راهنمای خرید بهترین بازی فکری برای دوران نوروز

تا حالا به انجام و خرید بازی فکری برای ایام عید فکر کرده اید؟ تفاوت این عید کم شدن صدای زنگ خانه و اسکناس‌های لای قران آست… دیگر قرار نیست کسی در بزند، بیاید بنشیند، گل بگوید و گل بشنود، شیرینی و میوه بردارد و بعد با لب‌های خندان نوش جان کند.

از دید و بازدید و عیدی دادن و عیدی گرفتن محرومیم. به لطف کرونا اولین نوروز قرن را قرار است به همین سادگی پشت سر بگذاریم و اگر به فکر چاره نباشیم این می‌تواند کسالت‌آورترین فاجعه‌‌ی ممکن باشد.

دست و پا کردن یک سرگرمی جدید می‌تواند رنگ و لعابی متفاوت به این روزهای سرتاسر تنهایی ببخشد. در این مقاله درباره بازی فکری برای ایام عید صحبت می‌کنیم.

با رایاد تا انتهای این مقاله جذاب همراه باشید.

 

سال نو

 

یک تجربه لذت‌بخش رقم بزنید

معمولا کسانی که به دنبال یک تجربه منحصربه‌فرد از بازی‌های فکری هستند سراغ بردگیم‌ها می‌روند. بازی‌های رومیزی‌ای که حسابی آنها را به چالش بکشد. کسی که اهل این سری از بازی‌ها باشد، حسابی با زیر و بم‌های خرید بازی‌های رومیزی آشناست.

می‌داند چه بازی‌‌ای می‌خواهد، چه چیزی برایش مناسب‌تر است، باید آن را از کجا تهیه کند و با چه کسی بازی کند. اما کسی که قرار است برای اولین بار بردگیم‌ها یا بازی‌های فکری دیگر را تجربه کند هیچ کدام از این‌ها را نمی‌داند و این خیلی مسئله مهمی است.

چون اگر به خاطر عدم آشنایی یک انتخاب بد داشته باشد، ممکن است ذهنیت بدی از بازی فکری در او ایجاد شود و به کلی قیدش را بزند.

توجه به نکات زیر هنگام خرید بازی رومیزی برای تعطیلات عید یا هر نوع بازی فکری دیگری، از بروز این اتفاق جلوگیری خواهد کرد و یک تجربه لذت‌بخش برایتان رقم خواهد زد.

 

بازی مناسب با رده سنی بازیکن انتخاب کنید

فرقی نمی‌کند که ایده اجرای بازی رومیزی برای تعطیلات عید چه کسی در نظر گرفته شده باشد. خوشبختانه برای هر سنی بازی رومیزی مناسبی وجود دارد. شاید به این دلیل که مزایا و فواید این سری از بازی‌ها سن و سال نمی‌شناسد.

روی هر بازی درباره اینکه برای چه رده سنی مناسب است اطلاعاتی نوشته شده. بهتر است همیشه به این نکته توجه کنید.

اگر برای کودک خردسالی بازی‌ای را در نظر بگیرید که مناسب رده سنی +8 سال است، نمی‌تواند آن را به خوبی درک کند.

حتی اگر بتواند آن را درک کند هم فلسفه‌اش را درک نخواهد کرد و از بازی لذت آنچنانی نخواهد برد و بالعکس، اگر برای کودکی که سن بیشتری دارد، بازی مناسب رده سنی 2 تا 5 سال تهیه کنید، به آن جذب نخواهد شد.

چون این بازی به حدی برای او ساده به نظر خواهد رسید که ذهنش را به چالش نمی‌کشد و در نتیجه فایده و لذتی را هم عاید او نخواهد کرد. فکر نمی‌کنم هیچ کودک 8 ساله‌ای از اینکه بتواند یک توپ سبز را داخل ظرف همرنگش بیاندازد ذوق زده شود!

 

عید نوروزی

بردگیم انواع مختلفی دارد، برای هر فرد اهل بازی فکری واجب است که بداند بردگیم چیست و انواع آن کدام است.اگر شما هنوز از بردگیم و انواع آن آگاه نیستید حتما با کلیک بر لینک زیر با بردگیم آشنا شوید.

بردگیم چیست؟

سبک‌های بازی را بشناسید

بازی‌ها هم مثل فیلم‌ها و کتاب‌ها و خیلی چیزهای دیگر سبک و سیاق تو ژانر خاص خودشان را دارند. به طور کلی، بازی‌های رومیزی به سه دسته ژانر آلمانی یا خانوادگی، اروپایی و آمریکایی تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و ممکن است با سلیقه یک سری از افراد همخوانی داشته باشند.

 

– سبک آلمانی:

این سبک از بازی‌ها درست بعد از جنگ جهانی دوم روی کار آمدند. وقتی که آلمان به کلی آشفته شده بود و خانواده‌ها در غم و اندوه به سر می‌بردند.

این بازی‌های رومیزی به هدف نوسازی آلمان و تسکین غم و اندوه ناشی از نقصانی که در خانواده ایجاد شده بود بوجود آمدند و به خوبی مورد استقبال قرار گرفتند.

این بازی‌ها اعضای خانواده‌ها را دوباره دور هم جمع کرد و دورهمی‌ها دوباره از سر گرفته شد. بردگیم‌های آلمانی که امروزه آنها به ژانر خانوادگی می‌شناسیم، چیزی شبیه به دارویی بودند که افسردگی را از روح و روان یک جامعه جنگ زده زدود.

 

– سبک اروپایی:

بازی‎های اروپایی چالش براگیزتر بودند. شاید حدود ده سال بعد از بازی‌های آلمانی بوجود آمدند و توجه افراد زیادی را به خودشان جلب نمودند.

تفاوت این بازی‌ها با بازی‌های آلمانی، تغییر رویه‌شان در امتیاز گیری بود. همچنین بیشتر صلح‌طلبانه‌ بودند و در داستان و فلسفه‌شان ردی از دشمنی نیز دیده نمی‌شد.

 

سال نو مبارک

 

– سبک آمریکایی:

این سبک از بازی‌ها، بیشتر حول محور داستان و درام می‌چرخند. از شروع تا پایان این بازی‌ها همراه با قصه است و موضوعش برای شروع بازی تا پایان آن روشن و مشخص است.

علاوه بر تقسیم‌بندی بالا، بازی‌ها را می‌توان به دسته‌های مختلف رقابتی، استراتژیک، کارآگاهی، ماجراجویی، اقتصادی و … هم تقسیم کرد.
قبل از اینکه یک بازی فکری برای ایام عید خود انتخاب کنید، سلیقه‌ی خود را هم در نظر بگیرید.

کسی که طرفدار سریال “گیم آف ترونز” است، احتمالا از بازی رومیزی تاج و تخت خوشش خواهد آمد و احتمالا بازی فکری کارگاه شرلوک برایش جالب نباشد. شاید هم باشد! سلیقه همه شبیه به هم نیست و اصلا برای همین است که اگر سه تا بازی به سه نفر مختلف پیشنهاد کنید، یکی فقط بازی اول را می‌پسندد، یکی بازی دوم را و سومی هر سه بازی را!

بهترین بازی فکری برای دوران عید شما، بازی‌است که سبک و ژانرش با روحیات شما سازگار باشد.

 

آیا می دانید فواید بازی فکری کدام است؟ برای آشنایی با مزایای بردگیم روی لینک زیر کلیک کنید.

مزایای بازی فکری

 

تعداد بازیکن‌ها و رنج سنی آنها را در نظر بگیرید

بازی‌ها معمولا، برای تعداد مشخصی از افراد طراحی می‌شوند. ممکن است تک نفره باشند، دونفره باشند یا حتی 9 نفره. قبل از انتخاب بازی حتما این را این سوالات را از خودتان بپرسید:

– آیا کسی را دارید که شما را در اجرای بازی‌ها همراهی کند؟ اگر خیر سراغ بازی فکری تک نفره بروید.

– آیا کسی یا کسانی که شما را همراهی می‌کنند همیشه وقت آزاد برای بازی کردن دارند؟ اگر خیر، به سراغ بازی‌هایی بروید که می‌شود آنها را به دو صورت تک نفره و بازی فکری دورهمی اجرا کرد.

– آیا تعداد افراد جمع شما، مدام در حال نوسان است؟ اگر بله، حتما به این مسئله دقت کنید.

– رنج سنی افرادی که قرار است با هم بازی را انجام دهید چه قدر است؟ اگر دامنه رنج سنی بازیکن‌ها خیلی گسترده است، بازی‌ای انتخاب کنید که برای سنین مختلف مناسب است.

 

تخم مرغ سال جدید

 

بازی فکری برای ایام نوروز را چگونه تهیه کنیم؟

تهیه بازی فکری برای ایام نوروز، می‌تواند هم به صورت حضوری انجام شود و هم به صورت غیر حضوری. این که شما چه نوع خریدی را ترجیح می‌دهید بستگی به خودتان دارد.

خرید حضوری ممکن است لذت بخش باشد ولی معمولا در فروشگاه‌های حضوری تنوع بازی‌ها بسیار کمتر است.

در خرید اینترنتی، می‌توانید با یک کلیک، به مجموعه‌ی متنوعی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید. فقط باید مدتی منتظر باشید تا بسته به دست شما برسد.

هنگام خرید اینترنتی بازی رومیزی یا فکری برای عید، اعتبار فروشگاه را در نظر بگیرید و توجه کنید که قرار است بسته چه زمانی به دست شما برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *