صحیح ترین نحوه چیدمان میز و نیمکت در کلاس درس

امروزه دانش‌ آموزان زمان زیادی را در محیط‌های آموزشی و به ویژه در مدرسه می‌گذرانند، لذا طراحی داخلی در محیط‌های آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید آن را بی‌ارزش قلمداد کرد. این طراحی حتی می‌تواند در روند آموزش هم به معلمان کمک کند و روش‌های تازه آموزش را میسر سازد. در این مطلب قصد داریم در مورد نحوه صحیح چیدمان میز و نیمکت در کلاس درس و انواع و اقسام سبک‌های چینش صندلی صحبت کنیم. با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

سبک‌های چینش صندلی در کلاس درس

ظاهر کلاس درس باید برای دانش‌آموزان جذاب و کاربردی باشد. نحوه چیدن وسایل، شکل میزها و راحتی صندلی‌ها نیازمند توجه و دقت ویژه‌ای است و ظاهر هر کلاس باتوجه به پایه تحصیلی، نیاز دانش آموزان و اهداف آموزشی معلم باید متفاوت از یکدیگر باشند.

 

چیدن میز و نیمکت در کلاس

 

میز و صندلی در کلاس درس به روش های زیر چیده می‌شوند:

1. ردیف‌های مرتب

چیدمان کلاس به صورت ردیفی مزیت‌های زیادی دارد از جمله این‌که: معلم دید کافی بر همه‌ی دانش آموزان دارد و آن‌ها هم، معلم را به راحتی می‌بینند. در این سبک معلم می‌تواند با تمام کسانی که صحبت می‌کنند، ارتباط چشمی داشته باشد. همچنین، برقراری نظم را آسان می‌کند.

انواع مدل چیدمان ردیفی:

ردیفی تک نفره: این نوع چیدمان برای کلاس‌های کلاسیک بسیار مناسب است و برای کلاس‌هایی که معلم‌محور است و دانش‌آموز موظف به انجام فعالیت‌های تک نفره در کلاس است، پیشنهاد می‌شود.

مزیت این سبک چینش:

  • عدم ارتباط دانش آموزان با یکدیگر
  • کاهش حواس پرتی

 

میز و نیمکت تک ردیفی

 

ردیفی دو نفره یا نیمکتی: این مدل چینش برای هنگامی مناسب است که نیاز به کار مشترک و دونفره دانش آموزان است.

اکثر مدارس در ایران از این چیدمان استفاده می‌کنند.

ردیفی سینمایی: این نوع چیدمان همانطور که از اسمش مشخص است، صندلی‌ها همچون صندلی‌های سینما در پلکان‌های یک شیب قرار می‌گیرند.

از مزیت این مدل چینش این است که دانش آموزان به راحتی می‌توانند معلم را ببینند و از مشکلات این نوع چیدمان عدم دسترسی معلم به دانش آموز است.

ردیفی سینمایی

 

2. دایره‌ای

در این شیوه‌ی چیدمان، تمام افراد در یک دایره نشسته‌اند و معلم در مرکز قرار می‌گیرد. در این سبک معلم فرصت بیشتری برای نزدیک‌تر شدن به دانش آموزان پیدا می‌کند و بهتر می‌تواند به مدیریت کلاس درس بپردازد.

 

میز و نیمکت دایره ای

 

3. نعل اسب

در کلاس‌های کوچک‌تر، روش نعل اسبی روش مناسبی برای چیدن صندلی‌ها می‌باشد. در این شیوه، معلم در قسمت انتهایی باز نعل قرار خواهد گرفت، چون باید در قسمتی باشد که به تخته و پروژکتور دسترسی داشته باشد. برقراری ارتباط و تعامل با دانش آموزان از مزایای اصلی این سبک چینش به شمار می‌آید.

میز نعل اسبی

 

4. U شکل

برای درس‌هایی که پایه و اساس آن‌ها بحث‌های کلاسی و کار گروهی است، بهترین چیدمان به صورت U شکل است. در این روش دانش آموزان با همدیگر و با معلم ارتباط چشمی دارند و همین مسئله موجب می‌شود تا بتوانند اطلاعات و ایده های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. اگر تعداد دانش آموزان زیاد باشد و چیدمان به شکل U امکان پذیر نباشد می‌توان صندلی‌ها را به شکل دایره چید.

مزیت:

  •  تقویت حس همکاری در دانش آموزان
  •  تشویق به انجام کار گروهی
  •  تعامل بیشتر بین معلم و شاگردان

 

میز و نیمکت U شکل

 

سخن پایانی:

از آنجایی که بیشتر وقت دانش آموزان در مدارس سپری می‌شود و یا به عنوانی مدرسه خانه دوم آن‌ها است، لزوم رعایت چیدمان مناسب و فراهم آوردن محل راحت و قابل استفاده برای دانش آموزان ضروری است. به این نکته توجه کنید که فضای هر کلاس و نحوه چیدمان مطابق نوع درس، نحوه ارایه معلم و حتی تعداد دانش آموزان می‌تواند تغیر کند.

6 دیدگاه برای “صحیح ترین نحوه چیدمان میز و نیمکت در کلاس درس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *