انواع بازی در کلاس های آنلاین

یادگیری تعاملی یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌های یادگیری است. به همین خاطر آموزش و پرورش همواره بر ایجاد موقعیت‌های یادگیری تعاملی تاکید دارد. در کلاس‌های حضوری ایجاد فضای تعاملی خیلی سخت نیست؛ قضیه وقتی سخت و پیچیده می‌شود که آموزش به صورت مجازی برگزار شود. با استفاده از ترفندهای مختلفی می‌توان این ارتباط را ایجاد کرد و فضای تعاملی را فراهم نمود. بازی در کلاس آنلاین از جمله راهکارهای بهتر شدن آموزش مجازی و ایجاد فضای تعاملی است که حسابی مورد استقبال دانش آموزان، معلم‌ها و والدین قرار گرفته است. در این مقاله شما چند نمونه جالب و تست شده از بازی در کلاس آنلاین را خواهید آموخت.

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بازی در کلاس های آنلاین

 

تاثیر بازی و خلاقیت در کلاس های مجازی

علاوه بر ایجاد تعامل، بازی در کلاس آنلاین فواید بسیار دیگری نیز دارد. بازی کردن باعث می‌شود تا دانش‌آموز نسبت به کلاس نگرش مثبتی به دست بیاورد و برای شرکت در آن علاقه‌مند باشد. میزان پذیرش اطلاعات از جانب دانش آموز را در طی کلاس درسی افزایش می‌دهد. ذهن آن‌ها را باز می‌کند و نمی‌گذارد دچار خستگی و کسالت شوند.

بعضی از معلم‌ها و دبیران، تصور می‌کنند که بازی در کلاس های مجازی نمی‌تواند مؤثر باشد و عمل بیهوده‌ای است که انرژی آن‌ها را می‌گیرد و وقت کلاس را به بطالت صرف می‌کند. اصلاً این‌طور نیست. قرار نیست زمان زیادی از وقت کلاس صرف بازی شود،  بعضی بازی‌ها قرار نیست چند دقیقه یا حتی چند ثانیه بیشتر طول بکشد. 

همین زمان کوتاه، آمادگی دانش آموزان را برای یادگرفتن بالا می‌برد و در نتیجه کار معلم را آسان‌تر می‌کند.

 

بازی در کلاس آنلاین یکی از راه های افزایش خلاقیت در کلاس های مجازی می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی راهکارهای به کارگیری خلاقیت در آموزش آنلاین کلیک کنید: خلاقیت در تدریس مجازی 

 

انواع بازی برای کلاس‌های آنلاین

 

1. بازی بگرد و پیدا کن

از بچه‌ها بخواهید چیزی را در محیط اطرافشان پیدا کنند و به دیگران نشان بدهند. مثلاً از او بخواهید یک چیز قرمز پیدا کند، یک چیز دایره‌ای یا یک چیز مثلثی! حتی می‌توانید این بازی را با حروف نیز امتحان کنید. مثلاً از او بخواهید که یک وسیله که با حرف “ب” شروع می‌شود را بیابد و به شما نشان و دوستانش نشان دهد.

این بازی را با احتیاط اجرا کنید. اگر کودکان از سطح اجتماعی و اقتصادی یکسانی برخوردار نیستند یا اینکه در جایی بیرون از اتاق شخصی‌شان در کلاس شرکت می‌‎کنند این بازی پیشنهاد نمی‌شود.

بازی بگرد و پیدا کن روی سرعت عمل و تمرکز کودک تاثیر دارد. تلاش کنید حین بازی با بچه‌ها شوخی کنید و فضا را دوستانه نمایید از آنجایی که دانش‌آموزان یک کلاس هر کدام در موقعیت مکانی جدا از همی در کلاس شرکت می‌کنند، این بازی می‌تواند در آن‌ها احساس نزدیکی ایجاد کند.

 

بازی در کلاس های مجازی

 

2. برعکس بازی

یکی از انواع جالب بازی در کلاس آنلاین برعکس بازی است. برعکس بازی را احتمالاً بارها سر کلاس‌های حضوری با کودکان خود انجام داده‌اید. این روش بازی به این صورت است که شما از دانش‌آموزان خود می‌خواهید هر کاری که به آن‌ها گفته شد برعکس انجام دهند.

 

  • دست راستت را بالا ببر: باید دست چپش را بالا ببرد.
  •  دست چپت را بالا ببر: باید دست راستش را بالا ببرد.
  •  چشم‌هایت را  باز کن: باید آن‌ها را ببندد.
  •  روی دستت را نشان بده: باید کف دستش را نشان بدهد.

 

3. یادت بمونه

بازی یادت بمونه بازی شاد و مفرحی است که همراه با شور و هیجان انجام می‌شود. ابتدای بازی آسان است؛ اما رفته رفته سخت و پیچیده خواهد شد. یک حرکت را انجام بدهید و به نوبت از دانش‌آموزان بخواهید آن حرکت را تکرار کنند و یک حرکت جدید به آن اضافه کنند.

به عنوان مثال، شما دست خود را مشت می‌کنید و بالا می‌برید، نفر بعدی دست خود را مشت می‌کند و بالا می‌برد و بعد روی پیشانی‌اش می‌زند. نفر سوم این دو حرکت را انجام می‌دهد و بعد دست‌هایش را به هم می‌کوبد.

این که دانش‌آموزان حرکات و ترتیب آن‌ها را به خاطر بسپارند برایشان چالش‌برانگیز است و موجب تقویت قدرت ذهن و تمرکز آن‌ها می‌شود.

حین بازی وقتی یکی از دانش‌آموزان توانست حرکات را درست انجام دهد او را تشویق کنید و وقتی کسی اشتباه کرد به جای مسخره کردن با خنده و شوخی به بازی هیجان بدهید.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای بهتر شدن آموزش مجازی 

 

بازی در کلاس آنلاین

 

4. استپ پلی

ایست پلی یا استپ پلی یکی از دیگر بازی‌هایی است که می‌توان به عنوان بازی در کلاس آنلاین از آن استفاده کرد. یک آهنگ پلی کنید و از بچه‌ها بخواهید حرکات ورزشی انجام دهند. به یکباره آهنگ را قطع کنید. با قطع شدن آهنگ باید ایست کنند و ثابت بایستند. این بازی، علاوه بر ایجاد شادی و هیجان آن‌ها را به حرکت و ورزش وامی‌دارد و خستگی ذهنی را از آن‌ها دور می‌کند.

به یاد داشته باشید که استراحت کار ذهنی‌ای مانند درس خواندن فعالیت جسمی است. این بازی روش مؤثری است که هم در کلاس‌های مجازی و هم در کلاس‌های حضوری می‌تواند مؤثر باشد.

 

5. گل یا پوچ

یکی دیگر از انواع بازی برای کلاس های آنلاین گل یا پوچ خودمان است. یک گل انتخاب کنید و آن را جلوی دوربین در دست‌هایتان جابه‌جا نمایید. از دانش آموزان بخواهید تا حدس بزنند گل داخل کدام دست شما است.

بعد نوبت را به دانش‌آموزها بدهید تا یک گل را انتخاب کنند و بین دو دستشان جابه‌جا کنند.

 

6. جمله بازی با تصاویر

از یک سری فلش کارت استفاده کنید. دو یا سه کارت بیرون بکشید و آن‌ها را به دانش آموزان نشان بدهید. از آن‌ها بخواهید با استفاده از تصاویر روی فلش کارت‌ها جمله بسازند. اگر فلش کارت در دسترس‌تان نیست می‌توانید تصاویر را خودتان شخصاً روی کاغذ بکشید. این بازی موجب تقویت قدرت خلاقیت کودکان می‌شود.

بازی ساده ولی خنده‌داری است. تصور کنید از بین فلش‌کارت‌ها سه تصویر خیابان، لیمو و هواپیما بیرون بیاید. جمله‌هایی که در ذهن کودکانه‌ی دانش‌آموزان جرقه‌ می‌زند واقعاً بامزه و جالب هستند.

 

بازی های آموزشی در کلاس های مجازی

7. ادا بازی

ادا بازی، بازی جالب و خنده دار دیگری است که مخصوصاً برای آموزش مجازی ابتدایی می‌تواند سرگرم‌کننده و جذاب باشد. یکی از دانش آموزان یک شکلک درمی‌آورد و دوستانش باید ادای شکلک او را در بیاورند. شکلک بعدی با کسی است که بهتر از همه ادا بازی را انجام دهد. همچنین می‌توانید این کار را نوبتی کنید.

ادا بازی موجب تقویت اعتماد به نفس کودکان می‌شود و فضای خشک کلاس را گرم و صمیمی می‌کند. بعد از این بازی متوجه می‌شوید، دانش آموزی که هیچ وقت نمی‌توانست سؤال‌هایش را با صدای بلند از معلم بپرسد، به راحتی این کار را انجام می‌دهد.

 

8. اگه می‌تونی نخند

نخندیدن هم کار سختی است. مخصوصاً سر کلاس مجازی، وقتی که همه دانش‌آموزان با قیافه‌های به ظاهر جدی‌شان به مانیتورهای خود خیره شده‌اند و تلاش می‌کنند نخندند! هر چقدر که کلاس شلوغ تر باشد بازی جالب تر است.

با شروع بازی همه باید به مانیتور خیره شوند هر کسی که به خنده افتاد از بازی حذف می‌شود. البته، این بازی خیلی طول نمی‌کشد. اولین خنده که شروع شد، پشت سرش سایرین نیز ناخودآگاه شروع به خندیدن خواهند کرد! حتی خود شما.

 

برای اینکه بتوان ایده های بازی در کلاس های آنلاین را اجرایی نمود، به بستر آموزشی مناسبی نیاز داریم، ابزارها و نرم افزارهای متعددی هستند که شرایط برقراری تعامل را در فضای مجازی میسر می سازند. برای آشنایی با برخی از این نرم افزارها کلیک نمایید: برنامه های آموزش مجازی 

 

کلام آخر

انواع بازی در کلاس آنلاین وجود دارد که نمونه‌های ذکر شده تنها تعدادی از آن‌ها است. اگر اندکی خلاقیت در تدریس مجازی به خرج دهید انواع مختلفی از بازی برای کلاس های آنلاین به ذهنتان خطور می‌کند. اگر تا به حال از این روش برای آموزش استفاده نکرده‌اید، حتما آن را امتحان کنید. بازی در کلاس های مجازی تا حد زیادی عملکرد دانش آموزان را بالا می‌برد و فرایند آموزش و یادگیری را راحت‌تر می‌کند.

12 دیدگاه برای “انواع بازی در کلاس های آنلاین

  1. سپیده گفته:

    تعدادی از این بازی ها بسیار کاربردی هستن،برای ما که اموزشمون از طریق پرتال علوی هست.ممنون

  2. مریم گفته:

    سلام من ایده گرفتم خیلی هم خوب هستن
    یه بازی دیگه هم خودم در کلاس مجازی انجام میدم بازی کلمه که بچه ها هم خیلی دوست دارن با نشانه آخر یه کلمه نفر بعدی کلمه جدید باید بگه دو نفره هست و هر کس کلمه تکراری بگه یازیاد مکث کنه سوخته با دانش آموزان پایه دوم کار می کنم

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز
      شاید با توجه به شرایط و امکاناتی که دارید نتونید بازی هارو اجرا کنید اما میتونید ایده بگیرید و متناسب با شرایط خودتون بازی هارو شبیه سازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *