مناسب ترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله

بچه‌ها بسیار شیرین‌اند؛ به هر سنی که پا می‌گذارند، مهارت‌های خاصی یاد می‌گیرند و به تبع، با چالش‌های بخصوصی هم روبرو می‌شوند. 4 سالگی از مهمترین دوره‌های رشد کودکان به حساب می‌آید بنابراین والدین باید مناسب ترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله را انتخاب نمایند.

دوره‌ای که خلاقیت کودک افزایش می‌یابد، تخیلش بال و پر می‌گیرد و بازیگوشی‌هایش یک عالمه دردسر برای پدر مادرها درست می‌کند. حالا هر چقدر این مهارت‌ها را با کیفیت بالاتری به دست بیاورد، سایر مراحل رشد را هم بهتر پشت سر خواهد گذاشت.

وظیفه ما به عنوان والد چیست؟ شاید فکر کنید آموزش! بله آموزش ولی نه به آن شکل و روشی که در ذهن بعضی از افراد نقش بسته است. آموزش بازی های فکری به کودک 4 ساله می تواند یک ایده خلاقانه برای بچه ها باشد.

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

بهترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله

 

برای دسترسی به لیستی از انواع اسباب بازی های فکری کودکان بر روی عبارت “ بازی فکری کودکان ” کلیک کنید.

 

چرا باید جایی برای بازی های فکری در دنیا کودکانمان بازی کنیم؟

جواب این سوال واضح است. بازی کردن تنها راه درست و استاندارد برای آموزش به بچه‌های 4 ساله است. به وسیله بازی‌ فکری می‌توانید کودک را در شرایط مختلفی قرار بدهید و با چالش‌های گوناگون روبرویش کنید.

بعد در قالب بازی به او یاد دهید که چطور از این شرایط مختلف و چالش‌های گوناگون سربلند بیرون بیاید.

به این روش آموزشی، آموزش غیر مستقیم می‌گویند که پدر و مادر یا پرستار کودک سعی می‌کنند در قالب بازی، مفاهیم و مسائل مختلف را به کودک یاد بدهند.

به این صورت شما به جای اینکه مفهوم مثلث را با توضیح و تشریح و به صورتی خسته‌کننده به کودک آموزش بدهید و او را آزرده کنید، آن را در قالب بازی آموزش خواهید داد.

کودک اصلا نمی‌داند در حال یادگیری و در یک کلاس درس هدف‌دار است ولی چیزی را که قرار است به او بیاموزید یاد می‌گیرد. و به همین دلیل است که بازی فکری برای کودکان 4 ساله بسیار مهم است و باید جایی برایشان در دنیای کودکانمان باز کنیم.

 

 

بهترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله

اسباب بازی فکری ارزان که تمامی خانواده ها قادر به خرید آن هستند، از جمله بهترین تفریحات برای کودکان در این سن می باشد چرا که علاوه بر سرگرمی جنبه آموزشی قابل توجهی نیز دارد. برای خرید بازی فکری برای کودکان 4 ساله، باید به این نکته توجه کنید که بازی انتخابی، مناسب رده سنی او باشد و از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

 

برای آشنایی و خرید بازی های فکری ارزان و مناسب بر روی عبارت اسباب بازی فکری ارزان کلیک نمایید.

 

 

بازی های فکری کودکان 4 ساله

 

در ادامه چند مورد از بازی‌های مناسب و تاثیرگذار برای این دوره سنی را معرفی خواهیم کرد:

– شکل‌ها و رنگ‌ها

بازی شکل‌ها و رنگ‌ها، یک بازی حافظه‌ای، فکری و آموزشی است. یک گنجینه به تمام معنا. مختص سن کودکان و خردسالان است و می‌توان بعد از سن 2 سالگی آن را برای بچه‌ها خرید.

با استفاده از این بازی می‌توانید مفاهیم شکل‌ها و رنگ‌ها را به سادگی به بچه‌ها یاد بدهید و تا یک ساعتی آنها را مشغول کنید. این بازی، از سه صفحه مقوایی، 15 تا مهره پلاستیکی مثلثی، مربعی و دایرهای شکل است.

دو تا تاس دارد که روی آن به جای یک تا 6 همیشگی، شکل‌ها و رنگ‌ها کشیده‌ شده‌اند. هر کس در نوبت خود تاس می‌اندازد. هر شکل و رنگی که آمد، مهره مربوط به آن باید در صفحه بازی قرار بگیرد.

هدف بازی این است که زودتر جاهای خالی روی صفحه پر بشود. این بازی را نه تنها به صورت دونفره بلکه به صورت تکی یا سه نفره هم می‌توان بازی کرد.

 

– هوش چین

اگر بخواهید یک بازی برای آموزش زبان انگلیسی پیدا کنید که در کنار آموزش انگلیسی، مهارت‌های کودک را هم تقویت کند، هوش‌چین همان چیزی است که باید به سراغش بروید.

با استفاده از هوش‌چین می‌توانید طیف گسترده‌ای از لغات و مفاهیم مختلف را چه به فارسی و چه به انگلیسی به کودک بیاموزید. تمرکز و دقتش را افزایش بدهید، قدرت تطبیق را در او تقویت کنید و دقت و سرعت عمل را در او پرورش بدهید.

این بازی شامل یک صفحه پایه، 4 کارت تصویری و 60 قطعه تصویری است.

 

 کاپ کیک بازی فکری برای کودکان 4 ساله

 

– کاپ کیک

بازی فکری کاپ کیک یک بازی آموزشی مربوط به رده سنی کودکان است که برای بچه‌های 4 ساله می‌تواند بسیار مفید باشد. در این بازی، مفهوم شکل و رنگ به روشی شیرین و خوشمزه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

بازی از یک سینی مخصوص شیرینی پزی، 8 تا ظرف مخصوص کیک و 8 عدد خامه تشکیل شده است. هر خامه مربوط به یک ظرف است و باید آن را در ظرف مخصوص به خودش قرار داد.

کودک باید با تطبیق دادن شکل ته خامه‌ها و داخل ظرف این را تشخیص بدهد که کدام خامه مربوط به کدام ظرف است. این بازی مخصوص کودکان بالای دو سال است و کودکان 4 ساله واقعا عاشق آن خواهند شد.

 

– تردست 4 نفره

بازی فکری تردست 4 نفره یک بازی فکری آموزشی و کارتی است که به عنوان تست هوش هم از آن استفاده می‌شود. جالب اینجاست که این بازی نه تنها می‌تواند تا یک ساعت بچه‌ها را مشغول بکند، بلکه بزرگ‌ترها را هم درگیر خودش می‌کند.

از آن بازی‌هایی نیست که بخواهید با بی‌حوصلگی و صرفا به خاطر بازی با کودک و آموزش دادن به او سراغش بروید. انجام این بازی برای شما هم لذت‌بخش خواهد بود و می‌توانید با دیگر اعضای خانواده به صورت 4 نفره هم آن را بازی کنید.

برای کودکان 4 ساله، انجام این بازی یعنی یادگیری ترتیب و رنگ‌ها و افزایش تمرکز و دقت. در داخل جعبه علاوه بر کارت‌ها، چکش‎ لیوان‌دار و لیوان‌های رنگی، یک دفترچه راهنما وجود دارد که شما را به خوبی با روش بازی آشنا خواهد کرد.

 

تیزبین بهترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله

 

– تیزبین حیوانات

بازی فکری تیزبین حیوانات، یک بازی آموزشی و حافظه‌ای است. در هر کارت از این بازی 8 تا تصویر مختلف وجود دارد که پیدا کردن وجه مشترک بین این تصاویر هدف بازی است.

کسی که سرعت واکنشش در مسائل دیداری بهتری داشته باشد، بهتر از پس این بازی برمی‌آید.

البته بیشتر کودکان 4 ساله یکباره نمی‌توانند با این هدف وارد پروسه بازی بشوند. تهیه این بازی در این سن، بیشتر به هدف آشنایی کودک با حیوانات مختلف است.

بعد از آن و در سنین بالاتر به آرامی می‎توان این بازی را با هدف تقویت قوه دیداری و هوش و تمرکز با کودک انجام داد.
به همین خاطر است که تیزبین را یک بازی مناسب برای سنین خردسالی تا نوجوانی می‌شناسند.

 

– برج مکعب

این بازی، شامل مکعب‌هایی در اندازه‌های مختلف است و که روی وجوه مختلف هر یک از این مکعب‌ها شکل‌هایی چاپ شده. مثلا میوه‌ها، سبزیجات و حیوانات وحشی و اهلی.

در ابتدا با استفاده از این مکعب‌ها باید به کودک مفهوم ترتیب و اندازه را یاد بدهید. کودک در این مرحله یاد می‌گیرد که چطور مکعب‌ها را از کوچک به بزرگ و با رعایت ترتیب روی هم بچیند.

بعد از این مرحله، می‌توانید به کودک یاد بدهید که چطور، این مکعب‌ها را روی هم بچیند به صورتی که هر وجه از برج ساخته شده، مربوط به یک گروه از مفاهیم باشد.

یعنی یک وجه از برج، حیوانات وحشی باشد، یک وجه حیوانات اهلی، یک وجه میوه‌ها و یک وجه از آن هم سبزیجات. این بازی روش خوبی برای آموزش به خردسالان و کودکان است.

 

– شکلک

شکلک را هم مثل بازی تردست می‌توان جزو بازی‌های کودک پسند و پدر مادر پسند دانست. از آنهایی که می‌توان در دورهمی‌هایتان فارغ از اینکه اعضای این دورهمی را چه رده سنی تشکیل می‌دهد انجام داد.

خردسالان، کودکان و بزرگسالان می‌توانند حسابی با این بازی سرگرم شوند، بخندند و وقت بگذرانند.

بازی شکلک را می‌توان 2 تا 6 نفره بازی کرد و باعث تقویت قدرت حافظه، اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی بازیکن‌ها شد.

اگر دوست دارید این مهارت‌ها را در کودک خود افزایش دهید، این بازی را که شامل 33 کارت تصویری از 11 شکلک مختلف است از دست ندهید. روش بازی را می‌توانید در راهنمای موجود در بسته خوانید.

 

 

کاپوچین بهترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله

 

نکات مهم هنگام خرید بازی فکری برای کودک 4 ساله

  1. قبل از تهیه بازی، حواستان به رده سنی روی جعبه باشد.
  2. برخی از بازی‌ها را برای رده سنی بالاتر هستند اما می‌توان با کمی تغییر در روند بازی آنها را با کودکان 4 ساله هم بازی کرد. البته، نیاز است که قبل از خرید حتما مطمئن شوید.
  3. بازی‌هایی مثل هدبند، دست چین، بازی فکری کاپوچین و جفت و جور از جمله‌ بازی‌هایی هستند که برخی از کودکان 4 ساله می‌توانند به راحتی از پس انجام دادنشان بربیایند. با توجه به میزان مهارت‌های کودکان می‌توانید سراغ این بازی‌ها هم بروید.
  4. هیچ وقت سعی نکنید که روند بازی آموزشی را از وجه سرگرمی‌اش خارج کنید و به آن وجهه آموزشی ببخشید.
  5. همیشه مهم نیست که بازی را تا انتها انجام بدهید و برنده و بازنده داشته باشید. مهم این است که حین بازی به کودک خوش بگذرد، زمانی را با شما سپری کند و چیزهایی را که یاد گرفته در او نهادینه شود.

 

 

 برای خرید بازی فکری مناسب کودک در نظر گرفتن المان های مختلف بازی از جمله سبک بازی، رده ی سنی و موارد دیگر بسیار حائز اهمیت است. این مطلب به شما کمک  می کند تا با در نظر گرفتن تمامی جوانب بازی فکری مناسب فرزند خود را انتخاب نمایید.

 

لذا پیشنهاد رایاد به شما مطالعه مقاله ی راهنمای خرید بازی فکری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *