چگونه صبر کردن را به کودک آموزش دهیم؟

مهم ترین قسمت در آموزش صبر دانستن مفهوم بردباری است.
بردباری یعنی احترام گذاشتن به دیگران و داشتن نگرشی عمیق و ارزش قائل شدن برای تفاوت‌ها.

صبر از مفاهیمی است که نقشی بسیار مثبتی در زندگی انسان و حفظ سلامت روانی او دارد. صبر به معنی مقاومت در برابر سختی‌ها و از دست ندادن تاب و قرار است، که اگر در وجود انسان نباشد، زندگی کردن و تعامل با دیگران را برای او مشکل می‌کند.

هیچ کس دوست ندارد صبر کند، به خصوص کودکان.

از دیدگاه علم، تمرین شکیبایی در کودکان بسیار دشوار است. چون آنها طوری متولد شده‌اند که بلافاصله نیازهاشان را اعلام کنند، پس اگر بتوانید این هنر را به فرزندانتان بیاموزید، بزرگترین خدمت را درحق آنها انجام داده و به موفقیت و حفظ تعادل روانی‌شان در زندگی فردی و اجتماعی کمک کرده‌اید.

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آموزش صبر به کودکان

چگونه صبر کردن را آموزش دهیم؟

کودکان، انعکاس تربیت والدین هستند. اگر والدین می‌خواهند خصیصه‌ای در فرزندشان نهادینه شود، نخست باید آن خصلت را در خود پرورش دهند، چون کودک به خوبی از پدر و مادر خود الگو می‌گیرد.

او رفتارها و واکنش‌های والدین را با دقت‌ دیده و در ذهن خود ذخیره می‌کند و در زمان مناسب نشان می‌دهد.

یادگیری صبر به تمرین نیاز دارد، والدین بهتر است در فرصت مناسب و به بهانه‌های مختلف، آن را در بین اعضای خانواده به نمایش بگذارند، آنها همچنین باید اجازه دهند کودک صبر را تجربه کند.

روانشناسان در این زمینه معتقدند که گاهی بهتر است والدین تأمین خواسته فرزند خود را به تعویق بیاندازند، یعنی بلافاصله بعد از مطرح شدن خواسته کودک، آن را برآورده نکنند. این رفتار سبب می‌شود که کودک پی‌ببرد که رسیدن به نتیجه نیاز به فرصت دارد.

چه سنی برای آموزش دادن صبر مناسب است؟

مطالعات نشان می‌دهد که موفقیت و خوشبختی بسیاری از مردم در گرو صبر کردن است؛ به همین دلیل باید به کودکان نیز آموزش داده شود که با شکیبایی به پاداش بهتری می‌رسند.

آموزش بردباری از این قرار است که از تولد تا 14ماهگی نیاز کودک باید بلافاصله برآورده شود، تا کودک احساس اطمینان و امنیت کند.

از 14 ماهگی تا 2 سالگی بهتر است نیازهای ضروری کودک برآورده شود و در مواردی که امکان دارد از چند ثانیه شروع کرده و گاه تا چند دقیقه با تأخیر نیاز کودک را برآورده کنیم.

از دوسالگی به بعد، پدر و مادر باید از کودک بخواهند یک تا دو دقیقه منتظر بماند. باید توجه داشته باشیم که حتما به قول خود عمل کنیم، تا کودک بیاموزد که پاداش این کار او در آینده ثمر می‌دهد.

آموزش صبر کودکان

نحوه صحیح برخورد با کودکان کم صبر

 اما موضوع آن با کم صبری فرزندمان چطور برخورد کنیم باید توسط پدر و مادر بین 3 تا 6 سالگی به طور جدی به کودکان آموزش داده شود و به این صورت باشد که از 3 سالگی به بعد، باید در هرکاری از چند ثانیه تا چند دقیقه، ساعت و روز صبر کند.

مثلا اگر فرزند 3 – 4 ساله چیزی از ما خواست به او بگوییم که اجازه بده من اول دست‌هایم را بشویم یا از اتاق چیزی بردارم و بعد به خواسته او عمل کنیم؛ این تأخیرها بسته به ظرفیت کودک و مهارت پدر و مادر، متفاوت است.

برای آموزش صبر به کودکان، بهتر است آنهایی را که بزرگتر هستند، گاهی به مکان‌هایی ببریم که نیازمند صبر و حوصله است؛ مانند موزه، نمایشگاه، ساعت یا موبایلی را تنظیم کنید و از کودک بخواهید تا زمان اتمام کار و زنگ خوردن، در یک جای مشخص بماند و آن جا را ترک نکند.

همچنین می‌توانیم ساعت را برای مدت زمان کوتاهی تنظیم کنیم و با او قرار بگذاریم تا زمانی که زنگ ساعت به صدا در نیامده صحبت نکند. کارهایی مانند کشیدن نقاشی، بازی با قطعات خانه‌سازی، برای این منظور مناسب هستند.

بیشتر بخوانیم : با کودکان خجالتی و کمرو چگونه برخورد کنیم ؟

راهکارهای آموزش صبر به کودک

در این قسمت برای شما 4 روش آموزش صبر کردن را قرار دادیم که باهم آن را مطالعه می کنیم:

صبر

1.از طریق بازی وارد عمل شوید:

به چالش کشیدن صبر و حوصله، یکی از روش‌های مؤثر آموزش آن است.

مثلا پازلی که کمی سخت باشد برای فرزندتان تهیه کنید و از او بخواهید آن را درست کند و به او بگویید در صورت موفقیت پاداش خوبی نصیبش می‌شود.

در این شرایط، تلاش فرزند و ممارست او برای حل آن پازل، می‌تواند شروعی برای افزایش صبر باشد.

2.راه‌های بیان احساسش را به او یاد دهید:

گاهی کودکان به هنگام مواجهه با یک مشکل، برآشفته و عصبی می‌شوند و احساسشان را با برخورد‌های کلامی و فیزیکی نامناسبی بروز می‌دهند.

در چنین شرایطی به فرزندتان یاد بدهید، که با آرامش و بدون فریاد زدن و با استفاده از بیان و رفتار مناسب‌تری نیز می‌تواند احساسش را بروز دهد.

3.مفهوم زمان را برای کودک توضیح دهید:

کودک، زمان‌های قراردادی ما بزرگسالان را متوجه نمی‌شود، برای تفهیم این مطلب، بهتر است مفهوم زمان را با چیزهایی که کودک درک می‌کند، برای او توضیح دهید.

4. استفاده از ویدئوها و انیمیشن های آموزش صبر:

با استفاده از کلیپ ها و انیمیشن های کوچک می توانیم نحوه اموزش صبر کردن را به کودک خود آموزش داده و از او بخواهیم که همانند شخصیت های خوب داستان صبور و بردبار باشد.

در این قسمت برای شما نمونه ای از این انیمیشن آورده ایم

پیامدهای عدم آموزش صبر:

افرادی که صبر را آموزش ندیده‌اند، امروز را به فردا ترجیح می‌دهند و هیچ کاری برای آینده خود انجام نمی‌دهند و خوشی‌های زودگذر باعث عدم موفقیت‌شان در آینده می‌شود.

افرادی که نمی‌توانند صبر کنند، همواره از آینده می‌ترسند، چراکه آنها همه وقت امروز خود را صرف تلاش طاقت فرسا کرده و درحد معقول و به‌جا از امروز استفاده نبرده‌اند و نگرانی‌شان از آینده همچنان وجود دارد.

آثار مثبت  آموزش صبر:

  • موفقیت: موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی، بدون شکیبایی و استقامت در راه هدف، قابل تحقق نیست.
  • حفظ تعادل روانی: انسان در زندگی اجتماعی و در برخورد با دیگران، نیازمند صبر و شکیبایی است.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، اگر از خواندن این مقاله لذت برده اید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله عوامل موثر بر کاهش استرتس در ایام امتحانات را هم مطالعه فرمایید.

2 دیدگاه برای “چگونه صبر کردن را به کودک آموزش دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *