املانویسی با بازی

تکنیک های مختلفی جهت افزایش دقت دانش آموزان و کاهش غلط در املا نوشتن وجود دارد. املانویسی با بازی یکی از شیوه های نوین برای بهتر شدن املا می باشد که امروزه در اکثر کلاس های درس فراگیر شده است.

باید این نکته را در نظر داشت که تدریس املا با بازی، صرفا گذراندن اوقات فراغت در کلاس نمی باشد، بلکه یک آموزش هدفمند است که با توجه به توانمندی های دانش آموزان و نقاط ضعف آنها طراحی و اجرا می شود.

معلمین نیز با تلفیق آموزش و بازی و با بهره گیری از روش های جدید املا نویسی می توانند مهارت های نوشتاری دانش آموزان را بهبود ببخشند. در ادامه به بررسی اهمیت و تاثیر بازی بر یادگیری و بازی های کاربردی املا نویسی خواهیم پرداخت .

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

املای گروهی

 

اهمیت و تاثیر بازی بر یادگیری

یکی از عناصر اصلی در یادگیری، تعاملی بودن محیط های آموزشی می باشد. تدریس در محیط های پویا زمینه را برای آموزش فعال مهیا می‌کنند و تدریس همراه با بازی یکی از این روش ها می باشد؛ بدین صورت که دانش آموز از طریق بازی به جای دریافت غیر فعال مطالب آموزشی به طور مستقیم در فرایند یادگیری شرکت می کند.

به کارگیری و اجرای بازی های آموزشی هدفمند، یکی از راه های انتقال غیرمستقیم مطالب درسی میباشد که بسیار موثرتر از آموزش های مستقیم هستند.

به عنوان نمونه املانویسی با بازی یکی از شیوه های جدید آموزشی برای تقویت و بهبود املای دانش آموزان می باشد.

یادمان باشد به هیچ عنوان نمی توان تاثیر بازی بر یادگیری را نادیده گرفت و باید حتما از آن در شیوه ی تدریس، مخصوصا در مقطع ابتدایی استفاده کرد.

 

از جمله مواردی که باعث اهمیت بازی در بحث آموزش می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد محیط آموزشی فعال و تعادلی برای دانش آموزان
  • انتفال مفهومی و غیر مستقیم مطالب آموزشی
  • یادگیری سریع تر و پایدارتر
  • نهادینه شدن مطالب آموزشی در ناخودآگاه دانش آموزان
  • ایجاد انگیزه در نوآموزان و افزایش علاقه مندی آنان به درس

کاربرد و ترفند املانویسی با بازی

روش های بسیاری برای آموزش املانویسی وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد میزان تاثیرگذاری این روش ها می باشد. رونویسی و روخوانی از کتاب درسی، دیکته پا تخته ای و … از جمله متدهای قدیمی در املانویسی هستند.

هر چند که این روش های آموزشی تا دو دهه پیش بسیار کارآمد بودند و تمامی معلمین و والدین نیز با همین متدها مهارت نوشتن را کسب کردند، اما فرایند یادگیری در دانش آموزان امروزی متفاوت است.

یادگیری آنها باید مبتنی بر آموزش غیر مستقیم باشد؛ بهترین طریقه آموزش غیرمستقیم بهره مندی از بازی می باشد که محیط تعاملی فوق العاده ای را برای دانش آموزان فراهم می آورد.

معلمین با در نظر گرفتن انواع اختلالات املا نویسی دانش آموزان، شناسایی و ارزیابی آنها، می توانند با طرح بازی های هدفمند زمینه را برای برطرف کردن و کاهش اختلالات املانویسی فراهم آورند.

از جمله ترفند های املانویسی با بازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازی اسم و فامیل

یکی از بهترین بازی ها برای تقویت املا نویسی، بازی قدیمی اما همچنان محبوب اسم و فامیل می باشد. این بازی باعث بهبود عملکرد و هماهنگی ذهن و دست می باشد، لذا در نهایت منجر به افزایش پردازش سریع اطلاعات در ذهن می شود.

در این بازی دانش آموزان بر اساس یک حرف تعیین شده باید برای هر یک از بخش های اسم، فامیل، میوه، غذا، حیوان و… یک کلمه درست بنویسند. در انتهای بازی دانش آموزان می توانند برگه های همکلاسی هایشان را تصحیح کنند.

همچنین این بازی را می توان بدین صورت انجام داد که معلم یک جدول روی تخته بکشد که شامل بخش های اسم، فامیل، میوه و غیره باشد، سپس یک حرف را مشخص کند و از دانش آموز بخواهد که جدول را در مدت زمان مشخص کامل کند و برای دیکته ی کلمات او امتیاز تعریف کند.

 

املا با بازی

 

بازی کلمات بی‌نقطه و نقطه‌دار

در این بازی می توان دانش آموزان را به گروه های کوچک 4 نفری تقسیم کرد و از آنها خواست که در مدت ده دقیقه کلمات بی‌نقطه، تک نقطه‌ای، دو نقطه‌ای و سه نقطه‌ای موجود در متن درس را پیدا کنند و به صورت جداگانه یادداشت کنند.

در این بازی، گروهی که بیشترین تعداد کلمات را پیدا کرده باشد، بیشترین امتیاز را کسب می کند.

 

استفاده از فلش کارت کلمات

در این روش می توانید با استفاده از مقواهای رنگی، به تعداد کلمات مورد نظر کارت های مستطیلی شکل را برش دهید و کلمات مورد نظر را روی هر کارت بنویسید، سپس تعدادی از کلمات را روی تخته نوشته و از دانش آموز بخواهید از بین کارت های موجود، کلمات نوشته شده بر روی برد را پیدا کند.

با گروه بندی دانش آموزان و تعیین مدت زمان معلوم، این بازی را که موجب تقویت حافظه دیداری می شود در کلاس انجام داد.
با استفاده از فلش کارت ها می توان بازی های متنوعی را متناسب با سطح دانش آموزان و مدت زمان در دسترس اجرا کرد.

 

املانویسی روی بادکنک، طلق یا شیشه

دانش آموزان برای یادگیری نیاز به تنوع دارند و روش های یکنواخت آموزش آنها را نسبت به درس دلسرد می کند، لذا با استفاده از وسایل ساده به راحتی می توان املای آنها را به چالش کشاند.

به عنوان مثال دانش آموزان می توانند سرکلاس یکی از املاهای خود را بر روی بادکنک و یا شیشه بنویسند.
همچنین طلق های بی رنگ نیز گزینه ی خوبی برای این روش املا نویسی هستند.

این روش برای دست ورزی و روان نویسی دانش آموزان نیز بسیار موثر می باشد.

 

املانویس با بازی

 

حدس بزن چی نوشتم؟

در این بازی دانش آموزان در یک صف پشت سر هم می ایستند و هر کدام با انگشت بر پشت فرد جلویی کلمه ای می نویسد و آن شخص باید حدس بزند که همکلاسی اش چه کلمه ای را نوشته است. این بازی بسیار هیجان انگیز وو با کارایی بالا می باشد.

بدین صورت که قدرت تجسم و تصویر سازی دانش آموزان را نیز بهبود می بخشد و باعث افزایش تمرکز می شود.

 

دیکته نویسی با چشم بسته

در این روش چشم های دانش آموز را با دستمالی تمیز میبندیم و سپس از او می خواهیم که کلماتی را بر روی تخته بنویسد. دانش آموزی که کمترین غلط دیکته ای را داشته و خوش خط تر نوشته باشد، بیشترین امتیاز را کسب می کند.

این روش باعث هماهنگی عملکرد مغز و اعصاب حرکتی دست می شود ضمن آنکه قدرت تجسم را نیز بهبود می بخشد.

 

روش های بسیاری وجود دارد که با به کارگیری خلاقیت و لحاظ کردن مشکلات املایی دانش آموزان و سطح آنها می توان بازدهی دانش آموزان را در املانویسی افزایش داد.

از نقش املانویسی با بازی غافل نشوید و زمینه را برای یادگیری هر چه بهتر دانش آموزان فراهم نمایید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که بازی های املایی منتخب باید هدفمند و براساس محتوای آموزشی کلاس باشند.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. اگر شما هم بازی برای املانویسی می شناسید حتما پیشنهاد کنید.

33 دیدگاه برای “املانویسی با بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *