راهکارهایی برای بهتر شدن آموزش مجازی

امروزه تکنولوژی و فناوری بخش جدایی ناپذیری از سیستم آموزشی شده است که دانستن روش بهتر شدن آموزش مجازی کمک بسزایی به معلمان میکند.

معلمان و دانش آموزان سبک جدید تدریس و درس خواندن در فضای مجازی را پذیرفته اند اما این پذیرش به تنهایی دال بر عملکرد خوب و موثر کلاس نخواهد بود. هدف اصلی در آموزش و تحصیل، که ارتقای سطح علمی دانش آموزان می باشد هیچ تغییری نکرده است فقط بستر آموزشی متفاوت شده و دانش آموزان نوع جدیدی از آموزش را تجربه می کنند. لذا معلمان به دنبال راه های بهتر شدن تدریس مجازی هستند تا از این طریق عمکرد خود را بهبود بخشند.

در ادامه قصد داریم به ارائه راهکار هایی برای بهتر شدن آموزش مجازی بپردازیم، با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

اهمیت و ضرورت بهبود آموزش مجازی

 

روش بهتر شدن آموزش مجازی

 

یکی از تصورات رایج در رابطه با کلاس های مجازی موثر نبودن آموزش و یادگیری دانش آموزان در این بستر آموزشی می باشد. کم توجهی به مطالب و بی مسئولیتی دانش آموزان در برابر تکالیف درسی ناشی از عدم اطمینان به آموزش مجازی و نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه می باشد.

با توجه به فراگیری ویروس کرونا در حال حاضر آموزش الکترونیک و مجازی تنها بستر آموزشی این ایام هستند و به تعویق انداختن آموزش کار معقولانه ای نخواهد بود. لذا برگزاری کلاس های مجازی موثر از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

ضمن آنکه دانش آموزان برای یادگیری نیازمند یک محیط فعال و پویا هستند با به کارگیری خلاقیت در تدریس مجازی می توان شرایط را برای یادگیری بهتر دانش آموزان فراهم آورد. بنابرین باید راه های بهتر شدن تدریس مجازی را یافت وآنها را به مرحله ی اجرایی رساند.

7 روش برای بهتر شدن تدریس مجازی

 

روش بهتر شدن آموزش مجازی

 

با به کارگیری استراتژی و تکنیک های نوین می توان عملکرد آموزش مجازی را بهبود بخشید و بازدهی آن را افزایش داد.

بهترین روش برای بهتر شدن آموزش مجازی استفاده درست و بهینه از ابزارهای فناوری در دسترس و ایجاد تعامل با دانش آموزان در فضای مجازی می باشد.

 

 

از جمله ساده ترین راهکار های بهبود آموزش آنلاین که در عین حال بسیار موثر و کارا می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.مشخص کردن برنامه ی آموزشی و تعیین حد و حدود

 

روش بهتر شدن آموزش مجازی

 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب آموزش مجازی 

 

در هر محیط آموزشی مشخص بودن مرزها و برنامه ها بسیار مهم هستند، به ویژه در فضای مجازی که این تصور برای دانش آموزان وجود دارد که هر زمان و در هر ساعت می توانند تکالبف درسی خود را ارائه دهند و یا این انتظار را از معلم دارند که در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی آنها باشد.

از طرفی معلمین نیز باید برنامه درسی مشخص و زمان بندی مناسبی برای ارائه مطالب آموزشی، دریافت تکالیف و برگزاری آزمون داشته باشند. برنامه مشخص شده را نیز در اختیار اولیا و دانش آموزان بگذارند به عنوان مثال روز، ساعت، موضوع درسی و مدت زمان آموزش و فعالیت دانش آموزان را مشخص کنند.
نداشتن برنامه آموزشی و مشخص نکردن مرز و حریم شخصی منجر به بی نظمی و آشفتگی در فرایند تدریس و یادگیری میشود.

این مساله کاملا دو طرفه هست، هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان و اولیای آنها در این زمینه مشکلاتی پیش می آید و منجر به کاهش بازدهی کلاس می شود.

2.تولید محتوای آموزشی جذاب

 

بهتر شدن روش تدریس مجازی

 

ارائه محتوای آموزشی جذاب باعث علاقه مندی دانش آموزان به مطالب درسی و فعالیت بیشتر آنها در فضای آموزش مجازی می شود.

همانطور که در کلاس های حضوری یادگیری دانش آموزان مستلزم به کارگیری مهارت های شنیداری، دیداری و ذهنی می باشد درفضای مجازی نیز این امر اهمیت بسزایی دارد.

لذا معلمان با ارائه مطالب درسی و تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری می توانند توانایی های ذهنی و مهارتهای دانش آموزان را به چالش بکشانند ، به ویژه در تدریس مجازی ریاضی، علوم، فیزیک و دروس دیگر با استفاده از ابزارهای فناوری به تولید محتوای آموزشی خلاقانه بپردازند. محتوای آموزشی در فضای مجازی می تواند به شکل های زیر باشد

  • فیلم آموزشی ضبط شده و تهیه توسط معلم
  • فایل های صوتی
  • فیلم های کوتاه، تصاویر گرافیکی، عکس های اسلایدی
  • فایل های پی دی اف و پاورپوینت

3.استفاده از فیلم ها و نرم افزارهای آموزشی

 

آموزش مجازی

 

به کارگیری نرم افزار ها و فیلم های کمک آموزشی از جمله روش های بهتر شدن تدریس در فضای مجازی می باشند که همگام با آموزش معلم موجب تثبیت و نهادینه شدن مطالب آموزشی میشوند.

فیلم های آموزشی از ابزارهای آموزشی سمعی و بصری قوی هستند که در این شرایط کمک شایانی به معلمان و اولیا در آموزش دانش آموزان می کنند و زمینه را برای یادگیری هرچه بیشتر دانش آموزان فراهم می آورند.

نرم افزار های آموزشی نیز با ایجاد فضای آموزشی پویا و ارائه محتوای آموزشی خلاقانه از جمله ابزار های کمک آموزشی مطرح می باشند به ویژه در مقطع ابتدایی.

در حال حاضر بسیاری از اولیا و معلمان استفاده از نرم افزارهای آموزشی پایه ی ابتدایی را در برنامه آموزشی خود قرار داده اند.

 

استفاده از نرم افزارهای آموزشی برای تدریس مجازی

4.تشکیل گروه های آموزشی کوچک

 

کوچک نگه داشتن اندازه گروه های کلاسی موجب ارزیابی دقیق تر دانش آموزان و کنترل کلاس مجازی می شود .

در گروه های آموزشی کوچک ضمن برقراری ارتباط عمیق تر با دانش آموزان و دریافت بازخور از آنان، معلمین می توانند ارزیابی بهتری از عملکرد دانش آموز داشته و به شناخت دقیق تری از توانایی های دانش آموزان و نقاط ضعف و قوت آنان دست یابند.

5.تعامل معلم با دانش آموزان

 

بهتر شدن آموزش مجازی

 

بیشتر بخوانید: آموزش مجازی چیست؟

 

از زمان های قدیم تعامل از جمله راه های انتقال مفاهیم و مطالب بوده است لذا دانش آموزان برای فراگیری مطالب نیاز به برقراری ارتباط دیداری و شنیداری با معلم و همکلاسی هایشان دارند تا به راحتی بتوانند مطالب آموزشی را درک و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند.

بعضی از دانش آموزان درونگرا هستند و یادگیری مطالب آموزشی از طریق فایل های آموزشی برای آنها کار بسیار آسانی می باشد اما برخی از دانش آموزان برونگرا هستند و یادگیری آنها در گرو حضور فعال انها و تعامل آنها با دیگران می باشد.

برقراری ارتباط با دانش آموزان از طریق تماس تصویری، ویدیو کنفرانس و سایر پلتفرم ها مانند ادوبی کانکت و اسکای روم امکان پذیر می باشد لذا از طریق برقراری ارتباط دیداری و شنیداری معلمان می توانند به رفع اشکال و دوره ی مطالب درسی بپردازند.

6.تقویت ارتباط دانش آموزان با یکدیگر

 

بهتر شدن آموزش مجازی

 

یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش آموزان بتوانند درباره مباحث آموزشی، کار های گروهی و فعالیت های درسی خود به گفت و گو بپردازند.

در این گروه ها دانش آموزان می توانند نظرات و ایده های خود را به اشتراک بگذارند. معلمان می توانند موضوعاتی مرتبط با درس را مشخص کنند و از آنها بخواهند درباره ی موضوع مورد نظر مطالعه داشته باشند و در بازه زمانی مشخص به بحث و گفتمان با یگدیگر بپردازند در این حالت دانش آموزان به صورت غیر مستقیم مطالعاتی با موضوع درس داشته صرفا به خاطر اینکه در گروه حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند نظرات خود را بیان کنند.

این گروه ها می تواند باعث ایجاد رقابت و انگیزه بین دانش آموزان شود در صورتی که فعالیت در این گروه ها و بحث ها با نظارت کامل معلمین صورت گیرد. معلمان برای ایجاد چنین گروه هایی می توانند از پیام رسان های داخلی که شامل موارد زیر می شود استفاده کنند.

7.پرسش و پاسخ و آزمون های آنلاین

 

آموزش مجازی

 

یکی از اهرم های محرک دانش آموزان برای درس خواندن و حضور پویا در فعالیت های کلاسی وجود نمره و امتحان می باشد. متاسفانه تا مادامی که پرسش و پاسخ، امتحان، آزمون و از همه مهم تر نمره ای در کار نباشد، درس خواندنی در کار نیست .

در ابتدای شروع هر دوره ی آموزشی طریقه ی نمره دهی خود را در کلاس مشخص کنید، هدف از اینکار تاکید بر نمره محور بودن نیست اما در نظر نداشتن نمره و امتیاز برای عملکرد دانش آموزان تمامی آموزش را زیر سوال می برد و منجر به نادیده گرفتن درس می شود و از همه مهم تر آموزش بدون بازخور هیچ فایده ای ندارد.

 

در این زمینه معلمان می توانند به پرسش و پاسخ از طریق تماس تصویری بپردازند و یا از برنامه ها و سایت های آزمون ساز آنلاین استفاده کنند علاوه بر این برخی از رسانه های پیام رسان قابلیت طراحی سوالات چند گزینه ای را نیز دارند.

برگزاری آزمون و استفاده از سوالات تستی زمینه را برای رقابت دانش آموزان فراهم میکنند و باعث حضور فعال در کلاس های مجازی می شوند.

 

بهتر شدن آموزش مجازی

 

همینطور برای چالش انگیز کردن فضای آموزشی میتوانید برای فعالیت هایی همچون تولید محتوای بصری، پادکست و پاورپوینت در رابطه با موضوعات درسی مشخص شده، امتیاز و نمره در نظر گرفت.

تمامی موارد گفته شده از جمله روش های بهبود تدریس مجازی بودند که راهکار های ساده و قابل اجرا هستند و هیچ محدودیتی برای انجام دادن آنها وجود ندارد.

قدم اول برای بهبود و بهتر شدن آموزش  مجازی، همگام کردن دانش آموزان با کلاس مجازی می باشد که با به کارگیری موارد گفته شده می توان دانش آموزان را در این مسیر همراه کرد.

 

بیشتر بخوانید: مقایسه آموزش مجازی و حضوری 

11 دیدگاه برای “راهکارهایی برای بهتر شدن آموزش مجازی

  1. سوگند آقابابایی گفته:

    من اسم ما نوشتم چون اینجا نوشته بود نام و بنویس و من مطلب نخونده نامه نوشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *