معرفی 10 هدیه مناسب برای کودکان اوتیسم

نکته کلیدی در هنگام انتخاب هدیه برای کودکان اوتیسم توجه به علایق و همچنین تفاوت‌های فکری و رفتاری آن‌ها است. به طور کلی،‌ کودکان مبتلا به اوتیسم در تعاملات اجتماعی، مهارت‌های اجتماعی یا ارتباطی و … تفاوت‌هایی با دیگر هم سالان خود دارند. از این رو هنگام تهیه هدیه مناسب بچه‌ های اوتیسمی باید دقت بیشتری به خرج دهید. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا چند مورد از بهترین هدیه‌ها و اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان اوتیسم را معرفی کنیم.

 

هدیه برای کودکان اوتیسم

 

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

10 هدیه مناسب بچه های اوتیسمی

انتخاب مناسب‌ترین هدیه برای کودکان اوتیسم یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ و اطرافیان کودک مبتلا به اوتیسم می‌باشد. با انتخاب صحیح کادو برای بچه های اوتیسمی می‌توان زمینه را پرورش مهارت‌های زندگی و شناختی آن‌ها ضمن ایجاد آرامش و به دور از هرگونه تنش به وجود آورد.

 

۱. ترامپولین

یکی از هدیه‌  های مناسب برای بچه‌های مبتلا به اوتیسم ترامپولین است. این هدیه فضایی را برای کودکان فراهم می‌کند تا بدون ایجاد مزاحمتی در خانه و برای والدین به راحتی بالا و پایین پریده و انرژی خود را تخلیه کنند. علاوه بر این، چنین محصولی کودکان را به انجام حرکات مختلف، استفاده از مهارت‌های حرکتی و همچنین تقویت مهارت‌های بدنیشان تشویق می‌کند. به طور خاص، ترامپولین‌هایی که در هنگام بالا و پایین پریدن صدا تولید می‌کنند، توانایی بالاتری برای جذب کودکان به بازی و انجام فعالیت‌های فیزیکی خواهند داشت.

 

۲. هدفون‌های کاهش صدا

در برخی شرایط خاص کودکان اوتیسمی نسبت به صداهای اطراف خود حساس بوده و در محیط پر سر و صدا دچار تنش‌های استرس و اضطراب می‌شوند. به همین دلیل، می‌توان گفت که هدفون‌های کاهش صدا نیز یکی دیگر از موارد مربوط به کادوی مناسب برای بچه‌های اوتیسمی به شمار می‌آیند. این هدفون‌ها بسته به کاربردشان به گونه‌ای طراحی می‌شوند که صدای محیط اطراف خود را تا اندازه مشخصی کاهش می‌دهند و با کاهش صداهای پیرامون می‌توانند کاهش استرس کودک کمک کنند.

 

کادو برای کودکان اوتیسم

 

۳. جلیقه مخصوص کودکان اوتیسم

به طور معمول کودکان اوتیسمی نسبت به لمس شدن از جانب اطرافیان خود احساس خوبی ندارند. در چنین شرایطی، با تهیه وسیله‌ای که حس در آغوش گرفته شدن را به کودک القا کند تا حدود زیادی می‌توان از استرس و اضطراب او کم کرد. شرکت‌های فعال در این زمینه جلیقه‌هایی را طراحی و تولید کرده‌اند که به درمان فشار عمیق موسوم بوده و در آغوش گرفته شدن را شبیه سازی می‌کنند. این جلیقه‌ها نوعی پمپ دستی دارند که کاربران با استفاده از آن می‌توانند فشاری را به شانه‌ها، پشت و پهلوهایشان وارد کنند.

این جلیقه با توزیع مناسب فشار در بدن کاربر به آرام شدن فرد کمک می‌کند. به این ترتیب اختلالاتی مانند اضطراب، کم توجهی و بیش فعالی کارساز در کودکان اوتیسمی تا حدود زیادی کنترل می‌شوند.

 

 ۴. توپ‌های ضد استرس

توپ‌های ضد استرس به عنوان نوعی اسباب بازی برای کودکان اوتیسم، هدیه‌ای مناسب برای آن‌ها به شمار می‌آید. کودکان اوتیستیک از این ابزار می‌توانند در شرایط استرس‌زا و پرتنش استفاده کرده و به میزان قابل توجهی استرس خود را کاهش دهند. به علاوه، این وسیله می‌تواند برای بهبود مهارت‌های دست ورزی در کودکان کمک کننده باشد.

هدیه برای کودکان اوتیسم

۵. پیانوی مخصوص کودکان

همان طور که احتمالا می‌دانید، موسیقی تأثیر به سزایی در درمان کودکان اوتیسمی دارد. در واقع، موسیقی ضمن سرگرم کردن کودک، امکان درگیر کردن حواس پنجگانه کودک را داشته و او را با خود همراه می‌سازد. در این مسیر مهارت‌های مختلف شنیداری، حرکتی، دستی و غیره نیز در کودک تقویت می‌شوند.

۶. حباب ساز

یکی دیگر از ابزارهایی که کودکان را وادار به استفاده از حواس پنج گانه‌شان می‌کند، وسیله حباب ساز است. این ابزار نیز علاوه بر سرگرم کردن کودکان آنان را وادار به حضور در بیرون از منزل و هوای آزاد کرده و مهارت‌های ارتباطی کودک با هم سالانش را هم تقویت می‌کند. به علاوه، کودکان با این ابزار می‌توانند جنب و جوش بیشتری داشته باشند.

 

هدیه مناسب بچه های اوتیسمی

 

۷. پازل فکری

برخی اسباب بازی‌هایی طراحی شده‌اند که ضمن سرگرم کردن کودکان مهارت‌های مختلفی را به آنان آموزش می‌دهند. برای مثال، پازل‌هایی که روی آن‌ها اعداد یا تصاویر هندسی درج می‌شوند، امکان یادگیری مهارت‌های ریاضیاتی، آشنایی با اشکال هندسی و … را برای کودک فراهم می‌کنند. ضمن اینکه پازل‌ها به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند تا مهارت‌های فکری و دست ورزی خود را هم تقویت کنند. بنابراین انواع پازل را می‌توان به عنوان مناسب‌ترین هدیه برای کودکان اوتیسم شناخت.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت پازل برای کودکان

 

8. شن بازی

یکی دیگر از مواردی که به عنوان کادوی مناسب برای بچه‌های اوتیستیک محسوب می‌شود، شن بازی می‌باشد. شن بازی بهترین انتخاب برای بازی کودکان در فصول گرم است و آن‌ها در زیر نور آفتاب می‌توانند ضمن سرگرمی و بازی، مهارت‌های حسی خود را تقویت کنند. به علاوه، شن بازی در محیط باز به بچه‌های مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا با انجام فعالیت‌های گروهی، مهارت برقراری ارتباط با هم سالان خود را بهبود دهند. همچنین انجام فعالیت‌هایی مثل کار با شن، ماسه، ساختن اشکال مختلف با آن‌ها و … برای تقویت مهارت‌های دست ورزی، قدرت تخیل و مهارت‌های ذهنی کودکان مؤثر است. لازم به ذکر است که امروزه روانشناسان بازی با شن‌های بهداشتی را به عنوان روشی درمانی برای بهبود اختلالات کودکان به والدین آنان توصیه می‌کنند.

9. بلوک‌های خانه سازی یا لگو

برخی اسباب بازی‌های دیگری که برای کودکان مبتلا به اوتیسم مناسب هستند، مواردی همچون لگو، بلوک‌های خانه سازی یا هر وسیله دیگری با امکان سر هم کردن را شامل می‌شوند. این اسباب بازی‌ها قطعات رنگارنگی داشته و برای کودکان جذاب هستند. چنین وسایلی به رشد ذهنی کودک کمک می‌کنند، حس لامسه او را تقویت کرده و می‌توانند ساعت‌ها ذهن کودک مبتلا به اوتیسم را به خود درگیر کنند. از سوی دیگر می‌توانند با به چالش کشیدن صبر و حافظه کودک به تقویت مهارت‌های زبانی، حرکتی و ذهنی او کمک کنند.

 

هدیه برای کودکان اوتیسم

 

۱۰. بازی‌های تخته‌ای

استفاده از بازی‌های تخته‌ای گزینه‌ عالی دیگر برای بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم محسوب می‌شود. این بازی‌ها به طور خاص در زمانی که با همراهی والدین انجام می‌شوند، نتایج به مراتب بهتری را به دست می‌دهند. در این بازی‌ها می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند تخته وایت برد، تخته سیاه یا تخته نقاشی کودک، آموزش‌های مورد نظر خود را با کودک کار کرد. برای مثال، می‌توانید نحوه رعایت نوبت، اشکال هندسی، اعداد و … را روی تخته مورد علاقه کودکتان به او آموزش دهید. چنین روشی در قالب بازی با کودک می‌تواند او را سرگرم کرده، در زمینه آموزش مباحث مختلف به او کمک کند و در عین حال مهارت‌های ارتباط جمعی، ذهنی، شنیداری و گفتاری وی را بهبود ببخشد.

 

برخی از بازی های فکری نیز به عنوان گزینۀ مناسب کادو برای کودکان اوتیسم به شمار می‌آیند، برای مشاهده انواع بازی های تخته‌ای و رومیزی کلیک کنید: بازی فکری کودکان

 

 

جمع بندی

در این مطلب به بررسی برخی از بهترین هدیه‌های مناسب برای بچه‌های اوتیسم پرداختیم و گفتیم که چه اسباب بازی‌های برای این کودکان مناسب بوده و برای تقویت مهارت‌های مختلف در آنان کمک کننده هستند. این نکته را راموش نکنید که شناخت بیشتر ویژگی های رفتاری و شخصیتی کودکان اوتیسم (Autism ) اگر شما نیز تجربه یا پیشنهاد دیگری درباره هدیه برای کودکان اوتیسم دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

4 دیدگاه برای “معرفی 10 هدیه مناسب برای کودکان اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *