آموزش تصویری قرآن

آموزش قرآن به فرزندان حقی است که هر والدینی بر گردن دارد، آشنایی کودکان با کلام الهی و کتاب آسمانی به عنوان حق طبیعی آنان، روشنگر مسیر زندگی آنها می باشد لذا پرداختن به آن امری ضروری است. آموزش های ابتدایی قرآن که معمولا با حفظ سوره های قرآن آغاز می شود در بستر خانواده اتفاق می افتد و بخش عظیم آموزش آنها در دبستان رخ می دهد. امروزه روش های نوین آموزش قرآن جایگزین روش های سنتی شده اند و فرایند یادگیری را بهبود بخشیده اند. آموزش تصویری قرآن از جمله روش هایی می باشد که با به کارگیری مهارت دیداری دانش آموزان، یادگیری را برای آنها آسان نموده است.

آموزش قرآن شامل شناخت قرآن، مهارت های گوناگون قرائت، روخوانی و روان خوانی، آشنایی با معارف و مفاهیم دینی، درک معنای عبارات و آیات قرآن می باشد. آموزش تصویری قرآن روشی موثر برای آموزش تمامی موارد فوق می باشد. در ادامه قصد داریم در رابطه با اهمیت آموزش قرآن به کودکان و به کارگیری مهارت دیداری برای یادگیری قرآن بپردازیم.

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

آموزش تصویری قران

 

اهمیت آموزش قرآن به کودکان

قرآن به عنوان کتاب راهنمای تمامی انسان ها نشان دهنده مسیر سعادت مندی انسان می باشد، که با ارائه مجموعه ای از آیات و نشانه ها مسیر درست را برای همگان روشن می سازد. اولین هدف از آموزش قرآن به کودکان شناخت کتاب آسمانی و آشنایی با پیام های آن می باشد. با آموزش قرآن تمامی مفاهیم دینی را با داستان های قرآنی، احادیث و آیات می توان به کودکان منتقل کرد.

انس گرفتن کودکان با قرآن، ایجاد علاقه و دلبستگی مستمر کودکان به قرآن، آشنایی با معارف و آموزه های دینی، پرورش اخلاقی و تربیت دینی کودکان از دیگر اهداف آموزش قرآن به کودکان می باشد.

در این مسیر آموزش به تنهایی اهمیت ندارد، آنچه حائز اهمیت است به کارگیری روش های درست آموزش قرآن و برقراری ارتباط بین آموزه های قرآن و کودکان می باشد. می توانید با استفاده از یک فضای جذاب و به کارگیری قصه های قرآنی، اشعار و داستان بزرگان دینی آموزش قرآن را برای دانش آموزان لذت بخش کنید. به طور متداول آموزش قرآن در دوره پیش دبستانی و مقطع دبستان آغاز می شود، لذا آموزش اصولی و درست قرآن در این دوره بسیار حائز اهمیت است. درمسیر آموختن قرآن به کودکان می توان از روش های تدریس قرآن ابتدایی متنوعی بهره جست که کارآمدترین آنها آموزش تصویری قرآن می باشد.

آموزش تصویری قرآن

روش های متعدد و سنتی بسیاری برای آموزش و تدریس قرآن وجود دارد. یکی از این روش های قدیمی آموزش قرآن از طریق سواد آموزی به عبارت دیگر خواندن و نوشتن و در نهایت روخوانی بود. این روش فقط بر تعدادی از کودکان کارساز بود و همین زمینه را برای فرار کودکان از یادگیری قرآن مهیا می ساخت.

امروزه برای آموزش قرآن از زبان آموزی و به عبارت دیگر شنیدن و گفتن استفاده می شود. بخش اعظم یادگیری از طریق دیدن و شنیدن رخ می دهد لذا برای یادگیری موثر قرآن بهتر است، مهارت دیداری و شنیداری کودکان به چالش کشیده شود. البته این نکته قابل ذکر است که حفظ آیات قرآن در کودکانی که مهارت سوادآموزی ندارند مانند کودکان زیر شش سال از طریق آموزش شنیداری اتفاق می افتد. اما در کودکانی که مهارت سواد آموزی دارند، علاوه بر به کارگیری مهارت شنیداری در فرایند یادگیری، مهارت دیداری نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و آموزش تصویری قرآن برای این گروه از کودکان توصیه می شود.

 

آموزش تصویری قرآن

 

برای آموزش قواعد قرآن به طور معمول از لوح های آموزشی استفاده می شود. فراموش نکنید حین آموزش قواعد قرآنی همچون قاعده های تنوین، تشدید، حروف ناخوانا، حروف مقطعه و قاعده ی وقف، به سن کودکان و میزان درک آنان توجه کنید و مفاهیم را به بیانی ساده و قابل فهم برایشان توضیح دهید. اما لزوما آموزش قواعد به تنهایی سودی ندارد آنچه اهمیت دارد رعایت قواعد هنگام قرائت و روخوانی قرآن می باشد و به عبارت دیگر درست خواندن مطرح است. استفاده از نوارهای صوت قرآن یکی از ارکان اساسی آموزش قرآن می باشد.

چرا که با شنیدن صوت قرآنی، کودک با لحن خوانش، تلفظ های درست و اشباع های ضمیر آشنا می شود. و با شنیدن مستمر نوار های صوت قرآنی به شیوه ای غیر مستقیم تمامی قواعد آموزشی قرآن را فرا می گیرد. و اما شنیدن به تنهایی کافی نیست، شنیدن صوت همراه با تکرار و گفتن آنچه که شنیده شده است و ارتباط تصویری با متن آیات، فرایند یادگیری را اثر بخش می کنند.

آموزش قرآن با فیلم

از روش های آموزش تصویری قرآن می توان به استفاده از فیلم های قرائت قرآن اشاره کرد. فیلم های بسیاری برای آموزش قرائت و روان خوانی قرآن تهیه شده اند اما آنچه حائز اهمیت است نمایش متن آیات همزمان با صوت قرآن می باشد. برای آموزش قرآن به کودکان از فیلم هایی استفاده کنید که در آن قاری قرآن کودکان و یا نوجوانان هستند. در نظر داشته باشید که مدت زمان نمایش فیلم های آموزشی قرآن بسیار طولانی نباشد. استفاده از فیلم های قرائت قرآن یکی از راههای تقویت روخوانی قرآن نیز می باشد.

 

آموزش تصویری قرآن با فیلم

آموزش تصویری قرآن با استفاده از نرم افزارها

یکی از موثرترین روش های آموزش تصویری قرآن استفاده از نرم افزار های آموزشی قرآن می باشد. نرم افزار آموزشی با ارائه محتوای سمعی و بصری جذاب، مهارت شنیداری و دیداری کودکان را در فرایند یادگیری قرآن به چالش می کشاند. در نرم افزار های آموزش قرآن امکان ارائه ی محتوای دیداری و شنیداری به طور همزمان وجود دارد ضمن آنکه بستری را برای تکرار و تمرین کودکان و از همه مهم تر انس با قرآن فراهم می آورد.

نرم افزارهای آموزشی با آموزش قرآن در یک فضای شاد و مفرح ضمن آموزش راحت باعث علاقه و ایجاد انگیزه در کودکان می شوند. در نرم افزارها تاکید فقط بر آموزش قرائت و زیبا خوانی قرآن نیست، لذا به زیبایی معانی و مفاهیم آیات، داستان های قرآنی را برای کودکان بازگو می کنند. در شرایط فعلی نرم افزار های آموزش قرآن این امکان را برای شما فراهم می آورند که بدون شرکت در کلاس های حضوری و در خانه به فرزندان خود قرآن بیاموزید. عکسی که از آموزش تصویری قرآن می بینید بریده ای از تدریس قرآن در نرم افزار آموزشی میشا و کوشا می باشد.

 

آموزش تصویری قرآن با نرم افزار های آموزش قرآن

در رابطه با این مطلب پپیشنهاد می‌شود مقاله خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی را مطالعه نمایید تا با ایده‌ های خلاق تدریس قرآن آشنا شوید و کلاس قرآن و آموزش آن را جذاب نمایید.

یکی از مهم ترین اهداف آموزش قرآن به کودکان انتقال آرامش به آنها می باشد لذا از اجبار برای یادگیری و ایجاد تنش و استرس در کودکان دوری کنید. در عوض سعی کنید با به کارگیری آموزش تصویری قرآن و با استفاده از ابزار های آموزشی متعدد باعث ایجاد انگیزه در آنان شوید و آنها را به یادگیری قرآن علاقه مند کنید.

3 دیدگاه برای “آموزش تصویری قرآن

  1. مهدی ربانی گفته:

    آموزش سریع قرآن،به روش جدید،برای همه سنین و همه مقاطع تحصیلی

    آموزش: روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، مفاهیم و ترتیل قرآن کریم
    ویژه: کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان / کم سواد یا با سواد
    به صورت: حضوری و مجازی / خصوصی و عمومی
    (در این روش قواعد قرآن به روش جدید و ساده آموزش داده می‌شود و تمرین به عهده قرآن آموز است.)

    تلفن تماس: 09354395630

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *