بهترین بازی فکری تک نفره؛ کدام بازی فکری یک نفره بهتر است؟

وقتی که درباره بازی های فکری صحبت می‌کنیم، احتمالش خیلی کم است که ذهنمان برود سمت بازی فکری تک نفره .

معمولا این نوع بازی‌ها، مخصوص انواع رومیزی برای گروه‌های بالاتر از دو نفر طراحی می‌شوند. مخصوصا در گذشته! امروزه بنابر دلایلی که بعدا به آنها اشاره می‌کنیم، توجه زیادی به طراحی بازی فکری تک نفره می‌شود.

تا جایی که برخی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهان، برای بازی‌های چند نفره‌ای که قبلا طراحی گشته و به بازار عرضه شده بودند، حالت تک نفره را به صورت بسته الحاقی اضافه کردند.

به نظر می‌رسد که این اتفاق خوش‌آیند خیلی به مذاق گیمرهای رومیزی و فکری خوش آمده باشد. در این مقاله، درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم و از بهترین بازی‌های یک نفره صحبت خواهیم کرد.

 

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

بازی فکری برای یک نفر

 

برای مشاهده انواع بازی های رومیزی با سبک های متفاوت بر روی لینک بازی های فکری کلیک نمایید.

 

چرا توجه به بازی فکری یک نفره تا این حد افزایش پیدا کرد؟

عوامل مختلفی در این اوضاع شریک شدند. عواملی که باعث شدند همه بفهمند، بازی‌های رومیزی نباید همیشه به صورت چند نفره بازی شوند. از جمله:

– اعضای یک گروه بردگیم باز، ممکن است همیشه وقت کافی برای بازی کردن نداشته باشند.

مثلا تصور کنید که یک جمع 4 نفره با هم یک گروه تشکیل داده‌اند تا یک بازی 4 نفره را بازی کنند. و هر روز، یک نفرشان بخاطر کاری که برایش پیش آمده از شرکت کردن در بازی سر باز می‌زند. این اتفاق کاملا ضدحال است. نه؟

– ما همیشه شرایط و حس و حال بازی کردن با دیگران را نداریم. ممکن است دلمان بخواهد، در خانه بمانیم و تنها بازی کنیم. یا اینکه کاری برایمان پیش بیاید و مجبور باشیم هم گروهی‌هایمان را تنها بگذاریم.

– گاهی فردی که پایه‌ی بازی باشد پیدا نمی‌شود. همواره باید سعی کرد تا کسی را مجاب نمود انجام بازی فکری خیلی جذاب است، خیلی خوب است و باعث می‌شود لحظاتی خوش سپری بشود.

این تازه اول ماجرا است.

زمانی که کسی را مجبور کردید برای انجام بازی آنطرف میز بنشیند، مدام با خودتان درگیر خواهید شد که آیا او از انجام بازی راضی است؟ آیا خوشش آمده؟

آیا دلش می‌خواهد بازی را ادامه بدهد یا برایش کسل‌کننده شده است؟ این سوال‌ها که داخل ذهن شما می‌چرخند مانع این می‌شوند که از بازی لذت ببرید.

– و گاهی هم، هم هم بازی هست و هم وقت کافی! ولی بین شما و سایر افرادی که قرار است بازی کنند، تفاهم کافی برای انتخاب سبک و مدل بازی وجود ندارد.

 

بازی تک نفره

 

– گاهی، وجود برخی از شرایط‌ها که در جامعه وجود دارد ممکن است مانع دور هم جمع شدن دوستان بشود.

مثل همین روزهای کرونایی. در نتیجه بردگیم‌بازها مجبورند به جای بازی کردن روی تخته، یک سرگرمی دیگر پیدا کنند. بازی فکری تک نفره‌ ها باعث شده‌اند تا این افراد سرگرمی موردعلاقه‌شان را از دست ندهند و بتوانند به تنهایی هم بازی کنند.

– شاید خیلی از افراد که تجربه بازی فکری دورهمی را داشته‌اند، هر جور که شده شرایط انجام بازی‌های گروهی را فراهم کنند، ولی افرادی که می‌خواهند برای بار اول انجام بازی‌های فکری را تجربه کنند، انگیزه‌ای برای برخورد با مشکلات تشکیل گروه و حفظ آن نخواهند داشت.

ولی وقتی که یک بازی فکری تک نفره وجود داشته باشد، شروع خیلی برایشان راحت‌تر خواهد شد و راحت‌تر به دنیای بردگیمی‌ها وارد می‌شوند.

این موارد، چیزهایی نبود از چشم کمپانی‌های بزرگ بردگیم مخفی بماند.

خیلی زود، آنها بازی های فکری انفرادی را در دستور کار خود قرار دادند و جایی برای آنها در بین انبوه بازی‌های رومیزی باز کردند. امروزه، تعداد زیادی بازی فکری یک نفره وجود دارد که خیلی‌هایشان حتی از بازی‌های گروهی هم پرطرفدارتراند.

بیشتر بخوانید: بردگیم چیست؟

10 بازی تک نفره جذاب درخانه که اوقات تنهایی را بی‌نهایت لذت‌بخش خواهند کرد

در اینجا، چند بازی جذاب یک نفره درخانه که از نظر کاربران جزو بهترین بازی فکری تک نفره به حساب می‌آیند را معرفی می‌کنیم. بازی‌هایی که اگر در خانه شما وجود داشته باشند، هیچ وقت حوصله‌تان سر نخواهد رفت.

1. اونیریم

Onirim، یک بازی تک نفره جذاب و کلاسیک و کارتی است. یک هزارتوی پر از رمز و راز وجود دارد که شما باید درهایش را باز کنید و از آن خارج شوید.

درها تحت شرایطی باز می‌شوند که در راهنمای بازی درباره‌اش به طور مفصل توضیح داده شده است. وقتی که سه کارت هم رنگ و یکسان بدون نماد روی زمین بیاندازید، یک در برایتان باز خواهد شد.

همچنین ممکن است شرایطی بوجود بیاید که به واسطه کارت‌ها یک در قفل شود. به هر حال، این شما هستید که این بازی را پیش می‌برید. این بازی فکری ممکن است برای بار اول خیلی چالش‌برانگیز و دشوار باشد و دلتان بخواهد چند بار آن را امتحان کنید.

 

2. بعد از ویروس

اگر از آن دسته افرادی هستید که وقتی در خانه تنها هستید، چراغ‌ها را خاموش می‌کنید و تلوزیون را به قصد دیدن یک فیلم ترسناک روشن می‌کنید حتما از بازی after the virus خوشتان خواهد آمد.

این بازی طبق همان داستان همیشگی، پایان دنیا را به تصویر می‌کشد. زمانی که یک ویروس وحشتناک، همه را به یک زامبی تبدیل کرده و همچنان در حال گسترده شدن است.

شما هنوز سالمید و باید سعی کنید که سالم بمانید. زنده ماندن شما هدف بازی است. در این بازی شما قهرمانی خواهید بود که باید برای زنده ماندن خودتان و انجام ماموریت‌هایی که به شما سپرده شده‌ است تلاش کنید.

به نظرتان از پسش برمی‌آیید؟ این جواب را باید در عمل پاسخ بدهید.

 

بازی فکری تکی

 

3- فرایدی

رابینسون کروز، در یک جزیره خطرناک گیر کرده است. شما باید به عنوان Friday به او کمک کنید تا زنده بماند. این داستان بازی فکری کارتی جذاب فرایدی است که خیلی‌ها را به خودش جذب کرده است.

یک سری کارت شامل کارت‌های منبع و کارت‌های خطر وجود دارند. هر چقدر بتوانید بهتر کارت‌های خطر را مدریت کنید احتمال برنده شما  بازی افزایش پیدا می‌کند.

این که بتوانید تشخیص بدهید کی جانتان را به خطر بیاندازید و چطور با دزدان دریایی و گروه‌های دیگر روبرو شوید، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که با آن در طی این بازی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

 

4. جنگ نمو

رمان کلاسیک ژون ورن را خوانده‌اید؟ هزار فرسخ زیر دریا. اثری خارق‌العاده که حالا در قالب یک بازی کلاسیک درآمده است. بازی رومیزی جنگ نمو، برگرفته از همین رمان جذاب است.

در این بازی می‌توانید جای کاپیتان نمو باشید و ماموریت‌های علمی را برعهده بگیرید و دست به اکتشاف بزنید. بجنگید و پیروز بشوید.

سناریوهای مختلفی برای بازی وجود دارد که باعث می‌شوند روند بازی هر دفعه به کلی تغییر کند و استراتژی شما هم به تبع عوض بشود. این بردگیم جنگی می‌تواند بهترین تجربه‌ی شما در رابطه با بازی‌های انفرادی باشد.

 

ژانر جنگی یکی از محبوب ترین تم ها برای بازی های رومیزی می باشد برای مشاهده انواع بازی های فکری جنگی بر روی لینک بردگیم جنگی کلیک نمایید.

 

بازی فکری برای تک نفره

5. بازی فکری شفی

اگر دلتان بخواهد سراغ بازی‌هایی بروید که خاطرات گذشته را در ذهنتان تداعی کند، shffy گزینه مناسبی است. این بازی قدیمی اما آنقدر جذاب هست که صرفا بخاطر نوستالژی بودنش سراغش نروید.

هنوز که هنوز است جزو بازی‌های سرگرم‌کننده تک نفره است که هیچ جوره نمی‌شود فراموشش کرد. شما در ابتدای بازی فقط یک گوسفند دارید.

باید تمام فکر و ذهن و توانایی‌هایتان را به کار بگیرید تا این یک گوسفند را به یک گله‌ی هزارتایی تبدیل کنید. در طول بازی ممکن است گوسفندها طی اتفاقات مختلفی از گله شما جدا بشوند و شما برای دور هم جمع کردن و اضافه کردن گوسفندهای جدیدی به آنها دچار چالش بشوید.

همین چالش است که شما را برای انجام دوباره و دوباره بازی مشتاق خواهد کرد.

 

6. شوالیه جادو

بازیmage knight یک بازی تک نفره است که در سال 2011 منتشر شد. بازی‌ای حماسی و در عین حال فانتزی. بهترین حالت اجرای این بازی به صورت تک نفره است ولی به صورت گروهی هم قابل انجام است.

در این بازی می‌توانید در فضایی کاملا فانتزی به جنگ با هیولاها و ارتقای شخصیت خودتان بپردازید. در هر نوبت از بازی باید با استراتژی پیش بروید.

این بازی، از آن دست بازی‌هایی است که می‌تواند شما را ساعت‌ها به خودش مشغول کند. پس قبل از اینکه آن را شروع کنید، برنامه‌ای بریزید که وقت کافی برای به پایان رساندن آن را داشته باشید.

 

7- کارآگاه شرلوک 

بازی فکری کارآگاه شرلوک شخصیت جالبی دارد. آنقدر جالب که خیلی‌ها آرزو دارند مثل او باشند. اگر دلتان می‌خواهد یک کارآگاه باشید و به جای شرلوک نقش آفرینی کنید، بهتر است سراغ بازی رومیزی جذاب Sherlock Holmes Consulting Detective بروید.

این بازی که دارای سناریوهای مختلفی است، کاملا شما را به چالش می‌کشاند تا بفهمید کارآگاه خوبی هستید یا نه! سناریوهای مختلف در این بازی باعث می‌شوند تنوع را در یک بازی واحد تجربه کنید و دلتان بخواهد چندین و چند بار امتحانش کنید.

 

بازی فکری برای تنها

 

8 لاجیکولو

بازی فکری لاجیکولو یک بازی فکری تک نفره است. این بازی رومیزی از جمله بهترین بازی های معمایی مهره ای می باشد که معماهای فوق العاده ای را در خود جای داده است. کارت های معمایی این بازی یک نفره به سه دسته: آسان، متوسط و پیشرفته تقسیم بندی شده است.
در طول بازی، بازیکن باید بتواند با استفاده از سرنخ های داده شده در بازی به حل جواب معما دست پیدا کند، شاید مجبور باشید بارها و بارها سرنخ ها را مرور کنید. بازی لاجیکولو به بالا بردن قدرت تفکر، افزایش دقت و تمرکز و هوش فضایی کمک می کند. اگر به بازی های فکری معمایی علاقمندید این بازی کارتی سرگرمی خوبی برای اوقات فراغت شما درخانه خواهد بود.

 

9- اسمارت گیمز مدل Temple Trap

بازی فکری اسمارت گیمز (Temple Trap) از نوع بازی های تخته ای، حافظه ای بوده که 60 معمای متفاوت در آن طراحی شده است که شما باید بلوک های پلاستیکی را مطابق معماهای بازی بچینید. سپس باید با حرکت دادن دیواره ها و پله ها راهی برای خروج از هزار تو پیدا کنید، حواستان باشد که به دام تمساح نیفتید!
این بازی تک نفره برای سطح بالای 7 سال و رده سنی نوجوان و بزرگسال مناسب است. این بازی به افزایش دقت و تمرکز، تقویت توانایی حل مسئله،افزایش ادراک هندسی و هوش فضایی کمک میکند.

 

10- هرم لونپوس

بازی فکری هرم لونپوس یا لونپوس پیرامید یکی از بازی های تک نفره معمایی هست که شهرت زیادی دارد. در این بازی شما با در اختیار داشتن 12 مهره رنگی که از نظر شکل با یکدیگر متفاوت هستند باید سطح مختلف هرم بازی را به درستی پر کنید  به طوری که در انتها مهره اضافه ای باقی نماند و یا به نحوی روی هم قرار دهید که تشکیل یک هرم بدهند.
برای چیدن مهره ها قوانین مشخصی وجود دارد که در دفترچه معماهای بازی ارائه شده است. معماهای بازی هرم لونپوس در سه سطح از مبتدی تا پیشرفته طراحی و ارائه شده است.

این بازی به تقویت هماهنگی چشم و دست، افزایش اعتمادبه‌نفس، تقویت حافظه، بالا بردن قدرت حل مسئله و معما، افزایش هوش و بالا بردن قدرت تفکر استراتژیک کمک میکند. اگر به دنبال یک بازی تک نفره درخانه هستید که بتواند شما را به خوبی سرگرم کند لونپوس پیرامید گزینه مناسبی برای شما می باشد.

 

بازی یک نفره در منزل

 

بازی یک نفره با کاغذ:

بازی با کاغذ از آن دست بازی هایی است که به راحتی در دسترس هر شخصی هست و بدون صرف هزینه میتواند سرگرمی خوبی برای اوقات فراغت باشد. از جمله بازی های تک نفره کاغذی میتوان به ” اوریگامی یا ساخت اشکال کاغذی ” اشاره کرد.

اوریگامی:

اوریگامی یک هنر ساخت اشکال و کاردستی های ساده و متنوع کاغذی است. این بازی یک نفره کاغذی بدون استفاده از چسب و قیچی انجام می شود و فقط با تا کردن کاغذ ها میتوانید شکل های دو بعدی و سه بعدی بسازید.

اوریگامی به دو دسته ساده و سخت تقسیم بندی می شود. اشکال ساده طی چند دقیقه و حتی چند ثانیه ساخته می‌شوند به عنوان مثال: ساخت موشک، قورباغه، قایق و… در این دسته قرار دارد. اوریگامی سرگرمی ساده و در عین حال جذابی برای کودکان و حتی بزرگسالان است.

اوریگامی های سخت ممکن است چند مرحله ای باشد و شاید لازم باشد برای ساخت اشکال این دسته ساعت ها وقت بگذارید. همچنین بهتر است از الگو ها و فلش های راهنما برای این کار استفاده کنید تا کار را مرحله به مرحله پیش ببرید و نتیجه بگیرید. این بازی یک نفره تنوع و گستردگی زیادی دارد که لازمه انجام آن تنها دقت و تمرکز بالا می باشد.

 

بازی تک نفره با کاغذ

 

کلام آخر

این ده مورد، تنها چند نمونه از بازی‌های فکری انفرادی بود. شما چه بازی فکری تک نفره‌ ای را در خانه تجربه‌ کرده‌اید که دلتان می‌خواهد با آن را به دیگران معرفی کنید؟ در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

 

در ادامه پیشنهاد رایاد به شما عزیزان مطالعه راهنمای خرید بازی فکری جهت انتخاب آسان و خرید بازی فکری به درستی می باشد.

9 دیدگاه برای “بهترین بازی فکری تک نفره؛ کدام بازی فکری یک نفره بهتر است؟

  1. گلناز گفته:

    سلام، خیلی ممنون از معرفی بازی‌ها اما اگه می‌شد از هر کدام یک عکس می‌گذاشتید قابل فهم‌تر می‌شد،البته سوال دیگه ای هم داشتم، بازی ای که کارتی نباشه و حرکت داشته باشه و یک نفره باشه، برای بزرگسال‌ها می‌شناسید؟ ممنون میشم اگه کمک کنید🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *