چگونه کودک خود را برای ورود به کلاس اول آماده کنیم؟

ورود به کلاس اول و خرید کتاب درسی برای تمامی کودکان یک مرحله جدید از زندگی است زیرا قرار است در موارد مختلفی مستقل‌تر از قبل برخورد کند. در این مرحله کودک شما مواردی مثل خواندن و نوشتن که از قبل با آنها آشنا نبود را خواهد آموخت و برای اولین بار قرار گرفتن در جمع تعداد زیادی از هم‌سن و سالان خود را تجربه خواهند کرد.

 

 

شما برای این که فرزندتان هنگام مواجه با روز اول مدرسه دچار آشفتگی روانی و اضطراب نشود باید حتما از قبل او را برای مواجه با این روز آماده کنید زیرا بسیاری از بچه‌ها تجربه دوری از خانواده را ندارند و ممکن است فشار روانی زیادی را متحمل شوند. برای همین ما در ادامه تعدادی از کارهایی که می‌توانید برای آشنا کردن نسبی فرزندتان با مدرسه و کلاس اول انجام دهیم را برای شما توضیح داده‌ایم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای آشنایی کودکان با مدرسه چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای آشنایی کودکان با مدرسه راه‌های زیادی وجود دارد که شما با انجام آنها می‌توانید کودک دلبندتان را از استرس روز اول مدرسه و کلاس اول دور کنید. این کارها به ظاهر ساده هستند اما می‌توانند تاثیر بسیار خوبی بر روی واکنش فرزند شما به کلاس اول داشته باشد. این کارها به شرح زیر است:

 

خرید کتاب درسی

یکی از بهترین و موثرترین کارهایی که می‌توانید برای آشنایی بیشتر بچه‌ها با مدرسه انجام دهید خرید کتاب درسی برای آنها است. خرید کتاب درسی و توضیح درباره هر کتاب یک دیدگاه نسبی از درس‌ها و تمرینات آن به فرزند شما خواهد داد و او مشتاق خواهد شد تا هرچه سریع‌تر بتواند آموزش‌های داخل کتاب را فرا بگیرد.

خرید لوازم التحریر

بعد از سفارش کتاب درسی نوبت به خرید لوازم مدرسه می‌رسد. سعی کنید همراه با کودک خود برای خرید لوازم مدرسه بروید و اجازه دهید تا خودش طرح‌ها و رنگ‌های مورد علاقه اش را انتخاب کند. این کار باعث می‌شود تا بچه‌ها اشتیاق بیشتری نسبت به شروع مدرسه از خود نشان دهند تا بتوانند هر چه سریع‌تر از لوازم خود استفاده کنند.

به فرزند خود اعتماد به نفس و قوت قلب دهید

بهتر است هنگام نزدیک شدن به بازگشایی مدرسه با او درباره مدرسه بیشتر صحبت کنید و راجب خوبی‌های مدرسه برای او بگویید. مثلا از ارتباط خوب و صمیمی با دوستان گرفته تا لذت یادگیری و خواندن نوشتن را با جزئیات برای او تعریف کنید و یک تصویر زیبا از مدرسه در ذهن کودک‌ خود خلق کنید. این امر سبب می‌شود تا  ترس از نبودن والدین در ذهن آنها کمتر شده و بیشتر راجب به مدرسه و اتفاق‌های آن کنجکاوی کنند.

 

 انضباط بسیار مهم است.

از همان روزهای منتهی به بازگشایی مدارس به او گوشزد کنید باید از یک سری قوانین هم در مدرسه و هم در منزل پیروی کند تا بتواند بهتر از مزایای مدرسه استفاده کند. مثلا به او بگویید که باید ساعت 9 شب بخوابد تا 7 صبح بتواند راحت و سرحال از خواب بیدار شود یا مثلا باید هر روز تکالیفش را انجام دهد. در کل به فرزند خود بیاموزید که نظم و انضباط در دوره تحصیل بسیار مهم است.

دیدار با معلم

سعی کنید در صورتی که امکان دارد قبل از بازگشایی مدارس حتما با معلم کودک خود دیدار کنید تا بتوانید بهتر او را شناخته و احساس راحتی بیشتری کنید. همچنین فرزند شما با دیدن معلم خود و داشتن یک شناخت قبلی نسبت به معلم خود، روز اول مدرسه احساس تنهایی و غریبی نخواهد کرد.

خرید کتاب‌های متفرقه

علاوه بر خرید کتاب‌های درسی یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود تا کودک شما نسبت به شروع مدرسه مشتاق شود خرید کتاب کمک درسی است. خرید کتاب‌های کمک درسی مختلف مرتبط با کلاس اول باعث می‌شود تا او احساس کند که چقدر درس و یادگیری اهمیت دارد و باید حتما یک برنامه مشخص برای ان داشته باشد.

تماشای انمیشن‌ها و محتوای کودکانه مرتبط با مدرسه

شما می‌توانید از انیمیشن‌ها و یا فیلم‌های کودکانه مرتبط با مدرسه را به همراه کودک خود تماشا کنید تا مدرسه رفتن و قرار گرفتن در فضای کلاسی برای او اتفاقی معمولی و ساده تلقی شود. برنامه‌هایی مانند مدرسه موش‌ها و یا کلاس اولی‌ها باعث می‌شود تا کودکان در ارتباط با رفتارهای درست و غلط در مدرسه شناخت پیدا کند و بهتر از سایر همکلاسی‌های خود رفتار کنند.

درباره قوانین مدرسه با  فرزندتان گفت و گو کنید.

سعی کنید قبل از شروع مدرسه در ارتباط با قوانین رایج در مدرسه با او گفت و گو کنید و درباره آنها به او توضیح دهید. البته توجه کنید نباید قوانین مدرسه را طوری به او توضیح دهید که او را از مدرسه زده کنید بلکه باید برای هر یک از قوانین یک دلیل قانع کننده بیاورید و به او توضیح دهید که چرا مجبور به رعایت این قوانین است.

آشنایی با مهارت‌های بنیادی در کودکان

 

 

علاوه بر موارد بالا شما باید به مهارت‎های بنیادین کودک خود توجه کنید و در صورت اختلال در این مهارت‌ها آنها را اصلاح کنید. موردی که بسیار اهمیت دارد و شما باید حتما به آن توجه کنید پرورش رفتارها و مهارت‌های عمومی و جسمانی فرزندتان است. شما باید تمامی مسائلی را که باید در مدرسه به آن توجه کند را برای او کامل توضیح دهید و در صورت نیاز با او در منزل تمرین کنید. تعدادی از این مهارت‌ها به شرح زیر است.

پرورش مهارت‌های عمومی

  • آداب استفاده از سرویس بهداشتی را به او آموزش دهید
  • به او یاد دهید تا برای خروج از کلاس حتما باید از معلم خود اجازه بگیرد.
  • استفاده از لیوان و ظرف غذا را به او یاد دهید تا در مدرسه دچار مشکل نشود.
  • به او اطمینان دهید تا در هنگام بروز هرگونه مشکلی می‌تواند خیلی راحت آن را با معلم خود در میان بگذارد.
  • ساعت خروج از مدرسه را به او آموزش دهید و از او بخواهید تا هرگز بدون اطلاع از مدرسه خارج نشود.
  • درباره نحوه صحبت کردن در مدرسه با او گفت و گو کنید و در صورت داشتن ناهنجاری‌های مختلف سعی کنید آنها را اصلاح کنید.
  • پس از خرید کتاب درسی، کتاب‌ها را مقابل او جلد کنید و با نوشتن نام فرزندتان بر رو کتاب به آنها توضیح دهید که این کتاب برای آنها است و باید در نگهداری از آن باید کوشا باشند.

مهارت‌های جسمانی

  • سعی کنید قبل از شروع مدارس حتما ساعاتی را در نظر بگیرید تا کودک شما بیرون از منزل با دوستان خود بازی کند و انواع بازی‌های رایج در بین کودکان را یاد بگیرد.
  • سعی کنید حتما نقاشی را در برنامه روزانه کودکان قرار دهید تا باعث تقویت ماهیچه‌های انگشت دست او شوید.
  • حتما دو ماه قبل از شروع مدرسه از جهت واکسیناسیون فرزند خود اقدام کنید.

 

سخن آخر

در کل شروع مدرسه و دوران تحصیل برای کودکان یک دوره مبهم است و احساس متفاوتی را تجربه خواهند کرد. شما نیز می‌توانید با کمک گرفتن از روش‌های گفته شده در این مقاله اضطراب کودکان را کاهش داده و او را برای این اتفاق بزرگ و هیجان انگیز اماده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *