روش های خوش خط شدن دانش آموزان

خوش خطی بیشتر از آن که هنری ذاتی باشد، اکتسابی است؛ ولی همه این را نمی‌دانند. خیلی از افراد خط بد فرزند خود را با همین نگرش توجیه می‌کنند؛ بدون اینکه قدمی برای اصلاح و بهبود آن بردارند. راه انتخابی آن‌ها بسیار ساده است! بجای پیدا کردن راه‌حل، همه‌چیز را با یک جمله کلیشه‌ای که ” این ویژگی را از من یا همسرم به ارث برده است” تمام می‌کنند. بگذارید یک واقعیت را با شما در میان بگذاریم. خوبی یا بدی خط فرزند شما تحت تأثیر عوامل مختلفی شکل گرفته است. با تغییر این عوامل می‌توانید خط فرزندتان را بهتر کنید تا کمتر در دوران دانش‌آموزی دچار مشکل شود. در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های خوش خط شدن دانش آموزان را با شما در میان بگذاریم.

 

پس این مقاله را از دست ندهید و در ادامه با رایاد همراه  باشید. 

روش های خوش خط شدن کودکان

 

عوامل مؤثر در خوش خطی کودکان

 

از بهترین روش های خوش خط شدن دانش آموزان این است که اطلاعات خودمان را درباره عواملی که روی خط او تأثیر می‌گذارند بالا ببریم. شناخت این عوامل راه را برای کمک به کودک باز می‌کند. این عوامل عبارت‌اند از:

 

 خط اشخاصی که الگوی کودک به حساب می‌آیند

کودکان در نوشتن الگو می‌گیرند. این مسئله احتمالاً در رابطه با کودک شما هم صدق می‎کند. او از سایر اعضای خانواده خود الگو می‌پذیرد و شاید به همین خاطر است که طرز نوشتنش مثل شما است! خوش خط یا بدخط. 

 

 تجربیات کودک از زندگی

میزان رفاه و آرامش زندگی تمام جانبه کودک شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بعید است کسی که آرامش درونی نداشته باشد بتواند از عهده‌ی کار ظریفی مثل نوشتن به خوبی بربیاید. مشاهده شده که کودکانی که رفاه روانی بیشتری دارند نسبت به کودکانی که از این لحاظ در رفاه نیستند خوش خط تر هستند.

 

 شخصیت کودک

شخصیت کودک که ممکن است ذاتی باشد یا تحت تأثیر تجربیات کودک از زندگی ایجاد شده باشند روی خط کودک تأثیر مستقیم دارد. یک دانش‌آموز با اعتماد به نفس بالا خط درشتی دارد و برعکس خط دانش‌آموزی با اعتماد به نفس کمتر به سختی خوانده می‌شود. کودکان منظم دقت بیشتری در نوشتن دارند و سعی می‌کنند در طول نوشتن از یک قانون خاص پیروی کنند. در مقابل خط یک کودک بی‌نظم ممکن است آشفته و اندکی هم ناقص باشد. 

 

توانایی‌های جسمی و ذهنی

عوامل مختلفی نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان عوامل ارثی یاد کرد. ساختار استخوانی انگشت‌های دست که بر نحوه گرفتن قلم مؤثرند، هماهنگی بین چشم‌ها با دست و حتی توانایی ذهنی برای تقلید از یک دست خط از جمله چیزهایی هستند که تا حدی می‌توانند ارثی باشند. 

 

آموزش

آخرین و مهم‌ترین عامل آموزش است. کودکی که به خوبی و اصولی آموزش دیده باشد و روش آموزشی درستی برای او بکار گرفته شده باشد به راحتی می‌تواند از نعمت داشتن دست خط زیبا بهره‌مند شود. دانش‌آموزان کلاسی که به درستی آموزش‌ دیده‌اند معمولاً همگی نسبت به دانش‌آموزان کلاس دیگری که بر آموزش خط آن‌ها تمرکزی نبوده است بهتر عمل می‌کنند. 

 

بیشتر بخوانید: آموزش خط تحریری به کودکان 

 

تمرین خوش خطی

 

راهکارهایی برای خوش خطی دانش آموزان

این راه ها عبارتند از:

 

1. الگوی خوبی باشید

اگر به عنوان الگوی او، خط بدی دارید از خودتان شروع کنید. باید خط خود را اصلاح کنید. یا  اینکه توجهش را به سمت خط کسانی که زیبا می‌نویسند هدایت کنید! خیلی ساده و بدون هیچ توضیحی.

تنها با دیالوگی شبیه به این: ” عمویت خط بسیار زیبایی دارد و من خط او را خیلی دوست دارم. همیشه دوست داشتم مثل او بنویسم.” علاقه او به شما باعث می‌شود تا به علاقه‌مندی‌های شما نیز توجه نشان بدهد.

 

2. ایجاد اعتماد به نفس در کودک

اعتماد به نفس او را بالا ببرید. هر چقدر که اعتماد به نفس بالاتری داشته باشد بهتر می‌تواند توانایی‌های خود را به کار بگیرد. از او بخواهید یک بیت شعر را با خطی زیبا روی کاغذی زیبا و تمیز بنویسد. به او نشان دهید که بسیار خوب عمل کرده؛ حتی اگر چندان هم خوب عمل نکرده است. این کاغذ را روی یخچال یا بالای میز کار خود بچسبانید. با این کار او بااعتمادبه‌نفس‌تر می‌شود.

 

3. شروع خوب را جدی بگیرید

بهترین زمان برای خوش خط نوشتن کودکان در همان ابتدای یادگیری حروف الفبای فارسی می‌باشد. تمرین خوش خطی کلاس اولی ها را جدی بگیرید. معلم این مقطع باید بتواند به خوبی خط زیبا را به او آموزش بدهد. آموزش‌های خط در این مقطع پایه و اساس خط کودک در آینده را شکل می‌دهد. جهت صحیح حرکت دست و رسم الخط اصولی حروف زمینه ساز خوش خط بودن دانش آموزان می‌باشد.

 

4. تقویت مهارت دست ورزی

دست ورزی یعنی استفاده درست از عضلات دست. این مهارت در همه‌ی کودکانی که از سلامت کافی برخوردارند وجود دارد. اما میزان آن متفاوت است. ممکن است کودک شما مهارت دست ورزی ضعیف، متوسط یا خیلی خوبی داشته باشد. در هر سه شرایط می‌توانید با استفاده از تمرین‌های مناسب این مهارت را در آن‌ها تقویت کنید و آن را تا سطح خیلی عالی پیش ببرید. هر چقدر که این مهارت در کودک شما بیشتر باشد خوش‌خط‌تر خواهد شد. تمرین‌هایی مثل خمیر بازی، بازی با اسلایم، نرمش و ورزش انگشتان دست و … از مهم‌ترین روش‌های دست ورزی هستند و مناسب ترین تمرین خوش خطی کلاس اولی ها به حساب می‌آیند. 

 

 دست ورزی - روش خوش خط شدن

 

6. از قلم و کاغذ استاندارد استفاده کنید

قلم و کاغذ تاثیر بسیاری بر زیبا نوشتن دارند. مخصوصا در ابتدای کار که خوشنویسی برای کودک کاری سخت به نظر می‌رسد، در انتخاب قلم و کاغذ دقت کافی داشته باشید. به طور معمول مداد مشکی نوک تیز بهترین قلم برای تمرین خوش خطی دانش آموزان و کودکان می‌باشد. به همین دلیل است که بسیاری از معلمین عزیز استفاده از مداد نوکی ( اتود ) را به دانش آموزان به ویژه در سال‌های اول دبستان توصیه نمی‌کنند.

 

5. تمرین خوشنویسی با کتاب خط

او را در آموزشگاه‌های خطاطی ثبت‌نام کنید. یا این‌که از محصولات آموزشی‌ که به این منظور ارائه شده‌اند استفاده کنید. کتاب‌های خط که سرمشق خوشنویسی دارند می‌توانند به عنوان یک تمرین خوش خطی خوب و سرگرم‌کننده در خانه استفاده شوند. این کتاب‌ها خودآموز‌اند و به خوبی می‌توانند نیاز شما را در رابطه با آموزش خوشنویسی در خانه به کودک رفع کنند. 

 

برای آموزش جامع و کاربردی خط  تحریری  و تقویت دست خط کودکان و داشتن مجموعه ای از سرمشق های خوشنویسی بر روی لینک کتاب خط گرمارودی کلیک نمایید.

خوش خط شدن دانش آموزان

 

7. ایجاد آرامش محیطی

محیط خانه را برای او پر از آرامش و امنیت کنید. این امنیت نه تنها روی زیبایی خط و خوش خط شدن او تاثیر دارد؛ بلکه سایر وجهه‌های زندگی‌اش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین امر موجب افزایش تمرکز و کاهش استرس می‌شود. در بسیاری از موارد بدخط بودن دانش آموزان به دلیل فشار زیادی است که به مداد در هنگام نوشتن وارد می‌شود، این فشار زیاد حاصل استرس و اضظراب می‌باشد.

علاوه بر این کف دست برخی از دانش آموزان به علت استرس به شدت عرق می‌کند، لذا همین امر سبب سُر خوردن مداد در دست می‌شود. بنابراین داشتن آرامش خاطر و دور بودن از هر گونه استرسی، در خوش خطی دانش آموزان بی تاثیر نیست.

 

8.  تمرین خوش خطی کودکان با بازی

تمرین خوش خطی کودکان را به یک بازی یا یک عمل سرگرم‌کننده تبدیل کنید. مثلا هنگامی که قرار است به خرید بروید از او بخواهید که لیست خرید را بنویسد و متناسب با پیشرفت خطی‌اش، اقلام و خوراکی‌های مورد علاقه بیشتری از سمت شما دریافت کند. همچنین می‌توانید معلم‌بازی کنید. احتمالا از این که نقش معلم خط را برای شما بازی کند خوش‌حال خواهد شد.  

 

9. تشویق و ترغیب

آن‌ها را به زیبا نوشتن تشویق کنید. اگر می‌بینید که در حال بهتر شدن است او را با الفاظ زیبا بیشتر به تلاش کردن ترغیب کنید. هیچ وقت او را به خاطر بدخطی سرزنش یا تنبیه نکنید. چرا که او نه روی عوامل ارثی و نه روی عوامل محیطی مؤثر بر خط کنترلی ندارد.

 

10.  او را راحت بگذارید

برای خوش خط شدن دانش آموزان آنها را وادار به استفاده از دست چپ یا راست نکنید. راست دست بودن یا چپ دست بودن آنها ذاتی است. دست راست یا چپ بودن هیچ تفاوتی در خوش خطی ایجاد نمی‌کند، آنچه اهمیت دارد مداومت در تکرار و تمرین خوش خطی می‌باشد.

 

بله بدخطی قابل اصلاح است و این اتفاق اصلاً دور از ذهن نیست. مخصوصاً در رابطه با کودکان دانش‌آموز که حافظه‌ی عضلانی آن‌ها به‌طور کامل تثبیت نشده است. البته این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید به‌عنوان والدین در سن بالا خط خود را بهبود ببخشید. به این معنی است که کودک شما این کار را راحت‌تر و سریع‌تر می‌تواند انجام دهد. قبل از این‌که عادات حرکتی او به‌طور کامل در مغز تثبیت شوند. 

 

روش های ارائه شده مسیر را برای خوش خط شدن دانش آموزان و کودکان دبستانی فراهم می سازد.

بیشتر بخوانید: خوشنویسی با خودکار 

24 دیدگاه برای “روش های خوش خط شدن دانش آموزان

  1. روشنک گفته:

    سلام به همه ی عزیزان .بنده معلم هستم و آموزش خط خودکار ، هم دارم .و اگر شما اصول خط رو بدونید و تمرین روزانه داشته باشید در کمتر از یک ماه تغییر قابل توجهی توی خطتون میبینید .
    موفق باشید .

  2. Saba گفته:

    سلام من کلاس پنجمم و دست خطم انقدر بده که خودمم نمیتونم بخونمش تروخدا یه روش خوب بگین معلمم روانیم کرده انقدر میگه خطتت بده

    • روشنک گفته:

      شما باید اصول اولیه خط رو بدونی عزیزم.
      حروف خرد و دوایر و خط عرش و … قواعد رو بدونی میتونی خیلی راحت خوش خط بنویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *