بهترین بازی تقویت حافظه؛ 20 بازی که برای تقویت حافظه و هوش مفید هستند!

اگر تمایل دارید در کنار فعالیت های روزانه خود تایم کوتاهی برای اوقات فراغت در نظر بگیرید که هم خستگی‌تان را در می‌کند و هم برای تقویت حافظه و افزایش هوش مفید است، بازی های فکری هستند که در کنار سرگرمی به تقویت ذهن کمک می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم 20 بازی تقویت حافظه و ذهن به شما معرفی کنیم، اگر اهل بازی کردن هستید و یا به آن علاقه‌مند هستید تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بازی تقویت حافظه

 

10 بازی فکری تقویت حافظه

در این قسمت 10 مورد از بازی های فکری که به تقویت مغز کمک می‌کنند، به شما معرفی می‌کنیم.

1. NeuroNation

اگر حافظه ضعیفی دارید، این نرم افزار به شما کمک می‌کند، تا حافظه خود را تقویت کنید. فقط کافیست روزانه یک وقت کوتاهی را صرف انجام این تمرینات کنید تا مشکلتان حل شود. این نرم افزار دارای 27 مدل تمرین است که هر کدام 250 مرحله دارد. اگر از این بازی به طور مداوم استفاده کنید، حافظه‌تان قوی‌تر شده و قدرت تمرکزتان بالاتر رفته و از استرستان کاسته می‌شود. انجام این تمرینات در شما انگیزه خوب و مثبت ایجاد می‌کند. در دانشگاه برلین آلمان بر روی این بازی تحقیق شده که توانسته تاییدیه محققان را از آن خود کند.

2. BrainHQ

بازی BrainHQ حاصل نتایج سال ها تحقیق و بررسی بر روی مغز انسان است. این نرم افزار دارای 29 بازی هوش است که هر کدام از آنها درجه سختی مختلفی دارد. در این بازی هر چه پیشرفت بیشتری داشته باشید، به مرحله های سخت‌تری می‌رسید. با انجام تمرینات این بازی باعث افزایش قدرت حافظه، سرعت، دقت، مسیریابی و … در فرد می‌شود. بازی BrainHQ به شما این امکان را می‌دهد تا امتیازات خود را ثبت و با عملکردهای قبلی مقایسه کنید. این نرم افزار علاوه‌بر تقویت هوش و حافظه، بیماری های ذهنی را بهبود می‌بخشد.

3. Tricky Test 2

این بازی به تنهایی IQ شما را مورد بررسی قرار نمی‌دهد، بلکه با انجام آزمون های مختلف نبوغ شما را می‌سنجد. در نرم افزار Tricky Test 2یه تعداد سوالاتی طرح شده که شما باید به آنها پاسخ دهید. این نرم افزار از معماهای غلط انداز استفاده می‌کند تا ظرفیت و گنجایش ذهن شما را به مرور افزایش دهد. اگر دائم از این نرم افزار استفاده کنید، کم کم میزان آی کیو، تمرکز، خلاقیت و قدرت حافظه شما افزایش پیدا می‌کند.

4. Dakim

بازی Dakim یکی از نرم افزارهایی است که خود را به عنوان برنامه تناسب اندام مغز معرفی می‌کند. به دلیل اینکه دارای کلی بازی و پازل است که مغز را به خوبی تمرین داده و فعال می‌کند. داکیم بیش از 100 تمرین بازی را در اختیار شما قرار می‌دهد، که همه آنها برای بهبود توجه و تمرکز طراحی شدند و همچنین برای جلوگیری از آلزایمر موثر هستند.

 

بازی تقویت مغز

 

بیشتر بخوانید: بازی های تقویت حافظه کودکان

5. Memorado

بازی Memorado براساس کلی تحقیقات علمی طراحی و ساخته شده که به افزایش مهارت شناختی و IQ شما کمک می‌کند. در این برنامه 24 بازی مختلف وجود دارد که بیش از 700 مرحله دارد. افراد خبره و باتجربه‌ای که بازی Memorado را ساخته اند، به شما این امکان را می‌دهند تا مهارت هایی مانند ریاضی، منطق، تمرکز و حافظه را تقویت کنید و استرستان را کاهش دهید. این بازی ذهن و مغزتان را با یکدیگر همگام سازی می‌کند و همچنین شما می‌توانید به دلخواه خودتان در بخش هایی که به آن علاقه مند هستید بازی کنید.

6. Clevermind

کلورمایند یکی از بهترین برنامه ها برای فعال شدن مغز است. این بازی کمی با برنامه های دیگر تقویت حافظه متفاوت است چون مخصوصا برای افرادی طراحی شده که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. Clevermind دارای ابزارهای اجتماعی، پزشکی و رژیم غذایی است که به شما کمک شایانی در تقویت هوش و حافظه می‌کند.

7. Fit Brains Trainer

بازی Fit Brains Trainer انتخاب خوبی برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز است. این برنامه دارای بیش از 360 بازی و پازل است که به شما کمک می‌کند تا قدرت تمرکز و حافظه را افزایش دهید.

این بازی به گونه‌ای طراحی شده که هر چقدر مراحل بیشتری پشت سر بگذارید، مراحل سخت‌تری پیش رو شما قرار می‌گیرند. این برنامه از اطلاعات عملکردهای شما برای دسترسی پویا به مراحل سخت‌تر استفاده می‌کند.

8. Eidetic

هر نکته‌ای که شما بخواهید یاد بگیرید باید اول آن را به خاطر بسپارید. بر اساس تحقیقات علمی که در زمینه نحوه یادگیری مغز انجام شده، تکرار، کلید دستیابی به اطلاعاتی است که در یک مدت زمان طولانی در حافظه شما ذخیره می‌شوند.

بازی ایدتیک به دلیل داشتن یک روش خوب به نام تکرار فاصله دار، که به شما این امکان را می‌دهد تا حقایق خوب یا بد را براحتی به خاطر بسپارید. این برنامه از روش فلش کارتی در جهت کمک به کاربران برای به خاطر سپردن تمامی یادداشت ها، فهرست ها، شماره تلفن ها و … استفاده می‌کند. بازی Eidetic یک برنامه مناسب و فشرده برای تقویت حافظه در اختیار شما قرار می‌دهد.

9. Happify

هپیفای به عنوان یکی دیگر از بازی هایی که به تقویت ذهن کمک می‌کنند، در تلاش است علاوه‌براین هوش احساسی شما را با ایجاد دید مثبت به زندگی تقویت کند. ساختار این بازی کمی با دیگر برنامه ها متفاوت است، happify از طریق مینی گیم، کوییز، مراقبه و دیگر فعالیت ها با هدف تقویت مهارت هایی مانند: شادی، قدردانی، همدردی، بخشندگی و آرامش به شما کمک می‌کند. با نصب این برنامه می‌توانید به صورت رایگان علاوه بر تقویت هوش بر استرس و اعتماد بنفس تان غلبه کنید.

 

بازی برای فعال شدن مغز

 

10. CogniFit Brain Fitness

این برنامه با ارائه تمرین های ذهنی مناسب، باعث افزایش تمرکز و بهبود عملکرد حافظه در شما می‌شود. با انجام تمرینات بازی CogniFit به خوبی می‌توانید توانایی های ذهنی خود را ارتقا داده و آنها را پرورش دهید.

معرفی 5 بازی تقویت حافظه بدون وسیله درخانه

در این قسمت می‌خواهیم بازی های فیزیکی که به تقویت و فعال شدن مغز کمک می‌کنند به شما معرفی کنیم.

1. ورزش

ورزش کردن علاوه بر تناسب اندام و سلامت جسمانی برای بهبود عملکرد حافظه و هوش مفید است. در روز با انجام نیم ساعت تمرینات هوازی، به مدت 3 بار در هفته، احتمال ابتلا به آلزایمر و یا از دست دادن حافظه را به طور چشمگیری کاهش دهید. ورزش باعث افزایش جریان خون به مغز و رشد سلول های جدید می‌شود. برای شروع از کم شروع کنید و به خود فشار زیادی وارد نکنید، پیاده روی و دوچرخه سواری برای افزایش ضربان قلب مفید است.

2. پازل

حل پازل در هر رده سنی برای مغز مفید است و یکی از روش های بسیار آسان و راحت برای تقویت هوش بوده که همیشه به کار می‌آید. هر چقدر زمان بیشتری صرف به چالش کشیدن مغز خود کنید، ذهن پویا و فعال‌تری در طول زندگی خواهید داشت. همچنین می‌توانید برای تشویق بیشتر پازل ها را با عکس های خانوادگی به صورت آنلاین درست کنید و خودتان را به چالش بکشید.

 

بازی هایی که به تقویت ذهن کمک میکنند

 

بیشتر بخوانید: معرفی 7 اسباب بازی مناسب کودکان اوتیسم

3. مدیتیشن (یوگا)

یوگا و مدیتیشن روش بسیار خوب و تضمین شده‌ای برای افزایش تمرکز و کنترل استرس و اضطراب است که برای همه مفید بوده، مخصوصا کسانی که آلزایمر دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده اگر در کنار تمام فعالیت روزمره فقط 15 تا 30 دقیقه از وقتتان را برای مدیتیشن بگذارید، باعث افزایش اتصال ناحیه‌ای از مغز می‌شود که هرگز خاموش نخواهد شد.

4. کارت های بازی

اگر به بازی های کارتی علاقه دارید، می‌توانید در کنار خانواده و دوستانتان تنوع ایحاد کرده و بازی کنید. کارت ها علاوه‌بر بازی و سردرگرمی، به شما کمک می‌کنند تا ذهنی پویا و فعال داشته باشید.

 

اگر به بازی های فکری کارتی علاقه دارید و قصد خرید بازی های مناسب سن خود و خانوادتان را دارید روی لینک “ بازی فکری کارتی ” کلیک کنید.

 

5. سودوکو

سودوکو یکی از بازی های قدیمی اعداد است که سالهاست طرفداران خودش را داشته و جزو بازی های اصلی در روزنامه هاست، به همین دلیل تاثیر بسزایی در تقویت هوش و حافظه دارد. اگر به بازی های اعداد و ریاضی علاقه‌مند هستید، سودوکو انتخاب مناسبی است.

معرفی 5 بازی اندرویدی تقویت حافظه

چند مورد بازی تقویت مغز شامل این موارد است:

1. Lumosity

لوموسیتی جزو برترین و محبوب ترین بازی ها برای فعال شدن مغز، در خارج از کشور است. این بازی تاکنون بیش از 60 میلیون نصب فعال داشته است. پس از نصب بازی جهت سنجش عملکرد حافظه باید یک آزمون ذهنی 10 دقیقه‌ای انجام دهید. Lumosity با در اختیار گذاشتن بیش از 40 بازی علمی و شناختی مانند پازل، ریاضی، حل مسئله یا معما و … به شما برای بهبود حافظه و داشتن ذهنی آماده و فعال کمک می‌کند. با انجام 10 دقیقه بازی در روز می‌توانید به نتایج فوق‌العاده‌ای برسید.

2. Skills

Skills یکی از بهترین بازی های رایگان برای افزایش هوش است، که می‌تواند حافظه شما را تست کند و با تمرینات موثر و مفید به بهبود عملکرد آن کمک کند. قبل از بازی این برنامه از شما تست هوش می‌گیرد تا عملکرد مغز و هوش و حواس شما را ثبت کند.

این بازی دارای کلی تمرینات متنوع و جذاب است که شما را برای انجام این تمرین ها در کنار فعالیت های روزمره تشویق می‌کند. Skills به شما این امکان را می‌دهد تا عملکرد خود را با بازیکن های دیگر مقایسه کنید و هر روز شاهد پبشرفت خود باشید.

 

بازی برای فعال شدن مغز

 

مقاله پیشنهادی: 14 ایده بازی دخترانه تک نفره

3. Elevate

Elevate یکی از بهترین بازی ها برای افزایش هوش و حافظه است. در این برنامه 40 بازی وجود دارد که به تقویت مهارت های صحبت کردن، نوشتن، ریاضیات، افزایش IQ، حافظه و تمرکز کمک می‌کند. بازی هایی که در Elevate وجود دارد به شما اهداف را معرفی کرده و نشان می‌دهد که انجام هر کدام از آنها بر کدام بخش از ذهن تاثیر مثبت می‌گذارد. علاوه بر این به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه می‌توانید گزارشی از عملکردتان را آنالیز کنید؛ این کار به شما شور و اشتیاق داده و انگیزه‌تان را تقویت می‌کند.

4. Peak

Peak یکی از بازی های پرطرفدار برای تقویت هوش است که بیش از 45 بازی مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. این بازی حافظه شما را تقویت کرده و مهارت حل مسئله را در شما افزایش می‌دهد و زمان انجام تمرینات را به شما یادآوری می‌کند. بازی Peak برای تمامی رده های سنی مناسب است و همچنین با استفاده از آن می‌توانید کلی چیزهای مختلف یاد بگیرید و میزان پیشرفت خود را آنالیز کنید.

5. Cognifit

اگر می‌خواهید حافظه، تمرکز، قدرت برنامه ریزی و مهارت های ذهنی و منطق خود را تقویت کنید؛بازی تقویت حافظه cognifit گزینه مناسبی است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا حافظه خود را قوی کرده و مهارت های شناختی خود را افزایش دهید؛ علاوه بر این به شما برای تشخیص بیماری های ذهنی و آگاهی از آنها کمک می‌کند.

در این مقاله تمامی بازی های تقویت هوش و حافظه را به شما معرفی کردیم، امیدواریم از آن در جهت رشد خود و داشتن ذهنی پویا و فعال استفاده کنید.

برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر از سایر بازی های فکری کودکان و بزرگسالان روی لینک “ بازی فکری ” کلیک کنید.

 

8 دیدگاه برای “بهترین بازی تقویت حافظه؛ 20 بازی که برای تقویت حافظه و هوش مفید هستند!

  1. فاطمه گفته:

    سلام اسم یه بازی که توش چندتا مکان رو نشون میده مثل ایستگاه اتوبوس بار، مدرسه و…. و بعدش حذف میشه و ما باید مکان حدودی اونا رو پیدا کنیم رو یگید بی زحمت

  2. مصطفی گفته:

    سلام ، یک بازی ساده قدیمی داشتم که مال پیدا کردن تصاویر مشابه بود ، و هرکی تصاویر مشابه بیشتر پیدا میکرد برنده میشد و به حافظه کمک میکرد و سخت هم نبود ، برای همین برای سالمندان هم مناسب بود .
    شما این بازی را دارید؟ یا حداقل میدونید نامش چیه؟ هرچی میگردم نیست.
    و اینکه طرح های مختلف داشت مثلا ، دسته کارت با موضوع کارتونی بود ، علمی ، مذهبی و ….

    ممنون میشوم اگر میدانید جواب بدهید.

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      متاسفانه اسم بازی که بهش اشاره کردید رو نمیدونیم ولی بازی های زیر مشابه بازی هستند که میخوایید و برای تقویت حافظه خوب هستند

      بازی فکری ست
      بازی فکری سرآشپز
      بازی فکری جفت و جور
      بازی دو دوتا
      بازی فکری سالاد سوسکی

      • مصطفی گفته:

        ممنون از جواب ، من دقیقاً بازی مثل “بازی فکری ست” میخواهم اگر نمونه مشابه دقیقاً مثل این هم دارید معرفی نمایید ، و اینکه در وب سایت شما زده ناموجود از کجا تهیه کنم؟

      • مصطفی گفته:

        دقیقاً مثل بازی ست میخواهم ، ولی شما عدم موجودی زدید، کجام میتوانم تهیه کنم؟
        نمونه دقیقاً مشابه وجود دارد معرفی نمایید؟

        • پشتیبان رایاد گفته:

          سلام دوست عزیز

          متاسفانه در حال حاضر امکان موجود کردن این بازی رو نداریم میتونید از سایت های دیگه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *