اسباب بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی کودک

آیا میدانید چه بازی برای تقویت هوش فضایی کودکان مناسی است؟ تا به حال شده از کودکتان بخواهید که جای اسباب‌بازی‌ای را که اخیرا در حال بازی با آن بوده به شما نشان بدهد و او به یاد نیاورد؟

مسیر خانه را نتواند به خاطر بسپارد و یا گاهی در به یاد آوردن چهره‌ها نیز دچار مشکل شود؟ کودکانی که هوش فضایی در آنها نیاز به تقویت بیشتری دارد، معمولا با همچین مشکلاتی مواجه خواهند شد.

راه‌های متخلفی برای تقویت هوش فضایی یا همان هوش دیداری وجود دارد. یکی از آنها رو آوردن به بازی‌هاست. انجام بازی های فکری مخصوصا در کودکان می‌تواند به افزایش هوش و تقویت مهارت‌ها کمکی بسیار کند.

تعداد زیادی بازی برای تقویت هوش فضایی کودکان وجود دارد که از بین آنها 11 مورد را برای معرفی به شما انتخاب کرده‌ایم.

در ادامه با رایاد همراه باشید.

 

اسباب بازی برای تقویت فضایی کودک-min

 

1. لگو سه بعدی

لگوها؛ مخصوصا لگوهای سه بعدی یکی از بهترین بازی‌ها برای تقویت هوش فضایی کودکان به شمار می‌آیند.

این وسایل بازی، از قطعات بسیاری تشکیل شده‌اند که به واسطه‌ی آنها کودک می‌تواند اشکال مختلفی بسازد. معمولا لگوها نقشه‌های راهنمایی دارند که کودک با نگاه کردن به آنها بتواند اشکال معنادار و هدفمندی بسازد. اما با کمی خلاقیت، کودک می‌تواند با استفاده از آنها اشکال جالب دیگری را نیز خلق کند.

بازی با لگو خسته کننده نیست و کمتر پیش می‌آید که کودکی به آن علاقه نشان ندهد. لگوهای سه بعدی در سطح‌های متفاوت و رده‌های سنی مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانید با توجه به توانایی‌های کودکتان یکی را برای او انتخاب کنید.

 

2. بازی ساختنی هزار کاره

بازی هزارکاره یک بازی از نوع بازی‌های فکری ساختنی است که به خوبی می‌تواند نیاز کودک را از لحاظ تقویت هوش فضایی برطرف کند.

مدل‌ها و رنگ‌های قطعات موجود در این بازی متنوع است و این باعث می‌شود تا دست کودک در ساخت سازه‌های خلاقانه حسابی باز باشد.
هزارکاره علاوه بر اینکه خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد، به توانایی خوب دیدن و سرهم‌بندی قطعات نیز کمک می‌کند.

هر چقدر که این توانایی‌ها بیشتر پرورش پیدا کنند، هوش دیداری کودک هم بهتر خواهد شد.

چندتا از بردگیم های استراتژیک را می شناسید؟ پیشنهاد رایاد به شما کلیک بر گزینه زیر و دیدن بازی های استراتژیک است.

بازی فکری استراتژیک

3. پازل

احتمالا با پازل‌ها آشنا هستید. آیا می‌دانستید که پازل‌ها بهترین اسباب بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی کودک هستند؟ آنها چیزی فراتر از یک سرگرمی ساده‌اند!

کودکان برای سرهم‌بندی قطعات پازل باید حسابی تمرکز کنند، خوب ببینند، تصاویر واحد تقسیم شده در قطعات مختلف را شناسایی کنند و آنها را در کنار هم قرار بدهند.

پازل‌ها هم مانند لگوها، در سطح‌های مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده‌اند. ابتدا با پازل‌های 4قطعه شروع کنید و کم کم کودک را با پازل‌هایی با تعداد قطعات بیشتر آشنا نمایید.

 

4- معمای تنگرام

بازی فکری معمای تنگرام یا تانگو نیز یک نوع پازل است. اما نه یک پازل در همان سبک پازل‌هایی که به چشم همه‌مان آشنا هستند. این پازل از چندین مدل قطعه شامل مربع، لوزی و مثلث و سایر اشکال هندسی تشکیل شده است.

از کنار هم قرار گرفتن این قطعات، اشکال متفاوتی بوجود می‌آیند که شبیه به هم نیستند و با هم فرق می‌کنند. حالا کودک چطور باید این شکل‌ها را بسازد.

در کنار قطعات و در جعبه‌ی بازی 60 کارت وجود دارد که به عنوان معما از آنها استفاده می‌شود. یک کارت را باید به کودک نشان بدهید و از او بخواهید که شکل مورد نظر را بسازد.

این بازی نه تنها به راحتی کودکان خردسال را به چالش می‌کشاند بلکه برای والدین نیز بازی سرگرم‌کننده‌ای به حساب می‌آید. تمام رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال می‌توانند با این بازی لحظاتی خوب را سپری کنند.

 

اسباب بازی برای تقویت هوش دیداری -min

 

5. مکعب روبیک

از جمله بازی‌های فکری مناسبی که برای ورزش مغز بسیار ایده‌آل است و همه آن را می‌شناسند، مکعب روبیک است.

روبیک یک اسباب بازی مکعبی شکل 6 وجهی است. هدف بازی این است که بتوانید وجه‌های مربع را به یک رنگ دربیاورید.

تلاش برای انجام این کار، نیاز به هوش بالای دیداری- فضایی دارد و به همین خاطر، انجام دادن آن چالشی است که به بالا رفتن سطح این هوش کمک شایانی می‌کند.

مکعب روبیک هم برای کودکان، هم برای نوجوانان و هم برای بزرگسالان گزینه مناسبی به حساب می‌آید و حسابی آنها را سرگرم خواهد کرد.

 

6 جت ست

بازی فکری جت ست یک بازی برای تقویت هوش فضایی کودکان بالای 8 سال است.

یک بازی سرعتی است اما همه چیز به سریع بودن ختم نمی‌شود. شما در جت ست باید هوش حافظه‌ای و دیداری مناسبی داشته باشید و بتوانید سریع‌تر از رقیب قطعات را طبق الگویی که روی کارت‌های بازی آورده شده‌اند بچینید.

شما نمی‌توانید زمان زیادی برای نگاه کردن مداوم به کارت الگو و چیدن قطعات طبق آن صرف کنید. باید در کمترین زمان ممکن جای قطعات را از روی کارت به خاطر بسپارید و سپس کارتان را شروع کنید.

 

7- کیدوکو

سودوکو را می‌شناسید؟ بازی فکری کیدوکو نسخه‌ی کودکانه همان بازی معروف است. همانقدر که سودوکو فکر و ذهن ما را به چالش‌ می‌کشید، کیدوکو هم می‌تواند فکر و ذهن کودکان ما را به چالش بکشاند و باعث تقویت آن شود.

در کیدوکو به جای اینکه از اعداد و جدول استفاده شود، از مهره‌های رنگی و یک تخته مسطح پر از حفره استفاده شده است. کودکان باید طوری مهره‌ها را داخل این حفره‌ها قرار دهند که در هیچ سطر، ستون و هیچ مستطیل 2 در 3ای که با استفاده از خطوط مشخص شده است، تکراری نباشند.

جالب اینجاست که این بازی را می‌توان در سطح‌هایی ساده تا پیشرفته انجام داد. به این صورت نیست که کودک شما، با انجام دادن یکی از معماهای بازی و یاد گرفتن قلق آن، کار را تمام کند!

معماهای بسیاری در جعبه بازی وجود دارد که باید رفته رفته با آنها روبرو شود. معماهای پیچیده کیدوکو برای بزرگسالان نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

 

بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی کودک-min

 

8- هامپ هام

بازی هامپ هام، برای هماهنگی بین چشم و دست گزینه بسیار مناسبی است. همچنین موجب تقویت قوه‌ی تفکر کودکان نیز خواهد شد.

سبک بازی شبیه بازی دوز قدیمی است که با نوآوری و کمی رنگ و لعاب و اعمال قانون‌های خلاقانه بسیار جذاب گشته تا جایی که بچه‌ها هم دوست دارند با آن بازی کنند.

در هامپ مهره‌ها می‌توانند همدیگر را ببلعند مهره‌های کوچکتر زیر مهره‌های بزرگتر پنهان شوند.

این بازی هیپوکومپوس مغز را که نقشی اصلی در جهت‌یابی و حافظه‌ی دیداری- فضایی دارد حسابی درگیر می‌کند. به همین خاطر یک اسباب بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی مناسب کودکان بالای 5 سال معرفی می‌شود.

 

برای مشاهده و آشنایی با انواع بیشتر اسباب بازی های فکری بر روی لینک بازی فکری کودکان کلیک کنید.

 

9- کاپوچین

کاپوچین یک بازی فکری کودکان است که از یک سری کارت و لیوان‌های رنگارنگ و یک عدد زنگ تشکیل شده است. بازیکن‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن، لیوان‌ها را طبق الگوهایی که در کارت‌ها آورده شده است روی هم بچینند و زنگ را به صدا در بیاورند.

کسی برنده بازی فکری کاپوچین می‌شود که با دقت بیشتری نگاه کرده باشد و با سرعت بیشتری چینش لیوان‌ها را روی یکدیگر انجام بدهد. این بازی به هماهنگی چشم و دست کمک بسیاری می‌کند و روی قدرت حافظه‌ی کوتاه مدت تاثیر مناسبی دارد.

 

10- پاتک

بازی فکری پاتک از یک سری کارت و چند مهره بامزه که شامل یک آدم آهنی، صندوقچه، مرغ، شبخواب و میز هستند تشکیل شده است.
کارت‌ها در وسط بازی به صورت برعکس قرار گرفته و یکی یکی برگردانده می‌شوند.

هر بازیکن باید به عنوان یک با سفینه فضایی‌اش به زمین آمده، طبق دستور فرمانده که روی کارت نشان داده می‌شود، شی مورد نظر را بردارد.

هر کس که بتواند بهتر ببیند و زودتر عمل کند، کارت برگردانده شده را از آن خودش می‌کند.

از آنجایی که دیدن و پیدا کردن اشکال در این بازی اهمیت به سزایی دارند، انجام دادنش باعث می‌شود تا هوش فضایی کودکان بالای 6 سال که می‌توانند آن را انجام دهند تقویت بشود.

 

اسباب بازی برای تقویت هوش دیداری-فضایی کودک-min

 

11- هامپوئیل

بازی هامپوئیل یک بازی مناسب برای تقویت مهارت های تجسم هندسی است. البته این تنها فایده‌ی بازی هامپوئیل نیست که شامل حال کودک شما می‌شود.

ولی چیزی است که در پی آن، هوش فضایی کودک هم تقویت خواهد شد.

این بازی از 56 عدد قطعه‌ی 6 ضلعی تشکیل شده است که هر یک از انها، قسمتی از یک مسیر را در خود نشان داده است.

هر بازیکن باید، بلندترین مسیر را با استفاده از این قطعات بسازد؛ به صورتی که مسیر ساخته شده، یک رنگ هم باشد. این بازی را هم به صورت یک نفری و هم به صورت گروهی می‌توان انجام داد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی فواید بازی های فکری بر روی لینک مزایای بازی فکری کلیک نمایید.

 

کلام آخر:

در این مقاله چند بازی برای تقویت هوش فضایی کودکان به شما معرفی شد که می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی کودک و سبک بازی‌هایی که او می‌پسندد چند مورد را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *