آموزش مجازی ریاضی

امروزه تمامی معلمان به دنبال راهکارهایی برای افزایش بازدهی تدریس و آموزش در فضای مجازی هستند، شاید در نگاه اول تدریس در فضای مجازی کاری آسان به نظر برسد اما این موضوع در مورد همه دروس صدق نمی کند و نحوه عملکرد در تدریس هر درس متفاوت می باشد. یکی از چالش برانگیز ترین تدریس ها در کلاس های آنلاین آموزش مجازی ریاضی می باشد.

با توجه به مفهومی بودن درس ریاضی نمی توان این انتظار را از دانش آموزان داشت که مفاهیم و فرایند های ریاضی را تنها با نشستن و نگاه کردن به صفحات کتاب بیاموزند .

در اینصورت معلمان ریاضی باید روش های تدریس خود را با ابزارها و نرم افزارهای به روز منطبق کنند و با ایجاد خلاقیت در تدریس مجازی زمینه را برای انتقال مفاهیم ریاضی و یادگیری آسان تر دانش آموزان فراهم کنند.

معلمان ریاضی باید در نظر داشته باشند همانطور که در کلاس های حضوری نیاز به تکرار، تثبیت مفاهیم ریاضی، تمرین و حل نمونه سوالات از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در کلاس های مجازی نیز باید این مسائل مورد توجه قرار بگیرد و این امر مستلزم به کار گیری درست ابزارها و تکنولوژی برای ارائه مطالب درسی است. در ادامه قصد داریم به بررسی شیوه های تدریس مجازی درس ریاضی بپردازیم .

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

آموزش مجازی ریاضی

شیوه های تدریس مجازی ریاضی

راهکارهای متفاوتی برای آموزش مجازی ریاضی وجود دارد ولی آنچه برای معلمان حائز اهمیت است موثر بودن این راهکارها و دریافت بازخور مثبت از جانب دانش آموزان می باشد.

از جمله راه های کاربردی تدریس ریاضی در فضای مجازی یا آنلاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1. ضبط فیلم آموزشی

بعضی از مفاهیم ریاضی نا ملموس هستند، تفهیم این مطالب نیازمند به مثال های کاربردی و حتی استفاده از ابزارهای آموزشی است لذا تدریس این دسته از مطالب صرفا با ارسال چند تصویر کارساز نیست.

بهترین راه برای آموزش مجازی ریاضی ضبط فیلم آموزشی می باشد. معلمین می توانند با همان روند قبلی تدریس خود در کلاس حضوری و یادداشت مطالب درسی بر روی برد و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی در مقابل قاب دوربین تدریس کنند.

 

برای انجام این کار نیاز به تجهیزات و دوربین های حرفه ای نیست، به راحتی می توان از دوربین تلفن های همراه و سه پایه برای ثابت و تنظیم کردن دوربین برای ضبط فیلم آموزشی استفاده کرد.

 

حین تدریس در مقابل دوربین دانش آموزان خود را خطاب قرار دهید و اسامی آنها را صدا بزنید یا از آنها بخواهید برای پیدا کردن جواب مساله فکر کنند و یا به آنها زمان بدهید تا مساله ای را حل کنند، سپس خود به توضیح و حل مساله بپردازید و توجه داشته باشید که مدت زمان ویدیو ضبط شده زیاد نباشد تا دسترسی و اشتراک گذاری آن راحت باشد.

 

تدریس درس ریاضی به صورت فیلم آموزشی

 

مقاله پیشنهادی: آموزش مجازی چیست؟

2. پلتفرم ها (بسترهای آموزشی)

آموزش در فضای مجازی و برقراری ارتباط با دانش آموزان نیازمند بستری مناسب و امن می باشد، پلتفرم های مختلفی در این زمینه وجود دارند که کمک شایانی به معلمان در تدریس مجازی می دهند و فضای مناسبی را برای تعامل معلم با دانش آموزان و ارائه مطالب درسی مهیا می کنند.

از جمله کاربردی ترین پلتفرم های آموزشی آنلاین میتوان به پلتفرم ادوبی کانکت (Adobe connect) و پلتفرم بومی اسکای روم (Sky room) اشاره کرد این پلتفرم ها بستر مناسبی برای آموزش از راه دور یا به عبارت دیگر آموزش الکترونیکی فراهم می کنند بدین صورت که معلم فایل های آموزشی را برای دانش آموزان ارسال کرده و به صورت آنلاین به توضیح و تفسیر آنها می پردازد.

 

 

بسترهای آموزشی تدریس ریاضی

 

پلتفرم های آموزشی آنلاین امکانات گسترده ای را در اختیار معلمین قرار میدهند که باعث سهولت تدریس در فضای مجازی به ویژه آموزش مجازی ریاضی و علوم میشوند. از جمله ویژگی های پلتفرم های آموزش آنلاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط شنیداری و دیداری
  • نمایش فایل های پی دی اف، پاورپوینت و عکس ها به صورت اسلایدی
  • اشتراک گذاری دستکتاپ
  • اشتراک گذاری فایل ها و ویدیو های آموزشی
  • پخش فایل های صوتی و تصویری
  • وایت برد تخته مجازی جهت یادداشت نویسی و یا رسم اشکال هندسی
  • برگزاری آزمون آنلاین

 

3. استفاده از نرم افزار های آموزشی

نرم افزار های کمک آموزشی بهترین گزینه برای زمانی هستند که امکان ضبط و تهیه فایل آموزشی توسط معلمین وجود ندارد. در اینصورت معلمین می توانند از محتوای بصری مانند فیلم های آموزشی رهپویان دانش و اندیشه و سی دی های لوح دانش استفاده کنند، فیلم های آموزشی فرصت یادگیری دوباره به دانش آموزان می دهند و فرایند یادگیری را سرعت می بخشند.

همینطور نیاز استفاده از نرم افزارهای آموزشی در راستای آموزش مجازی احساس می شود از جمله این نرم افزارها می توان به نرم افزار آموزشی مداد اشاره کرد که فضای چالش انگیزی را از طریق یادگیری مفاهیم ریاضی با بازی، آزمون های درسی و محتوای آموزشی خلاقانه فراهم می کند.

 

آموزش ریاضی - نرم افزار مداد

 

علاوه بر این برای آموزش غیر مستقیم مطالب جدید درسی و نهادینه کردن مطالب می توان از نرم میشا و کوشا استفاده کرد. این نرم افزارمحتوای آموزشی شاد و جذابی را ارائه داده و باعث تعامل هرچه بیشتر دانش آموزان می شود.

 

آموزش ریاضی - میشا و کوشا

 

فیلم ها و نرم افزار های آموزشی از جمله ابزارهایی هستند که حتی با به کارگیری تمام راهکار های قبلی همواره در آموزش دانش آموزان موثر هستند و باعث تثبیت مفاهیم درسی از طریق تکرار نکات مهم درسی و ارائه تمرین می شوند.

بهترین نرم افزارهای آموزشی به صورت خلاقانه و با ایده های نو به آموزش محتوای کتاب های درسی پرداخته اند و مطالب درسی را به صورت غیر مستقیم و از طریق بازی و ایجاد جذابیت بصری و صوتی ارائه می دهند که باعث علاقه مندی دانش آموزان و تمایل بیشتر آنها برای فراگیری مطالب درسی می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنیم حتما مقاله ” نرم افزارهای آموزش ریاضی ابتدایی ” را مطالعه کنید.

 

تدریس ریاضی به صورت مجازی

 

در آخر لازم به ذکر است، دیر یا زود آموزش از راه دور یا همان آموزش الکترونیکی جایگزین آموزش حضوری میشد و جایگاهش را در سیستم آموزشی پیدا می کرد اما با وجود ویروس کرونا روند فراگیری آموزش و تدریس در فضای مجازی به یکباره شدت یافت و فرصت را از بسیاری از معلمین گرفت تا خود را با شرایط فعلی هماهنگ کنند.

چه بسا در حال حاضر بسیاری از معلمین به دنبال متد های آموزش مجازی و آنلاین و راهکار های بهبود تدریس در فضای مجازی هستند، امیدوارم مطالعه این مقاله مسیر را تا حدودی برای معلمین عزیز هموار کرده باشد.

 

معرفی نرم افزار های تدریس ریاضی

برگزاری کلاس در فضای مجازی و تدریس آنلاین مطالب درسی به ویژه درس محاسباتی نظیرریاضی مستلزم به کارگیری مجموعه‌ای از نرم افزارها و برنامه های آموزشی می‌باشد.

با توسعه آموزش الکترونیک و مجازی شدن دوره‌های آموزشی، دسترسی به انواع نرم‌افزارهای آموزش آنلاین برای تمامی معلمین میسر شده است. این ابزارهای آموزشی امکانات و قابلیت های متعددی را در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌دهد که مسیر آموزش و تدریس مجازی ریاضی را هموار می سازد.

نرم افزارها و فیلم های کمک آموزشی بسیاری در حوزه آموزش ریاضی عرضه شده‌اند که معلمین می توانند برای تولید محتوای سمعی و بصری از آنها ایده بگیرند.

میشا و کوشا، کیف آریا، لوح دانش و رهپویان از سری نرم افزارها و فیلم های کمک آموزشی هستند که معلمین حین تدریس مجازی ریاضی می توانند از آنها بهره ببرند. ارائه اسلایدهای آموزشی، ترسیم نمودارها، محور و اشکال هندسی، قابلیت نوشتن فرمول‌ها و نمادهای ریاضی، به اشتراک گذاشتن صفحه دسکتاپ، فایل ها و ویدیو‌های آموزشی، هایلایت کردن مطالب، ارائه تکلیف و ساخت آزمون از جمله قابلیت‌هایی هستند که فرایند آموزش مجازی ریاضی را تسهیل می‌کند و معلمین به آنها نیاز دارند.

از جمله نرم‌افزار‌های آموزشی که موارد فوق را پوشش می دهند، می توان موارد زیر را نام برد:

 

1. نرم افزار Smart class teaching

در حال حاضر نرم افزار smart class teaching یکی از کاربردی ترین برنامه های آموزش آنلاین می باشد که با ارائه امکانات و قابلیت‌های آموزشی بسیار، تدریس مجازی ریاضی را بسیار آسان نموده است و به عنوان یک ابزار کارآمد برای کلاس های هوشمند شناخته شده است.

 

نرم افزار تدرس ریاضی

 

از جمله کاربردها و مزیت های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد اسلایدهای مختلف

• پخش فایل‌های مولتی مدیا

• قابلیت استفاده از نقاله ، گونیا ، خط کش ، پرگار و ساعت هوشمند

• فیلمبرداری از صفحه نمایش

• ابزار برش عکس

کشیدن خط و نوشتن بوسیله ابزارهای قلم ، قلم مو ، قلم نورانی ، فلم علامت زن و قلم هندسی و پاک کردن آنها با پاک کن • قابلیت تایپ کردن

• خروجی گرفتن از اسلایدها بصورت های مختلف از جمله ( عکس – پاورپوینت – pdf – html )

• لازم به ذکر است این برنامه به صورت exe. و بدون نیاز به نصب بر روی هر سیستمی اجرا می شود.

 

2. ActivInspire

نرم افزار تدریس مجازی ActivInspire یک برنامه تخصصی و پیشرفته برای تولید محتوای مجازی و تدریس آنلاین می باشد به عبارت دیگر این برنامه یک وایت‌برد تعاملی هوشمند می‌باشد.

کارایی این نرم‌افزار در تدریس درس ریاضی که نیاز به انجام محاسبات، اثبات و رسم شکل دارد به خوبی ثابت شده است و مورد استفاده بسیاری از معلمین قرار گرفته است.

 

Educreations

از جمله مزیت و کاربردهای این نرم افزار می توان موارد زیر را نام برد:

  • اشتراک گذاری فایل های تصویری، صوتی و پی‌دی‌اف
  • دارا بودن ابزارهای مورد نیاز یک وایت‌ برد هوشمند همچون قلم، پاکن، هایلایترو ……
  • قابلیت تغییر سایز و رنگ قلم
  • ایجاد صفحه وایت برد جدید
  • خروجی گرفتن از صفحات وایت برد به صورت Pdf
  • قابلیت استفاده از ابزارهای قلم و … در فضایی خارج از صفحه وایت برد ( امکان ضبط و فیلمبرداری از دسکتاپ ) • قابلیت تایپ کردن در وایت بردن
  • اضافه کردن عکس و محتوای تصویری به وایت برد
  • قابلیت دسترسی اسان و رایگان به این نرم افزار موجود است مواردی که به آنها اشاره شده تنها بخشی از امکانات این نرم افزار بودند، حین کار با نرم افزار ActivInspire به قابلیت‌های بیشتر این مجموعه پی خواهید برد.

 

3. نرم افزار Educreations

Educreations یک تخته وایت برد هوشمند تعاملی و ابزار پخش صفحه می باشد که با جذابیت های بسیاری همراه است. یک برنامه کاربردی و فوق‌العاده برای اموزش مفهومی مطالب می باشد.

اما نکته‌ای که قابل ذکر است نسخه رایگان این نرم افزار موجود نیست.

 

مهم ترین مزایای این نرم افزار عبارتند از:

  • ضبط و پخش صدا، دست خط، نقاشی و ترسیم اشکال هندسی
  • تغییر رنگ و سایز متن تایپ شده
  • متحرک کردن تصاویر و متن با ضربه زدن و کشیدن به هنگام ضبط
  • امکان ویرایش هر گونه اشتباه با ویرایشگر ویدیوی داخلی
  • ایجاد و مدیریت کلاس‌های درسی
  • اشتراک گذاری مطالب تدریس شده با دانش آموزان

معرفی  نرم افزار های  تدریس ریاضی با گوشی

برنامه های تدریس آنلاین ریاضی بسیاری برای گوشی های هوشمند طراحی شده‌اند که قابلیت های متفاوتی همچون حل مسائل، تکلیف ساز، نوشتن نمادها و فرمول های ریاضی، رسم اشکال هندسی را در اختیار دانش آموزان و معلمین قرار می دهند که قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل های اندروید و ios  را نیز دارند.

ازجمله این برنامه ها می‌توان به موارد زیر را نام برد:

  1. Math Editor
  2. Photo math
  3. Khan Academy
  4. Geometry pad
  5. Moose Math

 

 

11 دیدگاه برای “آموزش مجازی ریاضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *