آموزش ریاضی اول ابتدایی با روش های کاربردی

پیش از این که با روش های کاربردی آموزش ریاضی اول ابتدایی به بچه ها آشنا شویم لازم است که در ابتدا متوجه اهمیت این درس بشویم. البته مهمی و پرکاربردی درس ریاضی، آن هم در مقطع اول دبستان بر کسی پوشیده نیست اما ریاضی اول ابتدایی اهمیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر مقاطع تحصیلی در دبستان دارد. دلیل این همه تأکید آن است که یادگیری کامل و مسلط شدن روی مباحث، دانش آموز را برای سال های بالاتر آماده تر می کند و با یادگیری کامل آموزش ریاضی اول دبستان دانش آموز شانس این را دارد که در درس ریاضیِ مقاطع بالاتر موفق تر باشد.

در ادامه مقاله به توضیح سر فصل های ریاضی اول دبستان و همچنین به معرفی فیلم ها و نرم افزارهای آموزش ریاضی اول ابتدایی خواهیم پرداخت. با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

کتاب ریاضی اول دبستان شامل چند فصل می شود؟

ریاضی اول ابتدایی شامل هشت فصل است و هر کدام از این فصل ها دارای تمرین، کار در منزل و فعالیت های کلاسی هستند. در ادامه شما را با فصول مختلف کتاب و این که هدف از آموزش هر فصل چیست آشنا می کنیم.

 

آموزش ریاضی اول ابتدایی

 

سر فصل های ریاضی اول دبستان

  1. فصل اول آموزشِ شمارش اشیاء است. در این فصل با دانش آموزان شمارش اشیاء کار می ­شود تا در سطح بالاتر و گسترده تری به شمارش اشیاءِ پیرامون خود بپردازند.
  2. فصل دوم آشنایی دانش‌آموزان با نمایش ‌های مختلف یک عدد و بیان تعداد اشیاء هر دسته است. در این فصل دانش آموزِ شما بدون شمارش از روی شکل، قادر است تا به شمارش وسایل و اشیاء بپردازد.
  3. در فصل سوم دانش آموز مفهوم اضافه کردن دو شیء را درک می کند و توانایی پیدا کردن الگو های شطرنجی را در این بخش کسب می کند. در حقیقت در این فصل یک زمینه ی فکری برای دانش آموز ایجاد می شود تا با مفهوم جمع و تفریق در فصل های جلوتر آشنا شود.
  4. فصل چهارم بالا بردن توانایی دانش‌آموزان در نوشتن صحیح نماد عدد مثلاً عدد سه و چهار و تشخیص مصادیق آن‌ها در محیط پیرامون است. در این فصل بیشتر طرز نوشتن اعداد به صورت حروفی و عددی ملاک است.
  5. در فصل پنجم به کشف قانون الگو و رسم الگوی تکرارشونده، اندازه‌گیری طول با استفاده از اشیاء مختلف و شمارش تعداد اشیاء واحد پرداخته می شود. این فصل در واقع یک مقدمه ای ست تا با اشکال هندسی آشنا بشوند و ضمن آن مهارت های خودشان را در جمع و تفریق کردن افزایش بدهند.
  6. فصل ششم آشنایی دانش‌آموزان با مفهوم جمع و تفریق است و به آن‌ ها با استفاده از ابزار مختلف عمل جمع و تفریق نمایش داده می شود.
  7. فصل هفتم تشخیص الگوی شطرنجی و ادامه دادن به آن است. فصل هفتم مفاهیم تازه تری ندارد و ادامه ای است برای فصل سوم و فصل پنج. در واقع این فصل بیشتر مفاهیم تکمیل کننده دارد.
  8. فصل آخر بیشتر به قلمرو هندسه پا می گذارد تا حساب و کتاب. در این بخش سعی می شود تا دانش آموز قانون تقارن را درک بکند و بعد از آن قادر بشود تا قرینه اشکال هندسی را رسم بکند. در آخر هم خصوصیات و تفاوت اشکال هندسی به دانش آموزان ریاضی اول دبستان تدریس می شود.

به کار گیری روش های کاربردی برای آموزش ریاضی اول دبستان

آموزش ریاضی اول ابتدایی یک تکنیک خاص می خواهد. شاید مفاهیم و سر فصل های کتاب ریاضی دانش آموزان اول دبستان در نظر شما خیلی راحت باشد ولی از نظر تدریس و آموزش می توان گفت که سخت ترین کتاب در مقطع دبستان به شمار می آید.

اولین آشنایی جدی دانش آموزان با درس ریاضی تقریباً از پایه اول ابتدایی اتفاق می افتد، پس خیلی اهمیت دارد تا خاطره ی خوبی از این درس داشته باشند. در ادامه مقاله به معرفی چند راهکار کاربردی برای افزایش کیفیت آموزش ریاضی اول ابتدایی می پردازیم.

 استفاده از فیلم های آموزشی

استفاده از فیلم های آموزشی به عنوان مکملی برای یادگیری درس ها بسیار کمک کننده می تواند باشد. این فیلم ها نه تنها دانش آموز را با روش های ساده تری از آموزش آشنا می کند بلکه این امکان را فراهم می کند تا دانش آموز شما بارها یک مبحث را ببیند و دوره کند تا در ذهنش به خوبی حک شود.

 

آموزش ریاضی اول ابتدایی

 

در فیلم های آموزشی فقط به درس دادن مباحث پرداخته نمی شود بلکه حاوی نمونه سوالات و حل تمرین در حین تدریس است. آموزش ریاضی اول ابتدایی مو به مو و مطابق با کتاب اول دبستان دانش آموزان صورت می پذیرد. معلمانی که در فیلم های آموزشی مشغول به تحصیل هستند همگی دارای سوابق طولانی مدت هستند و برای آموزش از روش های نوینی استفاده می کنند.

تعدادی از فیلم های آموزشی ریاضی اول دبستان که بسیار پر کاربرد هستند و با استقبال زیادی مواجه شده اند؛ مانند:

استفاده از نرم افزار های آموزشی

نرم افزار های آموزشی یکی دیگر از ابزار های آموزش ریاضی اول دبستان به دانش آموزان است. استفاده از نرم افزار های آموزشی برای دانش آموزان بسیار جذاب تر است.

نرم افزار های آموزشی بیشتر حالت بازی دارند و به دانش آموزان با بازی و شعر و ترانه مفاهیم درس ریاضی را آموزش می دهند. از نمونه های پرکاربرد نرم افزارهای آموزش ریاضی اول ابتدایی که امتحان خود را پس داده اند و با استقبال زیادی هم مواجه شده اند، مانند:

 

نرم افزار آموزشی ریاضی اول دبستان

 

آموزش ریاضی اول ابتدایی با شعر

بچه ها شعر را زود از بر می کنند. از همین ویژگی می توان به نفع احسنت استفاده کرد و مفاهیم ریاضی را به صورت سخن موزون درآورد و آنان را به کودکان یاد داد. استفاده از شعر در آموزش هم کودکان را سرگرم می کند و همین که از درس غافل نمی شوند و حتی مفاهیم ریاضی را برای آنان جذاب تر می کند.

آموزش ریاضی اول دبستان با شعر به مراتب برای دانش آموزان شیرین تر است و موجب می شود تا سر کلاس بیشتر مشارکت بکنند.

آموزش اول ابتدایی با بازی

در گذشته بچه ها خیلی از درس ریاضی خوششان نمی آمد و می توان گفت که از این درس متنفر بودند اما امروزه با به وجود آمدن متدهای جدیدی در آموزش خیلی شرایط تغییر کرده است. از بازی می توان در مقاطع دیگر دبستان برای ریاضی کمک گرفت ولی کاربرد بازی در آموزش ریاضی اول دبستان خیلی اهمیت دارد.

 

آموزش ریاضی اول ابتدایی

 

زیرا این اولین باری است که دانش آموز با درس ریاضی مواجه می شود و بهتر است که خاطره ی خوبی از این درس در ذهنش ماندگار شود و آموزش ریاضی اول ابتدایی با بازی یکی از این روش هاست.

حل تمرین های ریاضی اول دبستان

حل تمرین های ریاضی اول دبستان در بسیاری از سایت ها وجود دارد و افراد و مؤسسات بسیاری هم به آموزش ریاضی اول ابتدایی و حل تمرین های این درس می پردازند. اما باید توجه داشته باشید که هر حل تمرینی مفید نیست و ممکن است که مشکلات بیشتری را برای دانش آموزان شما ایجاد کند.

 

نتیجه گیری

نسل جدید رفتار آموزشی جدید هم می طلبد. برای آموزش ریاضی اول ابتدایی لازم است که از روش های نوین و کاربردی استفاده کنید تا نتیجه بگیرید. استفاده از تجربه‌­ی آموزشی هم مهم است اما باید روش های کاربردی هم برای آموزش به کار بگیرید.

 

8 دیدگاه برای “آموزش ریاضی اول ابتدایی با روش های کاربردی

  1. raha1009m گفته:

    سلام چقدر عالی بود خیلی عالی عااااااااالی ….
    با سپاس وتشکروخسته نباشین خدمت شما ( موفقیت هاتون پی درپی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *