کدام بازی فکری شبیه شطرنج است؟

ما در این مقاله قرار است تعدادی بازی فکری شبیه شطرنج به شما معرفی کنید که اگر عاشق شطرنج هستید، عاشق آنها هم خواهید بود.

خیلی‌ها علاقه زیادی به بازی شطرنج دارند. بازی فکری شطرنج یک اسطوره در میان بازی‌های فکری به حساب می‌آید که علاقه به آن یک تب زودگذر نیست.

کسانی که به شطرنج علاقه‌مند می‌شوند یک بازی دارند که در تمام طول عمرشان می‌توانند آن را انجام دهند؛ بدون این که از دستش خسته شوند و البته به این معنی نیست که نخواهند بازی‌های دیگری را امتحان کنند.

 

پس با رایاد همراه باشید.

 

بازی فکری مشابه شطرنج

 

معرفی 10 بازی شبیه شطرنج

شطرنج بازی‌ای دونفره است که آن را با استفاده از تخته‌ای مخصوص با خانه‌های سیاه و سفید و مهره‌هایی به همین رنگ‌ها بازی می‌کنند.

مهره‌ها شامل شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز هستند که از برخی از آنها فقط یک عدد در یک رنگ و از برخی‌شان چند عدد وجود دارد.

تعداد مهره‌های هر بازیکن 16 تا است. برای اینکه در بازی شطرنج برنده بشویم، باید مهره‌های خودمان را طوری حرکت بدهیم که حریف کیش شود.

یعنی شاه حریف را طوری تهدید کنید که نتوانید راه‌در رویی برای نجات خودش داشته باشد. و حالا اگر شما بازی‌ای می‌خواهید که به شطرنج شبیه باشد، گزینه‌های زیر حتما توجه شما را به خودشان جلب خواهند کرد.

 

1- بازی چکرز (checkers)

بازی چکرز یکی از بازی‌های پرطرفداری است که حتی در برخی از کشورها برای آن مسابقاتی در نظر گرفته‌اند و فدراسیون تشکیل داده‌اند.

تخته بازی چکرز شبیه به شطرنج است. هر بازیکن 12 مهره دارد که برای شروع باید آنها را در 3 ردیف اول تخته و تنها در جایگاه‌های سفید قرار دهد.

هر بازیکن‌ می‌تواند فقط مهره‌ها را به سمت جلو حرکت دهد. وقتی که دو مهره که رنگ‌هایشان با هم متفاوت است به صورت قطری در کنار یکدیگر قرار بگیرند، نوبت بازی هر کسی که بود می‌تواند به صورت اوریب از روی مهره‌ی رقیبش بپرد. مهره‌ای که رقیب از روی آن پریده است، باید از تخته بیرون برود.

مهره‌هایی که بتوانند به آخر تخته برسند تبدیل به شاه می‌شوند. شاه‌ها علاوه بر اینکه به سمت جلو می‌توانند حرکت کنند به سمت عقب نیز می‌توانند حرکت نمایند. بازی زمانی تمام می‌شود که بتوانید تمام مهره‌های حریف را از بازی خارج کنید.

بیشتر بدانید: لیستی از بازی فکری دونفره

2- بازی go

بازی go یک بازی شبیه شطرنج است که در یک تخته 19 در 19 بازی می‌شود. به آن وی چی هم می‌گویند و اولین بازی تخته‌ای است که بوجود آمده است. یعنی از شطرنج هم قدیمی‌تر است. در اصل از همه‌ی بازی‌های رومیزی قدیمی‌تر!

قوانین بازی گو هم همانند بازی شطرنج ساده است ولی برای برنده شدن در آن نیاز به استراتژی‌هایی پیچیده است که اگر بکار نبرید نمی‌توانید در مقابل حرفه‌ای‌های آن زیاد دوام بیاورید. بازی به این صورت است که بازیکن‌ اول یک مهره در خانه‌های تخته بازی قرار می‎دهد و بازیکن بعدی مهره‌ی بعدی را می‌چیند. این روند تا زمانی که تمام مهره‌های هر دو بازیکن چیده شود ادامه پیدا خواهد کرد.

مهره‌هایی که روی صفحه بازی قرار میگیرند را نمی‌توان به هیچ وجه تکان داد. مگر اینکه با مهره‌های بازیکن حریف محاصره شده باشد. برنده بازی کسی است که بتواند مساحت بیشتری از تخته بازی را به انحصار خودش دربیاورد.

 

بازی فکری انتزاعی

 

 

اگر علاقه مند به انواع بازی های رومیزی هستید و به دنبال یک سرگرمی فوق العاده برای ایام فراغت خود می باشید، برای آشنایی بیشتر و دسترسی به انواع بازی های فکری بر روی لینک بهترین بازی فکری بزرگسالان کلیک نمایید. 

 

3- بازی شطرنج چینی xiangqi

بازی شطرنج چینی که به آن ژیانگ کی هم می‌گویند، از بازی‌های محبوب چینی‌ها محسوب می‌شود. این بازی دونفره است و همانند شطرنج خودمان در سبک بردگیم‌های استراتژیک جای دارد.

داستان بازی از این قرار است که قرار است دو ارتش با هم بجنگند و ارتشی که بتواند شاه دشمن را بگیرد برنده است. حالا میدان جنگ کجاست؟

همان تخته بازی که تا حدودی شبیه به تخته بازی شطرنج است ولی تفاوت‌هایی نیز با آن دارد که در شکل آن را مشاهده می‌کنید.

4- بازی هالما (halma)

بازی هالما، یک بازی فکری استراتژیک دیگر است که بازی فکری شبیه شطرنج است. تخته این بازی یک مربع است که به صورت 16 در 16 به خانه‌های کوچکتر تقسیم گشته است.

این بازی را می‌توان دو نفره یا چهارنفره بازی کرد. افراد مختلف ممکن است هالما را با مهره‌هایی با شکل‌های مختلف بازی کنند. بعضی‌ها از مهره‌های مخروطی چوبی استفاده می‌کنند و برخی هم از آدمک‌هایی شبیه مهره‌های سرباز پیاده‌های شطرنج خودمان.

رنگ مهره‌ها در بازی‌های دونفره هالما معمولا سیاه و سفید است و در بازی‌های 4 نفره، 4 رنگ مختلف که فرقی نمی‌کند چه رنگ‌هایی باشند.

بازی به این صورت است که هر بازیکن در گوشه‌ای از صفحه می‌نشیند و مهره‌های خودش را در اردوگاه خودش می‌چیند. زمانی که بتواند مهره‌هایش را با استفاده از قوانینی که بازی را باید طبق آنها انجام داد به سمت اردوگاه مقابل اردوگاه خودش برساند برنده بازی خواهد شد.

در بازی‎های چهارنفره که به صورت دو تیم دونفره بازی می‌شود، شرط برنده شدن این است که هر دو بازیکن یک تیم، مهره‌هایشان را بتوانند به اردوگاه‌های مقابل اردوگاه‌هایشان برسانند.

بازی اگر دونفره باشد به هر بازیکن 19 مهره خواهد رسید و اگر 4 نفره باشد، به آنها 13 مهره می‌رسد.

 

اگر به بازی های رومیزی انتزاعی علاقه مند هستید بر روی لینک بردگیم انتزاعی کلیک کنید.

 

بازی رومیزی شبیه شطرنج

 

5- بازی ابلون abalone

بازی آبالون در سال 1987 اختراع شد و خیلی زود به پرفروش‌ترین بازی‌های استراتژیک دنیا پیوست. این بازی را نیز می‌توان بازی شبیه شطرنج دانست که به مسابقات المپیک بازی های فکری هم راه پیدا کرده است.

بازی فکری ابلون، از یک تخته بازی شش ضلعی تشکیل شده است. مهره‌های بازی هم 28 گوی هستند که به دو دسته گوی‌های سیاه و گوی‌های سفید تقسیم می‌شوند.

هدف بازی این است که هر بازیکن تلاش کند طبق قوانین تعبیه شده برای بازی، گوی‌های حریف را از دور بازی خارج کند و آنها را دور تخته بیاندازد. بازیکنی که بتواند این بلا را سر 6 تا از مهره‌های بازی در بیاورد برنده بازی است.

 

6- بازی شوگی

شوگی هم از بازی‌های هم‌خوانواده شطرنج است که در ژاپن بسیار پرطرفدار است. این بازی تکامل‌یافته شطرنج چینی است.

ویژگی منحصر به فردی که در این بازی وجود دارد این است که می‌توان مهره‌هایی که از حریف زده‌ایم و از تخته خارج کرده‌ایم به عنوان مهره‌های خودمان به بازی برگردانیم.

 

بازی فکری استراتژیک

 

7- بازی کوریدور quoridor

بازی فکری کریدور را هم می‌توان جزو لیست معرفی بهترین بازی مشابه شطرنج قرار داد. این بازی جالب و چالش‌برانگیز یکی از قدیمی‌ترین بردگیم‌هایی است که وارد ایران شده است و در بین مردم کشور ما هم پر طرفدار است.

بازی از یک تخته هک دارای شیارهای شطرنجی 9 در 9 است تشکیل شده و مهره‌هایی دارد که می‌توانند در این شیارها حرکت کنند. قوانینش را می‌توان به راحتی یاد گرفت ولی استاد شدن در آن چندان هم آسان نیست.

این بازی را می‌توان هم به صورت 2 نفره و هم به صورت 4 نفره بازی کرد. سطح سختی کوریدور نسبت به شطرنج کمتر است و بازی سبک‌تر و شادتری به حساب می‌آید.

برای افراد بالای 8 سال انتخاب مناسبی است. مطمئن باشید که در هر سنی باشید، به این بازی علاقمند خواهید شد.

 

8- بازی شطرنج برای 4 نفر djambi

بازی djambi بازی است که در سال 1975 توسط جین آنستو اختراع شد. اگر دفترچه راهنمای آن را داشته باشید متوجه می‌شوید که برای قوانین بازی و هر مهره در آن توصیفات طنزگونه آورده شده است.

به این بازی می‌توان اتهام سیاسی بودن هم زد. به این خاطر که هر مهره از آن توصیف یک کار خلاف سیاسی است که داستانش را جذاب کرده است.

djambi را شطرنجی برای 4 نفره می‌شناسند و به همین خاطر، به خوبی توانسته نظر افرادی که به دنبال یک بازی شبیه شطرنج برای بیشتر از دو نفر هستند را جلب کند.

 

بردگیم انتزاعی

 

بیشتر بدانید : راهنمای خرید بازی فکری 

 

9- بازی ماکروک makruk

مارکروک بازی شبیه شطرنج نیست؛ بلکه نوعی شطرنج است که به آن شطرنج تایلندی هم گفته می‌‎شود. به نظر می‎رسد که این بازی زمانی بوجود آمد که بازرگانان ایرانی به قصد گسترش فرهنگشان به تایلند سفر کردند و منشا آن شطرنج ایرانی است.

تخته بازی شبیه شطرنج است اما رنگ خانه‌های آن شبیه به شطرنج است. مهره‌های بازی همان مهره‌های شطرنج یا مهره‌هایی شبیه به آن هستند.

در ابتدا هم جایگاه هر مهره درست شبیه به جایگاه مهره‌‌ها در شروع بازی شطرنج است؛ با این تفاوت که به جای پر کردن ردیف اول و دوم با 16 مهره، ردیف اول و سوم با مهره‌ها پر می‌‌شود و ردیف دوم خالی می‌ماند.

 

10- بازی تافل tafl

تافل بازی فکری باستانی‌ای است که به دوره‌ی وایکینگ‌ها برمی‌گردد و از قدیمی‌های بازی‌های فکری محسوب می‌شود. صفحه این بازی از شطرنج بزرگتر است.

همچنین در هر نوبت از بازی‌ فرصت‌های زیادی وجود دارد که باعث شده امکان این وجود داشته باشد که در هر نوبت حرکت‌های مختلفی را برای بازی کردن انتخاب کنیم.

انجام آن به مهارت و استراتژی بالایی نیاز دارد. به همین خاطر مورد علاقه بسیاری از افرادی است که به دنبال بازی فکری شبیه شطرنج هستند.

 

 

اگر علاقه‌مند بردگیم هستید و دوست دارید تجربۀ ناب و منحصر به فردی از بازی‌های فکری داشته باشید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی بهترین بازی های رومیزی جهان

8 دیدگاه برای “کدام بازی فکری شبیه شطرنج است؟

  1. reza saedy گفته:

    سلام ممنون از زحمتی که در معرفی بازی ها کشیدید.من دنبال اسم بازی هستم که زمین بازی شطرنجی هست و حرکت مهره ها با پرتاب طاس مشخص میشه امکان داشته باشه .جوابش رو هم با ایمیلم بفرمایید

  2. علی رافی گفته:

    سلام به شما قبل از شروع ۱۰ بازی که توضیح بدید یه عکسی گذاشتید که برای سه تا یا چهار تا بازی یکی از اون‌ها تخته رنگی داره با مهره‌های رنگی که مهره‌هاش آبی قرمز زرد که مثل مهره‌های پیاده شطرنج می‌ مونید م مثل مهره‌های پیاده شطرنج می‌مونه که رنگی هستند تخته‌اشم هر کنارش هر کدومش چهار تا خونه داره � این مهره‌ها رو به نظرم باید بچینن توی اون چهارخونه می‌خواستم ببینم اسم این بازی چیه و اگر امکانش هست در اونجا عکس کامل اونو نذاشتید که در موردش توضیح بدید امکانش هست عکس کامل آن را بذارید و در و اسم اسمش را بفرمایید چه بازی است و شما دارید بفروشید در موردش چه قیمتی هست و عکس صفحه اون رو برای توضیح بیاندازید و اسم آن را هم بفرمایید چی هست

  3. ایمان گفته:

    سلام خسته نباشید
    یه بازی بود شبیه منچ،که یه کارت هایی داشت مثلا جاده یکطرفه است یا مسدود است اسمش رو هر چقدر فکر میکنم یادم نمیاد لطفا اگر میدونید میشه بگید

  4. حسین گفته:

    ی بازی بود مثل شطرنج که رنگ مهره ها آبی و قرمز بود و از شماره یک تا ۹ بودن و بمب و کمیسر هم بودن بنظرم ک مثلا شماره ۹ شناسایی میکرد شماره هشت بمب خنثی میکرد بقیه شماره ها میتونستن بالایی شون بزنن اسمشو اگه میدونید میشه بگید

  5. امید گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون میشه یه بازی استراتژیک دو نفره به جز شطرنج و اینا معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *