بازی های فکری مناسب کلاس اول ابتدایی

ما در این مقاله، قصد داری که چند بازی فکری مناسب کلاس اولی ها را به شما معرفی کنیم. البته بازی های آموزشی کلاس اولی ابتدایی فقط محدود به این موارد نمی‌شوند.

بچه‌های 7 ساله دوست دارند که همیشه در حال بازی و سرگرمی باشند. ولی به خاطر ورود به دنیای آموزشی و چالش‌هایی که هنگام شروع برای آن‌ها پیش می‌آید، کمتر فرصت این کار را خواهند داشت.

معلم‌ها و والدین در اکثر اوقات، آن‌ها را از انجام بازی منع می‌کنند و به یادگیری تشویق می‌کنند؛ غافل از اینکه همین منع کردن‌ها و تشویق‌ کردن‌ها ممکن است آن‌ها را به‌کلی از دنیای آموزش دل‌زده کند. بهتر است وقت کودک را به‌صورت متعادلی بین بازی و یادگیری تقسیم کنید و اگر می‌توانید آن‌ها را یکدیگر تلفیق کنید! تا به این صورت، ذهن آنها نسبت به پذیرش مباحث آموزشی جبهه نگیرد.

بازی‌های زیادی وجود دارد ولی موارد ذکر شده در این لیست می‌توانند بیشتری فایده را برای این رده سنی و پایه تحصیلی داشته باشند.

 

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

بازی های آموزشی کلاس اول ابتدایی-min

 

1. تیزبین الفبای فارسی

بازی فکری تیزبین الفبای فارسی یکی از بهترین بازی های فکری مناسب کلاس اول ابتدایی است. البته نه در ابتدای سال! در انتهای سال تحصیلی که کودکان به صورت کامل با تمام حروف آشنا شدند و توانایی خواندن و نوشتن کلمات را به صورت کامل به دست آوردند، از این بازی می‌توانید به عنوان یک معجزه‌ی تاثیرگذار در تقویت این مهارت‌ها کمک بگیرید.

همانطور که می‌دانید در زبان فارسی، از یک صدا حرف‌های مختلفی وجود دارد و همین باعث می‌شود که کودکان در زمان شروع خواندن و نوشتن کمی با مشکل روبرو شوند. وجود ص، س، ث حسابی در دیکته آنها را گیج می‌کند. این مشکل در رابطه با صداهای ز،ض،ظ،ذ هم پیش می‌آید. یا ط و ت…

به راحتی می‌توانید از این بازی فکری در جهت تقویت مهارت نوشتن کودکان استفاده کنید و در قالب فضایی شاد و صمیمی به آنها آموزش‌های لازم را ارائه دهید.

از 55 کارت بازی و 5 کارت راهنما تشکیل شده است و آن را می‌توان 2 تا 8 نفره بازی کرد.

 

2. هوش چین ارتباطی الفبا

همانطور که گفته شد، در ابتدای سال تحصیلی نمی‌توان از تیزبین الفبای فارسی استفاده کرد. چون کودک باید توانایی خواندن و نوشتن را تا حد قابل به دست آورده باشد.

بازی‌ای که می‌توان در ابتدای سال تحصیلی اول ابتدایی ها از آن بهره جست، هوش چین ارتباطی الفبا است.

صفحه بازی شبیه ماهی یا لاکپشت است که 5 جایگاه خالی در خود دارد. 24 تشتک حروف الفبا و 96 تشتک تصویری دیگر هم در کنار این صفحه وجود دارد. بازی اینگونه است که باید یک تشتک از حروف را در وسط قرار بدهید و از کودک بخواهید که 4 تشتک دیگر را که حرف اول آنها با تشتک انتخابی شما یکی است در جایگاه‌های صفحه بچیند.

این بازی فکری آموزشی علاوه بر اینکه الفبا را به خوبی به کودکان آموزش می‌دهد، به بهبود قوه‌ی تمرکز آنها نیز کمک خواهد کرد.

 

بازی فکری مناسب کلاس اولی ها-min

 

انواع بازی های فکری در سبک های متنوع به بازار عرضه می شوند که گزینه ی خوبی برای سپری کردن اوقات فراغت هستند برای دسترسی به انواع بازی های فکری بر روی لینک خرید بازی فکری کلیک کنید.

 

 

3. مکعب های قصه گویی

کودکان 7 ساله تخیل قوی‌ای دارند. به همین خاطر، خیلی از آنها چیزهایی می‌گویند که هرگز در واقعیت رخ نداده است. شاید فکر کنید دروغ می‌گویند؛ ولی خیال‌بافی‌های آنها جزوی از ویژگی‌هایشان محسوب می‌شود و شاید خودشان هم ندانند که چیزی که می‌گویند در دنیای واقعی رخ نداده!

وقت آن است که از این فرصت استفاده کنید و قوه‌ی تخیل آنها را در همین برهه‌ی مناسب تا حد بسیار خوبی پرورش دهید. مکعب‌های قصه‌گویی یک بازی فکری مناسب کلاس اولی ها است.

از 9 مکعب تشکیل شده که روی هر وجه از آنها تصویری کشیده شده است. بازیکن‌ها باید همه‌ی این 9 معکعب را به صورت همزمان روی زمین بریزند و با 9 تصویری که آمده است، یک داستان جالب بسازند. داستانی که همه‌ی تصویرها را در بر بگیرد. خب، بیایید شروع کنیم. یکی بود یک نبود…

 

4. دکتر اکتشاف

فرزند شما دوست دارد در آینده چه شغلی داشته باشد؟ آرزوی بیشتر از 90 درصد کودکان که هنوز آشنایی زیادی با شغل‌های مختلف ندارند، این است که دکتر بشوند.

در بازی فکری دکتر اکتشاف، همه می‌توانند به آروزیشان برسند. این بازی فکری، ورزش خوبی برای مغز کودک شما به حساب می‌آید و حسابی آن را به چالش می‌کشد. قدرت حل مسئله را افزایش می‌دهد و سرعت و هماهنگی بین چشم و دست را بهبود می‌بخشد.

بازی از 36 کارت الگو، 24 توپک رنگی و 12 لوله‌ی آزمایش تشکیل شده است. این بازی 4 نفره است و به این صورت انجام می‌شود که کارت‌ها در وسط قرار می‌گیرند. به هر بازیکن 3 لوله و 6 توپ داده می‌شود.

یک کارت برگردانده می‌شود که یک الگو برای ریختن توپ‌ها در لوله روی آن کشیده شده است. هر بازیکنی که زودتر بتواند آن الگو را پیاده سازی کنید، آن دور بازی را برده است.

ماجرا جایی سخت می‌شود که بازیکن‌ها در طی بازی اجازه ندارند به توپ‌ها دست بزنند یا آنها را روی زمین بیاندازند.

 

5. هفت رنگ

بازی هفت رنگ از تعدادی کارت دایره‌ ای تشکیل شده است. سه ویژگی مهم در این کارت‌ها وجود دارد. یکی، رنگ آفتاب پرستی است که در وسط کارت نشسته، دیگری رنگ نوشته‌هایی است که دور آفتاب پرست خودنمایی می‌کنند، سومی رنگی است که این نوشته‌ها به آن اشاره دارند.

به عنوان مثال، یکی از کارت‌ها یک آفتاب پرست آبی را نشان می‌دهد که دور تا دور آن با رنگ قرمز نوشته شده است سبز!

در دفترچه راهنمای بازی، 8 روش متنوع برای اجرای آن وجود دارد که همین مسئله باعث شده به این زودی‌ها بازیکن‌ها از دست آن خسته و دلزده نشوند.

هدف بازی زودتر پیدا کردن کارت‌های مورد نظر است که حسابی فکر کودک شما را به کار خواهد گرفت.

 

بازی فکری ست-min

 

برای آشنایی و خرید اسباب بازی فکری برای کودکان بر روی لینک اسباب بازی فکری کودکان کلیک کنید.

 

 

6. بازی فکری ست

بازی فکری ست نیز یکی دیگر از بازی های آموزشی کلاس اول ابتدایی ها است. این بازی هم یک بازی کارتی است. در هر دور از بازی، 12 کارت وسط قرار داده می‌شود که هر کدام از این کارت‌ها 4 ویژگی دارند:

رنگ، عدد، شکل و سطح! هر بازیکنی که بتواند زودتر 3 کارت از بین آنها انتخاب کند که یا در همه ویژگی ها با هم شباهت داشته باشد یا با هم فرق داشته باشد، برنده بازی است.

این بازی بسیار چالش برانگیز است و از طرفی هم، مزایای زیادی برای ذهن کودک شما به ارمغان می‌آورد. یکی از آنها که می‌تواند در مقطع تحصیلی او بسیار به کار بیاید، قدرت تمرکز، قدرت بصری و تقویت مهارت‌های ریاضی است.

 

7. اپتیکال

بازی فکری اپتیکال می‌تواند کودکانی را که عاشق نقاشی کشیدن هستند، حسابی جذب کند. همچنین کسانی را که تمایلی به کشیدن نقاشی ندارند هم ترغیب کند.

هر بازیکن در دور خود باید یک بار تاس رنگی بیاندازد. و سپس یک کارت از بین کارت‌های روی میز بردارد. روی هر کارت، سه کلمه با رنگ‌های مختلف نوشته شده است. کلمه‌ای که رنگش، با رنگ روی تاس هماهنگ است را به خاطر بسپارد و نگذارد دیگر بازیکن ها بویی از ماجرای کلمه‌ی مورد نظر ببرند.

 حالا وقت نقاشی است! اما نه با چشم‌های باز و مدت زمان دلخواه! بازیکن باید عینکی که لنز سبز دارد را روی چشمش بگذارد و در تایمی که به او داده می‌شود شروع به نقاشی کند…

خودتان تصور کنید که قرار است حدس زدن این نقاشی چقدر سخت باشد. بازیکن‌های دیگر باید از روی شکل کشیده شده، کلمه روی کارت بازیکن نقاش را حدس بزنند.

 

بازی فکری جفت و جور-min (1)

 

8. جفت و جور

بازی فکری جفت و جور، بازی کارت‌هایی است که در دست شما قرار دارند و قرار است با کارت‌های مشابه وسط بازی جفت شوند. کسی که قدرت پردازش بیشتری داشته باشد، سرعت عملش بهتر باشد برنده بازی است. این بازی را می‌توان 2 تا 5 نفره بازی کرد.

 

9. جعبه حروف فارسی و وایت برد

بچه‌ها همیشه از بازی کردن با آهن و آهن ربا لذت می‌برند. چون انرژی‌ مغناطیسی‌ای که بین آنها در جریان است برایشان ناشناخته است. اگر کودک شما هم از این دست کودکان است، بازی جعبه حروف فارسی و وایت برد مغناطیسی‌اش هم نظرشان را حسابی جلب خواهد کرد.

به واسطه آن می‌توانید یک بازی آموزشی شاد، مفرح، جذاب و تاثیر گذار ایجاد کنید و آنها را به خواندن و نوشتن علاقمند نمایید.

این بازی از یک یک تخته وایت برد مغناطیسی و 190 تکه حروف الفبای بزرگ و کوچک، حروف وسط، اعداد و صداها است که همگی به تخته جذب می‌شوند تشکیل شده است. این بازی از بازی های فکری مناسب کلاس اول ابتدایی به شمار می‌آید.

 

10. بازی فکری بزنگاه

بازی فکری بزنگاه یکی دیگر از بازی ‌های فکری مناسب کلاس اولی ها است. از 90 کارت دایره‌ای شکل و یک زنگ تشکیل شده است.

این بازی را به روش‌های مختلفی می‌توان اجرا کرد. بازیکنی که در انتهای بازی، کارت‌های بیشتری داشته باشد برنده است. این بازی سرتاسر خنده و شادی است و باعث بالا رفتن هوشیاری و دقت کودکان خواهد شد.

 

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با بازی فکری مناسب کلاس اولی ها صحبت کردیم و لیستی از این بازی ها برای شما ارائه دادیم.

امیدواریم که این نوشته برای شما مفید واقع شده باشد. اگر قصد خرید بازی فکری برای هر سنی را دارید حتما روی لینک زیر کلیک فرمایید.

 

راهنمای خرید بازی فکری 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *