5 ایده از بهترین بازی های قدیمی در خانه

همراه با پیشرفت تکنولوژی، به مرور بازی های قدیمی جای خود را به بازی کامپیوتری و الکترونیکی داده است. تا به حال شده به این فکر کنید که در گذشته، بدون گوشی و بازی های رایانه‌ای، بچه ها چطور با هم بازی می‌کردند و اوقات فراغت خود را چگونه پر می‌کردند؟ امروزه کمتر کسی بازی های قدیمی گذشته را انجام می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم برای یادآوری خاطرات خوب گذشته 5 ایده از بهترین بازی های قدیمی در خانه را به شما معرفی می‌کنیم، تا در مهمانی و جمع های خانوادگی تایمی را برای انجام بازی های قدیمی اختصاص دهید تا حداقل برای چند ساعت از تکنولوژی دور باشید و جمع خانوادگی‌تان را سرگرم و شاد کنید. برخی از این سرگرمی های خانگی شامل: هفت سنگ، بالا بلندی، تیله بازی، یه قل دو قل و … است که در ادامه بازی های قدیمی خانگی بیشتری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 در ادامه با تیم رایاد همراه باشید.

 

بازی های فیزیکی چه تاثیری در سلامت کودکان می‌گذارند؟

بازی باعث رشد کودک از نظر جسمی و تقویت حس پنجگانه او می‌شود، بازی کردن نشانه سلامتی است، به همین دلیل اگر فرزند شما بازی نکند باید به سلامت آن شک کرد و به فکر درمان بود. بسیاری از خانواده ها، بازی کودکان را نوعی سرگرمی می‌دانند و بعضی دیگر، بازی را کاری بیهوده و اتلاف وقت می‌دانند. غافل از اینکه بازی، جنبه‌های آموزشی و سازندگی دارد که به رشد کودک از لحاظ جسمی، ذهنی، روحی، روانی و عاطفی کمک می‌کند، علاوه‌براین می‌تواند اصول اخلاقی و اجتماعی را به خوبی یاد بگیرد.

 

 بازی های قدیمی خانگی

 

 

بازی حس کنجکاوی در کودکان ایجاد کرده و به آنها قدرت ابتکار، روحیه جمع گرایی، برقراری رابطه، مقاومت در برابر مشکلات و پذیرفتن اختلاف نظرها، سلیقه ها و اعتماد به نفس می‌دهد. اگر بچه در خردسالی و کودکی پرجنب و جوش و فعال باشد در بزرگسالی هم از بردباری، خویشتن داری، مقاومت و پایداری خوبی برخوردار خواهد بود، اما به این نکته توجه کنید که بازی فقط مخصوص کودکان نیست، انسان در هر سن و سالی که باشد، نیاز به بازی و سرگرمی دارد و بازی تاریخ تولد و سن نمی‌شناسد.

 

10 ایده از بهترین بازی های قدیمی در خانه

 

در این قسمت قصد داریم 10 مورد از بازی قدیمی خانگی را به شما معرفی کنیم، با ما تا انتها همراه باشید.

1. هفت سنگ

هفت سنگ یک بازی سنتی ایرانی است که به صورت گروهی انجام می‌شود. تعداد بازیکن های این بازی بین 8 تا 16 نفر است که باید به 2 دسته تقسیم شوند، هر گروه یکی از بازیکنان خود را به عنوان سرگروه انتخاب می‌کنند. با توافق دو تیم، یکی از گروه ها در فاصله مشخصی از هفت سنگ قرار می‌گیرد تا توپ را به طرف سنگ‌های چیده شده پرتاب کند.

توپ بازی هفت سنگ باید به اندازه توپ تنیس باشد. هدف گروه این است که تعداد سنگ هایی که بعد از برخورد با توپ می‌ریزد، کم باشد تا بر روی هم گذاشتن آنها راحت‌تر و رسیدن به پیروزی آسان‌تر شود. حالا یک تیم در محل پرتاب و تیم دیگر در پشت سنگ ها قرار می‌گیرند، اگر توپ تیم پرتاب کننده به سنگ برخورد نکند، تیم بعدی شانس خود را امتحان می‌کند.

هنگامی که توپ به هفت سنگ برخورد کرد، بازیکنان تیم پرتاب کننده باید فرار کنند، چون بازیکن های تیم دیگر با پاسکاری و رد و بدل توپ باید آنها را مورد هدف خود قرار دهند. به همین دلیل تیم پرتاب کننده باید در یک موقعیت مناسب به محل هفت سنگ برگردد و سنگ های ریخته شده را دوباره بر روی هم بچیند، البته تیم محافظ باید از این کار جلوگیری کند و تمام افراد تیم حریف را با پرتاب توپ حذف کند.

هر کدام از تیم هایی که به هدف خود برسد، 1 امتیاز دریافت می‌کند، بازی هفت سنگ تا رسیدن به 7 امتیاز ادامه دارد.

 

بیشتر بخوانید: ایده بازی دخترانه در خانه

 

2. تیله بازی

تیله بازی یکی دیگر از بازی‌ های قدیمی است که در میان پسر بچه‌ها طرفدار زیادی دارد. بچه‌ها روی زمین 5 یا 6 تا چاله به پهنای کف دست و عمقی حدود 2 یا 3 بند انگشت با فاصله‌های نیم متری از هم می‌کندند و تیله های شیشه‌ای را دست گرفته و از یک نقطه شروع و به نوبت تلاش می‌کردند.

تا تیله‌ی خود را با قرار دادن در بین نوک انگشت شصت و انگشت وسط به داخل یکی از چاله ها بیندازند، اگر افتاد 1 امتیاز به نفع او و نوبت نفر بعدی است، شخصی که امتیاز آورده در مرحله بعد تیله‌اش را از همان چاله به چاله بعدی با همان روش باید پرت می‌کرد، اگر موفق نمی‌شد تیله همانجا می‌ماند تا دوباره نوبت به او برسد و مجدد تلاش کند. تیله بازی تا زمانیکه یکی از بچه ها زودتر از بقیه همه چاله ها را طی کند، ادامه دارد. این بازی هیجان انگیز با هر تعداد نفر قابل انجام است.

 

البته یکی دیگر از بازی های پرطرفدار بازی با توپ است که شاید بازی با توپ در خانه کمی دردسر ساز باشد اما در مقاله انواع بازی با توپ در خانه تعدادی بازی بی و سر صدا با توپ معرفی شده است.

 

تیله بازی - بازی های قدیمی درخانه

 

3. بالا بلندی

بالا بلندی یکی از سرگرمی های قدیمی است که در فضای باز انجام می‌شود و یک بازی چند نفره است. بازیکنان یک نفر را به عنوان گرگ انتخاب می‌کنند، بقیه بازیکنان هم فرار می‌کنند، گرگ باید به دنبال بچه ها بدود و آنها را بگیرد. گرگ نمی‌تواند بازیکنی را که در یک سکوی بالاتر از زمین ایستاده بگیرد.

کسی که گرگ او را می‌گیرد در مرحله بعد گرگ می‌شود. وقتی گرگ دارد به دنبال کودکی می‌دود، بچه ها می‌خوانند: گرگ بازی تنبلی هرگز مکن/ جان من خود را به گوشه کز مکن. در این بازی بچه‌ها می‌توانند به جای بلندی با گچ یا زغال دایره یا مربع بکشند و درون آن را جای امن بدانند.

 

4. عمو زنجیر باف

عمو زنجیر باف یک بازی پرطرفدار و پرهیجان است که با ایجاد شور و شادی، تقویت عضلات، سرعت و دقت را به بچه‌ها آموزش می‌دهد و در آنها حس مشارکت در کار گروهی را تقویت می‌کند. در این بازی 2 نفر که از لحاظ جسمی بزرگتر هستند، انتخاب می‌شوند. یکی از آنها به عنوان سرگروه و دیگری به عنوان عمو زنجیر باف انتخاب می‌شود.

این دو نفر به زنجیری که سایر بازیکنان با قلاب کردن دست ها با یکدیگر درست کردند، می‌پیوندند و کمانی دایره‌وار تشکیل می‌دهند. حالا سرگروه، از عمو زنجیرباف سوال هایی را به صورت شعر می‌پرسد و اعضای گروه هم همراهی می‌کنند و یک دور بازی را با نوایی واحد به پایان می‌رسانند.

سرگروه برای مطمئن شدن از استحکام زنجیر از بچه ها می‌خواهد تا هر کدام، بازیکن کناری خود را با فشار به سمت خود بکشند تا اینکه زنجیر از یک سمت پاره شود. در آخر به عنوان جریمه 2 بازیکنی که دست هایشان از هم باز شده، تنبیه می‌شوند.

 

عمو زنجیر باف…….! بعله..؟

زنجیر منو بافتی…….؟ بعله…!

پشت کوه انداختی……..؟ بعله…!

بابا اومده……….! چی چی آورده…؟

نخود و کشمش….! بخور و بیا…!

با صدای چی؟؟؟ با صدای گربه…! میو، میو، میو…

 

این مطلب را بخوانید: بازی های پرتحرک در خانه برای کودکان

 

سرگرمی و بازی قدیمی عمو زنجیرباف

 

5. بازی اسم و فامیل

اسم و فامیل یکی دیگر از بازی های قدیمی خانگی است که طرفدار و محبوبیت بالایی در میان خانواده های ایرانی دارد. برای انجام این بازی حداقل به 2 نفر نیاز دارید و هر چه تعداد بازیکن ها بیشتر باشد، بازی جذاب‌تر می‌شود. افرادی در این بازی می‌توانند امتیاز بالایی کسب کنند که سرعت عمل و اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد.

ابتدا یک کاغذ و خودکار به بازیکنان بدهید. یک جدول که شامل: اسم، فامیل، میوه، غذا، ماشین، حیوان، رنگ، اشیا و … بکشید. حالا یکی از بازیکنان یک حرف الفبا را به بقیه اعلام می‌کند و بازی شروع می‌شود. بازی زمانی به اتمام می‌رسد که یکی از بازیکنان استپ بگوید. حالا در این مرحله از بازی زمان شمارش امتیازها است. کسی که بتواند امتیاز بالایی کسب کند و تمام ستون های جدول را پر کند، برنده بازی است.

 

اگر علاقه‌مند به بازی های قدیمی هستید کلیک کنید: بهترین بازی های قدیمی ایرانی

 

حرف آخر

در این مقاله 5  ایده از بهترین بازی های قدیمی در خانه را به شما معرفی کردیم تا بتوانید از آنها در کنار دوستان و خانواده برای به وجود آوردن جمعی شاد و مفرح در میان کودکان و حتی بزرگسالان استفاده کنید و سرگرم باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *