بهترین نرم افزارها و برنامه آموزش مجازی مدارس

پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، کمتر کسی بود که به کلاس‌های مجازی نیاز داشته باشد یا از آن‌ها استفاده کنند. تنها برخی از آموزشگاه‌های آزاد یا دانشگاه‌های خاص از این سیستم برای آموزش استفاده می‌کردند. بعد از کرونا، دنیای آموزش نه تنها در ایران؛ بلکه در کل جهان با تغییراتی اساسی روبرو شد. نه تنها کلاس‌های آزاد یا دانشگاهی بلکه تمامی مقاطع تحصیلی و کلاس‌‎های دولتی نیز به این سمت و سو کشیده شدند و برنامه آموزش مجازی برای همه‌ی آن‌ها‌ پیاده‌سازی شد. از پیش‌دبستانی گرفته تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا! 

 

بازار نرم افزارهای آموزش مجازی حسابی داغ شد. دبیران و اساتید تلاش می‌کردند برای بهتر شدن آموزش مجازی به سراغ انواع نرم افزار تدریس آنلاین بروند. برخی از نرم‌افزارها از تجربه کاربری مناسبی برخوردار بودند و برخی دیگر هم نه!

در این مقاله می‌خواهیم چند نمونه از نرم‌افزار آموزش مجازی را که استفاده از آن‌ها همراه با رضایت بوده به شما معرفی کنیم. از این نرم‌افزارها می‌توانید به راحتی در ایران استفاده کنید؛ بدون اینکه با چالشی همراه باشید. 

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

نرم افزارهای کلاس های مجازی

 

ابزارها و برنامه های مورد نیاز کلاس های مجازی

 

هر نوعی از تحصیل نیاز به امکانات خاص خودش  دارد. در تحصیل حضوری کودکان به لباس فرم، کیف، کفش، لباس ورزشی، لوازم و التحریر کامل و … نیاز دارند. در تحصیل به سبک مجازی نیز به موبایل یا لپ‌تاپ، اینترنت، نرم‌افزار مناسب و لوازم‌التحریر( در حد کمتر) نیاز است. لزوماً اینترنت باید سرعت مناسبی داشته باشد؛

 

قابل ذکر است که نرم افزارها و فیلم های آموزشی و کمک درسی بسیاری طراحی و عرضه شده‌اند، که بهره‌گیری از آنها در فرایند آموزش و تدریس آنلاین بسیار تاثیرگذار می باشد. نرم افزارها و فیلم های آموزشی از جمله ابزارهای کمک آموزشی محسوب می شوند که استفاده از آنها در تدریس مجازی از جمله راهکارهایی بهتر شدن آموزش مجازی می باشد.

سخت افزارهای مورد نیاز برگزاری کلاسهای مجازی

 

موبایل یا لپ‌تاپ

 این وسایل باید به بلندگو و میکروفون مجهز باشند. قابلیت اتصال به اینترنت را نیز داشته باشند. از جمله خصوصیات دیگری که این سخت‌افزارها باید دارا باشند این است که شرایط نصب نرم‌افزارهای بروز موردنیاز روی آن‌ها مهیا باشد. 

 

 اینترنت

اینترنت شبکه‌ای جهانی است که اجازه انتقال داده‌ها و اطلاعات را به ما می‌دهد. هر چقدر که سرعت اینترنت بیشتر باشد، طبیعتاً کیفیت کلاس‌ مجازی نیز بالاتر می‌رود. سرعت پایین به معنی پایین آمدن کیفیت جلسه است. ممکن است اطلاعات و داده‌ها بین معلم و دانش‌آموز رد و بدل نشود یا این اتفاق با سرعتی بسیار کم  رخ دهد.

برای برگزاری کلاس حداقل اینترنتی با سرعت 256 مگابایت برای دانش‌آموزان و 512 مگابایت برای دبیران الزامی است. اما این سرعت هم نمی‌تواند کیفیت مناسب جلسه را تضمین کند. بهتر است هر دو طرف به اینترنت پایدار با سرعت حداقل 2 مگابایت بر ثانیه دسترسی داشته باشند. 

 

بیشتر بخوانید: آموزش مجازی ابتدایی

 

نرم افزار تدریس آنلاین

 

بهترین برنامه آموزش مجازی کدام است؟

درست است که اطلاعات و داده‌ها توسط اینترنت منتقل می‌شود؛ ولی باید یک بستر نرم‌افزاری مناسب نیز وجود داشته باشد تا بتوان این اطلاعات را ارسال یا دریافت کرد. انواع برنامه آموزش مجازی وجود دارد که با توجه به تجربیات کاربران می‌توان 5 مورد از آن‌ها را به عنوان نمونه‌های پیشنهادی معرفی نمود.

1. Adobe connect

نرم‌افزار ادوبی کانکت را می‌توان پرکاربردترین نرم افزار آموزش مجازی این روزها شناخت. این برنامه با توجه به امکانات گسترده‌ای که در اختیار می‌گذارد نیازها را تا حد زیادی برآورده می‌کند. قدرتمند و پایدار است و دچار محدودیت نیست. یک نرم افزار اوپن سورس که می‌توان آن را با توجه به نیاز کلاس شخصی‌سازی کرد.

از این نرم افزار می‌توان از طریق نصب یا اتصال به واسطه مرورگر استفاده کرد. البته لازم به ذکر است وقتی از مرورگر برای اتصال به ادوبی کانکت استفاده می‌کنید نمی‌توانید به فارسی چت کنید. 

از امکانات خوب این برنامه می‌توان به اشتراک‌گذاری ویدیو و صوت، امکان چت، نظرسنجی، اشتراک گذاری اسناد، تعامل و … اشاره کرد.

2. Skype

اسکایپ برنامه پرطرفدار دیگری است که تا حد زیادی توانسته توجه‌ها را در دوران آموزش مجازی به خودش جلب کند. اسکایپ در اصل نوعی پیام‌رسان است که امکانات تصویری پیشرفته‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید برای کلاس خود در اسکایپ یک گروه تشکیل دهید و دانش آموزان را به آن اضافه کنید.

سپس با ایجاد تماس و ارائه دسترسی به دوربین و میکروفون وارد جلسه شوید. همه دانش آموزان می‌توانند به این واسطه در کلاس حضور پیدا کنند. البته می‌توان بدون اجازه دسترسی به دوربین و میکروفون هم سر کلاس حاضر شد. 

در اسکایپ می‌توانید به راحتی سر کلاس شرکت کنید، صفحه خود را به اشتراک بگذارید، حین کلاس یا بعد از آن متن ارسال کنید و فایل‌ها را به اشتراک بگذارید.

همچنین اسکایپ این امکان را ارائه داده که بتوان فایل جلسه را ضبط کرد و به اشتراک گذاشت. اگر قرار است کلاسی با تعداد دانش آموزان بالا داشته باشید اسکایپ گزینه بسیار مناسبی است. 

 

مقاله پیشنهادی: آموزش مجازی چیست؟

 

نرم افزار آموزش آنلاین

 

3. Zoom

برای برگزاری کلاس‌هایی که نیاز است یک جلسه گروهی برگزار شود و باید تمامی شرکت‌کننده‌های جلسه با هم ارتباط صوتی و تصویری داشته باشند، برنامه آموزش مجازی zoom انتخاب بسیار مناسبی است. 

برنامه زوم در سال 2011 توسط دو شرکت بزرگ سیسکو و وبکس ارائه شد و روی تمامی سیستم عامل‌ها قابل اجرا است. زوم یک برنامه برنامه آموزش مجازی خارجی است. 

 

4. Skyroom

اگر به دنبال یک پلتفرم آموزش مجازی کامل هستید که از زبان فارسی به خوبی پشتیبانی کند، اسکای روم گزینه بسیار مناسبی است. در این پلتفرم امکاناتی از قبیل ارتباط دیداری و شنیداری و نوشتاری، اشتراک‌گذاری دسکتاپ، نمایش اسلاید، وایت برد، اشتراک فایل و پخش فایل‌های صوتی و تصویری فراهم شده است.

پهنای باند ابزارهای این برنامه کم است و حدوداً برای اجرا به چیزی حدود 10 کیلوبایت بر ثانیه تا 2 مگابایت نیاز دارد. اسکای روم یک نرم افزار تدریس آنلاین بومی است.

 

5. وبینار آنلاین

برنامه بومی دیگری که استفاده از آن برای طبق نظرات از تجربه کاربری خوبی برخوردار بوده است، سرویس وبینار آنلاین است. این پلتفرم که دارای امکانات مختلف کنفرانس صوتی و تصویری، اشتراک دسکتاپ، کنترل دسترسی، ضبط جلسات،  نظرسنجی، تخته سیاه، اشتراک فایل و ارائه چند نفره را دارد به راحتی می‌تواند فضای یک کلاس واقعی را برای شما تداعی کند.

ترافیک تبادل شده با این سرویس برای کاربرهایی که در داخل کشور از آن استفاده می‌کنند به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. با استفاده از این سرویس می‌توانید هزینه اینترنت خود و دانش آموزان خود را تا حد زیادی پایین بیاورید. وبینار آنلاین یک سرویس بومی است.

 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب آموزش مجازی 

 

برنامه های آموزش آنلاین

 

برنامه‌های خارجی یا برنامه‌‌های بومی آموزش آنلاین

 

انواع برنامه آموزش مجازی وجود دارد که به خاطر شرایط سیاسی و تحریم‌ها نمی‌توان از نسخه اصلی آن‌ها  در ایران استفاده کرد. نرم‌افزارهای خارجی‌ای که در ایران از آن‌ها استفاده می‌شود، معمولاً نسخه کرک شده‌ی محصولات هستند. نسخه‌های کرک شده، از لحاظ کیفی نسبت به نسخه‌های اصلی پایین‌تر هستند ولی با این حال می‌توانند تا حد زیادی نیازهای ما را برطرف کنند. 

به طور کلی بهتر است برای مقاطع تحصیلی پایین‌تر از نرم‌افزارهای بومی استفاده شود. چرا که دانش‌آموزان به خاطر محیط فارسی این برنامه‌ها در استفاده از آن‌ها راحت‌تر هستند.

برای مقاطع دانشگاهی به خاطر آَشنایی کامل دانش‌آموزان به انگلیسی محدوده انتخاب وسیع‌تر می‌شود و اساتید و دانشجویان می‌توانند مطابق نیاز خود به سراغ یکی از انواع خارجی یا بومی بروند. 

 

 

نتیجه‌گیری

خلاقیت در تدریس مجازی توسط استاد و معلم مسئله‌ی مهم و غیرقابل چشم‌پوشی‌ای است. اگر در این زمینه فعالیت می‌کنید باید بدانید که برای ارائه این خلاقیت فقط داشتن آن کافی نیست. باید بستر مناسبی وجود داشته باشد تا بتوانید توسط آن آموزشی خلاقانه و تاثیرگذار به دانش‌آموزان و دانشجویان خود ارائه کنید. در رابطه با برنامه آموزش مجازی، داشتن بهترین‌ انواع نرم افزار تدریس آنلاین به شما کمک شایانی خواهد کرد.  

 

ابزارها و برنامه های آموزشی متعددی وجود دارند که با در نظر گرفتن قابلیت‌ها و کارایی آنها به منظور به کارگیری خلاقیت در تدریس مجازی می توان از آنها در فرایند آموزش مجازی و کلاس های آنلاین بهره‌مند شد.

4 دیدگاه برای “بهترین نرم افزارها و برنامه آموزش مجازی مدارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *