بهترین بازی برای تقویت هوش کودکان دبستانی

یکی از چیزهایی که اکثر مشاورین مدارس نسبت به آن تاکید می‌کنند، این است که همچنان از بازی برای تقویت هوش کودکان دبستانی استفاده شود.

کودکانی که بازی می‌کنند ذهن فعال‌تری دارند و کشش بیشتری نیز برای یادگیری دروس از خود نشان می‌دهند. و این چیزی است که خیلی از والدین نسبت به آن بی‌اطلاع‌اند.

برخی والدین تصور می‌کنند تنها چیزی که کودکشان برای پیشرفت نیاز دارد درس خواندن است.

آنها نمی‎دانند فعالیت ذهنی یا جسمی داشتن در هر زمانی که باشد، به رشد و تکامل انسان کمک می‌کند و بازی که یک نوع فعالیت ذهنی مفید محسوب می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست.

شاید اشتیاق نسبت به بازی کردن در این دوران، نسبت به دوران پیش دبستانی کاهش پیدا کرده باشد، ولی نه تنها در سال‌های دبستان بلکه تا پایان عمر، میل و علاقه به بازی کردن، همراه با انسان باقی خواهد ماند.

فقط شکل و ظاهر و هدف بازی است که دچار تغییرات خواهد شد. در دوران دبستان، یکی از انواع بازی‌هایی که کودکان به آنها بیشتر تمایل نشان می‌دهند بازی های فکری است.

در این مقاله قصد داریم چند بازی فکری برای تقویت هوش کودکان دبستانی به شما معرفی کنیم که نه تنها برای او، بلکه برای خود شما هم جالب و سرگرم‌کننده و در عین حال مفید باشد.

پس با رایاد تا انتها همراه باشید.

 

بهترین بازی برای تقویت هوش کودکان دبستانی

 

1. بازی شطرنج

شطرنج یک بازی رومیزی است که صد در صد اگر آن را بازی نکرده باشید، اسمش به گوشتان خورده است.

این بازی از یک تخته‌ی شطرنجی سیاه و سفید و 32 عدد مهره در شکلهای مختلف که به طور مساوی به دو رنگ سیاه و سفید تقسیم شده‌اند تشکیل شده است.

یک بازی فکری استراتژیک که شهرت‌ آن به خوبی نشان می‌دهد چقدر می‌تواند کودک شما را به خودش جذب کند. معلمان شطرنج عقیده دارند که بهترین و ایده‌آل‌ترین سن برای شروع شطرنج سن 6 الی 7 سال است. یعنی سال اول دبستان!

یک تحقیق جالب در 1996 نشان داد که در آزمون خواندن، کودکانی که شطرنج بازی می‌کردند 10 امتیاز بالاتر از دانش آموزانی که آن را بلند نبودند کسب کردند.

این یعنی فراگیری شطرنج، علاوه بر این که ورزشی فکری به حساب می‌آید می‌توانند روی سایر وجهه‌های تحصیلی فرزند شما نیز تاثیر بگذارد.

 

2. مونوپولی

شما آموزش‌های اقتصادی را در چه قالبی به فرزند دبستانی خود آموزش می‌دهید؟ مسلما نمی‌شود با همان لحنی که به یک نوجوان یا جوان این مسائل را آموزش می‌دهید، به یک کودک نیز آموزش دهید.

بهتر است این آموزش‌ها به زبان کودکان یعنی همان بازی کردن به آنها داده شود. به این صورت، نه تنها به خوبی و به صورت کامل آن را درک می‌کنند بلکه با اعتماد به نفس بیشتر و تسلطی بالاتر به مسائل اقتصادی نگاه خواهند کرد.

بازی فکری مونوپولی که برخی به آن ایروپولی نیز می‌گویند یک بازی جذاب رومیزی است که به خوبی می‌تواند انحصارگری را به کودکتان آموزش دهد.

در این بازی کودکان مالیات می‌پردازند، جریمه پرداخت می‌کنند، از بانک وام می‌گیرند و دست به خرید و فروش و اجاره خانه و هتل و راه آهن می‌کنند. چه چیزی از این بهتر؟

 

بازی فکری ست برای کودکان

با بازی های اقتصادی آشنا هستید؟کافی است رو لینک زیر کلیک کنید.

بازی فکری اقتصادی

3. ست

روی جعبه‌ی بازی set نوشته شده است: ” با یک بار بازی رهایتان نخواهد کرد! ” چرا؟ به این خاطر که خیلی زود تکراری نمی‌شود.

برای این که بتوانید به آن تسلط پیدا کنید باید بارها آن را انجام دهید و همین آن را حسابی جذاب کرده است.

بازی Set یک بازی فکری معمایی، کارتی، حافظه‌ای و فکری است و نوعی تست هوش به حساب می‌آید. از 81 کارت تشکیل شده است که هر کارت آن دارای 4 ویژگی است.

روش بازی هم از این قرار است که بازیکن‌ها باید بتوانند زودتر از بقیه، از بین 12 کارت سه کارت پیدا کنند که یا در رابطه با یک سری ویژگی‌ها به هم شبیه‌اند و یا کاملا متفاوت‌اند.

لازمه‌ی برنده شدن در این بازی تمرکز بالا، دقت بالا، قدرت تطبیق بالا و درک بصری است. به واسطه این بازی‌ و تکرار آن می‌توانید مهارت‌های ذکر شده را در کودک خود تقویت کنید.

 

4. روبیک

مکعب روبیک نوعی پازل است! البته نه از همان پازل‌های مسطح که در اکثر لوازم‌ التحریری‌ها به چشمتان می‎خورد. یک پازل از نوع مکانیکی است که 6 وجه دارد و هر وجهش به چند قسمت تقسیم شده است.

هر یک این قسمت‌ها به راحتی به صورت چرخشی حرکت می‌کنند. هدف این است که شما این قسمت‌ها را طوری بچرخانید که تمام قسمت‌های هر وجه همرنگ شوند.

بازی فکری مکعب روبیک به افزایش قدرت یادگیری، تمرکز، تجسم سه بعدی، پیش‌بینی، تصمیم‌گیری و افزایش اعتماد به نفس، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت کمک می‌کند.

همچنین باعث می‌شود تا دو سمت نیم‌کرده به صورت همزمان به کار گرفته شود و هوش منطقی نیز بهتر شود.

 

بازی فکری روبیک برای تقویت هوش کودکان

5. 13 سرنخ

بازی فکری 13 سرنخ یک بازی فکری برای تقویت هوش کودکان دبستانی است که در سبک کارآگاهی طراحی شده و آنها را حسابی جذب خواهد کرد.

این بازی، یک بازی ماجراجویی و استنتاجی ساده است که بسیار هوشمندانه طراحی شده و برای سنین 8 سال به بالا گزینه مناسبی خواهد بود.

هر بازیکن در نقش کارآگاهی فرو می‌رود که باید پرده از راز قتل‌هایی که در تهران قدیم رخ داده است بردارد. کارآگاهی که زودتر این کار را بکند و بفهمد که چه کسی در چه محلی و به وسیله چه وسیله‌ای قتل را انجام داده است برنده بازی خواهد بود.

6. فکر بکر

مایند مستر که در فارسی به آن فکر بکر می‌گویند، یک بازی دونفره جالب است که نوعی تست هوش نیز محسوب می‌شود. بازی فکری فکر بکر از یک تخته مخصوص تشکیل شده و تعدادی مهره همراه آن است.

مهره‌های اصلی به تعداد 72 عدد در 4 رنگ مختلف وجود دارند و در کنار آنها 40 مهره‌ی کوچک قرمز و سفید هم وجود دارد.

یک نفر 4 مهره از هر رنگی که مایل است برمی‌دارد و داخل حفره‌های مخصوص قرار می‌دهد. طوری که بازیکن نتواند آنها را ببیند. بازیکن باید حدس بزند که این مهره‌ها از چه رنگ‌هایی و از چه ترتیبی تشکیل شده‌اند!

باید از آزمون خطا استفاده کند. نفر مقابل او با استفاده از مهره‌های سفید و قرمز به او علامت می‌دهد که کجا را درست حدس زده و کجا را اشتباه حدس زده است.

 

برای آشنایی با انواع بازی های فکری کودکان بر روی لینک اسباب بازی فکری کودکان کلیک کنید.

 

بازی فکری معمای سودوکو برای کودکان

 

7. معمای سودوکو

خیلی از افرادی که به ریاضیات علاقه دارند دوست دارند آن را بارها و بارها انجام دهند و خیلی از افرادی که علاقه‌ای به ریاضیات ندارند به واسطه این بازی به این درس علاقمند شده‌اند!

چه چیزی از این بهتر؟ معمای سودوکو به راحتی می‌تواند هوش انتزاعی و قدرت حل مسئله کودک شما را تقویت کند. شاید تصور کنید که سودوکوی اصلی که از اعداد در آن استفاده شده است، برای کودکان اندکی سخت و کسل کننده باشد.

نگران نباشید. مدلی از این بازی وجود دارد که به جای اعداد از رنگ‌ها استفاده شده است. این بازی ساده‌تر است و برای یادگیری سودوکو و شروع آن پیشنهاد عاقلانه‌تری است.

 

8.  شاهراه

بازی فکری شاهراه، بازی جذابی است که از تیکت تو راید معروف الگو برداشته است.

در شاهراه، به جای نقشه‌ی کشورهای خارجی از نقشه عزیزمان ایران استفاده شده و به این ترتیب فضای خوب برای آشنایی کودکان با استان‌ها و جغرافیای ایران بوجود آورده است. بازی از این قرار است که هر بازیکن باید با استفاده از کارت‌های واگنی که به دست آورده است بین شهرهای مختلف مسیر بسازد.

بازیکنی که طولانی‌ترین مسیر پیوسته را بین شهرها بسازد، برنده بازی است. قوانین بازی ساده است اما برنده شدن در آن نیاز به تفکری استراتژیک دارد.

شما باید بتوانید بین میل به جمع کردن کارت‌ها و جلوگیری از دست رفتن مسیرهایی که ساخته‌اید تعادل ایجاد کنید و به بهترین شکل ممکن هر دو کار را همراه با هم انجام دهید.

 

بازی فکری کانسپت

 

بیشتر بخوانید: فواید بازی فکری 

 

9. کانسپت

Concept یک بازی تخته‌ای فکری است که به راحتی می‌تواند 4 بازیکن را به خودش سرگرم کند. در این بازی باید بتوانید که به نمادها توجه کنید و از روی آنها کلمات را حدس بزنید.

بازی فکری کانسپت تیمی است و به این صورت است که هر تیم باید در نوبت خودش، با استفاده از نشان‌ها و مهره‌ها نمادهایی را روی تخته علامت گذاری کند و از تیم حریف بخواهد کلمه‌ای که آنها در ذهن دارند را حدس بزند.

10. پنتاگو

بازی فکری پنتاگو نیز یک بازی برای تقویت هوش کودکان دبستانی است و به صورت دونفره انجام می‌شود.

بازی به این صورت است که مهره‌هایی در اختیار هر بازیکن قرار می‌گیرد که باید به ترتیب در صفحه قرار دهند.

هدف بازی این است که 5 مهره یک رنگ به صورت خطی در صفحه ایجاد شود و برنده بازی آن کسی است که با تصمیم‌گیری درست محل قرار گیری مهره را مشخص کند و به درستی صفحه را بچرخاند تا زودتر از حریف هدف بازی را محقق کند.

 

کلام آخر

ما این ده بازی برای تقویت هوش کودکان دبستانی را برای شما معرفی کردیم تا با انجام آن ها به افزایش حافظه و مهارت های کودک خود کمک کرد باشید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. راستی شما چه بازی هایی را برای تقویت هوش کودک خود می شناسید؟ به ما معرفی کنید.

 

 

آشنایی و دریافت اطلاعات درباره‌ی انواع سبک و مکانیزم های بازی رومیزی به شما کمک میکند تا به یک انتخاب درست در خرید بازی فکری برای فرزندان خود دست یابید. لذا برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع بازی های رومیزی بر روی لینک راهنمای خرید بازی فکری کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *