چگونه کلاس قرآن را جذاب کنیم ؟

خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی با توجه به تحول روش های آموزش در عصر کنونی نقش بسیار مهمی در یادگیری دانش آموزان و افزایش درک آنان از مفاهیم قرآنی دارد. تدریس خلاقانه قرآن نیازمند آگاهی و اطلاعات به روز معلمان گرامی می باشد تا بتوانند با ارائه ایده های خلاق در آموزش قرآن دانش آموزان خود را در این مسیرهمراهی کنند و با برپایی یک کلاس قرآن جذاب وظیفه خود را در تعلیم اصولی این کتاب آسمانی به بهترین شکل ممکن انجام دهند. خلاقیت تدریس قرآن با روشهای گوناگونی امکان پذیراست که البته دقت و حوصله معلمان عزیز را نیز می طلبد.
با پیشنهادها و ایده های خلاق در آموزش قرآن که در ادامه مطلب آمده است می توانید کلاس قرآن را به محیطی جذاب برای دانش آموزان با هدف انس آنان با کلام الله تبدیل کنید.

 

ایده های خلاق تدریس قرآن

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

اهمیت خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی

معلمان کلاس های قرآن برای داشتن خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی باید بدانند که تنها توجه به محتوا و نوع مطالب آموزشی و اکتفا کردن به روش های تئوری آموزش قرآن، روش خوبی برای اداره و پیشبرد کلاس قرآن نیست. برای جلب توجه دانش آموزان باید از روش های نوآورانه و ایده های خلاق در آموزش قرآن استفاده کرد.

یادگیری قرآن باید بر اساس رغبت و علاقه دانش آموزان و نیاز آنان تنظیم شود تا بتواند کارکردهای آموزشی خود را داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل برای داشتن کلاس قرآن جذاب استفاده از روش های متنوعی مانند قصه گویی، توصیف و تفسیر، تشبیه، شعر خوانی، درست کردن کاردستی، نقاشی و غیره است.

معلمان باید موقعیت مناسبی برای یادگیری دانش آموزان باهدف تدریس خلاقانه قرآن فراهم کنند. این موضوعی کاملا جدا از تربیت خود دانش آموز است که در واقع وظیفه اصلی معلم هم نیست. در این صورت معلمان بهتر می‌توانند بر روی ایجاد موقعیت های مناسب برای یادگیری بهتر دانش آموزان و خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی تمرکز کنند. اگر معلمان خودشان دارای ذوق و شوق کافی برای آموزش و خواندن قرآن داشته باشد مطمئناً این احساس از صمیم قلب به دانش‌آموزان نیز منتقل می شود.

 

ایده های خلاق در آموزش قرآن

برای دستیابی به خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی تنها به روش های تئوری اکتفا نکنید. با به کارگیری لوازم و ابزار متنوع بازدهی یادگیری دانش آموزان را بالا ببرید. توجه داشته باشید که مفاهیم قرآنی و سطح کلاس را با توجه به توان یادگیری دانش آموزان تنظیم کنید. تفکیک سنی مخاطبان بر اساس سطح علمی و آگاهی آنان از محتوا های قرآنی به یادگیری موثر آنان کمک زیادی می‌کند.

در ادامه مطلب روشهایی برای خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی و برپایی یک کلاس قرآن جذاب ارائه شده است.

 

انگیزه، جذابیت و شادی در کلاس قرآن

  • مسابقه های مختلفی برای تلاوت روزانه قرآن برگزار کنید و برای هر مسابقه امتیاز خاص یا جایزه معنوی و مادی کوچکی اختصاص دهید. برای خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی در چگونگی برپایی مسابقات با همکاران خود مشورت کنید.
  • بیان لطیفه ها، حکایات شیرین، داستان های سرگرم کننده در انس دائمی کودکان با قرآن کریم نقش مهمی دارد.
  • از جمله های ادبی، احادیث و اشعار برای تشویق و ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای انس بیشتر با قرآن و خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی استفاده کنید.
  • طرح معماهای قرآنی، کشیدن اشکال مرتبط با موضوع، رسم جدول با محوریت پیام های سوره قرآن از عوامل مهم در تدریس خلاقانه قرآن است که به جذابیت کلاس قرآن می افزاید.
  • بیان قصه های قرانی در قالب نمایشی که ایفای نقش های آن را دانش آموزان برعهده دارند بسیار در جذاب کردن کلاس تاثیر گذار است و جز ایده های خلاق در آموزش قرآن به شمار می رود.
  • دانش آموزان برای پیام های قرآنی داستان های کوتاه و جذاب بنویسند.

خلاقیت در تدریس قرآن

استفاده از ابزارهای صوتی و تصویری در آموزش قرآن

  • پخش انیمشن های مربوط به داستان‌های قرآنی متناسب با محتوای هر درس
  • بیشتر وقت کلاس را به خواندن قرآن به وسیله ابزارهایی مانند پخش صوت زیبا اختصاص دهید.
  • فایل های صوتی قرائت آیات قرآن را در اختیار دانش آموزان قرار دهید تا علاوه بر کلاس در منزل نیز تمرین کنند و بتوانند صوت خود را بهتر کنند.
  • نرم افزار های آموزش قرآن زیادی در حال حاضر در بازار موجود است که از محیط های جذاب کودکانه ای بر اساس پایه سنی تفکیک شده برخوردار هستند. یکی از ایده های خلاق در آموزش قرآن شناسایی این برنامه ها ست. این نرم افزارها را بر روی گوشی یا تبلت دانش آموزان نصب کنید و آن را تشویق کنید که از این برنامه ها برای یادگیری بهتر قرآن استفاده کنند که بهترین روش برای آموزش تصویری قرآن برای کودکان است.
  • پخش صوت آیات قرآن با فیلم، نوار یا سی دی که توسط قاریان کودک و نوجوان جهان اجرا شده است برای کودکان جذابیت دارد.
  • داستان های قرآنی را به شیوه های متنوع مانند استفاده از فناوری های جدید و رسانه های مختلف در کلاس ارائه دهید.

 

دست ورزی و کاردستی های قرآنی

  • تدریس خلاقانه قرآن شامل دیوار نویسی، تراکت، پارچه نویسی و ایجاد فضای قرآنی در کلاس نیز می شود. این روش در ترغیب دانش آموزان برای یادگیری قرآن تاثیر زیادی دارد.
  •  واژه های قرآنی را در کارت های رنگی به همراه معانی آن تهیه کنید. تا دانش آموزان بتوانند با ارتباط واژه های هم معنی درک بهتری از آیات قرآن داشته باشد.
  • پرکاربردترین واژه های قرآنی را بر روی کاغذهای رنگی بنویسید و مانند آویزهای تزیینی در قسمت های مختلف کلاس وصل کنید.
  • برای خلاقیت تدریس قرآن هر کدام از پیام های قرآنی تصویر سازی مناسب و متناسب با سن دانش آموزان ارائه دهید. از دانش آموزان بخواهید درباره آیات قرآنی که یاد گرفته‌اند ضرب المثل یا اشعار مناسبی پیدا کنند و آن را نقاشی بکشند، یا به صورت کتاب مصور در آورند و یا در حضور سایر دانش‌آموزان این اشعار را بازگو کنند.

 

تدریس خلاقانه قرآن

بیشتر بخوانید: بهترین روش آموزش روخوانی قرآن

ایجاد فضای تعاملی و مشارکتی در کلاس قرآن

  •  از دانش آموزان بخواهید در معنی پیام های قرانی فکر کنند و نظرات خود را بگویند.
  • پیام های قرآنی و آیات مشهور را در کلاس عنوان کنید و از دانش‌آموزان بخواهید آن را حفظ کنند.
  • دانش آموزان می توانند با هم به صورت گروهی هر بار آیاتی از قرآن را با صوت زیبا در کلاس تلاوت کنند.
  • بین دانش آموزان رقابت ایجاد کنید. به عنوان مثال از آنان بخواهید آیه ای را با یک نفس یا با یک صوت زیبا بخوانند. برای افزایش هیجان و کلاس قرآن جذاب بهتر است به جای معلمان، دانش آموزان وظیفه داوری رقابت میان سایر همکلاسی های خود را به عهده بگیرد.
  • موضوع انشا کلاس را به پیام های قرآنی اختصاص دهید.
  • از دانش آموزانی که در زمینه حفظ و تلاوت قرآن فعال هستند تجلیل کنید.
  • قبل از اینکه از دانش آموزان بخواهید آیات قرآنی را بخوانند فرصت کافی برای پیش خوانی آیات را به آنان بدهید تا دچار استرس نشوند.
  • برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان ذهن آن را به وسیله پرسیدن سوال درگیر کنید. گذاشتن علامت سوال در ذهن دانش آموزان یکی از ابزار های ایجاد انگیزه برای یادگیری قرآن است.
  • سعی کنید برای داشتن کلاس قرآن جذاب تمام دانش آموزان را در کلاس قرآن درگیر کنید به طوری که همه بتوانند در کلاس فعال باشند.
  • کلاس های قران را به سمتی پیش ببرید که موضوع محور باشد.
  •  خواندن آهنگین آیات قرآن توسط معلم یا استاد برای دانش آموزان حس و حال خوبی ایجاد می کند. از دانش آموزان بخواهید در خانه آیات قرآن را با صوت بخوانند و صدای ضبط شده خود را به کلاس بیاورند. پخش صوت صدای دانش آموز در حضور سایردانش آموزان اعتمادبه نفس آنان را براییادگیری بهتر قرآن افزایش می دهد.

 

نکته پایانی

تفاوت های فردی و استعداد دانش آموزان را هنگام آموزش قرآن و بکارگیری خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی در نظر داشته باشید. ممکن است برخی از دانش آموزان علاقه کمتر یا بیشتری به یادگیری داشته باشد. بنابراین در آموزش قرآن هیچ وقت عجله نکنید. برای جلوگیری از زدگی و خستگی دانش آموزان از کلاس، حتما اول روخوانی دانش آموزان را تقویت کنید. بعد از روخوانی می توانید مهارت روان خوانی را نیز در آنان افزایش دهید و در نهایت بر روی فصیح خوانی آنان کار کنید.

5 دیدگاه برای “چگونه کلاس قرآن را جذاب کنیم ؟

  1. ناشناس گفته:

    اینکه نوشتید تربیت دانش آموز وظیفه اصلی معلم نیست خیلی حرف عجیبیه!
    پس وظیفه اصلی معلم چیه؟!
    فقط ایجاد موقعیت یادگیری؟

    • حسن گفته:

      وظیفه اصلی تربیت برعهده خانواده و والدین هست . بقیه همراه و مکمل هستند . پس هردو اینها وظیفشون تربیت دانش آموز هست اما یکی اصل و دیگری مکمل .

  2. زینب گفته:

    سلام ممنون از مطالبتون ، جای مثال های کاربردی مثل بازی پیشنهادی، داستان نمایش، مثال هایی از دیوار نویسی در متن خالی بود و اگر بود عالی تر میشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *