شروع کلاس درس ابتدایی باید چگونه باشد؟

چگونگی شروع کلاس درس ابتدایی

حتماً روزهای کودکی خود را به خاطر می‌آورید! روزهایی که شما هم به عنوان دانش آموز روی نیمکت‌های سرد و بی‌روح کلاس درست روبروی جایی که الآن قرار دارید نشسته بودید. بعضی‌ها با ترس و نگرانی، برخی با شیطنت و بازیگوشی و بعضی هم با خجالت و سکوت به فردی که به عنوان معلم روبروی شما ایستاده بود نگاه می‌کردید.

به یک فرد جدید که قرار بود یک سال تحصیلی تمام را در اکثر روزها همراه شما باشد. اگر خاطرات و هیجانات درونی خود را در این روزهای بیادماندنی به یاد بیاورید احتمالاً متوجه اهمیت جلسه اول کلاس درس خواهید شد.اگرنه؛ بگذارید ما به شما بگوییم! ” شروع کلاس درس ابتدایی” واقعاً مهم است. خیلی خیلی مهم. این روز می‌تواند ذهنیتی از شما در دانش آموزان ایجاد کند که تا پایان سال تحصیلی حفظ شود.

در این مقاله چند ایده جذاب شروع کلاس برای شما آماده کرده‌ایم. با استفاده از این ایده‌ها می‌توانید با یک شروع جالب کلاس درس را تا انتهای سال تحصیلی در مشت خود نگه دارید.

تا انتها با تیم آموزشی رایاد همراه باشید

 

شروع کلاس اول

 

مقاله پیشنهادی: نحوه برخورد معلم با انواع دانش آموزان ابتدایی

 

دانش آموزان ابتدایی در سال‌های اولیه تحصیل هستند. نحوه برخورد با آن‌ها از طرفی بسیار راحت است و از طرفی بسیار مشکل. از این نظر راحت است که آن‌ها همانند دانش آموزان دبیرستانی با شوخی‌های نابجا و رفتارهای آسیب‌زا شما را مورد تهاجم قرار نمی‌دهند. از طرفی، این دانش آموزان شیطنت بیشتری دارند و ممکن است از اختلالات مختلفی رنج ببرند.

بسیاری از این اختلالات در طول تحصیل و گذر زمان کمرنگ تر شود. مثلاً اختلال توجه، اختلال ریاضی و …
شما باید این موارد را ببینید، تشخیص دهید، به خوبی برخورد کنید و کلاس را به خوبی اداره کنید. وقتی وارد کلاس جدیدی می‌شوید هیچ کدام از دانش آموزان را نمی‌شناسید. نمی‌دانید کلاس از چه دانش آموزانی، با چه سطح دستور پذیری، چه سطح یادگیری و چه سطح از آرامش طبعی تشکیل شده است. ورود شما به کلاس باید طوری باشد که در آینده با هیچ کدام از آن‌ها به مشکل برنخورید.

شروع آشنایی معلم با دانش آموزان در روز اول مدرسه

معلم در روز اول مدرسه با دانش آموزان آشنا می‌شود و این روزی است که دانش آموزان ترس و اضطراب و شادی و هیجان را همه با هم تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است دانش آموزان هم یکدیگر را نشناسند. بهتر است در ابتدای ورود به کلاس دانش آموزان را متوجه حضور خود کنید.

ابتدا وارد کلاس شوید. سلام کنید. دانش آموزان به پا می‌خیزند. روی صندلی خود بنشینید. دفتر حضور غیاب را بردارید و به آن نگاهی بیاندازید. نام دانش آموزان را از نظر بگذرانید تا برای شما آشنا باشند. به این صورت وقتی از دانش آموزان می‌خواهید که خودشان را معرفی کنند، به خوبی متوجه نام و فامیل آن‌ها خواهید شد و بهتر خواهید توانست آن‌ها را به خاطر بسپارید. در این حین چند باری با لبخند کلاس را از زیر نظر بگذرانید و با دانش آموزان ارتباط چشمی برقرار کنید.

حالا نوبت به این است که خودتان را معرفی کنید. خودتان را معرفی کنید و ترجیحاً نام خود را روی تخته بنویسید. چرا که دانش آموزان شاید نتوانند با یک بار شنیدن فامیلی شما ان را به خاطر بسپارند. سپس معرفی مختصری با زبان کودکانه از خودتان داشته باشید. چیزهایی را بگویید که برای آن‌ها جذاب باشد.
حالا از آن‌ها بخواهید که خودشان را معرفی کنند. با کسی که در حال معرفی خودش است ارتباط چشمی مؤثر برقرار کنید و بعد از معرفی با لبخند سر تکان دهید.

 

آشنایی معلم با دانش آموزان

 

همانطور که گفته شد سال های اولیه مدرسه از مهمترین دوران آموزش و پرورش دانش آموزان می باشد به همین دلیل بهترین زمان جهت یادگیری مهارت‌های زندگی، است زیرا سرعت یادگیری در این سن بیشتر از سن های بالاتر است و کودکان ذهن بازتر و منعطف تری برای پذیرش آموزه های مهم ارتباط گیری دارند به همین جهت پیشنهاد میکنیم بخوانید مقاله: آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان 

 

نکات مهم در جلسه اول کلاس درس

  1. روز اول مدرسه همان‌قدر که برای دانش آموزان پراهمیت است برای شما نیز مهم است. به خوبی صبحانه بخورید تا سرحال باشید. احتمالاً با برخی از همکاران خود برای اولین بار برخورد می‌کنید و به همین خاطر باید استرس و اضطراب را از خود دور کنید.
  2. به لباس پوشیدن خود دقت کنید. لباس‌های رسمی خوب هستند؛ ولی لباس‌های نیمه رسمی بهترند. بهتر است لباسی بپوشید که در عین رسمی بودن، راحت باشد. نباید خودتان را در آن خسته کنید. لباس شما باید اتوکشیده و تمیز باشد. همچنین کفش‌های شما.
    بهتر است ظاهر مرتب و آراسته‌ای داشته باشید. ظاهر شما روی ذهنیت همکاران و دانش آموزان شما تأثیر مستقیم و دارد و باعث می‌شود آن‌ها شما را بیشتر جدی بگیرند و با احترام بیشتری با شما برخورد کنند.
  3. با صدای بلند و رسا صحبت کنید. کلمات را شمرده بر زبان بیاورید. این باعث می‌شود شخصیت قاطع و برجسته‌ای از خود به نمایش بگذارید.
  4. از دانش آموزان سؤال‌های کوتاه بپرسید. سوالاتی که نیاز نباشد برای پاسخ به آن‌ها جواب‌های طولانی بدهند. این باعث می‌شود ارتباط مؤثری با آن‌ها برقرار کنید.
  5. به دانش آموزان انتهای کلاس همان‌قدر توجه کنید که به دانش آموزان جلوی کلاس توجه می‌کنید.
  6. از دانش آموزان درباره شغل والدین سؤال نپرسید. در برخی از کلاس‌ها تفاوت سطح شغلی بیداد می‌کند و این ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد. علاوه بر این برخی از داشتن والدین محروم‌اند و یادآوری این مسئله به آن‌ها وقتی که سایر بچه‌ها با شوق از شغل پدر یا مادر خود صحبت می‌کنند ظالمانه است. در صورتی که به هر طریقی به این اطلاعات نیاز دارید از روش دیگری اقدام کنید.
  7. قوانینی را از قبل در نظر بگیرید و در جلسه اول کلاس درس به صورت واضح و شفاف درباره آن‌ها صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که چه کاری را می‌توانند انجام دهند و چه کاری را نه!

 

شروع کلاس درس

 

بیشتر بخوانید: روش برخورد با دانش آموزان شلوغ

 

ایده جذاب شروع کلاس

  • خاطره تعریف کنید. یک خاطره از دوران دانش آموزای خودتان؛ وقتی که درست همسن آن‌ها بودید.
  • به جای اینکه از سال گذشته سوال درستی بپرسید، بپرسید که بهترین چیزی که در سال گذشته فراگرفتید چه بوده؟ دانش آموزان راحت تر به این سؤال پاسخ می‌دهند. علاوه بر این می‌توانید با این سؤال متوجه شوید که هر دانش آموز در چه زمینه‌ای قوی است و به کدام درس علاقه بیشتری دارد.
  • به جای این سؤال تکراری که دوست دارید در آینده چه کاره شوی، از آن‌ها بخواهید که آن را نقاشی کنند. مثلاً بگویید که دوست داری 20 سال آینده چه کسی باشی؟ به راحتی می‌توانید متوجه رؤیاهای کودک بشوید. پیشنهاد می‌کنم نام آن‌ها را روی برگه‌های نقاشی بنویسید. می‌توانید برای آنِ جای مناسبی روی دیوار در نظر بگیرید و آن‌ها را آنجا نصب کنید. البته، نگهداری آن‌ها به عنوان یادگاری هم بسیار جالب است.
    ایده جذاب برای شروع کلاس درس ابتدایی بسیار است. می‌توانید از تجربیات سال گذشته خود یا تجربیات سایر همکارانتان استفاده کنید و آن‌ها را به شکل خلاقانه‌ای پیاده کنید.

10 دیدگاه برای “شروع کلاس درس ابتدایی باید چگونه باشد؟

  1. ناشناس گفته:

    اصلا همچین معلمایی پیدا نمیشه دختر من امسال میره کلاس اول از همون اول شروع کرده معلم به بخش بخش کردن کلمات بدون اینکه حروف الفبا رو بهشون یاد بدت

  2. معلم بی ادا گفته:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت مردم عزیز ایران سرافراز و معلمین زحمت کش و همکاران عزیزتر از جان…دوران اینکه داخل دفتر برای هر معلم یک وسیله برای تنبیه کنار دیوار اماده بود گذشت.دوران معلمان رابطی و بیسواد گذشت…همان طور که بچه ها زرنگ تر شدن معلم ها هم الحمدلله سطح سواد و نگرششان بالا رفته…همه در بالاترین حد هستن الان در دانشگاها قبل ورود به کلاس درس چند واحد روانشناسی کودک فقط پاس میکنیم…الان حتی معلم ها از کلمات منفی استفاده نمکنن تا چه توهین و تنبیه البته و صد البته مدینه فاضله نیست و ممکن است یک درصدی هم مشکل داشته باشند ولی نمیشود بخاطر یک میوه پوسیده کل میوه ها را دور ریخت! ممنون از مطالب سایت و وقت ارزشمند شما سروران گرام.موفق باشید و سرافراز…

  3. آزاده گفته:

    سلام
    همکاران پرتلاش زیادی داریم. در مدارس هیأت امنایی با 37 دانش‌آموز شاد و پر انرژی با مدیریت عالی از الان لیست کلاسم مشخصه و دارم طرح درس کلی روزانه می‌نویسم الان 17 تیر هست و من پاور به همراه متن صحبتهای ضروری برای جلسه مهر رو آماده کردم و دنبال ایده برای شروع کلاس بودم که مطالب جالب سایت رو دیدم خیلی‌ها انرژی و انگیزه من رو شوق اولیه می‌دونستن و الان پس از سالها همونطور پر انگیزه‌ام.
    ممنون از مطالب ارزنده

    • سانی گفته:

      سلام
      چقدر خوشحال شدم وقتی نظر شما رو خوندم.
      این همه شوق و انرژی بسیار قابل تحسین هست.
      من امسال سال اول هست که معلم ادبیات میشم. معلم فارسی پایه پنجم و ششم. خیلی مشتاقم از تجربیات شما بشنوم. اگه ممکن باشه راه ارتباطی رو معرفی بفرمایید تا بیشتر از محضرتون بهره مند بشم.

    • ناشناس گفته:

      درود بر شما و نمونەتون زیاد باشه واقعا بودن معلم هایی مثل شما به آدم امید میده

      • فرهاد گفته:

        سلام، من دو سال است که تدریس پژوهش رو در دبیرستان و در ابتدایی کار در کلاس میکنم، شغل اصلی من چیز دیگری است، فقط و فقط بخاطر علاقه و عشق در ارتباط با بچه ها و چراغ راهنمایی برای این بچه های مرز و بوم بشم، وارد این کار شدم. به نظر من مهم ترین چیز ایجاد اعتماد بین معلم و دانش آموز است ، به طور مثال خطاهای بچه ها رو معلم خودش حل و فصل کنه نه اینکه دائم ارجاع بده به ناظم و مدیر و والد، خیلی دانش آموز با معلم ارتباط میگیره.

    • ناشناس گفته:

      سلام من جلسه اولم فردا میخام برم میتونید من راهنمایی کنید چه صحبت هایی داشته باشم چی بگم چیکار کنم

  4. سمیه گفته:

    اتفاقا بله هستند همچنین معلم هایی که علاوه بر اینکه باسوادن خیلی خلاق ورزنده هستن وکلاس رو لذت بخش می‌کنند
    البته بیشتر در مدارس غیردولتی با تعداد دانش آموز نرمال نه دولتی ها که……

  5. ناشناس گفته:

    عزیز دلم چقدر دل شما خوشه
    واقعا معلمی با این شرح که شما دادید توی آموزش و پرورش ما هست؟!
    ما که هرچه دیدیم آدم ها و رفتارهای آسیب زا برای کودکان بوده

    • ناشناس گفته:

      یک درصد هم این کارا رو نمیکنن
      توی دانشگاه اینقدر اینقدر سخت میگیرن برای روش تدریس اینطور باشه اونطور
      باید طرح درس داشته باشی اینا برای تدریس
      اگ همه معلما همینطور ک توی دانشگاه سخت میگرفتن بودن ایران پر بود از آدمای دانا و تحصیل کرده……معلمای ما ک بیشتر مارو جریمه میکردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *