتلا به اوتیسم نیز قادر به یادگیری هستند، اما برای آموزش آنها باید مدت زمان بیشتری صرف کرد. یکی از راه های آموزش کودکان اوتیسم و برقراری ارتباط با آنها، استفاده از اسباب بازی و لوازم کمک آموزشی است. بازی کردن با کودک مبتلا به اوتیسم، علاوه بر اینکه باعث رشد و ترقی ذهنی کودک می شود، زمانی شاد و لذتبخش را نیز برای او فراهم می کند.

در ادامه همراه ما باشید، تا 7 اسباب بازی مخصوص بچه های اوتیسمی را به شما معرفی کنیم.

 

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

اسباب بازی کودکان مبتلا به اوتیسم

 

معرفی 7 اسباب بازی مناسب برای کودکان اوتیسمی

از آنجایی که این بیماری در کودکان زیر 3 سال خود را نشان می دهد، بهترین فرصت است، تا ذهن کودک را با بازی های خلاقانه و اسباب بازی های مناسب پرورش دهیم. اسباب بازی ها حواس 5 گانه کودک را درگیر می کنند و به کودک کمک می کنند تا در محیطی امن حواس خود را تقویت کند. در صورتی که والدین از اسباب بازی های مخصوص و مناسب برای کودک خود استفاده کنند، فرایند یادگیری به درستی پیش می رود. اسباب بازی مخصوص بچه های اوتیسمی کاملا هدفمند است و به کودک کمک می کند تا نقاط ضعف خود را تقویت کند.

آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم با دیگر کودکان متفاوت است و در هنگام آموزش باید توجه کودک را به خود جلب کنید. توجه داشته باشید، که کودک مبتلا به اوتیسم هر زمان به چشم های شما نگاه نکند، مطمئنا حواسش جای دیگری است. در این مواقع کودک را تکان دهید و از او بخواهید به شما توجه کند. برای جلب توجه کودک، باید از اسباب بازی هایی که به آنها علاقه دارد، کمک بگیرید. محیطی که برای آموزش کودک در نظر می گیرید، باید کاملا آرام باشد. چرا که کودکان اوتیسمی، از محیط های شلوغ بیزار هستند.

اسباب بازی کودکان اوتیسم باید با علایق آنها سازگار باشد، تا کودک را به خود درگیر کند. کودکان مبتلا به اوتیسم از اسباب بازی هایی که چالش برانگیز است، لذت می برند و با انجام بازی های مناسب مهارت های دیداری و شنیداری آنها تقویت می شود.

 

برای مشاهده و آشنایی با انواع بیشتر اسباب بازی های فکری مناسب کودکان بر روی لینک” بازی فکری کودکان “کلیک کنید.

 

اسباب بازی فکری پازل برای کودکان اوتیسمی

1.پازل و بلوک سازی:

پازل هایی که بر روی آنها عدد یا حروف درج شده، با نمایش تصویری کلمات به کودک، مهارت های یادگیری کلمات و صحبت کردن را در کودک تقویت می کنند. پازل در یادگیری انواع اشیا به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند و یک اسباب بازی فکری برای کودکان اوتیسمی محسوب می شود.

اسباب بازی هایی مانند پازل که از یکدیگر جدا می شوند و می توان دوباره آنها را سرهم کرد، در رشد ذهنی کودک موثر هستند. پازل و بلوک سازی علاوه بر تقویت مهارت های زبانی، باعث تقویت مهارت های حرکتی کودک نیز می شوند.
پازل جز آن دسته بازی هایی است، که باعث ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس در کودک می شود. پازل به کودک هماهنگی دست و چشم را آموزش می دهد و باعث تقویت صبر و حافظه کودک می شود.

 

اسباب بازی مخصوص بچه های اوتیسمی

 

بیشتر بخوانید: بازی های ارزان و سرگرم کننده برای کودکان در تعطیلات

2.لگو:

اسباب بازی لگو برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار جذاب است، چرا که قطعات آن رنگارنگ است و توجه کودک را به خود جلب می کند. این اسباب بازی حس لامسه کودک را تقویت کرده و می تواند ساعت ها ذهن کودکان اوتیسمی را درگیر کند. هر زمان احساس کردید، کودک شما به بازی با لگو تمایلی ندارد، باید لگو پیچیده تری خریداری کنید تا برای فرزندتان چالش برانگیز باشد.

3.چراغ ها و حباب های رنگی:

یکی از اسباب بازی های مناسب کودکان اوتیسم، چراغ ها و حباب های رنگی هستند. کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، تمایل به نگاه کردن به نور و یا اجسام رنگی دارند. چراغ ها و یا حباب های رنگی به کودک کمک می کنند، آرام شود و تنها بر روی یک چیز به خصوص تمرکز کند.

4.شن جادویی:

این اسباب بازی مخصوص بچه های اوتیسمی است و مانند شن و ماسه ساحل مرطوب است، که می توانید آن را به هر شکلی که تمایل دارید فرم دهید. شن جادویی خشک نمی شود و بعد از هر بار بازی می توان دوباره از آن استفاده کرد. این اسباب بازی سمی نبوده و خطری کودک شما را تهدید نمی کند.
بازی با شن جادویی نه تنها مهارت های حرکت انگشتان دست و حس لامسه را تقویت می کند، بلکه باعث پرورش خلاقیت کودک نیز می شود.

5.عروسک های نشانگر احساس:

اسباب بازی کودکان اوتیسم در کنار سرگرمی باید آموزش های هدفمندی را نیز دنبال کند. عروسک نشانگر احساس به کودک کمک می کند، تا احساسات مختلف را درک کند. در هنگام بازی از کودک بخواهید چهره هر یک از عروسک ها را توضیح دهد و برداشت خود از حالت چهره آنها را بیان کند. سپس از کودک بخواهید احساس های مختلف را با تغییر حالت چهره اش به شما نشان دهد. این بازی علاوه بر رشد مهارت های حرکتی، مهارت استدلال و ارتباطات اجتماعی را نیز در کودک تقویت می کند. 

 

اسباب بازی کودکان اوتیسم

 

بیشتر بخوانید: بازی های تقویت حافظه کودکان

6.برج تیله:

این اسباب بازی یک برج مارپیچ بزرگ است، که در ابتدا کودک باید قطعات برج را به درستی سرهم کند. حرکت تیله ها در برج مهارت های فکری کودک مبتلا به اوتیسم را تقویت کرده و حواس لامسه و دیداری او را به خود درگیر می کند. این اسباب بازی برای کودکان اوتیسمی 4 سال به بالا مناسب است. 

7.کارت های عکس حیوانات:

کارت های بازی عکس حیوانات بهترین اسباب بازی کودکان مبتلا به اوتیسم است، که مهارت اشتراک گذاری آنها را تقویت می کند. کودکان اوتیسمی اغلب اوقات با سایر کودکان درگیر شده و دعوا می کنند. استفاده از این اسباب بازی علاوه بر تقویت مهارت شنیداری و دیداری، رعایت نوبت را نیز به کودک آموزش می دهد. 

 

اسباب بازی مخصوص کودکان مبتلا به اوتیسم باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

 

  • خرید اسباب بازی هایی که کودک به آن علاقه دارد: در ابتدا علاقه فرزند خود را کشف کنید. بعد از آن که متوجه شدید، کودک به چه نوع بازی هایی تمایل دارد، از این علاقه در مسیر یادگیری فرزند خود استفاده کنید.
  • اسباب بازی هایی که موجب تحریک کودک می شوند، را خریداری نکنید: بازی های الکترونیکی، قطعات متحرک، چراغ ها و صدا کودک مبتلا به اوتیسم را تحریک کرده و به خود درگیر می کنند. درست است، که فرزند شما سرگرم می شود، اما تمام تمرکز خود را معطوف به اسباب بازی کرده و از محیط اطراف غافل می شود.
  • در هنگام خرید اسباب بازی مخصوص بچه های اوتیسمی، به رده سنی کودک توجه کنید: اسباب بازی کودکان اوتیسم باید با سن و سطح درک آنها همخوانی داشته باشد. علاوه بر این ایمنی هر اسباب بازی با مرحله رشد کودک هماهنگ است. برای کودکان مبتلا به اوتیسم اسباب بازی خریداری کنید، که با تکامل ذهنی و فیزیکی فرزند شما متناسب باشد.
  • حواس مناسب و درست کودک را تحریک کنید: هر کدام از کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز های حسی مختلفی دارند و باید اسباب بازی را انتخاب کنید، که چندین حس را تحریک می کند.
  • تعداد کمی اسباب بازی باید در دسترس کودک باشد: دسترسی به اسباب بازی های زیاد و متنوع در یک زمان برای کودک مشکل ساز می شود. باید به کودک خود محدود کردن گزینه های حواس پرتی را آموزش دهید.
  • انتخاب اسباب بازی هایی که استفاده از آنها آسان است: بهترین اسباب بازی کودکان اوتیسم، اسباب بازی هایی هستند، که به سادگی و به چندین روش مختلف می توان از آنها استفاده کرد.

 

اسباب بازی فکری برای کودکان اوتیسمی

 

اگر از خواندن این متن لذت برده‌اید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله : “بهترین بازی فکری مناسب هدیه دادن ” را نیز مطالعه نمایید.

 

سخن پایانی

کودکان مبتلا به اوتیسم دارای اختلال رشد در مغز هستند و اسباب بازی هایی برای این کودکان مناسب است، که علاوه بر سرگرمی، به عملکرد بهتر مغز کمک کند. اسباب بازی کودکان اوتیسم با تحریک حواس مختلف کودک، فرصتی را برای یادگیری مهارت های مختلف و تقویت ذهنی ایجاد می کنند. این کودکان حساس هستند و نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. در نتیجه اسباب بازی که در اختیار آنها قرار داده می شود، باید از جنبه های مختلف بررسی شود. 

2 دیدگاه برای “معرفی 7 اسباب بازی مناسب کودکان اوتیسم

  1. روشنی گفته:

    سلام خیلی عالی بود . ممنون از همه کسانی که این گروه هارو دراین برنامه اجرا کردن ممنون سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *