خودآموزی با استفاده از نرم افزارهای کمک درسی

در گذشته تدریس به روش سنتی انجام می شد، برنامه های درسی توسط معلم تنظیم شده و در مدت زمان مشخصی در کلاس به دانش آموزان آموزش داده میشدند. موضوعات آموزشی مبتنی بر کتاب های درسی و محتویات آن ها بود و برای تمامی دانش آموزان آن رده به صورت یکسان آموزش داده می شدند، سپس تکالیفی در رابطه با محتویات تدریس شده به منظور کسب نمره و سنجش میزان یادگیری به دانش آموزان داده میشد.

 

نرم افزار های آموزشی

 

در این روش احتمال یادگیری دانش آموزان بسیار پایین بود به خصوص در دروسی مانند ریاضی. با پیشرفت تکنولوژی و ورود کامپیوترها، لپ تاپ ها و سپس تلفن های هوشمند به عرصه ی آموزش، نرم افزارهای مولتی مدیا پا به این عرصه نهادند و با جذابیت های صوتی و بصری از طریق تحریک خلاقیت توانستند سهم بالایی در میزان یادگیری دانش آموزان داشته باشند.

نرم افزار کمک درسی اهرمی برای یادگیری

تاریخچه ی استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری به 40 سال پیش زمانیکه محققین آمریکایی سعی در تولید داده های شبیه سازی شده با استفاده از رایانه های آنالوگ را داشتند بر میگردد. هدف اصلی نرم افزارهای کمک درسی خود آموزی و بهبود سیستم آموزش و پرورش در موسسات آموزشی و مدارس بوده و تحت سیستم عامل های موبایلی و کامپیوتری می باشند.
امروزه استفاده از این نرم افزارها به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در واقع مکمل کلاس های آموزشی به شمار می روند. استفاده از این نرم افزارها بسیار آسان بوده و هر فردی می تواند از آن ها استفاده کند.

 

نرم افزار کمک درسی

 

از سوی دیگر برخی افراد فرصت رفتن به کلاس های آموزشی را نداشته و یا توانایی پرداخت هزینه های گزاف برخی از کلاس های آموزشی را ندارند، بنابراین از این نرم افزارها برای خودآموزی استفاده می کنند که نتایج مطلوبی نیز داشته است. امروزه این نرم افزارها بسیار جامع و پیشرفته شده و در تمامی مقاطع تحصیلی به عنوان اهرمی برای یادگیری دانش آموزان محسوب می شوند.

خصوصیات نرم افزارهای کمک درسی

نرم افزارهای کمک درسی به دو دسته تقسیم می شوند: دسته ی اول فیلم های آموزشی و دسته ی دوم نرم افزارهای شبیه سازی شده هستند. مهمترین ویژگی یک نرم افزار کمک درسی پوشش دادن کلیه ی سطوح از مبتدی تا پیشرفته می باشد. ویژگی دیگر استاندارد بودن این نرم افزارهاست که در هنگام خرید باید حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

نرم افزارهای کمک درسی دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر یادگیری مستقیم یعنی مفاهیم درسی و یادگیری غیر مستقیم یعنی بازی و سرگرمی است اما در مورد نرم افزارهای مربوط به دروس دبیرستان قضیه کاملا متفاوت است. استفاده ی صحیح از نرم افزارهای کمک درسی باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان شده و علاقه ی آن ها به یادگیری را افزایش می دهد.

نرم افزارهای صوتی و تصویری نسبت به انواع تک رسانه ای تاثیر بیشتری دارند. تمامی مراکز ارائه دهنده ی این نرم افزارها دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش بوده و مبتنی بر استانداردهای این وزارتخانه کار می کنند. همانطور که گفته شد این نرم افزارها در یادگیری دروس برای دانش آموزان نقش بسزایی دارند و مکملی در فرآیند یادگیری دروس محسوب می شوند.

نرم افزارها و فیلم های آموزشی موجود در بازار

در ایران اکثر نرم افزارهای کمک آموزشی برای مقطع دبستان و دوره اول مقطع دبیرستان گردآوری شده‌اند. تعدادی از بهترین نرم افزارها عبارتند از:

1.نرم افزارهای میشا و کوشا و فاز تازه

 

نرم افزار میشا و کوشا

 

2. کیف الکترونیکی آریا

3. سی دی های آموزشی رهپویان دانش و اندیشه

4. فیلم های آموزشی علوم فندق و اپلیکیشن فندق

5. نرم افزار مداد

6. فیلم های آموزشی مدرسه من

7. اپلیکیشن یاردبستان

 

 

 

مزایای استفاده از نرم افزارهای کمک آموزشی

  • بالا بردن سطح تعامل با درگیر کردن کاربر با محتوای چند رسانه ای
  • با ویژگی های صوتی و بصری مانند گرافیک، فیلم و عکس باعث جذاب تر شدن محیط یادگیری شده و فرد را درگیر می کنند.
  •  صرفه جویی در وقت و هزینه نسبت به کلاس های آموزشی
  •  امکان مرور دروس در هر زمان و به دفعات
  •  افزایش بهره وری
  •  عدالت آموزشی و بهره مندی تمامی دانش آموزان از روش های تدریس استاندارد

 

نرم افزار های کمک درسی

سخن آخر

انتخاب نوع نرم افزارهای کمک درسی باید متناسب با علایق و سطح تحصیلی هر فرد باشد به عنوان مثال نرم افزار کمک درسی دانش آموزی که به موسیقی علاقه داشته و به کمک موسیقی توانایی درک بهتر و یادگیری بیشتر دروس را دارد با نرم افزار آموزشی دانش آموز علاقه مند به نقاشی متفاوت خواهد بود.
تنوع این نرم افزارها به اندازه ایست که پاسخگوی نیازهای اکثر دانش آموزان می باشد و هر فرد متناسب با علایق و نیازهای خود نرم افزار مناسب خود را انتخاب خواهد کرد.

 

برای خرید نرم افزارها و فیلم های کمک آموزشی مناسب میتوانید به سایت رایاد مراجعه کنید و محصول خود را با بیشترین تخفیف خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان خرید