آموزش مجازی دروس ابتدایی

به صورت کلی اهمیت آموزش و یادگیری در پایه ابتدایی به دلیل آنکه حکم زیر بنایی را در ساخت تعلیم و تربیت کشور دارد، نسبت به گذشته چندین برابر شده است. دبستان اولین محل موثر برای یادگیری دانش آموزان و پرورش استعداد و شکل گیری شخصیت آنها می باشد. لذا با تعطیلی مدارس در شرایط فعلی، آموزش مجازی در مدارس به ویژه مقطع ابتدایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

انعطاف پذیر بودن آموزش مجازی این فرصت را به اولیا می‌دهد که در جریان مستقیم محتوای آموزشی ارائه شده توسط معلمین قرار گیرند. مخصوصا در مقطع ابتدایی که دانش آموزان در ابتدای مسیر یادگیری هستند و در این راه به کمک والدین خود نیاز دارند. اولین آموزش ها همیشه تاثیرگذار ترین هستند، از این جهت که وقتی فرد مطلبی را برای اولین بار آموزش می بیند، آن را به همان گونه ای فرا می گیرد که به او تعلیم داده اند.

دانش آموزان در دبستان، ابتدایی ترین و پایه ای ترین مطالب را فرا می گیرند لذا آموزش درست و کارآمد آنها که مقدمه ای برای پیشرفت تحصیلی آنان می‌باشد، بسیار حائز اهمیت است. درادامه قصد داریم درباره نحوه آموزش مجازی ابتدایی و راهکارهای بهبود آن بپردازیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

آموزش مجازی دروس ابتدایی

 

نحوه ی آموزش مجازی در مدارس

در مقطع دبستان ضمن آنکه دانش آموزان مهارت های اساسی خواندن و نوشتن، علوم پایه و مفاهیم ابتدایی ریاضی را فرا می گیرند، فرصت یادگیری و مشارکت در کارهای گروهی با دیگر همسالان، ارتقای مهارت های زندگی و اجتماعی و پرورش استعداد های خود را دارند. لذا نحوه آموزش مجازی در مدارس ابتدایی باید به گونه ای باشد که علاوه بر ارائه مطالب درسی زمینه را برای رشد و توسعه ی فردی دانش آموزان نیز فراهم کند.

دانش آموزان از طریق تعامل و برقراری ارتباط با اطرافیان و محیط است که بسیاری از مطالب و مفاهیم آموزشی را فرا می گیرند، به طور معمول در کلاس های درس حضوری دانش آموزان از این تعامل برخوردار هستند اما در کلاس های مجازی اینطور نمی باشد. لذا آموزش در فضای مجازی نیازمند بستری مناسب می باشد تا منجر به شکل گیری ارتباط و تعامل شود، تا از طریق آن بتوانند محتوای آموزشی را فرا گیرند.

آموزش در فضای مجازی صرفا به معنای انتقال اطلاعات آموزشی نیست آنچه اهمیت دارد انتقال صحیح و تاثیرگذار مطالب آموزشی می باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید اصل اول در آموزش برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان می باشد به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی .

لذا قبل از شروع آموزش مجازی ابتدایی باید موارد زیر را به دقت بررسی کرد.

 

مقاله پیشنهادی: آموزش مجازی چیست؟

 

آموزش مجازی دروس ابتدایی -

 

انتخاب بستر آموزشی مناسب

پشرفت تکنولوژی و توسعه ی ابزارهای آن این فرصت را به معلمین می دهد که بتوانند با توجه به شرایط دانش آموزان و میزان امکانات در دسترس یک بستر آموزشی مناسب را برای تدریس و ارائه ی مطالب آموزشی و همینطور برقراری ارتباط موثر با دانش آموزان انتخاب کنند. برنامه ها، پلتفرم های مختلف آموزشی تحت وب ،سامانه های آموزشی و پیام رسان های مختلف از جمله ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها می توان فضای آموزشی پویایی را برای دانش آموزان ابتدایی فراهم آورد.

برقراری ارتباط تصویری و کلامی اولین قدم برای آموزش می باشد به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی پایه اول و دوم که در سال های اولیه تحصیل خود هستند. استفاده از پیام رسان ها و آموزش تحت وب این امکان را به معلمین می دهد که ضمن انتشار محتوای آموزشی، ارتباط تصویری و کلامی موثری با دانش آموزان خود داشته باشند.

 

تولید محتوای آموزشی متناسب دانش آموزان

بخش عظیمی از یادگیری از طریق عمل شنیدن و مشاهده صورت می گیرد بنابراین ارائه ی محتوای سمعی و بصری عملکرد دانش آموزان را بهبود بخشیده و سرعت یادگیری آنان را افزایش می دهد. محتوای درسی مناسب برای آموزش مجازی در دبستان شامل فیلم های کمک آموزشی، ویدیو های آموزشی ضبط شده توسط معلم، فایل های صوتی-تصویری و کاربرگ های دبستان می باشد.

مفهومی بودن و آموزش غیر مستقیم مطالب درسی اهمیت بسیاری در فرایند یادگیری دارد. بدان جهت که سبب نهادینه شدن و تثبیت مفاهیم آموزشی در ناخودآگاه دانش آموز می شود. همینطور محتوای خلاقانه و متناسب با علایق و سن دانش آموزان زمینه را برای فراگیری بهتر مطالب درسی فراهم می کند.

به عنوان مثال شاید تدریس مجازی ریاضی دبستان کار دشواری به نظر برسد اما واقعیت این است که ضبط یک فیلم آموزشی که مباحث ابتدایی ریاضی به صورت داستان محور توضیح داده می شود و یا استفاده از ابزارهای آموزشی مختلف آموزش مجازی ریاضی را امری آسان و امکان پذیر می کند.

 

آموزش مجازی ابتدایی

 

تشکیل گروه های تعاملی

دانش آموزان در مقطع دبستان علاوه بر کسب توانایی خواندن و نوشتن و سایر مطالب آموزشی نیازمند یادگیری مهارت های اجتماعی نیز می‌باشند و بخشی از اصول اولیه زندگی را در این دوره کسب میکنند. دانش آموزان در این مقطع باید کارگروهی، مشارکت، تفکرخلاق، مهارت حل مساله و تصمیم گیری را نیز یاد بگیرند.

با تهیه برنامه آموزشی مطابق با سرفصل های کتاب درسی و درنظر گرفتن مباحث مرتبط و استفاده از فیلم ها یا انیمیشن های آموزشی کوتاه زمینه را برای رشد شخصیتی و توسعه فردی دانش آموزان فراهم کنند.

به عنوان مثال در این گروه های تعاملی می توان چالش های مختلفی را به اجرا گذاشت، از دانش آموزان بخواهید با وسایل دور ریختنی یک کاردستی درست کنند و تصویر آن را در گروه به اشتراک بگذارند و یا در مناسبت های مختلف از آنها بخواهید کارهای فرهنگی و هنری انجام دهند.

 

بهبود آموزش مجازی ابتدایی

 

آموزش موثر و هدفمند در فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد چرا که در صورت ناکارا بودن تعلیمات برای دانش آموز و اولیای آنها، در فرایند آموزش و یادگیری اختلال به وجود می آید چه بسا زمینه را برای افت و یا ترک تحصیلی آنها نیز به وجود می آورد. در مقطع دبستان نیازمند آموزش صحیح و اصولی می باشیم تا دانش آموزان  مفاهیم پایه را به نحو بهتری فرا گیرند، تا توان و فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشند درغیراینصورت دانش آموزان خسارت های جبران ناپذیری را متحمل می شوند.

با به کارگیری خلاقیت در تدریس مجازی میتوان میزان بازدهی کلاس را افزایش داد و در پایان هر ترم نتایج فوق العاده ای را کسب کرد.

 

از جمله راهکارهای بهبود آموزش مجازی در مدارس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه تقویم و برنامه آموزشی
  • تولید محتوای آموزشی جذاب و خلاقانه
  • استفاده از نرم افزار های آموزشی پایه ی ابتدایی ( میشا و کوشا، کیف آریا و …)
  • تعامل با دانش آموزان
  • ارزیابی دانش آموزان و دریافت مداوم بازخور از آنها
  • ایجاد فضای آموزشی پویا و شاد
  • استفاده از فیلم های کمک آموزشی دبستان ( لوح دانش، علوم فندق و رهپویان)

 

نرم افزار آموزشی ابتدایی

 

در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش الکترونیک یا  آموزش مجازی جایگزین آموزش کلاس های درس حضوری شده است. به کارگیری شیوه های نوین تدریس از ضروریات این امر مهم می باشد به ویژه در رابطه با آموزش مجازی در دبستان این اهمیت چندین برابر می شود. راهکارهایی برای بهتر شدن آموزش مجازی نیز پیشنهاد می شود که با اجرایی کردن و حتی ایده گرفتن از آنها می توان سطح آموزش مجازی در مدارس را ارتقا داد.

امیدوارم مطالعه این مطلب موثر واقع شود و زمینه ساز بهبود تدریس مجازی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس ابتدایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *