سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال با استراتژی DCA و مزایای آن

اگر قصد سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال بیت کوین را دارید، احتمالا به دنبال بهترین روش ورود به معاملات این رمزارز خواهید بود. چه زمانی برای خرید بیت کوین مناسب است و چطور باید بهترین پلت فرم خرید و فروش را برنامه ریزی کرد؟ با توجه به اهمیت تصمیم گیری عاقلانه برای خرید و فروش رمزارزها در قیمت های مناسب ورود و خروج، باید هر تریدر تازه کار یا حرفه‌ای، یک پلتفرم و الگوی صحیح داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با یکی از این الگوهای معاملاتی ایده آل، یعنی استراتژی DCA بیشتر آشنا شویم.

خرید ارز دیجیتال با استراتژی DCA

از آن جایی که نمی‌توان پیش بینی درستی نسبت به قیمت ارزهای دیجیتال به طور مثال قیمت بیت کوین داشت، تصمیم گیری برای اقدام به خرید یا فروش نیز دستخوش ریسک‌های زیادی خواهد بود. از این روی تحلیلگران و کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال، الگوهای مختلفی برای رسیدن به یک حد تناسب و با ریسک کمتر در زمان خرید یا فروش رمزارزها، طراحی کرده‌اند. استراتژی DCA، یکی از این الگوها است که کمک می‌کند تا عدم آگاهی و پیش بینی درست نسبت به تحرکات قیمتی، پوشش داده شده و بتوان شناخت و آنالیز قوی‌تر در خصوص بازار داشت.

استراتژی DCA که آن را به عنوان میانگین هزینه دلار بیت کوین می‌شناسیم، الگویی برای خرید کل یک رمزارز در دوره‌های زمانی مشخص ارائه می‌دهد. به این ترتیب کاربر برای خرید کل ارز دیجیتال مورد نظر خود، آن را به قسمت‌های مساوی خرید در دوره‌های زمانی منظم، تقسیم می‌کند. در واقع به جای خرید یک باره، DCA می‌گوید که این خرید را به چندین بخش تقسیم کرده و هر یک در طول زمان پخش شوند. به طور مثال ممکن است در نتیجه این الگو به نتیجه خرید هفتگی یا ماهیانه و … برسید.

 

به این ترتیب چه نوع ریسکی در خرید ارز دیجیتال بیت کوین کاهش می‌یابد؟

در صورتی که شما در یک زمان به یکباره نسبت به خرید ارز دیجیتال بیت کوین اقدام کنید، ریسک زیادی در خصوص خرید در قیمت نامناسب وجود دارد. به طور مثال ممکن است ورود شما به خرید در قیمت بالا صورت گرفته و پس از آن افت قیمت، باعث زیان دهی قابل توجهی شود. در بازار پرنوسانی که اخیرا در خصوص بیت کوین و اکثر رمزارزهای دیگر تجربه کردیم، چنین ریسک‌هایی بارها بهتر درک شده و عجیب نیست که در آینده دور و نزدیک نیز دوباره شاهد افت و خیزهای نگران کننده در ارزهای دیجیتال باشیم.

ذکر یک مثال برای درک بهتر استراتژی

فرض کنید که قصد دارید به اندازه 200 میلیون تومان ارز دیجیتال بیت کوین خریداری کنید. در مدل ساده شما می‌توانید این خرید را در یک روز و به صورت یکجا انجام دهید. حال این که قیمت ورود شما در آن روز چقدر مناسب بوده و تحلیل‌هایی که داشتید تا چه اندازه درست از کار دربیایند؛ جای سوال و تردید دارد. در صورتی که تحلیل‌های درستی به کار گرفته و البته شانس نیز با شما یار باشد، باید انتظار سودآوری در هفته‌ها و حتی روزهای آتی را داشته باشید. اما اگر یکی از زوایای برآورد بازار بیت کوین را اشتباه پیش برده باشید، خرید در موقع اشتباهی صورت گرفته و پس از آن ریسک افت قیمت و به دنبال آن زیان دهی را تجربه خواهید کرد.

در عوض این 200 میلیون تومان خرید بیت کوین را به استراتژی DCA وارد می‌کنیم. در این حالت به جای آن که به یکباره نسبت به خرید ارز دیجیتال بیت کوین، معادل 200 میلیون تومان اقدام کنید؛ مبلغ آن را در چند دوره خرید و هر بار به میزان مساوی، تقسیم خواهید کرد. این که فاصله دوره‌ها چقدر باشد نیز خود تابع یک الگوریتم دیگری است که باید در خصوص آن، اطلاعات و مهارت لازم را به دست بیاورید. به طور مثال شما می‌توانید طی 4 هفته، هر بار به اندازه 50 میلیون تومان؛ بیت کوین خریداری کنید.

در الگویی دیگر، ممکن است تصمیم بگیرید که طی 8 هفته هر بار 25 میلیون تومان بیت کوین خریداری کرده و ریسک را ضعیف‌تر کرده و پخش قیمت خرید را در دامنه بزرگتری از زمان قرار دهید. به این شکل عدم ثبات و نوسانات پیوسته بیت کوین، به عنوان یک ارز دیجیتال کمتر بر دارایی شما اثر سوء داشته و این قیمت خرید در طول زمان با متوسط نرخ، برابر خواهد بود. این درست همان تکنیکی است که در DCA، برای کاهش زیان دهی و ریسک خرید در بدترین نقطه، به کار برده می‌شود.

 

مزایای خرید ارز دیجیتال با استراتژی DCA

از جمله مزایایی که خرید ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین در این الگو دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

کاهش ریسک زیان دهی

از جمله مزایای این روش که در حقیقت اصلی‌ترین مزیت آن نیز به حساب می‌آید، کاهش ریسک زیان دهی است. اگر چه در دوره‌هایی نیز استفاده از الگوی DCA، فرصت سودآوری‌های ناگهانی را از بین می‌برد، اما همچنان می‌توان مزایای کاهش ریسک را برتر دانست. به طور مثال در یک بازار صعودی، خرید یکجا و جهش قیمتی، می‌تواند به یکباره سودآوری چشمگیری به همراه داشته باشد.

افزایش قدرت خرید

با توجه به طبقه بندی زمانی خرید در دوره‌های زمانی مشخص و با حجم خرید ثابت، قدرت خرید فرد، افزایش پیدا می‌کند. بدیهی است که تزریق ارز فیات برای خرید بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال، در فواصل زمانی، به مراتب ساده‌تر از خرید یکباره خواهد بود. به این ترتیب معامله گر و خریدار ارز دیجیتال، فرصت زمانی برای احیای مالی و خرید دوباره را خواهد داشت.

 

امکان اصلاح رفتار اشتباه خرید ارز دیجیتال

زمانی که شما به یکباره نسبت به خرید تمام مقدار هدف رمزارزی اقدام کنید، امکان اصلاح اشتباه در خرید را نخواهید داشت؛ اما وارد شدن به این استراتژی کمک می‌کند تا در هر مرحله نسبت به اصلاح و اشکال رفتار خرید، امکانات بهتری داشته باشید.

کلام آخر

در بالا نگاهی به استراتژی DCA در خرید ارز دیجیتال داشتیم و به بعضی از مزایای آن نیز اشاره کردیم. به جز این‌ها، شما چه مواردی را به آن چه در این مطلب گفتیم اضافه کرده و آیا معایبی را نیز متوجه الگوی DCA می‌بینید؟ پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب از اخبار و مقالات سایت نیل را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *