نقش بازی با لگو در رشد کودکان

بازی با لگو را همه بارها و بارها تجربه کرده‌ایم. کودکی‌مان را با آنها خیال‌انگیز کرده‌ و رویاهایمان را به وسیله‌شان ساخته‌ایم. نه تنها ما، بلکه کودکان بعد از ما هم با آنها خاطره سازی کردند تا زمانی که  نوبت به بچه‌های خودمان رسید. دلمان خواست از این اسباب‌بازی‌های ماندگار که همراه با بچه‌ها از یک نسل به نسل دیگر رفته‌اند، برایشان تهیه کنیم تا لذتی را که برده‌ایم آنها نیز تجربه کنند. به نظرتان ماندگار شدن یک وسیله بازی فقط بخاطر سرگرم‌کننده بودن آن است؟ مسلما نه! چیزی فراتر از یک سرگرمی ساده در این بازی نهفته است که می‌خواهیم در این مقاله درباره‌ی آنها با شما صحبت کنیم. ده مورد از فواید بازی با لگو در کودکان!

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

 

فواید بازی های ساختنی

 

ده مورد شگفت‌انگیز از فواید بازی با لگو

لگوها از سری جذاب‌ترین اسباب بازی‌های فکری می باشند که علاوه بر جنبه‌ی سرگرمی و بازی، دارای ابعاد آموزشی و فواید بسیاری هستند. در ادامه ده مورد از فواید و مزایای آموزشی اسباب بازی لگو را بررسی می کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی تاریخچه لگو و انواع آن بدانید بر روی لینک لگو چیست کلیک نمایید.

 

1. تقویت مهارت‌های گفتاری و زبانی

از جمله فواید بازی های ساختنی تقویت مهارت‌های گفتاری و زبانی است. چه این بازی‌ها به تنهایی انجام شوند و چه در جمع این هدف محقق می‌شود.
وقتی که بازی با لگو انفرادی باشد، کودک شروع به داستان‌سرایی می‌کند. تلاش می‌کند به سازه‌هایش شخصیت بدهد و گفتگوهایی بین آنها ایجاد کند. اگر والد تلاش کند تا در دنیای کودکانه او سهیم شود و با اشتیاق درباره چیزهایی که ساخته سؤال بپرسد، کودک هم بیشتر تشویق می‌شود تا درباره آن‌ها صحبت کند.

وقتی که لگو به‌صورت یک بازی جمعی درمی‌آید، کودکان تلاش می‌کنند درباره چیزی که قرار است بسازند یا به تنهایی ساخته‌اند با سایر همبازی‌هایشان صحبت کنند. درباره سازه‌های آن‌ها سؤال بپرسند و با آن‌ها به گفتگو بپردازند. آن‌ها در انتها با چیزهایی که ساخته‌اند یک بازی تشکیل می‌دهند. در آن بازی برای لگوهایشان دیالوگ مشخص می‌کنند و از جانب آن‌ها صحبت می‌کنند.

این کاری است که بیشتر اوقات خودشان مایل‌اند انجام دهند. اگر تابه‌حال به این سبک بازی نکرده‌اند، بهتر است این ایده را به آن‌ها بدهید. از آن‌ها بخواهید که با لگوها یک شخصیت برای خودشان بسازند و در نقش آن فرو بروند.

 

2. ایجاد یک کار گروهی و تقویت مهارت‌های اجتماعی

بازی با لگو، زمانی که در یک جمع کودکانه انجام شود کاری گروهی به حساب می‌آید. کودکان یاد می‌گیرند که به صورت گروهی بازی کنند. با یکدیگر درباره چیزی که قرار است بسازند مشورت کنند و یک راه مناسب برای پیاده‌سازی‌اش بیابند. با هم همکاری کنند و یک هدف گروهی را با کمک یکدیگر محقق سازند. کودک شما وقتی که به تنهایی بازی می‌کند ممکن است در یک نقش تکراری فرو برود.

مثلا همیشه دلش بخواهد با لگوها ماشین بسازد و یک راننده باشد. وقتی  کودکان به صورت گروهی بازی می‌کنند، با ایده‌های سایر همبازی‌هایشان آشنا می‌شوند. می‌فهمند که قرار نیست خلاقیت خود را به یک نقش تکراری محدود کنند و همیشه یک راننده باشند. می‌توانند معمار باشند، مهندس رباتیک بشوند و حتی کشاورزی کنند.

در طی بازی گروهی با لگوها تمرکز مشترک بیشتر خواهد شد، اعتماد به نفس بالا می‌رود، اشتراک نظر آموزش داده می‌شود، رفتارهای مثبت تقویت شده و ارتباط اجتماعی بهبود می‌یابد.

 

فواید بازی های ساختنی

 

اگر به اسباب بازی های فکری و بازی های ساختنی همانند لگو علاقه‌مند هستید بر روی لینک بازی های فکری کودکان کلیک نمایید.

 

 

3. توانایی حل مسئله و مهارت‌های ریاضی و هوش فضایی

وقتی که کودک تصمیم می‌گیرد با قطعات لگویش چیزی بسازد، آن را در ذهنش تصور می‌کند. بعد هوش فضایی‌اش را به کار می‌گیرد تا الگوی خیالی‌اش را پیاده‌سازی کند. حتی وقتی که از روی یک نقشه سازه‌ای می‌سازد نیز از هوش فضایی استفاده می‌کند. تلاش می‌کند بفهمد که چطور باید الگو را پیاده‌سازی کند، تقارن ایجاد کند، محل قرارگیری قطعات را تشخیص دهد، کمیت قطعات هر قسمت را حدس بزند و ترتیب قرار گرفتن آنها را رمزگشایی کند. این مسائله همه و همه دست به دست هم می‌دهند تا هوش فضایی کودک به کار گرفته شود و تقویت گردد. همچنین مهارت‌های ریاضی را یاد بگیرد و در آینده از آنها برای یادگیری مفاهیم پیچیده‌تر ریاضیات کمک بگیرد.

هر بار که کودک الگویی را که در ذهن یا روی نقشه دارد به واسطه لگو پیاده‌سازی کند تشویق می‌شود و علاقه پیدا می‌کند که الگوهای سخت‌تر و پیچیده‌تری را اجرا کند و ایده‌های جدیدتری بیابد. مسئله‌ای را حل می‌کند و دلش می‌خواهد به سراغ حل مسئله بعدی برود که حاصل یک ایده خلاقانه است. به این صورت توانایی حل مسئله در او بهتر خواهد شد.

4. بروز خلاقیت و پرورش آن

خلاقیت هنر به درد بخوری است که در هر جایی از زندگی به کارمان می‌آید. بهتر است زمینه شکوفایی این توانایی را در کودکمان پرورش دهیم. تا بتواند مسائل مختلف زندگی را با ایده‌های خلاقانه‌اش راحت‌تر و سریع‌تر پشت سر بگذارد و موفق‌تر شود. یکی از فواید بازی با لگو در کودکان بروز و پرورش خلاقیت است.

خیلی از اسباب‌بازی‌ها همه‌چیز را حاضر و آماده در اختیار کودک قرار می‌دهند. یک خانه‌ی عروسکی آماده، یک ربات فلزی، یک دایناسور پلاستیکی، یک تلفن اسباب‌بازی کوچک یا یک آدمک چوبی همه و همه وسیله‌هایی هستند که با هدف مشخصی تولید شده‌اند و تغییر ماهیت هم نمی‌دهند.

بدون هیچ مشکلی کودک از آنها در بازی‌اش استفاده می‌کند! برای بازی کردن با آن‌ها ذهن او به اندازه‌ای که در بازی با لگو به چالش کشیده خواهد شد، به چالش کشیده‌ نمی‌شود. لگوها همانند سایر اسباب بازی‌های آماده نیستند، کودک باید برای آماده شدن آن‌ها فکر کند. ایده بیابد، آن را پیاده‌سازی کند، به آن شخصیت ببخشد و در انتها شروع به بازی کردن با آن نماید. هر وقت از آن خسته شد خرابش کند و به دنبال ایده‌ی جدید دیگری بگردد. بروز خلاقیت و رشد آن از جمله مهمترین فواید بازی های ساختنی مثل لگو است.

 

فواید بازی با لگو

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لگو 

5. رشد جسمی

از جمله مزایای دیگری که در پی بازی کردن با لگو شامل حال کودک می‌شود رشد جسمی است. کودک برای وصل کردن قطعات به همدیگر و از هم جداکردنشان نیاز به قدرت و کنترل میزان آن دارد. به‌ این‌ترتیب انگشت‌های او به بهترین نحو تقویت می‌شوند. کودکانی که با لگو بازی می‌کنند معمولاً در گرفتن مداد بهتر عمل می‌کنند. راحت آن را به دست می‌گیرند و فشار وارد بر کاغذ را کنترل می‌کنند.

6. مدریت شکست و پشتکار

خراب شدن جزو جدایی‌ناپذیری است که امکان ندارد هنگام بازی کردن با لگو با آن مواجه نشوید. سازه‌هایی که کودک می‌سازد بارها و بارها به خاطر یک اشتباه یا یک فشار نامناسب خراب می‌شوند. گاهی قرار دادن یک لگوی نادرست در جایی که نباید، کل الگوی سازه را به هم می‌ریزد. این در صورتی است که او تصور می‌کند همین الان سازه‌اش را به پایان می‌رساند.

یک لحظه به خودش می‌آید و می‌بیند خراب شده است یا مجبور است آن را خراب کند. این شکست واقعی در دنیای کودکانه اوست. نباید ناامید شود. باید دوباره دست به کار شود و شکست خود را مدریت کند. پشتکار داشته باشد و از نو بسازد. او در حال تمرین این مهارت است تا در دنیای بزرگ‌سالی هم از آن استفاده کند.

7. افزایش اعتماد به نفس

چه کودکان از روی یک الگو توسط لگوها چیزی را بسازند و چه از روی یک ایده شفاهی ، کاری را شروع کرده‌اند و به پایان رسانده‌اند. این به پایان رساندن کار در آنها حس خوبی ایجاد خواهد کرد. این حس که از دست‌شان کاری برمی‌آید، می‌توانند به خودشان اعتماد کنند، می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و در نهایت به خودشان اعتماد کنند.

 

فواید بازی با لگو در کودکان

8. کاهش اضطراب و استرس

شاید باورتان نشود ولی بازی با لگو یک روش درمانی برای کنترل تنش و استرس و اضطراب کودکان است. بازی با لگوها به ذهن نظم می‌دهد و می‌تواند خاطرات یک روز پر از تنش را از ذهنش بیرون کند.

9. افزایش صبر و تحمل

ساختن می‌تواند زمان ببرد و صبر و تحمل کودکان را مورد آزمایش قرار دهد؛ مخصوصا اینکه نیاز به قطعه‌ای باشد که در میان انبوهی از قطعات ریز و درشت و رنگی رنگی پنهان شده است. در دنیایی که بچه‌ها هر چیزی را که بخواهند در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیارشان قرار می‌گیرد و به دنبال رضایت فوری‌اند بازی با اسباب بازی لگو یک تمرین فوق العاده برای افزایش صبر و شکیبایی در آنها می باشد لذا یکی از مهم‌ترین فواید بازی با لگو در کودکان محسوب می‌شود.

10.  افزایش تمرکز

همه‌ی کارهایی که در فرایند ساخت با قطعات لگو وجود دارد نیاز به تمرکز دارند. هدف فردی یا جمعی‌ای که در ساخت لگوها دنبال می‌کنند، قرار دادن آنها روی هم و بوجود آوردن یک سازه‌ی مطلوب چیزهایی نیستند که بدون تمرکز به دست بیایند. به همین خاطر به کودکانی که اختلال تمرکز و توجه دارند پیشنهاد می‌شود لگو بازی کنند.

چه کسی تصور می‌کرد فواید بازی با لگو در کودکان، این قطعات کوچک پلاستیکی رنگی رنگی تا این اندازه زیاد باشد؟ با خیال آسوده به کودکتان در حالی که دارد با لگوهایش بازی می‌کند نگاه کنید و لذت ببرید! او دارد به خوبی رشد می‌کند.

 

اگر به دنبال بازی های سرگرم کننده و مناسب برای اوقات فراغت خود هستید روی لینک بازی فکری کلیک کنید.

1 دیدگاه برای “نقش بازی با لگو در رشد کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *