ایده های خلاقانه تکلیف نوروزی دانش آموزان ( عید هنر و داستان)

تا چند ساله گذشته پیک های نوروزی به عنوان تکالیف و فعالیت نوروزی دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته می شدند که به یکی از دغدغه های دانش آموزان و اولیا تبدیل شده بودند. ضمن انکه برخی از معلمین علاوه بر پیک های نوروزی تکالیف و برنامه های فوق العاده دیگری نیز تعیین می کردند. در واقع هدف از ایده تکالیف نوروزی دانش آموزان یادگیری، مرور درس ها ودور نشدن آنها از فضای کلاس و درس بود، با این حال اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان قبل از شروع تعطیلات نوروزی و در واپسین روزهای اسفند ماه بدون هیچ میل و رغبتی و به صورت فشرده تمامی تکالیف نوروزی خود را انجام می دادند. و در نهایت انجام تکالیف و پیک های نوروزی هیچ بازدهی و ثمره ای برای دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها نداشت.

بنابراین به منظور آموزش هدفمند و ایجاد علاقه مندی دانش آموزان به فعالیت های نوروزی در قالب تکلیف نوروزی ، در دو سال اخیر پیک های نوروزی حذف و طرح ” عید هنر و داستان ” جایگزین پیک ها و تکالیف خسته کننده نوروزی شدند. در نشست شورای معاونین و رؤسای آموزش و پرورش استان ها ارائه تکالیف سنتی توسط معلمان ممنوع اعلام شد و تنها باید طرح عید هنر و داستان در ایام نوروز اجرا شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم به جزئیات طرح ” عید هنر و داستان ” و ایده های خلاقانه و جذاب برای تکلیف نوروزی دانش آموزان در راستای اجرایی کردن این طرح بپردازیم.

در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

طرح عید هنر و داستان

طرح عید هنر و داستان جایگزین پیک نوروزی

عید هنر و داستان یک برنامه ویژه برای دانش آموزان ابتدایی در ایام نوروز می باشد که از سال 98 جایگزین پیک های نوروزی و تکالیف سنتی شده است. مجموعه فعالیت های این طرح در چهارچوب توانایی ها و علاقه مندی دانش آموزان شکل می گیرد، به عبارت دیگر این برنامه ویژه باید بر اساس تکالیف مهارت محور ارائه شود.

این طرح با هدف پرورش خلاقیت و کشف استعداد دانش آموزان در زمینه های فرهنگی و هنری به مرحله ی اجرا درآمده است. علاوه بر این استمرار مطالعه در ایام نوروز و تقویت روحیه کتابخوانی در دانش آموزان و ارتقای مهارت های گفتاری و نوشتاری از مهم ترین اهداف آموزشی این طرح محسوب می شوند.

از جمله نکات حائز اهمیت در اجرای این طرح می توان به آزادی عمل دانش آموزان در انتخاب فعالیت نوروزی مورد نظرشان اشاره کرد. طرح عید هنر و داستان با ایجاد فرصت ضمن شناسایی توانایی و استعداد دانش آموزان دستاوردهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

 تمرکز اصلی این برنامه ترویج فرهنگ کتابخوانی می باشد با این حال با در نظر گرفتن سطح و توانمندی دانش آموزان این امکان وجود دارد که فعالیت های فرهنگی و هنری متنوعی را به عنوان تکالیف نوروزی دانش آموزان تعریف کرد.

 

داستان نویسی نوروزی

 

ایده های خلاقانه فعالیت و تکالیف نوروزی دانش آموزان

فعالیت و تکالیف نوروزی دانش آموزان باید بر اساس علاقه مندی، توانایی ها و امکانات دانش آموزان تعیین شود. فعالیت های نوروزی باید بیشتر جنبه مهارتی و سرگرمی داشته باشند و باعث ارتقای مهارت های فردی و اجتماعی دانش آموزان شود. ایده های خلاقانه و جذاب متعددی برای تکالیف نوروزی وجود دارد که تمامی اهداف آموزشی و طرح عید هنر و داستان را تحت پوشش خود قرار می دهند.

معلمان عزیز می توانند یک لیست از مجموعه فعالیت های مهارت محور فرهنگی و هنری تهیه کنند و در اختیار دانش آموزان قرار دهند، بدین ترتیب دانش آموزان با توجه به حوزه ی مورد علاقه یک فعالیت نوروزی را انتخاب نماید.

 

تکالیف عید نوروز پایه اول ابتدایی

 

1. نمونه تکلیف نوروزی داستان نویسی

داستان نویسی برای عید می‌تواند یکی از بهترین فعالیت های تقویت مهارت نوشتاری دانش آموزان باشد، برای داستان نویسی محدودیت موضوعی ایجاد نکنید. و این فرصت را به دانش آموزان بدهید تا هر آنچه را که در ذهن آنها شکل می گیرد روی کاغذ پیاده کنند. البته برای ایده گرفتن دانش آموزان می توانید چندین موضوع را به انها پیشنهاد دهید از موضوعات انشا نویسی نیز میتوانید بهره‌مند شوید، و یا حتی از انها بخواهید یکی از خاطرات زندگی خود را در قالب یک داستان بیان کنند. از جمله ایده های داستان نویسی می توان موارد زیر را نام برد:

  • داستان نویسی بر اساس شخصیت پردازی ( دانش آموزان می توانند یک شخصیت جدید داستانی خلق کنند، یک قهرمان یا مبارز و …..)
  • تصویر نویسی ( آنها می توانند برای یک عکس واقعی، پوستر و یا عکس های گرافیگی داستان بنویسند)
  • بازآفرینی یک داستان ( دانش آموزان می توانند به انتخاب خود یک داستان را مطالعه کنند و با توجه به پیام و هسته اصلی داستان، آن را بازنویسی کنند.
  • خلاصه نویسی یک کتاب ( دانش آموزان به دلخواه خود یک کتاب را در ایام عید مطالعه کنند و در نهایت خلاصه ای از کتاب را در اختیار شما قرار دهند. )
  • خاطرات نوروزی یک دانش آموز در قالب داستان نویسی
  • آنچه را که درباره‌ی آینده در ذهن خود مجسم می کنند، در قالب یک داستان به نگارش در بیاورند.
  • سفرنامه یک مسافر کوچک ( دیده ها و شنیده ها و تجربیات خود را از طریق فضاسازی در قالب یک داستان کوتاه بنویسند. )
  • ضرب المثل نویسی ( دانش آموزان می توانند یک ضرب المثل را به دلخواه انتخاب کنند و یک داستان برای آن طراحی کنند که مفهوم ضرب المثل در داستان صدق کند. )

 

خاطرات نوروزی یک دانش آموز

2.قصه گویی

قصه گویی از جمله فعالیت هایی می‌باشد که باعث تقویت مهارت های گفتاری و حتی زبان بدن می شود. یک قصه گو در مرحله‌ی نخست باید توانایی برقراری ارتباط با مخاطب خود را داشته باشد و بر محوریت اصلی داستان مسلط باشد.

از دانش آموزان خود بخواهید یک داستان بومی، محلی، حکایت و داستان های کهن ایرانی و حتی قصه های شب را همانند یک قصه گو بیان کنند. البته دامنه قصه گویی را می توان به نقالی، شاهنامه و حافظ خوانی بسط داد و حتی دانش آموزان می توانند قصه ها را با گویش های محلی خود برای مخاطبین بخوانند.
برای ارائه این فعالیت دانش آموزان می توانند از قصه گویی خود یک ویدیو یا پادکست ( فایل صوتی ) تهیه کنند. بدین ترتیب معلمین تمامی محتواهای ارائه شده را در گروه های درسی و شبکه درسی شاد به اشتراک می گذارند.

 

3.تصویر گری یک داستان کوتاه

از دیگر فعالیت های هنری که می توان آن را به عنوان ایده تکالیف نوروزی دانش آموزان ارائه داد، تصویر گری می باشد. از دانش آموزان خود بخواهید یک داستان کوتاه یا حکایت انتخاب کنند و با توجه به متن و پیام اصلی داستان برای هر بند داستان نقاشی مرتبط به آن را بکشند. و یک کتاب داستان مصور درست کنند.

4.نقاشی

کشیدن نقاشی همواره یکی از رایج ترین تکالیف نوروزی دانش آموزان می باشد که همیشه برای دانش آموزان ابتدایی جذابیت داشته و استقبال زیادی ار آن می شود.دانش آموزان می توانند با در نظر گرفتن توانایی های خود در یکی از حوزه های نقاشی همچون سیاه قلم، آبرنگ، مداد رنگی، رنگ روغن و کنته فعالیت کنند.

 

تکالیف خلاقانه نوروزی

5.تهیه گزارش ( گزارشگر کوچک)

این فعالیت مهارت گویندگی و ایجاد تعامل با دیگران را افزایش می دهد. دانش آموزان می توانند تحت عنوان یک موضوع ، داستان و یا اخبار روز یک گزارش تصویری در ایام عید تهیه کنند و با دوستان خود در گروه های درسی به اشتراک بگذارند.

6.عکاسی

یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های هنری عکاسی می باشد، چند موضوع را در اختیار دانش آموزان قرار دهید تا با توجه به موضوع مورد نظر خود یک آلبوم یا کالکشن از عکس هایی که خود در موقعیت های متفاوت گرفته اند، تهیه کنند. از موضوعات عکاسی زیر می توانید استفاده کنید:

 

  •  طبیعت گردی 
  • بناهای تاریخی 
  • زندگی در روستا
  • قهرمانان سلامت 
  • عکس های سیاه و سفید 
  • روزهای شاد ( لبخند)

 

7.اجرای چالش

ناب ترین ایده تکالیف نوروزی برای دانش آموزان اجرای چالش های متعدد می باشد. یکی از پرطرفدارترین فعالیت های اجتماعی حال حاضر اجرای چالش های صلح آمیز و حمایتگرانه از کمپین های زیست محیطی می باشد.

چند موضوع مختلف برای چالش ها در نظر بگیرید و از دانش آموزان بخواهید از اجرای چالش انتخابی یک ویدیو تهیه کنند. دانش آموزان می‌توانند در چالش های زیر شرکت کنند:

  •  چالش جمع کردن زباله در محیط زیست 
  • چالش درست کردن سرپناه برای حیوانات و غذا دادن به آنها
  • چالش درخت کاری ( کاشت یک نهال به اسم کسی که دوستش دارید)
  • دانش آموزان میتوانند خود یک چالش جدید را شروع کنند.

 

تکالیف نوروزی دانش آموزان

 

8.ساخت کلیپ آموزشی

یکی از فعالیت هایی که به لطف شبکه های اجتماعی و به عنوان یک ابزار خلاقیت در تدریس مجازی تمامی دانش آموزان با آن آشناییت دارند تولید محتوای سمعی و بصری می باشد. دانش آموزان می توانند یک کلیپ آموزشی در زمینه های مختلف تهیه کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

  • آموزش ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی
  • آموزش دوخت جا مدادی و کیف با نمد
  • آموزش انجام آزمایش های علمی بی خطر
  • آموزش آشپزی

دامنه مجموعه فعالیت های فرهنگی و هنری که جنبه ی آموزشی داشته باشند بسیار است که از آنها می توان به عنوان ایده تکالیف نوروزی دانش آموزان استفاده کرد و تعطیلات نوروزی خاطره انگیز و بدون دغدغه‌ای را برای آنها رقم زد. در این مقاله سعی کردیم با ارائه ی ایده های جذاب و خلاقانه برای فعالیت های نوروزی در راستای اجرای طرح عید داستان قدمی هر چند کوچک برداشته باشیم . علاوه بر این تعدادی نمونه تکلیف نوروزی داستان نویسی نیز مطرح شد تا دانش آموزان بتوانند به عنوان تکالیف عید نوروز ارائه دهند.  اگر ایده ای در رابطه با اجرای برنامه ویژه نوروزی دارید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما به اشتراک بگذارید.

34 دیدگاه برای “ایده های خلاقانه تکلیف نوروزی دانش آموزان ( عید هنر و داستان)

  1. Parisa گفته:

    سلام و دورود بر شما
    موضوعاتی که عنوان شدند بسیار کاربردی و خلاقانه هستند.
    بسیار سپاسگزارم

  2. ونوس گفته:

    باسلام
    من مشاور یک مدرسه‌ی ابتدایی هستم، برای ایام عید یک برنامه(مثل کلاس مهارتهای زندگی یا اجرای مسابقه و…) میخوام برای بچه‌ها برگزار کنم، اما ایده‌ی خاصی در ذهنم نیست، میشه شما پیشنهاداتی بهم بدید.
    ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *