جدیدترین ابتکارات انجمن اولیا و مربیان

یکی از بهترین فرصت‌ها جهت تعامل مناسب و مفید اعضای مدرسه و والدین دانش‌آموزان با یکدیگر در بستر انجمن اولیا و مربیان شکل می‌گیرد. در این انجمن که شامل مدیر، معاون مدرسه، معلم پرورشی و والدین دانش‌آموزان برگزیده شده و… است، سعی می‌شود تا با همکاری و همفکری در شکوفایی و ارتقاء کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدرسه و فرزندان خود گام‌های موثری بردارند.

 

انجمن اولیا مربیان

 

در صورتی که در جو انجمن فرهنگ انتقادپذیری، پذیرش نظر مخالف و سیستم تشویق و استقبال از ایده‌های جدید وجود داشته باشد، محیط مناسبی برای خلاقیت و ابتکارات جالب برای حل مشکلات مدرسه و دانش‌آموزان پدید می‌آید که می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر مدارس و انجمن‌ها واقع شود. لذا تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب تعدادی از بهترین ابتکارات صورت گرفته در انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور را به شما معرفی کنم.

این موارد را مطالعه کنید و با توجه به شرایط مدرسه، در جلسات انجمن اولیا و مربیان مطرج کنید.

1. برگزاری جلسه آشنایی اولیا با معلمان مدرسه 

در ابتدای سال بهترین فرصت است تا با برگزاری یک جلسه چند دقیقه‌ای، معلم‌های درسی را به والدین دانش‌آموزان معرفی کنیم. در این جلسه والدین می‌توانند از نحوه تدریس و انتظارات او از دانش‌آموزان اطلاع پیدا کنند.  معلمین نیز علاوه بر آشنایی با خصوصیات و موقعیت‌های خاص برخی دانش‌آموزان، می‌توانند نکات لازم را به والدین گوشزد کنند. لذا ین‌گونه جلسات اگرچه کوتاه و کم‌هزینه هستند می‌توانند تاثیرات مفید و مثبتی در روند آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان ایفا کند.

 

2. اختصاص دادن بخش مدیریتی به دانش‌آموزان

جهت تقویت و افزایش استعداد‌های مدیریتی و کسب تجربه می‌توان اداره یک روز خاص در سال تحصیلی را به دانش‌آموزان منتخب مدرسه ( مانند اعضای شورا ) محول کرد. این روش، روش بسیار مناسبی جهت افزایش مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان است و اهمیت نقش مدیر، معاون و دیگر اعضای مدرسه برای دانش‌آموزان پررنگ‌تر خواهد شد. لازم به ذکر است که اعضای اصلی مدرسه باید از راه دور عملکرد دانش‌آموزان را کنترل و در صورت لزوم کمک کنند.

 

3. دعوت از روان‌شناسان و مشاوران خبره

مدرسه می‌تواند برای افزایش کیفیت ارتباطات موجود در خانواده دانش‌آموز جلساتی را با والدین تشکیل دهد و در آنها از مشاوران و روان‌شناسان خبره شهر برای سخنرانی دعوت کنند. این جلسه برای معلمین نیز می‌تواند بسیار مفید و راه‌گشا باشد چرا که حل شدن مشکلات شخصی منجر به رسیدن به آرامش روحی خواهد شد که در نهایت این آرامش به دانش‌آموزان منتقل می‌گردد.

 

انجمن اولیاء مربیان

4. طرح خانه‌تکانی مدرسه

اگرچه مدارس به صورت روزانه توسط کارکنانی مخصوص نظافت می‌شود اما ممکن است برخی از نقاط خاص مانند دیوارها، سقف، پنجره‌ها و… از این نظافت به اندازه کافی برخوردار نشوند. لذا بهتر است که در ماه پایانی سال ( اسفند ) برنامه مدرسه تکانی انجام شود تا تمامی مدرسه و به طور کامل تمیز و ضد عفونی گردد. تمیز شدن کامل تمامی نقاط مدرسه می‌تواند انرژی مضاعفی را در دانش‌آموزان ایجاد کند.

 

5. صندوق انتقادات و پیشنهادات

سکوت والدین و نظر ندادن آنها در جلسات، لزوما نمایانگر رضایت از تمامی فعالیت مدرسه نیست. چرا که برخی از افراد اعتماد به نفس کمی برای صحبت کردن در جمع و انتقاد کردن دارند. برای اینکه مدرسه از نظر و پیشنهاد این گروه از والدین نیز مستفیض شود، پیشنهاد می‌کنیم صندوق انتقاد و پیشنهادات در مدرسه تعبیه گردد.

 

انجمن اولیاء و مربیان

6. شرکت در چالش‌های مثبت

امروزه با پیشرفت دنیای تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی چالش‌های مثبت و زیبایی در فضای مجازی شکل می‌گیرد که می‌توان از آنها در جهت انجام دادن فعالیت‌های مثبت استفاده کرد. این چالش‌ها می‌تواند در سطح انجمن اولیا و مربیان و یا در سطح کل مدرسه و با کمک دانش‌اموزان اجرا شود. چالش لبخند، چالش کمک کردن و دیگر چالش‌های به روز از نمونه‌های قابل اجرا در مدرسه هستند.

 

7. برقراری ارتباط با والدین دانش‌آموزان از طریق شبکه‌های مجازی

مدرسه می‌تواند با طراحی یک گروه یا کانال در شبکه‌های مجازی اقدام به اطلاع‌رسانی درباره اخبار مدرسه و فعالیت‌های انجمن کند و از این طریق ارتباط مدرسه با خانواده‌ دانش آموزان را تقویت کند. همچنین می‌توان دعوت‌نامه جلسات و نکات مهم را از این طریق به اولیا ارسال کرد.

 

8. سرویس مدارس

جهت اطمینان از امنیت و درستی سرویس مدارس بهتر است انجمن اولیا و مربیان دست به کار شده و در مورد موضوعاتی اعم از سلامتی رانندگان، مسیرهای رفت و آمد، قیمت‌ها و.. نظارت کند.

 

9. برگزاری اردو

بهتر است جهت تنوع و جلوگیری از یکنواختی روند مدرسه، اردوهای مناسب و شادی برای دانش‌آموزان برگزار شود. مواردی مانند ناهار و صبحانه دسته‌جمعی نیز می‌تواند در عوض شدن روحیه معلمین و دانش‌آموزان مفید واقع شود.

 

انجمن اولیا و مربیان

10. کارت تشویقی

یکی دیگر از ابتکارات انجمن اولیا و مربیان، تهیه کارت‌های تشویقی است. این کارت‌ها که جهت پیشرفت‌های تحصیلی و یا موارد اخلاقی به دانش‌آموزان داده می‌شود؛ یکی از بهترین روش‌های تشویقی دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان دبستانی است. این کارت‌های تشویقی می‌تواند منجر به هدیه‌های نقدی و غیرنقدی شود.

 

11. اقدامات خداپسندانه

از آنجا که دانش‌آموزان در ابتدای عمر خود به سر می‌برند و رفتارهای آینده خود را از بزرگ‌ترهای خود به خصوص والدین و مربیان خود الگو می‌گیرند، اقداماتی مانند کمک به نیازمندان، بازدید از خانه سالمندان، برگزاری بازارچه خیریه و… می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

 

12. برگزاری مسابقه

یکی از بهترین روش‌های افزایش شادی و سرزندگی در دانش‌اموزان، برگزاری مسابقات جالب است. دانش‌آموزان در این مسابقات می‌توانند روحیه تیمی خود را نیز افزایش دهندو مسابقه طناب‌کشی، فوتبال و… از جمله این مسابقات هستند.

 

ابتکارات انجمن اولیاء مربیان

 

پیشنهاد میکنیم بعد از خواندن این مطلب، مقاله ” انجمن اولیا و مربیان و تربیت فرزند ” را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *