تاریخچه بردگیم در جهان

تاریخچه بازی فکری از چه تاریخی شروع شده است؟ آیا هزاران سال پیش نیز بازی های فکری وجود داشتند؟ چه نوع بازی‌ها و سرگرمی‌هایی در گذشته برای مردم اختراع شده بود؟  بازی‌های فکری همیشه مورد توجه خانواده‌ها بوده است. آن‌ها تلاش کرده‌اند تا با در کنار هم بودن و انجام بازی‌های فکری جمع و محفل خاصی برای خود ایجاد کنند. بازی‌های فکری را می‌توان در دسته‌های مختلف قرار داد. اگر شما هنوز نمی‌دانید که با چه موضوعی در این مقاله روبه رو هستید به یاد دوران کودکی بازی‌های منچ، دوز، مار پله و … را به یاد آورید. این بازی‌ها توانایی‌های ذهنی را افزایش داده و کمک می‌کند تا شما با ذهن بازتر فعالیت کنید.

در گذشته یعنی حدود 5000 سال قبل بشریت سعی کرد لحظات خود را با بازی اجین کند. از این رو به دنبال ایجاد بازی‌های فکری و تفریحی پرداخت. آیا شما می دانید در این دوران چه نوع بازی‌هایی اختراع شده است؟ ما به این موضوع در ادامه مقاله می‌پردازیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

تاریخچه بازی فکری

 

برای آشنایی با مجموعه ای از بهترین و محبوب ترین بازی های رومیزی بر روی لینک خرید بازی فکری کلیک کنید.

 

آشنایی با تاریخچه بردگیم و انواع آن

بازی های بردگیم و یا همان بازی‌های رومیزی، جز پر طرفدارترین بازی‌ها هستند. سال‌های قبل که بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند به شکل کنونی در اختیار کودکان و بزرگسالان قرار نگرفته بود انواع بازی‌های بردگیم مورد توجه بود. با این حال هنوز هم این بازی‌ها مورد توجه است.قبل از اینکه به معرفی بازی‌های بردگیم و انواع آن بپردازیم به صورت مختصر به تاریخچه و گذشته این بازی‌ها اشاره خواهیم نمود:

تاریخچه بردگیم به سالهای قبل از میلاد بر می‌گردد، به طوری که هم اکنون برخی از بازی‌های امروزی از گذشته بر جای مانده است.  از جمله بازی‌هایی که در گذشته انجام می‌شد می توان بازی تافل، بازی ملاکین، بازی وایکونتاپالی، موریس نه نفره و …  را  نام برد.”

از جمله بازی های فکری که در بین مردم به عنوان بازی بردگیم مورد توجه است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.بازی اسکربل:

این بازی که در حال حاضر بسیار در بین مردم جهان مورد توجه قرار گرفته است دارای کاشی‌هایی می‌باشد که روی آن حروف حک شده است. باید این کاشی‌ها به صورتی در کنار یکدیگر قرار بگیرد که معنای درستی داشته باشد. این بازی قوانین زیادی دارد که شما می‌توانید در هنگام انجام آن، تمام قوانین را مطالعه کرده تا کسی نتواند امتیازات شما را از بین ببرد.

 

اختراع بازی فکری

2.بازی مونوپولی

 این بازی فکری اقتصادی شامل  یک تخته، چند بازیکن، دو دسته کارت و  مقداری پول نقد است. بازی فکری مونوپولی برای اینکه نتیجه مشخصی داشته باشد ساعت‌ها به طول می‌انجامد. ولی برای بازیکنان یک بازی سرگرم کننده محسوب شده و می‌تواند یک بازی فکری خاص از آن نام برد. اگر به تاریخچه بردگیم در جهان نگاهی بیندازیم بازی مونوپولی در گذشته با نام بازی ملاکین (The Landlord’s Game) شناخته و مورد استفاده قرار میگرفت.

 

تاریخچه بردگیم

3.بازی ریسک

این بردگیم جنگی به عنوان یک بازی مشترک در بین کودکان و بزرگسالان شناخته می‌شود. در این بازی سعی می‌شود که از قلمرو و محیط مختص به خود دفاع شود. شما در این بازی باید دفاع کرده تا کسی نتواند وارد حریمتان شود.

برای اینکه در این بازی بتوانید برنده شوید نیازمند داشتن منطق و شانس هستید. در ضمن مدت زمان این بازی تا دفاع کامل و برنده شدن یک نفر از بازیکنان ادامه دارد.

در این زمینه انواع بازی های فکری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از جمله این بازی ها می توان به: ” متحدین و متفقین، سرنخ، کشتی جنگی، پیگیری بی اهمیت و … اشاره نمود.” این بازی ها توسط بزرگسالان و برخی توسط کودکان نیز قابل اجرا است. در ضمن خاص بودن این نوع بازی باعث شده تا افراد زیادی اوقات خود را با این نوع بازی های رومیزی سرگرم کنند.

 

اختراع بازی فکری

 

تاریخچه بردگیم؛ آشنایی با برد گیم های قدیمی 

اختراع بازی فکری از گذشته تا به الان توسط طراحان انجام میگرفته است. اجداد ما در دوران پارینه سنگی که هیچگونه تفریح و سرگرمی در آن زمان وجود نداشته است زیسته اند. در نتیجه این افراد علاقه بسیاری به انجام بردگیم و بازی های فکری داشتند. در اینجا چند نمونه از بردگیم های قدیمی در گذر زمان را برای شما معرفی میکنیم.

1. بازی وایکونتاپالی (Vaikuntapaali)

بازی وایکونتاپالی که با نام لیلا (Leela) هم شناخته میشه در قرن ۱۶ میلادی در هند ساخته شد. در آن زمان‌ از این بازی برای آموزش اخلاق و معنویت در هند استفاده میشد. بازی وایکونتاپالی بعدها به صورت مار و پله در آمد و نسخه‌های بسیاری از اون ساخته شد مخصوصاً در ایران. در بازی اصلی بالا رفتن از نردبان جایزه انجام دادن اعمال نیک بودش و در مقابل، مار و گزیده شدن توسط اون هم نتیجه‌ی اعمال شر چون دزدی و جنایت بود که برای بازیکن گناهکار ضربه‌ی معنوی محسوب میشد.

 

تاریخچه بردگیم

2.بازی تافل (Tafl)

بازی تافل در گذشته بیشتر در بین وایکینگ ها طرفدار و از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. نحوه انجام بازی تافل به این صورت است که یکی از بازیکن ها قصد دارد که شاه خودش را از مرکز صفحه بازی به یک گوشه برساند و بازیکن های دیگر باید سعی کنند تا شاه بازیکن مقابل را دستگیر کنند و مانع از رسیدن مهره به گوشه ها بشوند. می توان گفت بازی تافل شطرنج زمان خودش بوده است.

3.موریس نه نفره (Nine Men’s Morris)

موریس نه نفره را می توان به عنوان یکی از اجداد بازی دوز معرفی کرد. در این بازی مهره ها روی یک صفحه شبکه ای شکل چیده می شوند و بازیکن ها باید مهره هایشان را روی یک خط صاف متشکل از 3 مهره قرار بدهند. زمانی که مهره ها در صفحه قرار گرفتند بازیکنان میتوانند مهره هایشان را یک خانه حرکت دهند تا همان شرایط خط صاف برقرار باشد. هر زمان که بازیکنی یک خط از 3 مهره تشکیل بدهد میتواند مهره بازیکن دیگر را بیرون بزند. بازیکنی که تنها دومهره داشته باشد بازنده بازی خواهد بود.

سادگی این بازی باعث شد که مردم در نقاط مختلف جهان بتوانند به سادگی نسخه‌ی جدیدی را بسازند. بازی موریس نه نفره تاریخچه‌اش به ۱۴۴۰ قبل از میلاد باز میگردد.

حرف آخر

گفتنی‌ها در مورد بازی‌ها بیان شد. حال این شما هستید که باید انتخاب کنید، برای سرگرمی به سراغ گوشی‌های همراه و بازی های رایانه ای بروید و یا اینکه لحظات زیبا و خاصی را با بردگیم ها برای خانواده‌ی خود بسازید.

زندگی ترانه‌ای است از فکر و ذهن و خانواده. برای سرگرمی و در کنار هم ماندن از این بازی‌ها استفاده کنید تا شادتر و زیباتر زندگی نمایید.

 

2 دیدگاه برای “تاریخچه بردگیم در جهان

  1. سپیده محمودی گفته:

    سلام خسته نباشید.
    مطلب خوبی بود. شما برای ثبت بازی فکری هم میتونید راهنمایی کنید؟

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از توجه شما
      خیر متاسفانه در رایطه با ثبت بازی فکری نمی‌تونیم راهنماییتون کنیم.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *