12 ایده بازی ساده دخترانه در خانه

در گذشته شاید کمتر والدینی به دنبال پیدا کردن ایده‌ بازی برای دخترک کوچکشان، صفحات اینترنت را از بالا تا پایین چک می‌کردند. اما امروزه، این کاری بسیار رایج است که والدین آگاه معمولاً به دنبال آن هستند.

این روزها کودکان نسبت به گذشته تنهاتر هستند! معمولاً در خانواده‌های کم‌جمعیت زندگی می‌کنند و به خاطر دوران قرنطینه و کمتر شدن ارتباطات و رفت‌وآمدها، شرایط بازی با بچه‌های دوست و فامیل نیز به ندرت اتفاق می‌افتد.

بازی ساده دخترانه در خانه

 

اگر این کار را نکنند، خیلی زود بازی‌های موبایلی و کامپیوتری، جای بازی‌های ساده و مناسب را پر می‌کنند و آن وقت است که جدا کردن کودک از این ابزارهای دیجیتالی کاری دشوار می‌شود. بازی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید کودک را با آن‌ها آشنا کنید.

در این مقاله 12 بازی ساده دخترانه در خانه به شما معرفی می‌شود تا بتوانید اوقات فراغت کودک خود را به وسیله آن‌ها پر کنید. با رایاد تا انتهای متن همراه باشید.

 

2+ 10 بازی کودکانه دخترانه در خانه

۱. آشپزی

آشپزی کردن چه برای پسرها و چه برای دخترها جذاب است. اما برای دخترها چیز دیگری است. چرا که اوقات زیادی از روز مادر خود را در حال تهیه غذا می‌بینند. از آنجایی که بیشتر مادر را الگوی خود قرار می‌دهند دوست دارند آشپزی کنند همچنین می تواند یک بازی ساده دخترانه در خانه باشد که با مواد غذایی موجود در خانه قابل اجراست.

شما می‌توانید برای کودک خود ظروف اسباب بازی تبدیل کنید و اتاق کوچکش را به یک آشپزخانه یا رستوران خیالی تبدیل کنید. می‌توانید مواد غذایی‌ای که بدون نیاز به پخت قابل خوردن هستند در اختیار او قرار بدهید و از او بخواهید برایتان یک غذای خوشمزه درست کند.

 

بازی کودکانه دخترانه در خانه

 

سبزیجات و میوه‌ها گزینه مناسبی هستند تا در قابلمه‌ی کوچک او قرار بگیرند و بعد از مدتی داخل بشقاب‌‌های اسباب بازی‌اش سرو شوند.

البته می‌توانید اندکی انعطاف به خرج بدهید و به او اجازه دهید بساط آشپزی‌اش را در آشپزخانه خودتان پهن کند و از ظروف واقعی برای پخت غذا استفاده کند. سالاد، کیک و نیمرو چیزهایی هستند که او از پس تهیه‌ی آن‌ها برمی‌آید و از آماده کردنشان لذت می‌برد.

 

۲. کاردستی

ساخت کاردستی از جمله کارهای جذابی است که دختربچه‌ها حتما از آن استقبال می‌کنند. کاردستی را می‌توانید به شکل یک بازی ساده دخترانه در خانه دربیاورید و حسابی سر او را گرم کنید.

ایده‌های زیادی برای کاردستی وجود دارد. از آنجا که دخترها به عروسک بیشتر علاقه دارند می‌توانید از او بخواهید که با استفاده از وسایل مختلف برای خودش عروسک بسازد و از این عروسک‌ها در بازی‌هایش استفاده کند. ساخت عروسک با استفاده از جوراب، وسایل دورریختنی، نخ و کاموا، پارچه و …

همچنین می‌توانید وسایلی برای ساخت بدلیجات یا مو گیر در اختیار او قرار دهید. سپس او را ترغیب کنید تا برای خودش یا عروسکش مو گیر، دستبند و گردنبندهای زیبا بسازد.

 

ایده بازی دخترانه

 

۳. بازی فکری دخترانه در منزل

انواع بازی فکری در بازار وجود دارد که مناسب دختربچه‌ها است. بازی فکری دخترانه علاوه بر اینکه کودک شما را سرگرم می‌کند، روی فکر و ذهنش نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. بازی‌های رومیزی، کارتی و … را امتحان کنید و هر چند وقت یکبار یک بازی فکری جدید برای او تهیه کنید تا مدام فکر و ذهنش به چالش کشیده شود.

البته توجه داشته باشید که بازی‌های انتخابی زمانی تأثیر مثبت دارند که متناسب با سن و توانایی‌های کودک انتخاب شوند.

 

پیشنهاد ویژه: برای مشاهده انواع بازی فکری مناسب برای کودکان روی لینک روبرو کلیک کنید: ” بازی فکری کودکان

 

۴. بازی با لگو

به احتمال زیاد کودک شما بازی با لگو را تجربه کرده است؛ اما آیا می‌دانستید که لگوهایی وجود درند که ماهیت داستانی دارند و برای ایجاد تنوع و تقویت قوه‌ی خلاقیت کودک مفید هستند. اگر قصد دارید اندکی برای اوقات فراغت دختر خود هزینه کنید، به راحتی می‌توانید لگوهای دخترانه‌ای پیدا کنید که شیفته‌‎ی آن‌ها شود.

۵. نقاشی

نقاشی کردن نیز مورد علاقه‌ی اکثر بچه‌هاست. اگر فرزند شما به نقاشی کردن علاقه نشان نمی‌دهد، اندکی خلاقیت به خرج بدهید. ابزارهای نقاشی مختلف را امتحان کنید. آبرنگ، رنگ انگشتی، ماژیک، مداد شمعی و …

این امکان را فراهم کنید که بتواند نقاشی کردن را به گونه‌ای متفاوت تجربه کند. نقاشی کردن روی یک کاغذ که به دیوار چسبانده شده، نقاشی روی سطوح پلاستیکی، گلدان و یا روی کاشی سرامیک‌های داخل حمام حتماً او را به وجد خواهد آورد.

 

بازی دخترانه

 

بیشتر بخوانید:  ” ۱۵ ایده بازی های پرتحرک و خلاقانه برای کودکان در خانه

۶. سایه بازی

بعضی‌ از شب‌ها به جای اینکه قبل از خواب برایش قصه بخوانید، کمی با دختر خود سایه بازی کنید. یک چراغ قوه روشن کنید و نور آن را به دیوار بی اندازید. سپس با استفاده از دست یا وسایل دیگر مقابل نور شکل‌های متنوع بسازید. می‌توانید با استفاده از سایه‌ها نمایش اجرا کنید و داستان شب را به این شیوه برای کودک روایت کنید.

سایه بازی باعث می‌شود کودک مفهوم نور، بازتاب نور و موانع را بهتر متوجه شود. با چند بار اجرای این بازی متوجه خواهید شد که دیگر برای خاموش کردن چراغ‌ها به قصد خواب جبهه نمی‌گیرد و راحت‌تر به رختخواب می‌رود.

۷. معلم بازی

مدرسه و کلاس درس آن هم وقتی کودک به سن مدرسه نرسیده است یا در دوران تعطیلات به سر می‌برد جالب است. این می‌تواند یک بازی سرگرم‌کننده را رقم بزند. به دختر کوچکتان بگویید که او می‌تواند معلم‌های عروسک‌هایش بشود و به آن‌ها درس بدهد. شعر بیاموزد، سوره‌ یادشان بدهد و برایشان کتاب بخواند.

۸. بازی با قلم و کاغذ

بازی‌های زیادی وجود دارند که با کمترین امکانات قابل اجرا هستند. مثل بازی‌های قلم کاغذی. انواع بازی وجود دارد که می‌توانید همراه با کودک خود بازی کنید. بازی اسم‌ها، نقطه بازی و …

اگر سن کودک کم است، می‌توانید سطح کاغذ را پر از شکل‌های مختلف کنید. شکل‌هایی مثل بستنی، شکلات، خرس، پروانه، قاشق، مداد و … بکشید و از او بخواهید چیزی را که شما می‌گویید پیدا کند.

این بازی ساده مخصوصاً وقتی که دختر شما تنها نباشد و یک همبازی دیگر داشته باشد هیجان انگیز خواهد بود. یک بازی فکری دخترانه است که می‌تواند به افزایش قدرت ذهن و تمرکز و هوش بینایی‌اش کمک کند.

بازی فکری دخترانه در منزل

۹. بازی با نخ

نخ وسیله ساده‌ای است که در همه‌ی خانه‌ها پیدا می‌شود. برای بازی با نخ ایده‌های مختلفی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید کودک خود را سنگم کنید. مثل ایجاد مانع نخی در راهرو، ساخت تابلو با نخ، ساخت حباب نخی و …

در این خصوص پیشنهاد می‌شود، حتما مقاله ” ۹ ایده نخ بازی کودکان در خانه ” را مطالعه کنید.

۱۰. باغبانی

رسیدگی به گل و گیاه‌ها هم عالمی دارد. فرقی نمی‌کند چه سن و سالی داشته باشد حتما از رسیدگی به گل و گیاه‌ها لذت می‌برد. اگر امروز زمان آب دادن به گل‌هاست، از او بخواهید باغبان کوچک خانه شما باشد و به گل‌ها آب بدهد، برگ آن‌ها را تمیز کند و با آن‌ها حرف بزند.

11. خمیر بازی

یک بازی کودکانه دخترانه در خانه خمیر بازی است. خمیر یک بازی ساده دخترانه در خانه است که به صورت انفرادی قابل انجام می باشد. خمیر های بازی را می توانید به صورت آماده از بیرون تهیه کنید و یا خودتان با استفاده از کمی آرد و آب در خانه درست کنید و هر رنگی که میخواهید به آن اضافه کنید.

نکته ای که در این بازی مهم است نرم بودن و قابلیت شکل دهی خمیر بازی است تا کودک بتواند به راحتی آنچه در ذهن خود دارد بسازد. این بازی ساده دخترانه باعث تقویت قوه تخیل کودک می شود.

12.بازی فکری راز جنگل

راز جنگل یک بازی فکری دخترانه در منزل است. این بازی رومیزی یک بازی نوستالژیک و قدیمی است که کودکان امروزه نیز می توانند با آن خاطره سازی کنند و آن ها را در زمینه مهارت های شناختی و ارتباطی رشد دهد. این بازی کودکانه در خانه قوانین ساده و پیچیدگی کمتری دارد به همین جهت می تواند یک بازی ساده در خانه باشد.

 

41 دیدگاه برای “12 ایده بازی ساده دخترانه در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *