برگزاری جشن دهه فجر مجازی مدارس

دهه‌ی فجر همیشه از روزهای پرهیاهوی مدارس بوده است ولی امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و برقراری آموزش مجازی، نیازمند ایده‌هایی برای برگزاری دهه فجر مجازی هستیم تا بتوانیم بزرگداشت این ایام را مانند سال‌های پیش، جذاب و پرشور کنیم. بسته به این‌که مدارس در چه مقطعی و دانش‌آموزان در چه سنینی هستند، می‌‌توان ایده‌هایی را به اجرا درآورد تا دانش‌آموزان این دهه را فراموش نکنند.

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

اهمیت برنامه‌های دهه فجر مجازی

انقلاب اسلامی سال 57 با رشادت‌های بی‌نظیر مردم میهن و جان‌فشانی‌های بسیار به ثمر رسید. این انقلاب نه تنها در تاریخ ملت بزرگ ایران سرنوشت‌ساز بود بلکه تأثیراتی انکارناپذیر در گستره‌ی جهانی و سرنوشت سیاسی و اجتماعی سایر ملت‌ها و حکومت‌ها داشت. نسل جدید فرزندان این مرز و بوم باید با ارزش و اهمیت این انقلاب مردمی آشنا شوند تا درک صحیحی از تاریخ کشور خود و شرایط حاکم بر آن داشته باشند.

در سال‌های گذشته با همت مسئولین مدارس به ویژه مربیان پرورشی و تربیتی، مراسم دهه فجر در مدارس با شور و سرزندگی فراوان به اجرا درمی‌آمد و حضور در مدارس، فرصت پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه‌ای را به بچه‌ها و اولیای مدرسه می‌داد. بنابراین تا حد امکان باید تلاش کنیم در فضای آموزشی مجازی هم این دهه با شور هرساله اجرا شود و مجال بروز خلاقیت دانش‌آموزان تا حد امکان فراهم باشد. برای برگزاری دهه فجر مجازی باید دید پلتفرم‌های آموزش مجازی و فضاهایی که در آن اولیای مدرسه با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، چه امکاناتی دارد و با استفاده حداکثری از آن امکانات، برنامه ‌های دهه فجر مجازی را برگزار نمود.

 

برگزاری دهه فجر مجازی

 ایده های برگزاری دهه فجر مجازی

 

ایده‌ها برای برگزاری یک مراسم شاد و عالی مجازی فراوان است اما هر مدرسه باید امکانات و بودجه‌ی خود را برای این موضوع بسنجد. ما ایده‌هایی کلی ارائه می‌دهیم؛ شاید با دیدن هریک ایده‌هایی تازه به ذهن مخاطبان گرامی برسد که بتوان آن‌ها را در دهه فجر مجازی اجرا نمود.

 تبریک‌های مجازی

می‌گویند بزرگ‌ترها باید در هر کاری پیش‌قدم باشند تا کوچک‌ترها یاد بگیرند! در برگزاری مراسم دهه فجر مجازی جا دارد تمامی اولیای مدرسه از مدیر و معاونین تا آموزگاران هریک به نوبه‌ی خود با یک پیام (ترجیحا تصویری و ویدئویی) فرا رسیدن دهه فجر را به دانش‌آموزان، همکاران و خانواده‌ها تبریک بگویند. این پیام بهتر است کوتاه و همراه با جملاتی محبت‌آمیز و دوستانه خطاب به بینندگان خصوصا دانش‌آموزان باشد.

 

تبریک مجازی دهه فجر

 بیان خاطره و داستان

اولیای مدرسه می‌توانند در پیام‌های صوتی، تصویری یا متنی، داستان‌ها و خاطراتی واقعی را که مربوط به دوران انقلاب یا برگزاری مراسم دهه فجر در سال‌های بعد از انقلاب (مثلا سال‌های دانش‌آموزی خودشان) باشد، برای دانش‌آموزان تعریف کنند و از دانش‌آموزان نیز بخواهند خاطراتی را از والدین یا بزرگ‌ترهای فامیل خود در این باره ضبط و ارسال کنند یا به قلم خودشان بنویسند. در ضبط فایل‌های صوتی و تصویری بهتر است حضور دانش‌آموز معلوم باشد و حتی سوالاتی توسط خود او از روایت‌کننده پرسیده شود. می‌توان برای روایت‌ها و مصاحبه‌های بهتر، رای‌گیری و جوایزی تعیین کرد.

 فایل‌های موسیقی انقلابی و ساخت کلیپ

در شرایط آموزش حضوری معمولا موسیقی‌های انقلابی در فرصت‌های مختلف (مثلا هنگام مراسم صبح‌گاه یا زنگ‌های تفریح) و روز 21 بهمن در فضای مدرسه پخش می‌شد تا حال و هوای روزهای انقلاب را برای بچه‌ها زنده کند. برای برگزاری دهه فجر مجازی می‌توان این موسیقی‌ها را روی تصاویری تاریخی از انقلاب یا تصاویری از تزئینات فضای مدرسه میکس و منتشر کرد.

 

محتوای دهه فجر مجازی

 

 سرود و نمایش مجازی

اگر پلتفرمی برای ارتباط هم‌زمان گروهی از دانش‌آموزان وجود داشته باشد که مدرسه بتواند از آن استفاده کند، می‌توان برنامه‌های سرود و نمایش مجازی را اجرا کرد. از آنجا که امکان تمرین سرود به صورت گروهی محدود است، باید چاره‌هایی اندیشید که اجراکنندگان تسلط کافی بر آن داشته باشند. همچنین نمایش می‌تواند به صورت نمایش‌نامه‌خوانی در چنین فضایی اجرا شود که به‌نوبه‌ی خود تجربه‌ی فرهنگی-هنری ارزشمندی است.

برگزاری مسابقه برای دهه فجر مجازی

در سال‌های پیش انواع مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی به مناسبت ایام دهه فجر در فضای مدارس برگزار می‌شد. این اقدامات را می‌توان تا جایی که پلتفرم‌های آموزش مجازی امکان بدهند، به صورت مجازی برگزار کرد و با در نظر گرفتن جوایز جذاب و مشارکت جستن از دانش‌آموزان در فرایند رای‌دهی و تعیین برندگان، شور و هیجان آن را بالا برد. خلاصه باید کاری کرد بچه‌‌ها خودشان بیشتر از اولیای مدارس، پیگیر برگزاری برنامه‌ها و مسابقات دهه فجر مجازی باشند. 

 

 مسابقات فرهنگی

فعالیت‌های زیادی را می‌توان در این حوزه به صورت مجازی انجام داد که انشا، داستان‌نویسی، نقاشی و کاردستی از مهم‌ترین آن‌هاست. می‌توانید با تعیین موضوعاتی مرتبط با دهه فجر یا موضوعات آزاد، از دانش‌آموزان بخواهید در هر رشته‌ای که به آن علاقه‌مندند، آثاری ارسال کنند. سپس آثار به داوری گذاشته می‌شود و جوایزی به برندگان تعلق می‌گیرد.

 

نقاشی دهه فجر

 مسابقات ورزشی

در شرایط غیرحضوری شاید برگزاری رقابت‌های ورزشی به شیوه‌ی سال‌های قبل امکان‌پذیر نباشد اما می‌توان با سنجش آمادگی جسمانی هر دانش‌آموز به صورت فردی (که می‌تواند به صورت فیلم انجام حرکات توسط دانش‌آموز ارسال شود) و مقایسه‌ی عملکرد دانش‌آموزان با یکدیگر، رقابت را برقرار کرد.

 مسابقات علمی

دانش‌آموزان در هنگامه‌ی دهه‌ی فجر، نیمی از سال تحصیلی خود را گذرانده‌اند و قطعا از آنان انتظار می‌رود آمادگی خوبی در دروس به دست آورده باشند. می‌‌توانید یک آزمون داخلی ترتیب دهید که بچه‌های علاقه‌مند در هر مقطع در آن به رقابت بپردازند. همچنین می‌توانید این آزمون را به مدرسه‌ی خود محدود نکنید و با مشارکت سایر مدارس منطقه‌ی خود و مناطق دیگر، رقابت جذاب‌تری ایجاد کنید.

 مسابقات کتاب‌خوانی

برای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با انقلاب، وقایع و شخصیت‌های آن می‌توان مسابقات کتاب‌خوانی برگزار کرد. فایل الکترونیکی کتاب‌ها می‌تواند در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد یا نسخه‌ی ورقی به صورت پستی برایشان فرستاده شود.

 

معرفی کتاب به مناسبت دهه فجر

جوایز دهه فجر مجازی

بسته به این‌که مدرسه چه بودجه و امکاناتی در اختیار دارد، می‌توان جوایز جذاب و هیجان‌انگیزی تعیین کرد که بچه‌ها را به شرکت در برنامه‌ها و مسابقات دهه فجر مجازی مشتاق کند. در تعیین نوع جوایز باید به ارزش فرهنگی و معنوی آن بیشتر توجه شود و همچنین سن و علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان در نظر گرفته شود. به صلاح‌دید اولیای مدرسه و والدین دانش‌آموزان می‌توان برای مثال حجم اینترنت یا امکانات و وسایل دیگری که برای آموزش مجازی مفید باشد، به عنوان پاداش درنظر گرفت. همچنین می‌توان جوایز را به صورت پستی به منزل دانش‌آموزان ارسال نمود.

 

این ایده‌ها برای برگزاری یک دهه فجر مجازی پرشور قابل اجراست. شما نیز می‌توانید ایده‌هایی که در مدرسه خود اجرا کرده‌اید یا در نظر دارید، با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

21 دیدگاه برای “برگزاری جشن دهه فجر مجازی مدارس

  1. سمیرا فخیمی گفته:

    با سلام و احترام
    ایده های جالبی بودند. منتها کمی همت والدین رو هم میطلبه بخصوص برای دانش |آموزان پایه ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *