ده اصطلاح تخصصی سئو که شاید نمیدانید

ممکنه تازه کارتون رو در زمینه آموزش سئو شروع کرده باشید یا حتی مدتیه که دارین در این زمینه فعالیت می‌کنین؛ تفاوتی نمی کنه در کجای مسیر هستین، باید پیوسته با اصطلاحات و عبارت های معروف در حوزه سئو آشنا بشین و سعی کنین دانش خودتون رو در این زمینه بالا ببرین. چرا که ممکنه در بعضی جمع ها نیاز باشه تا با گفتن اصطلاحات تخصصی تخصص خودتون رو نشون بدین و به بقیه اثبات کنین میتونین نسبت به دیگران برتری داشته باشین.

به نقل از محسن حبیبی موسس سایت برترآموز، اصطلاحات تخصصی در حوزه سئو بسیار زیاد هستن که میتونین اون ها رو مقاله کامل‌ترین لیست اصطلاحات و‌ مخفف های آموزش سئو در ایران به صورت کامل مشاهده کنید و حدود 200 تا از مهمترین اصطلاحات رو در زمینه سئو ببنید. با این حال ما امروز میخوایم ده تا از مهمترین اصطلاحات تخصصی در حوزه سئو رو باهم مورد بررسی قرار بدیم. پس در ادامه با ما همراه باشین.

1. On Page سئو

یکی از اصطلاحاتی که برای سئو بسیار معروف است، همین کلمه آن پیج سئو است. آن پیج سئو یا همان سئوی داخلی به تمامی کارهایی که در داخل سایت خود انجام می‌دهید تا سئوی بهتری را از آن دریافت کنید، سئوی داخلی می‌گویند.

به طور مثال نوشتن محتوا، لینک سازی های بین محتواهای مختلف، قراردادن تصاویر، ویدئو و پادکست در صفحه همگی جزو on page seo هستن که تاثیر بسیار زیادی در سئوی شما خواهند داشت.

2. سئوی Off page

همانطور که از اسم آن مشخص است، به سئویی که مربوط به بیرون از سایت است، سئوی آف پیج می‌گویند. این سئو دقیقا برعکس سئوی قبلی است و کلیه کارهایی که در بیرون از سایت خود برای بهبود رتبه انجام می‌دهید، سئوی آف پیج می‌گویند.

کارهایی شامل لینک سازی خارجی، رپورتاژ رفتن، لینک ساختن در سایت‌های مختلف، تبلیغات و…. جزو همین سئوی off page می شوند. نکته ای که وجود دارد، این مرحله از سئو بسیار تخصصی است و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود چرا که اگر به آن توجه درست نکنید و به صورت غیراصولی انجام بشه، میتونه سایت شما رو با مشکل مواجه کنه.

3. Organic search

به کاربری که از طریق جست و جوی گوگل وارد سایت شما شده است، ارگانیک سرچ گفته می‌شود. در واقع شما در این روش کاربر و ورودی خود را از طریق بنر یا تبلیغات جذب نکرده‌اید و از طریق سرچ خود گوگل کاربر شما را پیدا کرده است. مثلا اگر کاربری سرچ کند آموزش وردپرس و سپس وارد سایت برترآموز شود، در واقع شما از طریق organic search این کاربر را به صفحه خود کشانده‌اید.

4. لینک های فالو و نوفالو (Follow & Nofollow)

تمامی لینک‌هایی که در سطح وب قرار دارند، یا به صورت نوفالو هستن یا دستور فالو را دارن. تمامی لینک‌ها توسط موتورهای جست و جوی گوگل و دیگر موتورهای جست و جو بررسی می‌شوند و شما یا هر کسی که یک لینک را می سازد، می‌تواند دستور فالو یا نوفالو بودن را به لینک اضافه کند. اما این دو دستور چیست؟

دستور follow به موتور جست و جو می‎گوید این لینک را بهش اهمیت بدین و دنبال کنین؛ این دستور برای سایت مبدا و مقصد اعتبار به دنبال دارد.

دستور نوفالو (Nofollow) به موتور جست و جو می‌گویید من درباره این لینک مطمئن نیستم و خودت میتونی تصمیم بگیری که این لینک رو دنبال کنی یا نه؛ در برخی از منابع لینک نوفالو رو یک دستور قطعی برای دنبال نکردن لینک می دانند ولی چنین چیزی صحیح نیست و شما با لینک نوفالو اختیار را به خود گوگل میسپاری.

5. کیورد استافینگ (استفاده زیادی از کلمات کلیدی؛ keyword stuffing)

بعضی تولید کنندگان محتوا که شاید خیلی با اصول سئو آشنایی نداشته باشند، به طرز عجیبی تعداد زیادی کلمه کلیدی را درون محوای خود به کار می‌برند که این باعث ایجاد کیورد استافینگ می‌شود که می‌تواند افت رتبه را در پیش داشته باشد.

به صورت کلی بهتر است از این روش برای رتبه گرفتن استفاده نکنید؛ چرا که با آپدیت الگوریتم‌های گوگل، قطعا احتمال آسیب رسیدن به سایت شما وجود دارد. با این حال چون زبان فارسی هنوز برای گوگل به صورت کامل مفهوم نشده است، ممکن است در برخی حوزه‎ها با استفاده از کیورد استافینگ بتوانید رتبه بگیرید ولی پایدار نخواهد بود.

6. Google Analytics گوگل آنالیتیکس

احتمالا با ابزار سرچ کنسول آشنایی دارید؛ این ابزار برای وب مسترها بسیار قابل توجه و مهم است و شما می‌توانید از این ابزار برای آنالیز ورودی های سرچ کنسول خود استفاده کنید. اما فقط این نیست؛ ابزار گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که برای تحلیل دیتا، ورودی می‌توان از آن استفاده کرد. (البته با پرداخت هزینه می‌توان اطلاعات تکیمل تری دریافت کرد). داخل این سایت، ابزارهایی مانند تحلیل و بررسی ورودی سایت که از کدام قسمت وارد شده‌اند و دیگر موارد وجود دارد که می‌توانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید.

7. مزرعه لینک یا Link Farm

بسیاری از سایت‌ها هستن که هیچ ارزش محتوایی را به کاربر منتقل نمی‌کنند و فقط به وجود آمدن تا به دیگران لینک بفروشن. در واقع این سایت ها تعداد زیادی لینک داخلشون قرار داره که به سایت‌های مختلف لینک می‌دهند بدون آنکه از کاربر دردی را دوا کنند. به همین دلیل بهتر است از ساختن لینک داخل چنین سایت‌هایی اجتناب کنین چرا که از نظر سئویی اعتبار خاصی را به سایت شما منتقل نمی‌کنند و برعکس ممکنه باعث جریمه شدن سایت شما بشه.

8. محتوای تکراری یا Dublicate Content

وقتی داخل سایت شما چند صفحه با محتوای یکسان یا خیلی نزدیک به هم وجود داشته باشد، دابلیکیت کانتنت یا محتوای تکراری پیش آمده است. این کار باعث می‌شود گوگل این صفحات را بالا نیاورد و در واقع کلیه فرآیند سئویی که شما در حال انجام آن هستید، به کلی زیر سوال برود. پس بهتر است تا جایی که می‌توانین از زدن چنین صفحاتی داخل سایتتون اجتناب کنین.

9. نرخ پرش یا Bounce Rate

به کسانی که وارد سایت شما می‌شوند ولی بدون آنکه هیچ اقدام خاصی انجام دهند، از آن خارج می‌شوند، نرخ پرش یا همان بانس ریت می‌گویند. یعنی در واقع کاربر تا وارد سایت شما شده، سریع دکمه بک را می زنه و خارج میشه که برای سئوی خوب باید این نرخ پرش تا حد امکان کاهش پیدا کنه.

عومل زیادی می‌توانند باعث این مشکل شوند، سایت غیررسپانسیو، محتوای بی کیفیت، بی توجهی به نیاز کاربر و… همه مواردی هستن که میشه باعث افزایش نرخ پرش اون‌ها رو قلمداد کرد.

10 . گزینه فراخوان یا Call to action  (CTA)

معمولا این گزینه را با اسم کال تو اکشن می‌شناسند و به هر کاری که از کاربر درخواست شود تا انجام شود، CTA یا کال تو اکشن می‌گویند. خیلی از مواقع کال تو اکشن برای کلیک بر روی عبارت است یا این کال تو اکشن برای پرکردن فرم در قسمت مشخصی از سایت است. تفاوتی نمی‌کند کاربر داخل سایت یا حتی داخل یک شبکه اجتماعی، چه کاری انجام می‌دهد؟ هر فراخوانی برای اقدام از سمت کاربر گزینه فراخوان است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *