بازی های فکری دهه 60؛ اسباب بازی و بازی های فکری نوستالژی دهه 60

کم پیش‌ می‌آید وقتی دور هم جمع می‌شویم و حرف از بازی می‌شود، بچه‌های دهه ۶۰ یاد بازی‌های نوستالژیک قدیمی خودشان نیفتند. گاهی اینقدر از آنها تعریف می‌کنند که دوست داریم ما هم برگردیم به آن دوران و این بازی‌ های فکری دهه ۶۰ را انجام بدهیم.

درسته که چنین چیزی غیر ممکن است اما در این مطلب رایاد تصمیم گرفتیم ۱۲ مورد از بهترین اسباب‌بازی و بازی‌ های فکری نوستالژی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در رویاهای خود به دهه ۶۰ سفر کنید و حتی خاطرات خوش کودکی را بار دیگر مرور کنید.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

اسباب بازی های فکری دهه 60

 

دهه ۶۰؛ دوران خوش کودکی

دهه ۶۰ خبری از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های ویدیویی جذاب نبود ولی بعضی از بازی‌ها چنان هیجان‌انگیز بود که می‌توانستید ساعت‌ها با آنها بازی کنید. شاید یادآوری خاطرات خوش کودکی باعث شده تا بسیاری از طراحان و سازندهای بازی تصمیم‌ بگیرند بازی‌های قدیمی را به سبک جدید ارائه کنند تا هم خاطرات خوش کودکی برای دهه شصتی‌ها مرور شود و هم بچه‌های جدید با سبک آن بازی‌ها آشنا شوند.

انواع بازی های فکری دهه ۶۰

بازی های فکری فقط یک وسیله برای بازی و گذران زمان نیست بلکه شما می‌توانید با انجام این بازی‌ها مهارت ارتباطی و دقت و تمرکز خودتان را بالا ببرید و حتی برخی از بازی‌ها باعث تقویت حافظه هم می‌شوند. در این قسمت می‌خواهیم به معرفی بازی های فکری دهه ۶۰ بپردازیم و هم‌چنین از مزایای این بازی‌ها برای شما بگوییم. پس همراه ما باشید.

1.راز جنگل؛ مرور خاطرات خوش کودکی

بازی فکری راز جنگل نه تنها برای بچه‌های دهه ۶۰ بلکه برای دهه هفتادی‌ها هم پر از خاطرات خوش کودکی است. راز جنگل برگرفته از بازی Enchanted Forest است. یادگیری این بازی ساده است و باید تلاش کنید تا گنج‌های با ارزش مخفی‌شده در زیر درختان را پیدا کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید چرا که بعدا به جای گنج‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.
از مهم‌ترین مزیت‌های بازی فکری نوستالژی راز جنگل می‌توانیم به تقویت حافظه و افزایش دقت و تمرکز اشاره کنیم.

 

بازی های فکری دهه 60

2.بازی فکری دبرنا

دبرنا یکی از بازی های نوستالژی دهه ۶۰ است که هر چقدر تعداد بازیکنان بیشتر باشد، بازی هیجان و جذابیت بیشتری هم دارد. معمولا بین ۱ تا ۴ کارت به هر نفر داده می‌شود. برای برنده شدن در این بازی هیچ چیز به اندازه دقت، سرعت‌العمل و کمی شانس اهمیت ندارد. روند انجام این بازی بسیار ساده است.

هدف از انجام این بازی پیدا کردن عدد خوانده‌شده مهره‌ها روی کارت خودتان است. در نهایت شخصی برنده است که بتواند تمام خانه‌های کارت را با نخود یا لوبیا پر کند. البته گاهی اوقات در ابتدای بازی، بازیکنان تصمیم می‌گیرند برنده را شخصی اعلام کنند که بتواند یک سطر کامل از کارت خود را پر کند و دبرنا بگوید.

3.بازی فکر و بکر

 از بازی های فکری دهه ۶۰، میتوان به بازی فکری فکر‌و‌بکر اشاره کرد. در این بازی یک نفر باید ۴ مهره با رنگ‌های دلخواه خود را در بالای صفحه قرار ‌دهد تا سایر بازیکنان آن را نبینند. سپس بازیکن دوم باید تلاش کند تا رنگ تمام مهره‌ها و جای آن‌ها را به درستی حدس بزند.
هدف از انجام این بازی نوستالژیک پیدا کردن کد بازیکن مقابل است. مهم‌ترین مزایای این بازی تقویت حافظه، خلاقیت و تمرکز و دقت است.

4.بازی اسم و فامیل

اسم و فامیل از دیگر بازی های فکری دهه ۶۰ است. برای انجام این بازی فقط نیاز به کاغذ و خودکار دارید. حالا باید نام، نام خانوادگی، میوه، شهر، اشیا، رنگ و غذا و … را در هر ستون بنویسید. یک حرف الفبا را انتخاب کنید و سپس همه بازیکنان مدت زمان محدودی وقت دارند تا ستون‌ها را پر کنند. بازی زمانی تمام می‌شود که یکی از بازیکنان «استپ» بگوید.

 

اسباب بازی های فکری دهه 60

 

بازی اسم فامیل یکی از بازی های جالب و پرهیجانی است که از گذشته تا کنون طرفداران بسیاری داشته است. این بازی جذاب در قالب بازی فکری کارتی نیز تولید شده است برای آنکه اطلاعات بیشتری از بازی فکری اسم و فامیل کسب نمایید بر روی لینک “ بازی فکری اسم فامیل ” کلیک کنید.

 

5.بازی دوز

بازی دوز یکی از بازی‌های تقریبا قدیمی است که توجه کودکان دیروز و امروز زیادی را به خود جلب کرده است. این بازی دونفره است و کسی برنده بازی خواهد شد که بتواند یک ستون، سطر یا قطر را با مهره‌های خود پر کند.

6.بازی فکری نوستالژیک روپولی؛ تقویت هوش مالی

یکی از بازی های فکری دهه ۶۰، روپولی است. این بازی به‌عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین بازی های فکری تجاری شناخته می‌شود. اگر به خرید، اجاره و فروش مسکن علاقه دارید، می‌توانید بازی روپولی را انجام دهید. هرچقدر تعداد بازیکنان بیشتر باشد، بازی هیجان‌انگیزتر است.

در پایان بازی کسی که تمام پول‌هایش تمام شود، ورشکسته می‌شود. از طرفی بازیکنی که بیشتر از همه پول دارد، برنده بازی است و به‌عنوان بزرگترین تاجر شناخته می‌شود.

۶ مورد از بهترین اسباب بازی های فکری دهه ۶۰

1.بازی منچ

منچ یکی دیگر از بازی های قدیمی ایرانی در خانه است که محبوبیت زیادی در بین بچه‌های دیروز و امروز دارد. در این بازی هر بازیکن چهار مهره دارد و باید تلاش کند تا زودتر از سایر بازیکنان، مهره‌های خود را به ستون آخر برساند. هیجان این بازی زمانی بیشتر می‌شود که شما در خانه‌های پایانی هستید ولی یکهو یکی از بازیکنان مهره شما را می‌زند و باید از اول مهره خود را حرکت دهید و به خانه آخر برسانید.

 

 

بازی های فکری دهه 60

بیشتر بخوانید: بهترین بازی محلی و بومی استان های ایران

2.بازی hand down

بچه‌های دهه ۶۰ در بین موشک و جنگ بزرگ شده‌اند. آن زمان‌ها وقتی پسربچه‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر جمع می‌شدند این بازی را انجام می‌دادند. رفته رفته اسباب بازی فکری دهه ۶۰ هم روانه بازار شد. در این بازی باید هر بازیکن یک کارت بکشد و هر زمان کارت‌هایش جفت و یکسان بود، باید محکم روی دست پلاستیکی جلوی خود بکوبد. این بازی تنها یک بازنده دارد و آن هم کسی نیست جز فردی که دیرتر از سایر بازیکنان این کار را انجام دهد.

3.آتاری تجربه هیجان واقعی

خیلی کم پیش می‌آید دهه شصتی یا هفتادی باشید اما نام بازی آتاری و سگا را نشنیده باشید. نسخه اصلی این بازی در سال ۱۹۸۹ وارد بازار شد و ایده آتاری دستی (بریک‌گیم) از روی بازی تتریس گرفته شده است. از مهم‌ترین مزایای این بازی می‌توان به تنوع زیاد بازی و اندازه متوسط آتاری اشاره کرد.

آتاری یکی از بازی های قدیمی در خانه است که اگر دهه شصتی باشید احتمالا نام بازی کنسول آتاری ۲۶۰۰ را شنیده‌اید، این بازی به‌عنوان اولین بازی کنسول شناخته می‌شود که معمولا دهه شصتی‌ها خاطرات زیادی با آن دارند. حتی اگر می‌خواهید بار دیگر خاطرات خوش کودکی را تجربه کنید، می‌توانید بازی آتاری دستی را از کافه بازار، گوگل‌پلی یا حتی مایکت دانلود کنید.

4.اسباب بازی حلقه و آب

یکی دیگر از اسباب بازی ‌های فکری دهه ۶۰، بازی حلقه و آب است. هدف از انجام این بازی انداختن حلقه‌ها روی نوک هواپیما یا میله‌های درون آب است. شما برای انجام این بازی نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارید.

 

بازی های فکری دهه 60

 

بیشتر بخوانید: بازی با وسایل دور ریختنی در خانه

5.جورچین (بازی چهار خانه)

یکی از اسباب بازی های نوستالژی دهه ۶۰، بازی چهارخانه است. وقتی برای اولین بار نام این بازی را شنیدم، هیچ‌جور نمی‌توانستم تصور کنم که انجام این بازی به چه صورت است، اما با کمی پر‌س‌و‌جو متوجه شدم شما در این بازی باید با دقت خانه‌های عدد را جابه‌جا کنید تا عددها از سمت چپ به ترتیب چیده شوند. بازی جورچین یک بازی محبوب در بین کودکان دهه ۵۰ و ۶۰ بوده است.

6.کارت بازی

یکی دیگر از بازی های نوستالژی دهه ۶۰، کارت بازی فوتبال، ماشین، موتور و هواپیما بود. در این بازی شما تعدادی کارت بازی دارید و باید آن را بین بچه‌ها پخش کنید. برنده بازی کسی می‌شد که بیشترین تعداد کارت بازی را جمع می‌کرد.
در گذشته بچه‌ها در کوچه پس کوچه‌های شهر، بازی یک‌قول و دوقل و تیله بازی را انجام می‌دادند. امروزه شما می‌توانید به کمک «بازی تیله‌های من» و «یک قول من، یک قول تو» خاطرات خوش کودکی را بار دیگر تجربه کنید.

اگر به بازی های فکری کارتی علاقه دارید و به دنبال خرید بازی های کارتی جالب برای دورهمی های خود هستید به شما پیشنهاد میدهیم روی لینک “ بازی فکری کارتی ” کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *