ایده های برگزاری جشن تکلیف مجازی

جشن تکلیف مجازی راه‌حلی نوین و کارآمد برای شرایطی است که امکان برگزاری جشن تکلیف حضوری در مدرسه و خانه وجود ندارد. برگزاری جشن تکلیف در کرونا  تفاوت‌هایی زیادی با جشن‌های پیش از بروز این بیماری دارد چرا که امکان گردهمایی افراد در کنار یکدیگر وجود ندارد. با این حال در پی موفقیت و تاثیرگذاری مثبت تدریس مجازی دروس ابتدایی، تصمیم بر آن شد که این‌گونه جشن‌ها نیز به صورت مجازی برگزار گردد تا کودکانمان از تاثیرات مفید آن مستفیض شوند و اهمیت عمل به دستورات دینی در ذهن فرزندان کم‌رنگ نگردد.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

چگونه جشن تکلیف مجازی برگزار کنیم؟

هنگامی که کودکان به سن شرعی و معینی می‌رسند و اصطلاحا مکلف می‌شوند، بر آنها انجام دادن دستورات پروردگار، عمل به واجبات و دوری از محرمات واجب می‌گردد. در واقع این جشن نوعی سپاسگزاری و ابراز شادی برای سلامتی و نعمت تکلیف برای دختران و پسران است به همین دلیل والدین و مسئولین مدارس سعی می‌کنند با برگزاری جشن تکلیف یا همان جشن عبادت این واقعه را در ذهن آنها مهم جلوه دهند و با دادن کادو جشن تکلیف او را در انجام فرایض الهی یاری رسانند.

بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که با برگزاری جشن تکلیف خانگی، مراسم را به نحوی که دوست دارند برگزار کنند تا اعضای خانواده خود نیز در آن حضور داشته باشند و احساس بهتر و واقعی‌تری از مکلف شدن را به فرد القا کنند. لذا توصیه می‌شود که جشن تکلیف افراد به خصوص دختران در عین سادگی به زیبایی هرچه تمام‌تر برگزار گردد، ضمن آنکه از جشن تکلیف پسران نیز غافل نشوید.

چگونه جشن تکلیف مجازی برگزار کنیم

از آنجا که پس از شیوع بیماری کرونا در دنیا، برگزاری هرگونه جشن و گردهمایی کاری خطرناک و اشتباه است؛ در حال حاضر برگزاری جشن تکلیف به روش‌های پیشین امکان‌پذیر نیست. با این حال با توجه به تاثیرات جشن تکلیف بر روی کودکان نباید این جشن بندگی و عبادت را به تعویق انداخت و یا آن را لغو کرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد جشن تکلیف مجازی بهترین گزینه ممکن است که می‌توان با انجام برخی کارها شکوه و اهمیت آن را از منظر کودکان بیش از پیش کرد.

لذا در این مطلب قصد داریم با ارائه چند ایده به غنی‌تر شدن این جشن کمک کنیم:

1. برگزاری جشن گروهی در فضای مجازی

در حال حاضر در فضای مجازی شرایط متفاوت و متنوعی جهت دورهمی دوستان و همکلاسی‌ها در کنار یکدیگر وجود دارد که می‌توان با مدیریت یکی از مسئولان مدرسه به برگزاری جشن تکلیف مجازی مبادرت کرد.  در این فرصت دوستان امکان تبریک گفتن و شادی کردن در کنار یکدیگر را پیدا می‌کنند. توصیه می‌شود جهت حفظ شادی و جذابیت جشن ایده‌های دیگر مطرح شده در این مطلب را نیز به جشن اضافه کنید.

2. ارسال کادو جشن تکلیف برای دانش‌آموزان

یکی از قسمت‌های فراموش‌نشدنی جشن تکلیف، هدیه آن است که می‌تواند شیرینی جشن را برای کودکان دو چندان کند. هدایایی چون قرآن مجید، چادر جشن تکلیف، سجاده و جانماز زیبا، کتاب‌های مذهبی، روسری و… می‌تواند بهترین انتخاب برای دانش‌آموزان باشد. شما می‌توانید از دانش‌آموزان بخواهید که در هنگام برگزاری جشن تکلیف مجازی از این هدایا استفاده کنند.

کادو جشن تکلیف

نکته مهم: در این خصوص پیشنهاد می‌شود، مقاله ” کادو جشن تکلیف ” را حتما مطالعه کنید، تا ایده‌های بیشتری در این زمینه داشته باشید.

برای خرید بسته جشن تکلیف از همین جا انتخاب کنید.

5%
390,000 تومان410,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان

چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف یاسمین

540,000 تومان
5%

چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف درسا

400,000 تومان420,000 تومان
530,000 تومان
510,000 تومان
5%
360,000 تومان380,000 تومان

3. ارسال پستی لوح تبریک و شادباش

یکی دیگر از ایده‌های جذاب کردن جشن تکلیف مجازی در کرونا ارسال لوح تبریک و شادباش به دانش‌آموزان برای مکلف شدن به انجام فرایض الهی است. زیبایی هرچه بیشتر لوح و کیفیت بالای آن باعث می‌شود که آن را در قسمت مناسبی از اتاق خود قرار دهد و اهمیت دستورات خداوند در ذهن او پررنگ باقی بماند. همچنین نوع دست‌خط نوشته و رنگ و جنس لوح نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا در هنگام انتخاب تمامی ویژگی‌های ظاهری لوح، به سلیقه و روحیات دانش‌آموزان خود توجه داشته باشید و آن را متناسب با سن آنها برگزینید.

در کنار تمامی موارد گفته شده باید در نظر داشته باشید که تنها ظاهر لوح نیست که اهمیت دارد؛ بلکه باید به محتوا و متن داخل لوح نیز توجه داشته باشید. سعی کنید از جملاتی استفاده کنید که فهم آنها از درک دانش‌آموز بیشتر نباشد و بر دل او بنشیند.

اگر جمله و متن زیبایی جهت تبریک جشن تکلیف به ذهن شما نمی‌رسد می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

 سلام
سلام ای فرشتگان زیبای من، سلام ای تندیس‌های طراوت
سلام ای آیه‌های بهار، سلام ای عزیزان دل
سلام ای روشنی‌های چشم، سلام ای آرزوهای شکفته
*جشن پرشکوه عبادت و بندگی خدا بر شما مبارک*

—————–

شکوفه‌های زیبای باغ عبادت!

لباس زیبای تکلیف الهی بر قامتت مبارک باد

و باغ حجابت پر سبزه و گل باد

—————-

 خلعت زیبای تکلیف بر شما خجسته باد، ورود به سن تکلیف و پذیرفتن عبودیت و بندگی پروردگار متعال را بر شما فرزند مومن و متعهد تبریک و تهنیت می‌گوییم. امید است در سایه لطف پروردگار مهربان و پیروی از آنچه به تو واجب کرده به سعادتمندی دنیا و آخرت برسی

—————–

ای ساقه‌های بلوغ، ای پنجره‌های تجلی،
گلستان بی‌نظیر حیاتتان و حضور سبز و استوار
و باغستان بی‌همتایتان با طراوت باد و پر صلابت

——————–

با چادر سفیدش، پروانه پر می‌زند پر، خوشحال می‌نشیند، بر جانماز مادر،
مادر خریده امروز، چادر نماز او را، سجاده‌ای که دارد، گل‌های سرخ و زیبا،
با شمع و دسته‌ای گل، بابا خریده قرآن، بوی گلاب دارد، جلد طلایی آن،
تا آسمان آبی، پروانه می‌پرد شاد، جشن عبادت اوست، به به! مبارکش باد
*جشن زیبای تکلیف بر شما مبارک *
*به امید آن که به یادگار بمانید و به روزگار بپایید*

—————-

شعر های جشن

4. برگزاری مسابقات مختلف

برگزاری یک مسابقه دوستانه که چالش زیادی داشته باشد می‌تواند رنگ و روح بیشتری به جشن تکلیف مچازی در کرونا ببخشد. جایزه این مسابقه نیز می‌تواند یک هدیه مرتبط با جشن تکلیف باشد که به چند نفر از بهترین شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد. از بهترین مسابقاتی که در این جشن می‌توان برگزار کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. مسابقه صوت قرآن
  2. مسابقه روخوانی قرآن‌
  3. حفظ سوره‌های جزء سی‌ام
  4. مسابقه انشا درباره ” از رسیدن به سن تکلیف چه احساسی دارید؟”
  5. تهیه یک کلیپ از روزمرگی‌های یک مومن متدین
  6. مسابقه شعرخوانی
  7. کاردستی درباره نماز
  8. بهترین جواب برای سوال حجاب چیست؟
  9.  مسابقه حفظ قرآن
  10. مسابقه سوالات احکام
  11.  انتخاب زیباترین حجاب
  12.  مسابقه داستان‌نویسی

5. برگزاری جشن تکلیف خانگی و تهیه کلیپ

در جشن تکلیف خانگی مدرسه با خانواده‌های دانش‌آموزان هماهنگ می‌شود تا این جشن به صورت خصوصی و با همراهی اعضای درجه یک خانواده در محیطی امن و خصوصی برگزار شود. ارسال عکس‌های زیبا از این جشن برای مدرسه و تهیه یک کلیپ یادگاری زیبا از دانش‌آموزان می‌تواند هدیه زیبا و به یادماندنی برای هریک از آنها به همراه دوستانشان باشد. در ابتدای این کلیپ می‌توانید صحبت‌های مدیر درباره این جشن و تبریک معلم‌های محبوب دانش‌آموزان را نیز بگنجانید.

تعدادی از عکس های جشن تکلیف خانگی را که توسط کاربران ارسال شده است، را جهت گرفتن ایده به نمایش می گذاریم. لازم به ذکر است که این عزیزان چادر جشن تکلیف خود را از همین سایت تهیه کرده اند.

6. تهیه کلیپ اختصاصی جشن تکلیف از دانش‌آموز

شما می‌توانید علاوه بر تهیه کلیپ عمومی دانش‌آموز که ترکیبی از جشن‌های تکلیف خانگی خود و همکلاسی‌های اوست، به تهیه یک کلیپ اختصاصی از وی نیز اقدام کنید. در این روش بهتر است از والدین دانش‌آموز کمک بگیرید تا از او در موقعیت‌های زیر عکس برداری و فیلم‌برداری کرده و برای شما ارسال کنند تا از آن کلیپ کوتاهی تولید کنید:

  1. قرآن خواندن دانش‌آموز با حجاب کامل
  2. مناجات بر سر سجاده
  3. در هنگام نماز خواندن با چادر نماز و سجاده
  4. خواندن یک شعر زیبا یا انشا درباره نماز و تکلیف با چادر نماز
  5. حجاب و پوشش دانش‌آموز در هنگام بیرون رفتن از خانه
  6. عکس‌هایی از هدایای خانواده در جشن تکلیف به دانش‌آموز
  7. ثبت احساس او به جشن تکلیف و خواندن اولین نماز

جشن تکلیف تلوزیونی

نکته ویژه: اگر شما نیز تجربه برگزاری جشن تکلیف مجازی را دارید، لطفا ایده‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید، تا بقیه خانواده‌ها و معلمان عزیز ایرانی نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

2 دیدگاه برای “ایده های برگزاری جشن تکلیف مجازی

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      باعث خوشحالیه که مطلب ارائه شده برای شما مفید واقع شده.
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *