5 روش خلاقانه آموزش ساعت به کودکان

خواندن ساعت برای کودکان می‌تواند کمی دشوار باشد. شما به عنوان والدین کودک خود می‌توانید با روش‌های سرگرم کننده و خلاقانه‌ به فرزندان‌تان کمک کنید تا ساعت را به راحتی بخوانند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا چند روش کاربردی جهت آموزش ساعت به کودکان ارائه کنیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

روش‌های کاربردی برای آموزش ساعت به کودکان

  • آموزش ساعت به کودکان با ساخت کاردستی
  •  آموزش ساعت به کودکان با تشریح مفهوم زمان
  • آموزش ساعت به کودکان با بازی
  • آموزش ساعت به کودکان با استفاده از انیمیشن
  • آموزش ساعت به کودکان با استفاده از نرم‌افزار

1. آموزش ساعت به کودکان با ساخت کاردستی

در این روش می‌توانید با ساخت یک کاردستی خلاقانه، به سادگی ساعت را به فرزندتان آموزش دهید. برای تهیه کاردستی انجام مراحل زیر مورد نیاز هستند:

  • ابتدا مانند شکل زیر دو قطعه مقوای دایره‌ای شکل تهیه کنید.
  • روی یکی از آن‌ها اعداد ۱ تا ۱۲ و روی دیگری مضارب عدد ۵ را بنویسید.
  • همچنین لازم است تا دو قطعه کاغذ بزرگ و کوچک به شکل پیکان تهیه کنید.
  • سپس مشابه تصویر زیر، روی دایره سبز رنگ برش‌هایی مابین هر یک از اعداد ایجاد کنید.

 

آموزش ساعت به کودکان با کاردستی

 

  • حال صفحه سبز رنگ را طوری روی صفحه آبی قرار دهید که عدد ۱ روی عدد ۵، عدد ۲ روی عدد ۱۰ و … از صفحه آبی قرار بگیرد.
  •  سپس مانند تصویر زیر با سنجاقی ابتدا نوار پیکان کوچک و سپس روی آن نوار پیکان بزرگ‌تر را به مرکز هر دو دایره نصب کنید.

 

آموزش ساعت با کاردستی

 

در این کاردستی صفحه سبز رنگ اعداد ساعت و صفحه آبی نشان دهنده دقیقه‌ها هستند. همچنین نوار بزرگ‌تر عقربه دقیقه شمار و نوار کوچک‌تر عقربه ساعت شمار است.  نوار ساعت شمار را روی یکی از اعداد صفحه سبز رنگ قرار داده و با تا کردن قسمت مورد نظر از صفحه آبی رنگ، نوار بزرگ‌تر را روی دقیقه‌ها قرار دهید. سپس می‌توانید نحوه خواندن زمان روی ساعت را به فرزندتان آموزش دهید.

 

کاردستی ساعت

 

در واقع، لازم است به کودکتان توضیح دهید که عدد ۱ در دقیقه‌شماری معادل ۵ دقیقه، عدد ۲ معادل ۱۰ دقیقه و الی آخر هستند. برای مثال، عقربه بزرگ را روی عدد ۱ و عقربه کوچک‌تر را روی عدد ۲ قرار دهید. سپس به او بگویید که الان ساعت ۲:۰۵ دقیقه است. سپس این کار را برای ساعات ۲:۱۰ یا ۲:۱۵ و الی آخر انجام دهید.

هنگامی که فرزندتان فاصله ۵ دقیقه‌ای بین اعداد را یاد گرفت، می‌توانید با علامت گذاری کوچک‌تر مابین هر ۵ دقیقه آن را با جزئیات بیشتری شماره‌گذاری کنید. سپس می‌توانید خواندن زمان‌هایی مانند ۸:۲۴ دقیقه و مشابه آن را به فرزندتان آموزش دهید.

2. آموزش ساعت به کودکان با تشریح مفهوم زمان

یکی دیگر از روش‌های آموزش ساعت به کودکان در سنین پایین آشنا کردن آن‌ها با مفهوم اصلی زمان است. زمان‌های اصلی در طول شبانه روز شامل صبح، ظهر، بعد از ظهر و شب هستند. حال برای درک بهتر مفهوم زمان باید سعی کنید تا کارهایی را برای کودک‌تان نام ببرید که در این زمان‌‌ها انجام می‌دهید.

برای مثال، به فرزندتان بگویید که وقتی صبح شد،‌ ما در کنار هم صبحانه می‌خوریم و در این زمان معمولاً ساعت ۷ صبح است. و زمانی که ظهر شد، با همدیگر نهار می‌خوریم که این کار را معمولاً در ساعت ۲ ظهر انجام می‌دهیم. هنگام بعد از ظهر در ساعت ۳ معمولاً کمی استراحت می‌کنیم. در هنگام شب هم پدر به خانه می‌آید و در کنار هم شام می‌خوریم که در این زمان معمولاً ساعت ۸ شب است.

 

مفهوم زمان

 

با آوردن چندین مثال‌های شهودی مشابه آنچه در فوق اشاره کردیم، فرزندتان می‌تواند تا حدودی مفهوم زمان را درک کند. سپس برای تمرین بیشتر می‌توانید از او بپرسید که مثلاً ما در چه ساعتی از شبانه روز صبحانه می‌خوریم؟ در چه زمان یا ساعتی از روز استراحت می‌کنیم؟

همچنین می‌توانید با همدیگر برنامه‌ای برای ساعات مشخصی از روز تنظیم کرده و به او بگویید که مثلاً در ساعت ۵ عصر با هم درس می‌خوانیم یا ساعت ۱۱ شب با هم مسواک می‌زنیم. به این ترتیب کودک‌تان توانایی خواندن برخی زمان‌های محدود را از روی ساعت یاد می‌گیرد.

 

آموزش ساعت با استفاده از مفهوم روز و شب

3. آموزش ساعت به کودکان با بازی

یکی از بهترین روش‌های آموزش به کودکان، آموزش با استفاده از بازی و سرگرمی است. به هیچ عنوان از تاثیر بازی بر یادگیری کودک غافل نشوید. در این زمینه نیز، ابزارهای مناسبی برای آموزش کودکان ارائه شده‌اند که از آن جمله می‌توان به ساعت‌های نشان دهنده اوقات مختلف روز، ساعت‌های طراحی شده با تصاویر حیوانات و … اشاره کرد.

برای مثال، می‌توانید با استفاده از این ابزارها ساعت ۷ صبح به وقت صبحانه، ساعت ۱۲ ظهر به وقت ناهار، ساعت آبی و چند دقیقه مانده به حیوان میمون را در حافظه کودک ثبت کنید. به این ترتیب کودکان را به خواندن درست زمان از روی ساعت تشویق می‌کنید.

در واقع، کودکان به روش بازی و سرگرمی اوقات مختلف شبانه روز را یاد گرفته و می‌توانند زمان را از روی ساعت‌های واقعی متوجه شوند. سپس با انجام تمرین‌های متعدد، نحوه خواندن زمان از روی ساعت را به طور کامل یاد می‌گیرند.

 

آموزش ساعت با استفاده از بازی

4. آموزش ساعت به کودکان با استفاده از انیمیشن

برای آموزش ساعت به کودکان خود می‌توانید از انیمیشن‌های کاربردی مختلف نیز  استفاده کنید. در ادامه ویدیویی مفید در این رابطه  آورده‌ایم که کودک با مشاهده آن می‌تواند به‌خوبی خواندن ساعت را بیاموزید.

5. آموزش ساعت به کودکان با استفاده از اپلیکیشن

یکی دیگر از راه‌هایی که امروز کاربرد زیادی در میان افراد مختلف دارد، استفاده از اپلیکیشن‌های تمرین محور به جهت آموزش ساعت به کودکان است. اپلیکیشن‌های مختلفی برای این منظور توسعه داده شده‌اند که از آن جمله می‌توان به برنامه اندرویدی آموزش ساعت به کودکان در وبسایت کافه بازار اشاره کرد. این برنامه را پس از دانلود روی تلفن همراه خودتان نصب کنید و سپس طبق دستورالعمل طراحی شده برای این برنامه، آموزش‌های لازم را برای خواندن ساعت به فرزندتان بیاموزید.

14 دیدگاه برای “5 روش خلاقانه آموزش ساعت به کودکان

  1. فرشته گفته:

    خیلی خیلی بد بود شوخی کردم خیلی خیلی از این کار خوب بگزاری از این اموزش بگزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *