بازی فکری برای کودکان 6 ساله

بازی فکری برای کودکان 6 ساله بسیار مفید است. این نوع سرگرمی ها به رشد ذهنی آنها کمک می‌کند، تمرکز، توجه و درک آنها را بالا می‌برد.

تفریحات ذهنی، بچه ها را برای آموزش‌های تحصیلی آماده می‌کند، به آنها اعتماد به نفس می‌دهد، استرس و اضطرابشان را کم می‌کند و ارتباطات اجتماعیشان را تا حد قابل قبولی افزایش می‌دهد به همین سبب والدین تمایل دارند که کودکان در ورزش های فکری یا بازی های ذهنی فعال باشند.

 

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

خرید بازی فکری برای کودکان 6 ساله

اولین قدم قبل خرید بازی های فکری برای کودکان شناسایی بازی‌هایی است که برای سنشان مناسب است.

درک خیلی از بازی‌ها، واقعا برای کودکی با این سن دشوار است؛ همین سختی ممکن است نه تنها او را از ادامه این تفریح بلکه از همه‌ی بازی‌های فکری دلزده کند یا اینکه اعتماد به نفسش را به شدت کاهش بدهد.

از طرف دیگر، اگر درک و انجام یک بازی برای کودک زیادی ساده باشد- طوری که حین بازی مغز او اصلا به چالش کشیده نشود- فایده زیادی ندارد و هدف شما از خرید بازی فکری که رشد ذهنی کودکتان است، آن طور که باید محقق نمی‌شود.

توجه داشته باشید ک سرگرمی باید با سن شناسنامه‌ای و مهم‌تر از آن سن عقلی کودک همخوانی داشته باشد.

ما در این صفحه، لیست 9 تایی از مواردی که در خرید بازی فکری برای کودک 6 ساله مناسب و مفید است آماده کرده‌ایم که باهم مطالعه خواهیم کرد.

 

جهت آشنایی و خرید اسباب بازی های فکری مناسب کودکان بر روی عبارت بازی فکری کودکان کلیک کنید.

 

بازی برای کودکان 6 ساله

 

1- بازی فکری دست چین

این بازی برای کودکان بالای 5 سال تا رده سنی نوجوانی مناسب است؛ یک سرگرمی گروهی که از چند کارت و لیوان رنگی تشکیل می‌شود.

در دست چین نوبت معنا ندارد و چیزی که مهم است، سرعت است. بازیکن‌ها به طور همزمان باید بازی را شروع کنند. هر کس که بتواند سریع‌تر لیوان‌هایش را بر اساس چینشی که در کارت مشخص شده است بچیند، برنده خواهد شد.

 

توجه، تمرکز سرعت عمل و صد البته هیجان چیزهایی هستند که در حین بازی شامل حال بازیکن‌ها می‌شود.

 

2- بازی فکری کاپوچین

استراتژی این بازی هم شبیه به بازی دست چین است و از یک سری کارت و لیوان تشکیل شده است. بازیکن‌ها که می‌توانند بین 2 تا 4 نفر باشند.

به هر بازیکن یک کارت داده می‌شود. برنده بازی کسی است که سریع تر از بقیه چینش لیوان‌ها را از روی کارت انجام دهند و زودتر زنگ را به صدا دربیاورد.

بازی فکری کاپوچین، علاوه بر اینکه قدرت تمرکز و توجه را بالا می‌برد، ذهن کودک را برای درک مفاهمی ریاضی آماده می‌کند.

 

3- بازی فکری تنگرام

یک بازی فکری هندسی که به رشد ذهنی فرزندتان کمک می‌کند.

اشتباه نکنید! تنگرام یک بازی کودکانه نیست؛ یک بازی فکری جالب است که می‌تواند همه را از جمله، کودکان 6 ساله به چالش بکشاند.

در این بازی شما باید بتوانید اشکال مختلف و پیش‌فرضی را با استفاده 7 قطعه هندسی (5 مثلث در قطعات مختلف، یک مربع و یک متوازی الاضلاع) بسازید.

بیش از هزار شکل می‌توان ساخت که درست کردن بعضی‌ از آنها به فکر و تمرکز زیادی نیاز دارد.می‌توانید برای کودکان شکل‌های ساده در نظر بگیرید و آنها را به برنده شدن ترغیب کنید.

 

بازی تنگرام

 

4. بازی فکری تیزبین حیوانات

یک بازی مناسب کودکان بالای 5 سال که بیشتر هوش دیداری کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد و سرعت واکنش را در مسائل دیداری افزایش می‌دهد و در عین حال به بهبود قدرت تمرکز و توجه بچه ها هم کمک شایانی می‌کند.

این بازی هم می‌تواند به صورت فردی هم به صورت گروهی صورت بگیرد.

این بردگیم از یک سری کارت تشکیل شده که در هر کارت هشت تصویر در ابعاد مختلف وجود دارد، بین این تصاویر یک وجه مشترک وجود دارد. کسی که سریع‌تر از همه این وجه اشتراک را پیدا کند،برنده این رقابت می شود.

تصاویر روی کارت‌ها، حیوانات هستند، پس با استفاده از این کارت‌ها می‌توانید انواع حیوانات را هم به فرزندانتان بشناسانید و با یک تیر دو نشان بزنید.

 

5- بازی فکری کیدوکو

کیدوکو یک بازی فکری جالب برای بچه های 5 سال به بالا است. اگر بازی سودوکو را انجام داده باشید، حتما استراتژی این بازی برایتان آشناست؛ چون کیدوکو نسخه ساده کودکانه بازی سودوکو به شمار می‌آید.

وسایل این بازی شامل یک صفحه و تعدادی مهره می باشد. کودک باید بتواند مهره‌ها را طوری در حفره‌های صفحه قرار بدهد که در هیچ سطر و ستونی مهره‌ای با رنگ تکراری وجود نداشته باشد.

کیدوکو با توجه به اینکه شما چه معمایی را از داخل دفترچه راهنما انتخاب می‌کنید، ممکن است سخت یا آسان باشد. برای شروع بهتر است، معماهای ساده‌تر را برای بازی بچه‌ها انتخاب کنید و بعد از آن، آهسته آهسته سطح سختی بازی را افزایش بدهید.

با استفاده از این سرگرمی به خوبی می‌توانید مفاهمیی همچون: رنگ، سطر، ستون را به کودک آموزش بدهید و مهارت‌هایی همچون قدرت توجه، تمرکز و حل مسئله را در کودک افزایش دهید.

 

بیشتر بخوانید: بازی فکری مناسب کودکان 4 ساله

 

بازی کیدوکو

 

6- بازی فکری کوکونات

یک بازی فکری برای کودکان 6 سال به بالا که به صورت گروهی انجام می‌شود. تعداد بازیکن‌ها می‌توانند بین 2 تا 4 نفر باشند.

کودکان باید با استفاده از میمون‌های تیراندازی که در اختیار دارند، نارگیل‌ها را داخل لیوان‌ها بیاندازند. چیزی که مهم است، مهارت نشانه گیری کودک است و هر کسی که در این زمینه مهارت بهتری داشته باشد، برنده بازی می‌‌شود.

دقت و تمرکز، نشانه گیری، مهارت‌های حرکتی و تفکر منطقی همان چیزهایی است که با بازی فکری کوکونات عاید کودک می‌شود. اگر در فکر تقویت این مهارت‌ها در کودکتان هستید، این بازی پیشنهاد خوبی برای شما به حساب می‌آید.

 

7- بازی فکری واکنش

این گیم برد از یک تخته مخصوص و یک سری مهره تشکیل شده است و دو نفره بازی می‌شود.

ابتدای بازی در زمین هر بازیکن، 5 مهره قرار داده می‌شود. بازیکن‌ها باید بتوانند با استفاده از کشی که برای پرتاب مهره‌ها در نظر گرفته شده است، مهره‌های زمین خود را بی‌وقفه و سریع تنها از طریق شیار وسط صفحه به زمین بازیکن حریف پرتاب کند.

در طول بازی، بازیکن فقط باید از یک دست و یک انگشت استفاده کند واز قسمتی که تعیین شده است، مهره را به سمت دیگر تخته بیاندازد، در غیر اینصورت، مهره به زمین خودش برمی‌گردد؛ این قانون بازی است.

جالب است بدانید که دو روش برای انجام این بازی وجود دارد:

  1. در زمین هر دو بازیکن مهره‌های همرنگ چیده می‌شود. هر بازیکنی که بتواند تمام مهره‌ها را به زمین حریف منتقل کند برنده است.
  2. برای هر بازیکن یک رنگ در نظر گرفته می‌شود. اینجا، هر بازیکن فقط می‌تواند مهره‌های خودش را برای پرتاب انتخاب کند و زمانی که تمام مهره‌هایش به زمین حریف پرتاب شد، برنده اعلام می‌شود.

با استفاده از این بازی، می‌توانید دقت و سرعت و هیجان را در کودکان شش ساله‌تان تا حد زیادی افزایش دهید.

8- بازی فکری بزنگاه

این سرگرمی را می‌توان با 2 تا 9 نفر بازی کرد، هر چه تعداد بازیکن‌ها بیشتر باشد هیجان آن هم به نسبت بیشتر می‌شود.

شرایط سنی این بازی هم 5 سال به بالاست که قطعا برای کودکان 6 ساله مناسب است.

بزنگاه را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی بازی کرد که این روش‌ها در دفترچه راهنما با جزئیات نوشته شده‌اند. همین تنوع در روش‌های بردگیم، باعث شده تا مدت‌ها تازگی و جذابیت خودش را حفظ کند.

هدف این سرگرمی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش قدرت توجه و تمرکز و سطح هوشیاری است.

اگر کودک 6 ساله در خانواده دارید، این بازی می‌تواند پل مشترکی برای شما و او، از جهت نزدیک تر شدن به هم باشد.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بازی فکری

 

بازی فکری بزنگاه

 

9- بازی فکری دیسکی ریسکی

روش این بازی به این صورت است که باید در نوبت خودتان طوری دیسک‌ها را جابه‌جا کنید که دیسک‌ها در نوبت حریف بریزند و خراب شوند.
انجام این بازی باعث می‌شود که قدرت حل مسئله در کودک بهتر شود. هماهنگی چشم و دست و مهارت‌های حرکتی بهبود یابد و دقت و تمرکز افزایش پیدا کند.

اگر در فکر بهتر کردن مهارت‌های بالا در کودکتان هستید، بازی فکری دیسکی ریسکی همان بازی‌ای است که می‌تواند شما را به هدفتان برساند.

 

بازی فکری برای کودکان

 

برای مشاهده و خرید اسباب بازی فکری ارزان بر روی عبارت ” بازی فکری ارزان ” کلیک نمایید.

 

کلام آخر

خرید بازی فکری برای کودکان 6 ساله باید به دقت انجام شود. بازی‌هایی که برای سنین دیگر جذاب و سرگرم‌کننده و مفیداند، ممکن است برای کودکان 6 ساله مناسب نباشند.

قبل از خرید هر گونه بازی فکری، بهتر است به راهنمای خرید بازی مراجعه کنید، رده سنی بازی را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *