نحوه برخورد با دانش آموز تنبل و ضعیف

یکی از ناامیدکننده ترین جنبه های آموزش، برخورد با دانش آموز تنبل است. چگونگی برخورد با دانش آموز تنبل تاثیر به سزایی در شکل گیری آینده او دارد و لازم است تا در این مسیر والدین و معلم همراه هم باشند.

انگیزه کلید موفقیت معلم و والدین است. آنها باید زمان زیادی را برای ایجاد انگیزه در دانش آموز تنبل صرف کنند. چرا که وقتی دانش آموز برای درس خواندن یا انجام تکالیف خود انگیزه داشته باشد، به احتمال زیاد عملکرد بهتری خواهد داشت.

ایجاد انگیزه می تواند مشارکت در بحث های کلاسی را افزایش دهد و دانش آموز را به مطالعه برای امتحانات تشویق کند. دانش آموزان باید انگیزه داشته باشند، تا از فرایند یادگیری لذت برده و اطلاعاتی را که به آنها آموزش داده می شود به خوبی یاد بگیرند.

در ادامه مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

چگونگی برخورد با دانش آموز تنبل

 

نحوه شناسایی دانش آموز تنبل

دانش آموز تنبل و ضعیف را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی هستند، که توانایی فکری خوبی دارند، اما توانمندی های خود را درک نمی کند و به دنبال فرار از انجام تکالیف هستند. اما دسته دیگر به دانش آموزانی گفته می شود، که سرعت یادگیری آنها به نسبت همسالان خود پایین تر است.

اکثر معلمان ترجیح می دهند دانش آموزانی سخت کوش داشته باشند، تا گروهی از دانش آموزان قوی که تنبل هستند. در ادامه به برخی از ویژگی های رفتاری دانش آموزان تنبل و ضعیف می پردازیم:

  1. با دیگر دانش آموزان کلاس به خوبی ارتباط اجتماعی برقرار نمی کنند.
  2. در بحث های کلاسی کمتر شرکت می کنند.
  3. از انجام تکالیف سر باز می زنند.
  4. اغلب اوقات منفعل بوده و در کار های گروهی شرکت نمی کنند.
  5. اعتماد به نفس پایینی دارند.
  6. از سمت دانش آموزان دیگر طرد شده و در کلاس دوستان کمی دارند.
  7. نمرات درسی آنها نوسان داشته و در حد متوسط یا پایین است.

لازم است، که معلم قبل از برچسب زدن به کودک به عنوان تنبل یا ضعیف او را به طور کامل ارزیابی کند. چرا که نحوه برخورد و رفتار با کودک تنبل تاثیر مستقیمی در روند تحصیل دانش آموز می گذارد. معلم موظف است، که همیشه از دانش آموزان خود حمایت کرده و مهارت های لازم برای غلبه بر موانعی که در زندگی با آنها روبرو می شوند را به دانش آموزان آموزش دهد.

 

مقاله پیشنهادی: نحوه برخورد معلم با انواع دانش آموز ابتدایی

 

تنبلی در دانش آموزان تنبل

 

علت تنبلی دانش آموزان ابتدایی

قبل از یافتن پاسخ چگونگی برخورد با دانش آموز تنبل، لازم است به بررسی علت تنبلی و ضعف دانش آموز بپردازیم:

1.عدم آشنایی با وظایف:

اغلب کودکان در روز های اول ورود به دوره ابتدایی با وظایفشان آشنا نیستند و مدتی طول می کشد تا دانش آموز به انجام تمام وظایف خود عادت کند. معلم باید با همکاری والدین برنامه ای تنظیم کند و مطمئن شود، که دانش آموز می داند باید هر شب در خانه چه وظایفی را انجام دهد. والدین باید به همکاری خود با معلم ادامه دهند، تا دانش آموز به تکمیل و انجام تکالیف عادت کند.

2.پایه تحصیلی ضعیف:

ممکن است دانش آموز مطالب سال های گذشته را به خوبی آموزش ندیده باشد و به همین خاطر سرعت یادگیری او از همسالانش پایین تر باشد. در این حالت توصیه می شود، تا در ابتدا به آموزش مطالب سال های گذشته بپردازید.

3.عدم انگیزه:

یکی از دلایل تنبلی در دانش آموزان تنبل، نداشتن انگیزه برای تحصیل و درس خواندن است. علت بی انگیزه بودن دانش آموز می تواند راحت طلبی، تدریس نامناسب دیگر معلمان، برخورد نادرست کارکنان مدرسه یا مشکلات خانوادگی باشد. معلم موظف است به کمک مشاورین مدرسه علت بی انگیزه بودن دانش آموز را پیدا کند و به دنبال راهکاری برای حل آن باشد.

4.اختلال در یادگیری:

اگر دانش آموز شما دیرآموز است یا نمی تواند به درستی بر روی مباحث درسی تمرکز کند، لازم است از مشاور مدرسه کمک بخواهید، چرا که ممکن است دانش آموز نیاز به جلسات درمانی داشته باشد.

 

رفتار با کودک تنبل

 

در برخورد با دانش آموزان تنبیه و تشویق نیز از روش های مهم تربیتی هستند. این کارهم باید به صورت اصولی و صحیح انجام گیرد تا آسیب های روحی به دانش آموز وارد نکند برای دانستن این روش ها بخوانید مقاله: تأثیر تشویق و تنبیه بر رفتار کودک

راهکار هایی برای تشویق دانش آموز تنبل به درس خواندن

یکی از راهکار هایی که برای چگونگی برخورد با دانش آموز تنبل و ضعیف وجود دارد، استفاده از فناوری های مختلف برای جذاب تر شدن محیط کلاس است. مطمئنا تشویق دانش آموزان تنبل به درس خواندن در کلاس های خسته کننده ممکن نیست. معلمان باید تلاش کنند، تا دانش آموزان به مطالب درسی جذب شوند. هر چه دانش آموز بیشتر از کلاس لذت ببرد، علاقه بیشتری به انجام تکالیف و وظایف تحصیلی خود پیدا می کند. روش های جذاب تر شدن کلاس درسی:

  1. برای درس های علمی از حشرات، حیوانات، فسیل ها ، گیاهان و غیره استفاده کنید.
  2. آزمایش های مختلفی برای درس علوم انجام دهید.
  3. دانش آموزان را به سفرهای مجازی ببرید.
  4. در حل مسائل ریاضی از دانش آموزان بخواهید تا تعامل داشته باشند.
  5. در کلاس به پخش کلیپ ها و فیلم های مرتبط با مطالبی که قصد تدریس آنها را دارید، بپردازید.
  6. برای درس ادبیات و تاریخ از دانش آموزان بخواهید نمایش های کلاسی اجرا کنند.
  7. به دانش آموزان اجازه دهید در کلاس به تدریس مفاهیم درسی بپردازند.

 

چگونه دانش آموز تنبل و ضعیف را به دانش آموز زرنگ و قوی تبدیل کنیم؟

  1. به نقاط قوت و ضعف هر یک از دانش آموزان خود توجه کنید و به نقاط قوت آنها پاداش داده و نقاط ضعف آنها را تقویت کنید.
  2. اطمینان حاصل کنید، که دانش آموزان قادر به درک ارتباط مباحث درسی با محیط اطرافشان هستند.
  3. در رفتار با کودک تنبل او را تشویق کنید تا نظرات خود را بیان کند، حتی اگر نادرست باشد. چرا که شما هرگز نمی دانید که دانش آموزان کدام مبحث را به خوبی درک نکرده اند، مگر اینکه از آنها سوال بپرسید.
  4. تکالیف و آزمون ها را در اسرع وقت تصحیح کنید و به دانش آموزان بازگردانید تا با بررسی بازخورد شما به اشتباهات خود پی ببرند.
  5. زمانی که احساس کردید، دانش آموزان خسته شده اند و درک مطالب برای آنها ممکن نیست، در حدود 15 تا 20 دقیقه به آنها زمان استراحت بدهید.

 

بیشتر بخوانید: مشکلات ریاضی دانش آموزان ابتدایی

 

رفتار با کودک تنبل

 

سخن پایانی

چگونگی برخورد با دانش آموز تنبل یکی از چالش هایی است، که معلمان در سال های تدریس خود بار ها با آن روبرو می شوند. اما یکی از اشتباهات رایج، برچسب زدن به دانش آموز و ترد کردن او از کلاس درسی است. چرا که این رفتار نادرست در روند تحصیلی و آینده دانش آموز تاثیرات بسزایی می گذارد.

معلمان موظف هستند بعد از شناسایی دانش آموزان تنبل و ضعیف، به ارزیابی دانش آموز پرداخته و علت تنبلی او را پیدا کنند. بعد از آن که علت ضعف دانش آموز در مباحث درسی مشخص شد، معلم به همراه والدین و مشاورین مدرسه باید به دنبال راهکار هایی برای رفتار با کودک تنبل باشند.

5 دیدگاه برای “نحوه برخورد با دانش آموز تنبل و ضعیف

  1. مرگ گفته:

    سلام وقت بخیر من کلاس یازدهم هستم با معدل ۱۸وخوردی معلم ها همیشه منو مثل دانش آموز تنبل فرض میکنن در صورتی که من همیشه داخل کلاس فعال هستم آخ این قضیه خیلی منو آزار میده آخ دلیلش چیه من کلافه شدم بخدا

  2. دخی تنها گفته:

    من کلاس هفتم هستم یک همکلاسی دارم همه درساش رو صفر میگیره نمیتونه از رو فارسی درست بخونه نمیتونه حفظ کنه بنابرین من و چنتا از رفیقام تصمیم گرفتیم نا هر درسی که بلد هستیم رو بهش یاد بدیم ولی نمیدونم چطور:/؟؟ و چونکه من مخ ریاضیم میخوام بهش ریاضی درس بدم

  3. اشتراک‌ها: یاداشت 4 : از کودک بی تفاوت و تنبل وسر خورده خود دانش آموز شاداب و فعال و درسخوان بسازند - یادگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *