معرفی 13 بازی برای جلوگیری از آلزایمر

محققان بر این باورند که بازی برای جلوگیری از آلزایمر مفید است و همچنین باعث تقویت حافظه می‌شود. بازی‌های فکری مناسب سالمندان، ممکن است از پیری طبیعی مغز جلوگیری نکنند، اما می‌توانند به سالم نگه‌داشتن، هوشیاری و تنظیم دقیق مغز کمک کنند. این بازی‌های تحریک‌کننده ذهنی می‌توانند به‌خوبی در پیری نقش مفیدی داشته باشند. از اهمیت بازی برای افراد مسن نباید غافل شد.

 

افراد مختلف با افزایش سنشان با مشکلاتی مانند بی‌حوصلگی و کم طاقتی روبه‌رو می‌شوند و معمولا نمی‌توانند روی موضوعی خاص تمرکز کنند. با گذشت مشکلات دیگری مانند فراموشی نیز ممکن است برای برخی سالمندان به وجود بیاید. در این شرایط یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با مشکلات ذهنی و سرگرم کردن سالمندان،‌ انجام بازی فکری است. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا برای جلوگیری از آلزایمر و افزایش قدرت ذهنی افراد در دوران سالمندی چند بازی فکری مفید معرفی کنیم.

 

در ادامه با سایت آموزشی رایاد همراه باشید.

اهمیت بازی فکری برای سالمندان

مطالعات نشان می‌دهد که بازی فکری مناسب سالمندان مانند بازی های کارتی، جورچین و بازی‌های رومیزی محرک‌های ذهنی خوبی هستند و به ارتقا سلامت مغز کمک می‌کنند. این امر خصوصاً در بزرگ‌سالان مسن بیشتر صدق می‌کند و معمولاً از آن‌ها به‌عنوان بازی‌های فکری برای جلوگیری از آلزایمر نام برده می‌شود. بازی‌ها همچنین سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و همچنین تقویت حافظه را به دنبال دارند. با این تعاریف نباید اهمیت بازی برای افراد مسن دست‌کم گرفت.

بسیاری از بازی‌ها همچنین شامل اجتماعی شدن و تعامل کلامی است. ما می‌دانیم بازی فکری برای سالمندان می‌تواند به کاهش خستگی و افسردگی کمک کند که هر دو باعث جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه می‌شوند.

با خرید بازی فکری مناسب سالمندان می توان لحظات سرگرم کننده و شادی در کنار اعضای خانواده و دوستان، برای سالمندان عزیز به ارمغان آورد ضمن آنکه  این پویایی اجتماعی همچنین به فعال و درگیر نگه‌داشتن مغز کمک می‌کند.

 

انواع بازی های رومیزی با سبک ها و مکانیزم های بازی متفاوت طراحی و روانه‌ی بازار می شوند که دارای انواع تم های جنگی، اقتصادی، جاسوسی و … هستند. برای مشاهده انواع بازی های فکری بزرگسالان بر روی لینک بازی فکری بزرگسالان کلیک کنید.

 

 

بازی فکری برای سالمندان

معرفی بازی برای جلوگیری از آلزایمر

اکثر بازی های رومیزی با هدف افزایش حافظه، دقت، تمرکز و سایر توانایی های ذهنی طراحی می شوند. برخی از بازی های فکری محدودیت سنی ندارند، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان می توانند اوقات فراغت خود را با آنها سپری کنند. از جمله بازی های فکری مناسب برای سالمندان می توان موارد زیر را نام برد:

 

1.بازی فکری پنتاگو

نحوه انجام این بازی فکری پنتاگو بسیار ساده است. به طوری که باید مهره‌ها را به نوبت جابه‌جا کرده و سپس صفحه را ۹۰ درجه بچرخانید. این حرکات ساده می‌توانند برنده و بازنده بازی را مشخص کنند. البته این بازی علی‌رغم ساده بودنش، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بر همین اساس، تمرین ذهنی خوبی برای سالمندان بوده و می‌تواند موجب تقویت حافظه، بهبود سرعت، قدرت تصمیم گیری، قابلیت تفکر منطقی، تحلیل و حل مسئله در آنان شود.

 

بازی فکری سالمندان

2.شطرنج

شطرنج احتمالاً چالش‌برانگیزترین بازی روی صفحه از نظر ذهنی است. گروه‌هایی هستند که برای بازی شطرنج دور هم جمع می‌شوند که برای دیدار با افراد جدید بسیار مناسب است. در میان بازی‌های فکری برای جلوگیری از آلزایمر شطرنج از محبوبیت بالایی برخوردار است. شطرنج یکی از مناسب‌ترین بازی فکری برای سالمندان است.

 

بازی برای جلوگیری از آلزایمر

3. بازی سودوکو

جدول سودوکو بازی محبوب و شناخته شده‌ای در میان سنین مختلف است. سودوکو بازی فکری مناسبی برای تقویت حافظه بوده و از این جهت برای سالمندان مفید می‌باشد. این بازی جدولی با مربع‌های کوچک دارد که در هر مربع باید عددی غیرتکراری نسبت به سطر و ستون خودش قرار گیرد. به بیان دیگر، شما باید عددی را داخل هر مربع قرار دهید که تنها یک مرتبه در سطر و ستون مربوط به خودش تکرار شده باشد. سودوکو بهترین بازی برای جلوگیری از آلزایمر می باشد.

 

4.بازی فکری اتللو

 بازی فکری اتللو یک بازی کاملا استراتژیک برای سالمندان است. به این معنی که فرد برای برنده شدن باید نقشه داشته باشد و بتواند حرکات رقیب را حدس بزند. نحوه بازی به این صورت است که باید تلاش کنید رنگ مهره‌های موجود در صفحه به سمت رنگ مهره‌های خودتان غالب باشد.

تنها در این شرایط برنده بازی خواهید بود. در روند بازی ممکن است پس از چند حرکت گمان کنید که خودتان یا طرف مقابل در حال برنده شدن هستید؛ اما غالبا در طی یک یا چند حرکت دیگر، همه چیز تغییر می‌کند. به عبارت بهتر، در این بازی فکری استراتژیک احتمال برد یا باخت در لحظه تغییر می‌کند.

 

برای مشاهده انواع بردگیم های استراتژیک بر روی لینک بازی فکری استراتژیک کلیک نمایید.

 

بازی برای سالمندان

5. بازی فکری جنگا

یکی دیگر از بازی های فکری برای جلوگیری از آلزایمر و مناسب برای افراد مسن، بازی مهیج جنگا است. این بازی مکعب‌های چوبی دارد که باید آن‌ها را روی هم بچینید. هر بازیکن یکی از مکعب‌های چوبی را روی سازه قرار می‌دهد؛ سپس باید تلاش کند که یکی دیگر از مکعب‌های چوبی زیرین را به نحوی بردارد که سازه چوبی ساخته‌ شده فرو نریزد. این بازی برای همه سنین از جمله کودکان، بزرگ‌سالان و سالمندان مفید است.

 

 

بازی فکری برای سالمندان

 

6.بازی فکری کابالئو

بازی فکری کابالئو یکی دیگر از بازی‌های مناسب برای سالمندان است که به تقویت حافظه آن‌ها کمک می‌کند. نحوه انجام بازی به این صورت است که بدون اطلاع سایر بازیکنان، یک رنگ به هر بازیکن اختصاص داده می‌شود. در این میان برنده بازی کسی خواهد بود که مهره‌های بیشتری از رنگ مربوط به خودش را جمع آوری کرده باشد. یکی از نکات برنده شدن در بازی کابالئو این است که سایر بازیکنان از رنگ مهره‌تان اطلاعی نداشته باشند و سعی کنید که آن را لو ندهید.

 

7.بازی فکری کریدور

بازی فکری کریدور یک بازی رومیزی استراتژیک جذاب می باشد که برای بازیکن چالش های ذهنی ایجاد میکند و یک ورزش فوق العاده برای ذهن می باشد. در این بازی بازیکنان باید مهره ی خود را به آن طرف تخته بازی برسانند و با استفاده از دیوارکهایی که دارند، سدهایی در مسیر حرکت رقیب ایجاد کنند. این بازی مهیج با نام های دالیز و دالون نیز شناخته می شود.

 

بازی فکری برای سالمندان

 8.بازی فکری هایو

بازی هایو نیز یک نوع بازی استراتژیک برای تقویت قدرت ذهنی افراد است. همچنین هر ساله بازی‌های جهانی با حضور شرکت کنندگان بسیاری برای آن برگزار می‌گردد. بازی هایو شباهت زیادی به شطرنج دارد؛ اما بر خلاف شطرنج روی صفحه مشخصی اجرا نمی‌شود و از این روی هیجان بیشتری را به بازیکنان می‌دهد. نحوه انجام بازی به این صورت است که هر بازیکن باید بتواند زنبور ملکه حریف را به طور کامل محاصره کرده و در عین حال از ملکه خود نیز محافظت کند. زنبور ملکه هر بازیکن می‌تواند توسط مهره‌های بازیکنان دیگر محاصره شود.

 

9.شمارش معکوس اعداد

شمارش اعداد به صورت معکوس نیز نوعی تمرین فکری مفید و مؤثر برای سالمندان محسوب می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید به صورت ذهنی اعداد را با شروع از عدد مشخصی به صورت معکوس و با صدای بلند بشمارید. برای مثال، از عدد ۱۰۰ شروع کنید و به صورت معکوس به عقب بازگردید. در مرحله بعدی سعی کنید اعداد زوج را با شمارش معکوس از عدد ۱۰۰ تکرار کنید. به عنوان تمرین دیگر، می‌توانید اعداد مضرب ۳ را به صورت معکوس و با شروع از عددی مشخص شمارش کنید.

 

برای خرید یک بازی مناسب میتوانید از راهنمای خرید بازی فکری استفاده نمایید.

 

10.بازی فکری کانسپت

بازی فکری کانسپت یک بازی ساده و در عین حال بسیار جذاب می باشد. این بازی یک سرگرمی بسیار عالی برای تقویت قدرت مغز و حافظه است و به ویژه در حدس زدن مفاهیم و کلمات و بعضا عبارت ها می باشد. در این بازی، یک تیم که شامل دو نفر از شرکت کنندگان است; کلمه یا عبارت کوتاهی را انتخاب کرده و سپس برای آنکه سایر شرکت کنندگان بتوانند آن را حدس بزنند تلاش می کنند. در این بازی قدرت توجه و حافظه بازیکنان به جالش کشیده می شود.

 

بازی فکری مناسب برای سالمندان

 

11.بازی هپی کیوب؛ بازی برای جلوگیری از آلزایمر

بازی هپی کیوب یک بازی معمایی جالب برای سالمندان و حتی افراد جوان تر می باشد. این بازی برخلاف ظاهر ساده ای که دارد کمی پیچیده است، نحوه انجام بازی به این صورت است که باید طوری تکه های پازل را در کنار هم قرار دهید که به شکل مکعب تبدیل شود. با چالش هایی که در این بازی رو به رو هستید میتوانید مهارت های حرکتی، هوش هیجانی، هوش منطقی، کار گروهی خود را تقویت کنید. هپی کیوب می تواند یک ایده جالب و مهیج بازی برای سالمندان باشد که اوقات فراغت خود را سپری کنند.

12.تقویت حافظه تصویری

انجام این بازی برای سالمندان بسیار مفید است چرا که حافظه تصویری به ما کمک میکند تا اطلاعات را سریعتر به خاطر بسپاریم و زمانی که به آن ها نیاز داریم با سرعت بالایی به خاطر بیاوریم. بازی تقویت حافظه تصویری با استفاده از چند عکس یا تصویر قابل انجام است.  این بازی به چند روش قابل اجرا است.

حالت اول: از یک نفر بخواهید در یک صفحه چند شیء بچیند و چند ثانیه به شما زمان بدهد تا آن ها را به خاطر بسپارید سپس اشیاء را از دید شما پنهان کند و فرصت بدهد تا 5 یا 7 مورد را نام ببرید.

حالت دوم: به یک عکس یا تصویر برای مدت چند ثانیه نگاه کنید و بعد آن را کنار بگذارید. حالا باید سعی کنید همه آنچه داخل عکس دیده اید به یاد آورید و نام ببرید. شما میتوانید از این بازی برای جلوگیری از آلزایمر استفاده کنید.

 

بازی برای جلوگیری از آلزایمر

 

13.بازی فکری بلاک اس

بازی فکری بلاک آس ,Blokus با هدف تقویت اعتماد به نفس و افزایش دقت و تمرکز طراحی شده است. بلاک اس یک بازی فکری مهیج است و با قوانین ساده ای که دارد در عین حال پیچیده است و با چالش هایی که در بازی با آن مواجه هستید باید سعی کنید بهترین تصمیمرا بگیرید تا برنده شود. این بازی به دلیل آنکه بسیار فکری و پر چالش است میتواند یک ایده خوب بازی برای جلوگیری از آلزایمر باشد.

 

کلام آخر

با افزایش سن، ممکن است خود یا شخصی را که دوست دارید کمی فراموش‌کارتر شوید. پیر شدن اگرچه قابل‌پیشگیری نیست، اما مواردی وجود دارد که می‌توانید برای کند کردن روند پیری مغز انجام دهید. با انجام بازی‌ها و یا حل جورچین‌ها، در حال کار روی مغز خود هستید، تقویت حافظه را جدی می‌گیرید و سن مغز خود را کاهش می‌دهید. بازی فکری برای سالمندان برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ بنابراین بهتر است با شناخت بازی فکری مناسب سالمندان و تهیه‌ی آن‌ها برای خود و یا سالمندان عزیز به جنگ با آلزایمر و پیری مغز برویم.

 

در رابطه با اهمیت و نقش بازی های فکری برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر در بزرگسالان، پیشنهاد رایاد به شما مطالعه ی مطلب مزایای بازی فکری می باشد.

4 دیدگاه برای “معرفی 13 بازی برای جلوگیری از آلزایمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *