معرفی 5 نمونه‌ی پرطرفدار بازی فکری با کاغذ

بازی فکری با کاغذ یا همان قلم کاغذی، تنها سرگرمی‌ای نیست که می‌توانید اوقات فراغتتان را با آن پر کنید. ولی به جرات می‌توانم بگویم که بهترین انتخاب و سالم‌ترین تفریح برای جمع‌های دوستانه است.

تازه، کلی همه فایده دارد که اگر با ما همراه باشید، فایده بازی‌های معرفی شده در این مقاله را هم می‌گذاریم روی توضیحاتشان و تحویل‌تان می‌دهیم. دیگر چه چیزی بهتر از این؟

با رایاد تا انتهای این مقاله جذاب همراه باشید.

معرفی بازی فکری با کاغذ و قلم

ما برای خرید بازی فکری همیشه دغدغه داریم، گاهی هم تمایل داریم خیلی سریع یک بازی مهیج را دم دستمان داشته باشیم و در جمع هایمان بازی کنیم.

با توجه به انواع بازی های فکری که میشه با کاغذ و قلم داشت؛بحث اصلی این مقاله معرفی چند تا بازی با این ابزار جالب و پرطرفدار است که قول می‌دهم یا حداقل یک بار آن را انجام داده‌اید، یا بعدا انجام خواهید داد. ما قرار است از همین ابتدا، برویم سر اصل مطلب.

 

بازی اسم و فامیل

 

1. اسم فامیل

شروع افتخاری این معرفی هم به هیچ بازی‌ای نمی‌رسد جز بازی اسم فامیل. کم‌ بازی‌ای که نیست. می‌توانم ادعا کنم که 90 درصد از آدم‌هایی که سواد خواندن و نوشتن دارند حداقل یکبار آن را انجام داده‌اند.

 

روش بازی:

به این صورت است که شما جدولی روی کاغذ رسم می‌کنید که یک سری ستون دارد. عنوان این ستون‌ها مواردی مثل: نام، نام خانوادگی، رنگ، میوه، غذا، حیوان، نام شهر، نام کشور و … است؛ کاملا سلیقه‌ای است و با توجه به رنج سنی و سطح اطلاعاتی شرکت‌کننده‌ها می‌تواند شامل هر چیزی باشد.

در هر نوبت از بازی، یک حرف از حروف الفبا انتخاب می‌شود و رقابت بین شرکت‌کننده‌ها شروع می‌شود. زمانی که اولین شرکت‌کننده تمام ستون‌ها را پر کند، با سوت پایان که همان گفتن کلمه “ایست” است، یک نوبت از بازی تمام می‌شود.

همه باید قلم‌ها را زمین بگذارند. برای هر ستون، یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود. اگر چیزی که شما نوشته باشید درست و منحصر به فرد باشد، کل امتیاز را می‌گیرید.

اگر شرکت‌کننده‌ها اسامی مشابه برای یک ستون استفاده کرده باشند، مثلا، دو نفر برای حرف “ع” اسم نام را “علی” نوشته باشند، امتیاز کلی ستون، بین دو شرکت کننده تقسیم می‌شود. همچنین اگر ستونی خالی بماند، امتیاز صفر خواهد بود.

در انتهای هر نوبت، امتیازهای همه ستون‌ها برای هر بازیکن به صورت جداگانه محاسبه می‌شود و در ستون اخر جدول نوشته می‌شود.

انتهای بازی وقتی است که شما خسته شوید، حروف الفبا تمام شود و یا این که به حد نصاب تعداد نوبتی که قبل از بازی برای تمام شدن آن در نظر گرفته‌ بودید برسید.خب، حالا وقت جمع کردن اعداد ستون امتیازهاست. چه کسی بیشترین امتیاز را آورده است؟

 

فایده بازی اسم فامیل:

  • سرعت عملتان بالا می‌رود
  • به مغزتان ورزش می‌دهید
  • حافظه‌تان بیشتر می‌شود
  • لحظات پرهیجانی را سپری می‌کنید.

 

برای مشاهده و تهیه انواع بازی های رومیزی بر روی لینک خرید بازی فکری کلیک نمایید.

 

2. نقاشی با چشم بسته

قرار نیست عاشق نقاشی باشید یا اصلا، نقاشی‌تان خوب باشد. این بازی، یک بازی سرگرم‌کننده و در عین حال مفرح است.

 

نقاشی با چشم بسته

 

روش بازی:

به هر شرکت کننده یک قلم و کاغذ بدهید. در هر نوبت، یک موضوع برای نقاشی انتخاب می‌شود. شرکت‌کننده‌ها شروع می‌کنند و به نوبت، با چشم‌های بسته نقش موردنظر را روی کاغذ می‌آورند. احتمالا، با دیدن چیزی که دیگران می‌کشند کلی می‌خندید.

لطفا، تا خودتان دست به قلم نشده‌اید برای بقیه کری نخوانید. نقاشی خودتان هم دست کمی از نقاشی‌های دیگران نخواهد داشت!
در انتها، کسی که نقاشی‌اش بیشترین شباهت را به موضوع موردنظر داشته باشد، برنده آن نوبت از بازی خواهد شد.

اگر بخواهید چند نوبت این بازی را تکرار کنید، بهتر است برای نفر اول، دوم، سوم و الی آخر یک امتیاز در نظر بگیرید و در هر نوبت به شرکت‌کننده‌ها امتیاز بدهید تا آخر بازی بدانید چه کسی برنده نهایی است.

 

فایده بازی نقاشی با چشم بسته:

  • سرتاسر شادی خنده است
  • تمرکزتان بیشتر می‌شود
  • قدر چشم‌هایتان را می‌دانید
  • متوجه می‌شوید که تا با کفش‌های یکی دیگر راه‌ نرفته‌‎اید، طرز راه رفتنش را مسخره نکنید.

باور کنید این آخری بهترین فایده‌ای است که از این بازی می‌توان دریافت کرد!

 

3. نقطه بازی

بازی فکری نقطه بازی هم که دیگر جای خودش را دارد. این بازی، در عین سادگی کلی شما را سرگرم می‌کند.

نقطه بازی

روش بازی:

یک کاغذ بردارید و داخل آن نقطه‌هایی در کنار هم و زیر هم به صورت منظم رسم کنید. فرقی نمی‌کند که کاغذتان چه اندازه باشد یا چقدر نقطه رسم کنید. هر چه نقاط رسم شده کمتر باشد، بازی زودتر تمام می‌شود.

پس اگر تعداد بازیکن‌ها بیشتر از دونفر است، کاغذ بزرگتری انتخاب کنید و نقطه‌های بیشتری داخل آن بگذارید.
هر شرکت کننده باید یک قلم به رنگ مخصوص داشته باشد. مثلا، یکی خودکار آبی داشته باشد، یکی خودکار مشکلی، یکی خودکار قرمز و آن یکی مداد مشکی!

شرکت کننده اول باید دو نقطه را به وسیله یک خط به هم وصل کند و این تازه اول بازی است، شرکت‌کننده‌های بعدی هم به ترتیب همین کار را تکرار می‌کنند. هر جایی که دو نقطه به هم وصل نباشد را می‌توانند به واسطه یک خط به هم متصل کنند.

هدف این است که بتوانید به واسطه 4 خط یک خانه مربع شکل برای خودتان بسازید. فرقی نمی‌کند ساخت این خانه را کی شروع کرده باشد و سه خط قبلی را چه کسی کشیده باشد.

مهم این است که شما خط چهارم را بکشید و یک مربع بسته ایجاد کنید تا بتوانید اول اسمتان را داخلش بنویسید و سندش را به اسم خودتان بزنید.هر کسی که در انتهای بازی، خانه‌های بیشتری داشته باشد برنده بازی است.

برای این که برنده باشید، باید سعی کنید شرایطی ایجاد کنید تا خانه‌های بیشتری را تکمیل کنید و به اسم خودتان بزنید و در عین حال، نگذارید دیگران خانه‌ای بسازند.

 

فایده نقطه بازی:

  • مغزتان را کمی تمرین می‌دهد.
  • مهارت فکر کردنتان را افزایش می‌دهد.
  • باکمترین امکانات قابل پیاده‌سازی است.

 

4. دوز

دوز یک بازی هیجانی با کاغذ است که دونفره انجام می‌شود؛ جذاب و میخکوب‌کننده. جذابیت این بازی به حدی است که نمونه‌های مختلفی از آن برای بازی کردن وجود دارد. مثلا:

– دوز 12 تایی: یک صفحه با 24 مهره در دو رنگ مختلف
– دوز 11 تایی: یک صفحه با 22 مهره در دو رنگ مختلف
– دوز 6 تایی: یک صفحه با 12 مهره در دو رنگ مختلف
– دوز 3 تایی: یک صحفه با 6 مهره در دو رنگ مختلف

 

روش بازی:

روش بازی در هر کدام از موارد، با هم متفاوت است اما پایه و اساس بازی یکی است و اگر شما یکی از روش‌های آن را بلد باشید، به راحتی می‌توانید بقیه روش‌ها را هم یاد بگیرید. صفحه بازی دوز روی هر چیزی می‌تواند کشیده شود؛ مثلا، روی زمین، تخته یا کاغذ.

در اصل، برای انجام آن مخصوصا انواع دوز حرفه‌ای باید مهره داشت، ولی نوعی از این بازی هم وجود دارد که با استفاده از قلم و کاغذ قابل پیاده‌سازی است.

 

بازی دوز

 

بازی قلم کاغذی دوز

برای اینکه بازی دوز را روی کاغذ و همراه با قلم تجربه کنید، یک جدول 3 در 3 روی کاغذ بکشید. یکی از بازیکن‌ها باید نماد ضربدر را انتخاب کند و دیگری نماد دایره.

بعد دو بازیکن به نوبت باید داخل جدول‌ها را با نماد خودشان پرکنند و در عین حال سعی کنند زودتر از حریف سه شکل را در یک خط قرار بدهند. حالا که چه به صورت عمودی، چه به صورت افقی و چه به حالت اوریب.

فواید بازی دوز:

  • قدرت تفکر را تا حد زیادی افزایش می‌دهد
  • با حداقل امکانات قابل انجام است
  • دونفره هم می‌توان آن را انجام داد

 

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین بازی فکری

 

5. حدس اسم روی پیشانی

بازی اسم روی پیشانی بازی جالبی است که برای انجام آن فرق نمی‌کند چند نفر باشید. دو نفر، سه نفر یا حتی یک جمع 12 نفره. اصلا این بازی، طوری است که هر چه تعداد بازیکن‌ها بیشتر باشد، هیجانش هم بیشتر می‌شود.

 

حدس اسم روی پیشانی

 

روش بازی:

به این صورت است که روی یک تکه کاغذ یک اسم را به پیشانی بازیکنی که قرار است در آن نوبت بازی کند می‌چسبانید. این اسم می‌تواند نام شخص خاصی باشد که او می‌شناسد، نام میوه‌، شی، واقعه یا حتی خاطره‌ای باشد که او در آن حضور داشته است.

او از بقیه سوال‌هایی می‌پرسد و بقیه هم باید به آن جواب بدهند. چیزی شبیه به بازی 20 سوالی! بازیکن باید با توجه به جواب‌هایی که می‌گیرد، حدس بزند که اسم چه چیزی روی پیشانی‌اش چسبیده شده است.

کلا این بازی، همراه با طنز است. اگر می‌خواهید اندکی دیگر هم به این چاشنی اضافه کنید، با انتخاب اسامی خنده دار این بازی را هیجان انگیز کنید.

 

کلام آخر

بازی‌های روی کاغذ، یکی دو تا نیستند. ما در اینجا، فقط برخی از این بازی‌ها را عنوان کردیم. مطمئنا شما هم تجربه‌های مختلفی از بازی فکری با کاغذ داشته‌اید که دلتان می‌خواهد در این لیست قرار بگیرد.

اسم بازی را برایمان بنویسید و اگر حتما برایمان توضیح دهید که چطور آن را بازی می‌کنید تا ما هم از آن استفاده کنیم.

راستی ما برای شما 15 ایده بازی کودکانه در خانه را آماده کرده ایم، به صفحه‌ی ما سر بزنید قطعا برای شما مفید خواهد بود.

38 دیدگاه برای “معرفی 5 نمونه‌ی پرطرفدار بازی فکری با کاغذ

  1. Kibu گفته:

    عالی بود بازی های زیبایی بود و امیدوارم باز هم بازی بزارین این جوری اوقات فراغت مون رو به خوبی سپری می کنیم و دوران بچگی مون هم دوباره یادمون میاد امیدوارم شما ها هم استفاده کنید بازی های قشنگی هست که داخل این سایت نگفتن…..

    عالی بود دست تون درد نکنه و شما عزیزان هم حتما بازی کنید…..”😁😁😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *